Kejsarsnitt? funderingar

skogstomten

Trådstartare
Pratade med en läkare idag (erhm och en annan förra veckan) som båda börjat fundera på kejsarsnitt.
Jag förstår deras tankar till det hela och på sätt och vis kan jag hålla med.
Men samtidigt skriker hela jag nej, vill föda "vanliga vägen" (inget prestige mässigt så ingen tror det) men jag vill så gärna uppleva det igen och se hur det skulle gå den här gången.
Har sökt lite och läst i prematurtråden bla.

Är i v 34+4 nu...
Inget akut och inget planerat sådär pang bom,
men något jag (vi) ändå bads att fundera över.

Hur tänker man?
Hur blir det att göra ett kejsarsnitt i, säg v 36 kanske?
Har ni några tankar och erfarenheter att dela med er av?

Sv: Kejsarsnitt? funderingar

Det beror väl lite på varför de funderar på snitt...

Sitter själv med tankar på kejsarsnitt och sannorlikhet att det kan bli så. Är i 37+1 och bebis vägrar vända sig. Har därför vändningsförsök inplanerat på måndag och lyckas inte det (vilket är 50/50) så har vi fått information om att det blir planerat snitt...

Jag känner mig lite lurad på erfarenheten eftersom det är vårt första och sambon tycker att det skulle vara tråkigt med ett inplanerat datum. Men samtidigt så vill jag inte föda normalt i sätesbjudning...

Jag har ingen erfarenhet av kejsarsnitt. Men jag undrar varför läkarna vill att du genomgår ett kejsarsnitt trots att du inte vill?

Btw så läste jag "vaginala vägen" :p

Varför i vecka 36, är min första fråga?
Det finns kanske historik som ger svaret (gamla trådar eller nåt) men mitt minne är som en fiskpinne....

Vid planerade snitt brukar man försöka vänta så länge som möjligt med att snitta, utan att riskera att förlossningen drar igång. Det varierar nog en aning, men i mitt landsting planlägger man dessa snitt 10-14 dagar före BF.

Jag har gjort 3 snitt, väntar på mitt fjärde, så jag har väl viss erfarenhet :angel:. Men jag är inte riktigt med på vad det egentlige är du undrar, ställ gärna mer konkreta frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Jag har ingen erfarenhet av kejsarsnitt. Men jag undrar varför läkarna vill att du genomgår ett kejsarsnitt trots att du inte vill?

Btw så läste jag "vaginala vägen" :p

:D vaginala vägen *s*
Ja men det borde det kanske stått :p

Inte vill och inte vill,
hm mja men jag har inte stå stor lust
att gå in på orsaken till det egentligen.

SweetSelene
Förstår att det inte känns så frestande
att föda ett barn i sätesbjudning direkt :crazy:

ameo just v 36 var bara hypotetiskt,
det har inte pratats datum så exakt.
Jag är ju lite fånigoch har inte så stor lust
att dra upp orsaken till deras funderingar :o
Så det blir ju lite svårt att svara för er :crazy:
Men funderingarna är väl kanske mer åt
"hur är det att få barnet tidigare?"
Hur pass skillnad gör det för barnets skull
att födas för tidigt?
Detäralltså inte förbarnets skull som har tagit upp det,
den lilla växer efter sin lilla kurva.

:Dameo just v 36 var bara hypotetiskt,
det har inte pratats datum så exakt.
Jag är ju lite fånigoch har inte så stor lust
att dra upp orsaken till deras funderingar :o
Så det blir ju lite svårt att svara för er :crazy:
Men funderingarna är väl kanske mer åt
"hur är det att få barnet tidigare?"
Hur pass skillnad gör det för barnets skull
att födas för tidigt?
Detäralltså inte förbarnets skull som har tagit upp det,
den lilla växer efter sin lilla kurva.
Du behöver inte berätta.

Man väntar så länge som möjligt med att snitta just för att barnet ska hinna utvecklas så mycket som möjligt innan de plockar ut det.
Mina tre hittills har varit tämligen färdigbakade - ettan vägde 3995 g, tvåan 4265 och trean 4745... Alla tre har varit något längre än 50 cm och ingen har haft några problem med andning eller så.

När jag väntade trean hade jag så mycket förvärkar att jag var inne på förlossningen och blev stoppad flera gånger. Sista gången tror jag var runt vecka 37 och jag sa att "Vad sjutton, plocka ut ungen nu!", men nejdå, de ville absolut vänta så länge som möjligt. (jag hade stora problem med foglossningar också)

Aven med mina tvillingar vantade de sa lange som mojligt - de plockades ut i v.38+0.

Mitt kejsarsnitt var helt odramatiskt, en mkt fin upplevelse och en bra forlossning :)

Fast det var lite markligt att anlanda till sjukhuset tidigt pa morgonen och annonsera till receptionisten att "vi ar har for att foda barn nu pa morgonen" :D men samtidigt praktiskt att kunna forbereda allt i forvag ;)

Jag snittades pga att barnet låg i säte och vändningsförsök misslyckades. Snittet gjordes 1 vecka före beräknad BF. De gör snittet så nära BF som möjligt just för att inte ta ut barnet för tidigt (som Ameo redan sagt) så att bli snittad "för långt" i förväg behöver du inte oroa dig för. Däremot VET man ju såklart inte hur länge bebisen tänkte sig ligga kvar i magen OM den hade fått bestämma själv, förstås.

Jag förstod av läkaren som gjorde vändningsförsöket att om jag hade propsat på att få försöka vaginalt så hade jag fått det. Han sa att för 20 år sen så födde "alla" med sätesbjudning vaginalt och i de flesta fall gick det bra. Men jag o sambon resonerade som så att om det nu är "standard" att snitta förstföderskor med barn i sätesläge så finns det goda skäl till det. Så; vi följde rekommendationen att snitta. (Vi ville heller inte hamna i läget att prova vaginalt för att i sista stund få ett akutsnitt istället om det inte skulle gå. Jag inbillar mig att det känns mycket jobbigare än ett planerat snitt. Då har man ju haft värkar och liksom ställer in sig på att föda och sen blir liksom allt det kroppsliga "utan betydelse" då man ändå snittas. Om du förstår hur jag menar..)

Hur man ska tänka? Tja, för oss var det ingen katastrof. VIsst; lite snopet kanske att inte få föda vaginalt, men inget som helst trauma tyckte jag. Min BM sa "Nej, vad synd!" och vi sa ".... eeee? :crazy: nä, men det är väl okej." Vi hann vänja oss vid tanken ett tag innan. Att barnet låg i säte upptäcktes av en "slump" kan man säga (BM sa att den var fixerad med huvudet neråt, men skickade oss på extra u-ljud pga stort SF-mått..), men direkt vi fick tid för vändning så ställde vi in oss på att det med stor sannolikhet skulle bli just snitt. Så; det var nog någon månad före som vi "visste" det.

För mig var det alltså inget problem. Det viktiga var att få ut vårt barn på ett säkert sätt. Visst; Jag missade att få föda vaginalt, men.... det spelar liksom ingen som helst roll. Jag fick ju en egen upplevelse av att få barn ändå. Det var jättehäftigt! TROTS att jag inte fick krysta.

Tillägg: för barnet så finns ju vissa risker med kejsarsnittet som inte riktigt finns vid vaginal förlossning. Bland annat så är det större risk för att de inte andas riktigt som de ska. Men det finns ju sjukvårdspersonal som står beredda och som håller koll på allt.

På det BB vi låg fick man dessutom som snittad ligga på en annan avdelning än den vanliga; den där prematurfödda mfl ligger. Det enda trista med det var/är att där får inte pappan stanna kvar över natten (möjligen i undantagsfall om det är väldigt tomt på avd). Så; jag fick vara själv med sonen på nätterna. Men; där fanns ju personal som hjälpte en och detta visste vi också om innan så vi var inställda på det.

Jag snittades pga att barnet låg i säte och vändningsförsök misslyckades. Snittet gjordes 1 vecka före beräknad BF. De gör snittet så nära BF som möjligt just för att inte ta ut barnet för tidigt (som Ameo redan sagt) så att bli snittad "för långt" i förväg behöver du inte oroa dig för.

Fast nu ville ju inte TS säga mer än att det inte var för barnets skull som de diskuterat snitt. Det kan ju vara så (RENT GENERELLT/HYPOTETISKT) att det är farligt för mamman att gå hela graviditeten ut, och då plockas ju bebisen ut tidigare. Ibland så mycket tidigare så att barnet inte är helt färdigutvecklat än.

TS: i v 36 ska det ju inte vara någon fara på taket för barnet, så gör det som ni båda kommer att må bäst av utan att riskera någons hälsa bara. Om du får flera barn kan du ju kanske föda vaginalt då? Och glöm inte att det är en förlossning du genomgår iaf, du blir ju inte mindre värd för att du snittas, och om du bara ställt in dig på att det blir snitt (OM, OM, OM) så kanske du uppfattar det skönt att verkligen vara förberedd den dagen.:idea:

Jag har ingen peronlig erfarenhet av snitt och så länge jag får välja så väljer jag som du vaginalt, men om det av någon anledning inte är lämpligt så är det kanske bara att acceptera. Lycka till iaf!:)

Fast nu ville ju inte TS säga mer än att det inte var för barnets skull som de diskuterat snitt. Det kan ju vara så (RENT GENERELLT/HYPOTETISKT) att det är farligt för mamman att gå hela graviditeten ut, och då plockas ju bebisen ut tidigare. Ibland så mycket tidigare så att barnet inte är helt färdigutvecklat än.

Ja, visst kan det vara så.

Det beror väl lite på varför de funderar på snitt...

Sitter själv med tankar på kejsarsnitt och sannorlikhet att det kan bli så. Är i 37+1 och bebis vägrar vända sig. Har därför vändningsförsök inplanerat på måndag och lyckas inte det (vilket är 50/50) så har vi fått information om att det blir planerat snitt...

Jag känner mig lite lurad på erfarenheten eftersom det är vårt första och sambon tycker att det skulle vara tråkigt med ett inplanerat datum. Men samtidigt så vill jag inte föda normalt i sätesbjudning...

Men ojdå! Jag håller tummarna att vändningsförsöket går bra på måndag. Om inte så är kejsarsnitt en rätt cool upplevelse det med. ;)

Förstår absolut känslan av att bli lurad på erfarenheten! Fick ju själv föda genom kejsarsnitt när Matilda kom till världen, trots idoga försök att få igång eländet den vanliga vägen

TS: i v 36 ska det ju inte vara någon fara på taket för barnet, så gör det som ni båda kommer att må bäst av utan att riskera någons hälsa bara. Om du får flera barn kan du ju kanske föda vaginalt då? Och glöm inte att det är en förlossning du genomgår iaf, du blir ju inte mindre värd för att du snittas, och om du bara ställt in dig på att det blir snitt (OM, OM, OM) så kanske du uppfattar det skönt att verkligen vara förberedd den dagen.:idea:

Jag har ingen peronlig erfarenhet av snitt och så länge jag får välja så väljer jag som du vaginalt, men om det av någon anledning inte är lämpligt så är det kanske bara att acceptera. Lycka till iaf!:)

Njäe fler barn blir det inte, får räcka med två :D
Näe det var nog inte mitt värde som föderska jag funderade på,
utan mest hur det påverkar barnet att kommas ut tidigare.
Men å andra sidan är det ju många som föds tidigare än så till och med.
Nåja, får väl fundera lite till och diskutera mer med läkaren som gör tillväxt ul nästa vecka.
Tack för att du hängde med på vad jag menade trots att jag yrar så in i norden :angel:

Jag gjorde ett snitt i måndags, akut. Det blev i v37+3(tror jag det blev). Jag hade havandeskapsförgiftning som blev värre. Jag blev inlagd i lördags och dom försökte sätta igång det på måndag morgon, med olika resultat.. Det visade sig att barnet låg i säte och hade alltså vänt sig under sista dygnet. Det blev akutsnitt och han låg i säte när dom öppnade mig, men när dom skulle ha tag i honom så lade hans sig på tvären och dom fick gå in och leta reda på benen. Han hade navelsträngen runt halsen och var helt blå. Han fick andningshjälp och for iväg till neonantalen. Jag själv hamnade på intensiven för att spinalbedövningen gick uppåt och inte bara nedåt. Jag hade svårt att andas och fick en artärblödning i magen under snittet. Det och bedövningen gjorde att jag fick ett blodtrycksfall och hjärtat rusade. Dom fick allt under kontroll snart, men det var obehagligt.

Lillen vägde 2745g och var 46cm lång. Jag fick träffa honom redan på natten med han blev tvungen att vara kvar på neonantalen för att han hade lågt blodsocker. Jag fick honom under em sedan, dagen efter.

Det gör ont efteråt, räkna med det. Men man får massa smärtstillande. Jag har fortfarande lite ont i såret, men jag är så trött och svag. Jag blir skakis för minsta lilla och för att inte tala om andfådd.. Jag vet inte hur man brukar vara, men jag känner mig ju bättre och bättre, men det känns som om dom har rullat ihop mina lungor till hälften under operationen och satt fast dom så.;)

Ett planerat snitt är ju alltid mindre dramatiskt. Jag rullades in på operationsbordet kl 23.33, 23.36 var lillen född och jag rullades ut 23.55.. Så det var snabba ryck..

Skogstomten Nej, föda i säte är inget jag ens vill överväga, speciellt inte när de funderar över om mitt bäcken är lite trångt :crazy:

Jegra Har läst om hela eran förlossning i din blogg, och jag beundrar din och mannens styrka. Men du har alltid varit stark i min värld.

Sitter och är lite nervös för vändningen. Vi har gjort extra UL nu i veckan som var, mätt och viktskattat bebis (strax över 3000g), konstaterat var moderkakan sitter och konstaterat att pyret har lite fostervatten.

Är lite sur på mig själv för att jag är nojjig! Jag litar på personalen, oavsett om vändning lyckas i morgon eller inte. Och oavsett om vi får planerat snitt eller ej.

På sätt och vis så är det ändå en tröstande tanke att veta att blir det planerat snitt så är sannorlikheten stor att jag är mamma till nästa helg. De tar snitt under v.38 i Visby, planerade snitt sker på torsdagar och väntar de till v.9 så har vi redan hunnit gå in i v39.

Jag snittades i v 38, av medicinska skäl. Dock tror jag att bebisen, om den hade kommit "den vanliga vägen" väntat ett tag efter beräknat datum. Bebisen var lite mindre än genomsnittet, åt lite dåligt till att börja med men det gick ju att få ordning på.

Själv är jag född ganska många veckor för tidigt (och på den tiden fanns det inte samma resurser som idag) och har klarat mig bra ändå.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig för snittet!

Oroa dig inte! Jag var med första barnet inne på vändningsförsök, det blev dock inte något sådant då moderkakan satt så till att det blev farligt att försöka. Fick planerat snitt, vilket var bra då det visade sig att bebisen låg med fötterna först (ganska ovanligt tror jag).

Jag kände mig lite snuvad på förlossningen, men barn nr 2 kom den vanliga vägen utan några större problem. Jag fick då gå och kontrollera att barnet låg rätt ett par ggr extra för säkerhets skull då.

Han sa att för 20 år sen så födde "alla" med sätesbjudning vaginalt

Det där är skitsnack, jag låg i säte och det var aldrig något snack om att födas vaginalt och detta är ganska snart exakt 23 år sedan, ett planerat snitt. I östergötlands landsting får man inte ens föda vaginalt om barnet ligger i säte, det är inte ens diskuterbart, aldeles för stora risker för mor och barn!

Tack!

Skönt att höra någon annans story. Moderkakan sitter bra, men lite vatten. Jag ar en feeling av att den inte kommer vända sig i morgon. Oavsett så längtar jag till den dag vi har vår bebis hos oss. :love:

För barnet är det ju andning och att hålla ärmen som är det svåra när de föds tidigare.
För andningen lär du få medicin innan snittet så att lungorna utvecklas fortare om de bedömer att det behövs.
Vad gäller att hålla värmen så är det ju underhudsfettet som behöver komma utanför magen istället för i magen, det går betydligt fortare att bygga upp underhudsfettet i magen än utanför.

Min dotter föddes med akutsnitt drygt sex veckor för tidigt, vattnet gick och jag fick medicinen som hjälper till att utveckla lungorna.
De ville ju att hon skulle få stanna i magen så länge det gick, men dagen efter vattnet gått så kom värkarna, hon hade då vänt på sig så hon låg i sätesbjudning och de stoppade värkarna och vände på henne. (Vilket absolut inte var någon obehaglig upplevelse, bara en konstig känsla;))
Jag fick en infektion som tillslut ledde till akutsnitt, jag hade över 40 graders feber när läkaren kom in och han tog mej i handen och sa att de skulle snitta, jaha svarade jag och insåg att sängen rörde sig, någon minut senare var jag sövd.
Dottern vände på sig igen då, så att hon låg horisontalt men det försenade bara snittet med någon minut.

Min dotter fick extra syrgas i en vecka, hon låg i kuvös i 8 dagar, hon fick också gulsot och solade i fem dagar, när hon var tio dagar åkte vi hem på permission och när vi kom tillbaka efter påskhelgen blev vi utskrivna.
Hon hade svårt att hålla värmen men inte värre än att det fungerade bra att ha henne i bärsele. (Vilket jag behövde likaväl som hon, för min del blev det som att gå färdigt graviditeten)

När det är planerat snitt så är det mycket de kan göra för att du och ditt barn ska må så bra som möjligt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 675
Senast: em-pirre
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 523
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka