S

sysh

Har min häst uppstallad i ett stall där man måste leda hästen med kedja eller träns. Detta känns väldigt fel för mig eftersom jag vill använda mig av lite mer "hästlik" hantering...han FÅR INTE springa över eller bort från mig....då j*vlar liksom...om ni förstår hur jag menar...sedan finns det väl hästar som behöver kedja men varje ägare måste få bestämma själv tycker jag.....vad tycker ni??
Hur ska man få ägarna att fatta att man kan hantera häösten få flera sätt... blir utslängd om man inte följer reglerna....

Sv: Kedja

Kan förstå dig på ett sätt men om din häst är snäll att leda så spelar det ju igentligen ingen roll. För om han inte gör något så behöver man ju inte använda kedjan.
Men som sagt var kan jag förstå dig, skulle inte heller vilja att min snälla och väl uppfostrade häst leddes med kedja.
Kan det vara så att det har hänt något förut som gör att dom har den här regeln.
Vore ju synd om du måste flytta om du för övrigt trivs?

Lycka Till

Klart att målet med all hästhantering ska vara att kunna hantera hästen utan massa hjälpmedel. Men det kan vara så att det kanske hänt något någongång tidigare som skulle ha kunna undvikas ifall man hade ledit hästen i träns eller kedja, som gör att dom tänker på säkerheten.
På en tävlingsplats måste du leda hästen i träns just av säkerhetsskäl.
Många gånger så slarvar man säkert (ialla fall gör jag det) med saker som har med säkerhet att göra, tills det händer något och då inser man varför man egentligen borde gjort på ett speciellt sätt.
Så om du tycker det är för brutalt att leda din häst i träns eller kedja så skulle jag nog byta stall om jag var du.

Usch vad löjligt! Istället för att uppfostra hästarna så sätter man på dom träns och kedjor alltså? Det är ju sjukt... :crazy:

Huntress skrev:
Usch vad löjligt! Istället för att uppfostra hästarna så sätter man på dom träns och kedjor alltså? Det är ju sjukt... :crazy:

Eller så kan man se det så här: istället för att uppfostra sig själva så använder de träns och kedjor ;) För hästar behöver egentligen aldrig uppfostras, de blir som man hanterar dem.

Huntress skrev:

Det behöver inte alltid bero på brist av uppfostran. Det kan lätt hända nåt så att hästen blir skrämd och då kan det vara svårt att hålla den mest väluppfostrade hästen i bara grimma och grimskaft.

Blir en häst rejäl skrämd spelar det ingen roll vad man håller den i; 3-600 kg häst är, oavsett hjälpmedel, alltid mångdubbelt starkare än en människa på 50-100 kg... En välhanterad häst stannar lika lätt i grimma som i träns, men blir det riktigt fara å färde så har jag hellre en lös häst i grimma och grimskaft än kedja/träns.

hästen lyssnar faktiskt bättre i kedjan, även om jag tycker det låter som en konsitg regel, men om hästen blir skrämd så har man faktiskt ganksa mycket mer att sätta emot om man leder den i kedja eller träns än i bara grimman!

Bullshit. Det kanske möjligen gäller för hästar som är lite oregerliga pga dålig hantering, men inte när vi snackar om ÄKTA panik. Jag har varit med om hästar som slitit sig trots att TVÅ stabila personer hållt i varsin kedja dragen runt nosen. Det handlar inte om något annat än ren logik; panikslagen häst = människa har inget att sätta emot. MEN, har man en välhanterad häst som slänger en blick på sin människa innan den får panik, då har man en chans att hålla den, och då räcker det med vanligt grimskaft.

Och som sagt... Det är ju för fan ett mardrömsscenario att ha en häst lös med kedja runt nosen alt. med träns. :crazy: För nog fan sliter de sig ändå, det har jag sett VÄLDIGT många gånger.

Det är väl själv klart att det är lättare att hålla en häst med kedja!
Varför använder man annars det på hingstar?

Men visst har du rätt en häst som får total panik håller man inte ens med kedja. Men en häst som blir rädd kan du hålla kvar bättre i kedja än i vanlig grimma med grimskaft....

Det är upp till var och en att bestämma det! Skulle inte acceptera att min häst blev ledd i kedja om det inte behövdes. :mad: Jag skulle nog bytt stall...

Använder själv kedja på ponnyn när jag är ute och leder då han är urstark (specielt när han möter ston..:angel:) men den får bara hänga som vilket vanligt grimskaft som helst tills den behövs. Med andra ord har jag ingen nytta av den i en situation där hästen skulle få panik. Bara för att hålla min något hingstiga valack borta från andras brudar. :D

sysh skrev:
Har min häst uppstallad i ett stall där man måste leda hästen med kedja eller träns. Detta känns väldigt fel för mig eftersom jag vill använda mig av lite mer "hästlik" hantering...han FÅR INTE springa över eller bort från mig....då j*vlar liksom...om ni förstår hur jag menar...sedan finns det väl hästar som behöver kedja men varje ägare måste få bestämma själv tycker jag.....vad tycker ni??
Hur ska man få ägarna att fatta att man kan hantera häösten få flera sätt... blir utslängd om man inte följer reglerna....

Vad är bakgrunden till denna regel? Har det hänt olyckor tidigare?
Då möjligen skulle man kunna förstå det.
Men ogillar man läget, får man ju tyvärr byta stall.
Tycker regeln är onödigt drastisk.
Varför inte tillämpa den bara om det finns hästar som verkligen utgör en fara? Och tom då tycker jag att det är en konstig metod.
Har man såna bekymmer med sin häst bör man ta hjälp av någon kunnig hästtränare att få bukt med problemet.

Om du har möjlighet tycker jag att du ska byta stall.. snnars är det väl bara att följa reglerna.. dom som äger stallet vill ju ha det så och då får man respektera det.

Saken är den att det är på ett naturbruksgymnasium och valet är att ha med hästen eller också att ha den hemma ca. sex mil bort.. taskigt läge. Stallet är superbra annars men stör mig på så fåniga regler.. tycker att det är upp till var och en..
Vi har scheman om ut och insläpp och många hästar är helt "döda" under hakan för att de har dragit så mycket i kedjan...då blir inget bättre. Själv kan jag leda i kedjan eftersom jag inte använder den ... men min häst funkar så att om han blir rädd så hoppar han till och sen koollar han med mig...då tycker jag att det är bättre med ett långt grimskaft..
Men om andra leder honom så går de och små drar i kedjan hela tiden... så jag funderar på att ta upp en konflikt eller att bara stå ut i några år till..
jaja.. ville bara få andras syn på saken och de flesta verkar vara på min sida...
förresten så vill jag poängtera att jag tycker att kedjan kan vara bra på vissa hästar men inte på alla .. och att det borde vara upp till var och en...
ha det !

Jag för min del ser faktiskt inte problemet.

Om det är en regel på stallet att man ska ha kedja så får man väl ha det då..

Jag anser så klart att man ska kunna leda sin häst utan att ha kedja - men om man nu kan det, vad är problemet med att leda MED kedja??

Russin8 skrev:
Det är väl själv klart att det är lättare att hålla en häst med kedja!
Varför använder man annars det på hingstar?

Varför man använder det på hingstar beror på att de ska "ska" vara hårda och jobbiga att hantera, och därför hanterar man de oskyst redan från början!Hingstar är ju också hästar, som är lika lydiga som alla andra, bara de hanteras rätt! Jag har tränat Natural Horsemanship med min häst i 2 år, och tro mig - det gör underverk!
Om du respekterar hästen, respekterar hästen dig! Den vet var du står ALLTID. Har du någonsin sett en skrämd häst i hage springa över en annan?? Varför skulle han/hon då göra det om han respekterar dig och din integritet?

Problemet är att hästen blir mer rädd omkedan dras åt, Jag tycker även att man får en sämre "inverkan" (som jag vill leda) om man har kedja på...

Zeli skrev:
Jag för min del ser faktiskt inte problemet.

Om det är en regel på stallet att man ska ha kedja så får man väl ha det då..

Jag anser så klart att man ska kunna leda sin häst utan att ha kedja - men om man nu kan det, vad är problemet med att leda MED kedja??
Jag har inte läst hela tråden.
men problemet kommer väl om någon tappar en häst. Jag skulle bli vansinnigt arg om någon skulle tappa min snälla och väluppfostrade häst och den skadar sig pga. av att någon satt på en kedja...

*svammel*

Men hjälp, vilken regel! :crazy:

Om jag vore du skulle jag ta upp det med skolan eller de som har hand om stallet. Prata med de andra i stallet först så du kanske får lite backup. Är ni många som tycker likadant så borde ju något hända.

Jag menar... De ägare som vet med sig att de har jobbiga hästar kan väl ha kedjegrimskaft eller träns eller whatever på sina hästar, men ägarna måste väl ändå själva få välja hur hästen ska hanteras?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar