kedja när man leder häst..

M

Malin_84W

har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..
de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..
jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

vad tycker Du? vad har du för åsikt i denna fråga? ska man verkligen behöva en kedja för att ens häst är lynnig, bångstyrig eller bara busig..? borde man inte som hästägare sträva efter en så naturlig kontakt med sin häst som möjligt?

åsikter välkomnas! elaka kommentarer undanbedes... :bump:

Sv: kedja när man leder häst..

Jag håller med dej.
På ridskolan som vårat sto stog på innan så tvingade dom oss och alla andra som skulle ta in henne att ha kedjegrimskaft bara för att hon hade stått några veckor pga skada.
Och hon var inte alls "vild" som dom kallade henne! En gång när en tjej som heter N***** (vill ej lämna ut namn) skulle ta in henne så var hon så "vild" att hon trädde kedjan genom munnen på henne!!
Jag vart arg så jag kokade men sa inget...

Så jag håller fullständigt med dej.

Är helt emot kedja på häst! Detta eftersom det gör ont på hästen, vilket innebär att det skapar rädsla hos hästen och underminerar ledarskapet. Nu är väl dock det sistnämnda inte aktuellt i de fall där folk anser sig behöva ta till kedja...

Tror att en stor del av dem som använder kedja och dylikt egentligen är rädda/blir osäkra i situationer där de inte riktigt kan kontrollera sin häst. Inget fel i detta dock, vi är alla människor och känslor som rädsla är lika naturligt som känslor som t.ex glädje och sorg.
Och visst kan det finnas anledning att bli rädd om hästen är för vild eftersom bristande respekt från hästens sida då kan leda till skador på en själv. Det är ju bara det att man inte kommer tillrätta med problemet genom att sätta på en kejda. Tycker man kan säga att man så att säga bara tar bort symptomen, inte själva orsaken, som ju är att hästen inte accepterar en som ledare. Ett tips till alla dem som använder kedja är att arbeta på ledarskapet, så minskar säkerligen förekomsten av rädsla hos både dem själva och hästen plus att hanteringen av hästen blir både säkrare och trevligare.

:eek: Vad är det för ärthjärnor??? :cry: Trä in kedjan i munnen??? Jag skulle ha blivit vansinnig!!! Min häst kan vara lite stökig ibland men han är bara 5 o när han möter hingstar så kan han ibland få för sig att han är hingst...:crazy: Men då vigglar jag i repet o säger att han ska skärpa sig, o det gör han! Visst han brallar lite men det gör inget när han lyssnar när man säger ifrån! Det finns ju faktiskt metoder som inte gör ont, o som har en mening för hästarna! :D

:mad: Jag blir sur på människor som försöker kontrollera hästen med en massa "kedja genom munnen" och kedjegrimskaft och dyl. Och att hästen gör si eller så är inte en anledning, någonting är fel. Och det bör man som hästägare eller skötare ta reda på, det är ju det ansvaret man tagit på sig.

Människor är jättebra på att komma på en massa provisoriska (heter det så?) lösningar bara för att de är så lata. Och får för sig en massa och ger hästar mänskliga kataktärer. Tex hästen är dum och är inte alls rädd, det är inget fel han bara fjantar.

Och visst jag och hästen jag rider bestämmer lika mycket, ibland bestämmer han ibland jag. kalla mig dålig ledare.. men för mig så betyder det lika mycket att han har sin röst och jag min, vi är som kompisar, och kompisar bestämmer ju tillsammans :banana:. Det är så synd att se folk som stoppar kedjan i munnen på sin häst och skiter i vad den har att säga..

Jag föredrar helst utan kedja. Men accepterar undantag för min häst på tävling om dom ska försöka sadla å hålla på nere på transportområdet för att inget annat utrymme finns att tillgå. Min reagerar på transporter som åker förbi, hon går jätte snällt in å har inget emot tranporten så (om vi bortser ifrån transportskydd), hon tycker väll att det är ponnyätare eller något när dom rör sig :D
Annars skulle jag aldrig tillåta det, min funkar bra vid ledning, men kan säkert hitta på något om hon känner för det under "rätt" omständigheter, men jag skulle ändå inte sätta på henne kedja. Har haft en sådan där man sätter i bettringarna när jag varit ute å lett efter 3 månadersv vila pågrund av seg hältutredning å sedan boxvilla. Visst var väll lite dryggt men skulle knappast ha blivit bättre av kedja.

Alyssa skrev:
:eek: Vad är det för ärthjärnor??? :cry: Trä in kedjan i munnen??? Jag skulle ha blivit vansinnig!!! Min häst kan vara lite stökig ibland men han är bara 5 o när han möter hingstar så kan han ibland få för sig att han är hingst...:crazy: Men då vigglar jag i repet o säger att han ska skärpa sig, o det gör han! Visst han brallar lite men det gör inget när han lyssnar när man säger ifrån! Det finns ju faktiskt metoder som inte gör ont, o som har en mening för hästarna! :D

KAn bara rekommendera alla att gå in på tråden (heter: galen hingst)
och läsa vad som hände med tjejen. :(

kanske att man kan förstå varför iaf jag rekommenderar att man leder hingst med kedja som en säkerhetsåtgärd. :bow: :bow:

( skrev massor, men blev av ngn anledning utloggad.... blir det så när
man tar låååång tid på sig att skriva ett inlägg???:mad: )

_jossan__ skrev:
Jag håller med dej.
På ridskolan som vårat sto stog på innan så tvingade dom oss och alla andra som skulle ta in henne att ha kedjegrimskaft bara för att hon hade stått några veckor pga skada.
Och hon var inte alls "vild" som dom kallade henne! En gång när en tjej som heter N***** (vill ej lämna ut namn) skulle ta in henne så var hon så "vild" att hon trädde kedjan genom munnen på henne!!
Jag vart arg så jag kokade men sa inget...

Så jag håller fullständigt med dej.

men tänk om den tjej som ledde in henne uppfattde din häst som så
"vild" att hon kände att det kunde bli farligt för henne och hästen?
Det du som äger hästen uppfattar som lek eller överskottsenergi, och vet hur du ska hantera, kan ju för någon annan uppfattas som hotfullt!
I ett stall med många hästar finns ju alla nivåer på hästkunnande,
och förmåga att läsa hästar.

Hur hade du reagerat om hon struntat i kedjan för att det är elakt,
och din häst eller hon hade skadat sig?
hade det varit okej? (provocerar....:devil: )
Kan inte påstå att jag gillar att man kedjan genom munnen, men under hakan (eller över nosen om det behövs) kan jag inte se som en big deal.

(nu jäklar...:devil: ) Repgrimman som tidigare har rekommenderats av er NH:are (generaliserar kraftigt, de som vill kan ta åt sig, menar inte alla) skapar ju också ett för hästen obehagligt tryck, skillnaden är väl att trycket hamnar på nacken, istället för under hakan. vad är skillnaden??(ojoj....ställer till det för mig)

Malin_84W
har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..
de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..
jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

Självklart ska man jobba på kommunikationen med sin häst. men det är det väl ingen som inte har påstått.
Men inte 17 ska man utsätta sig själv för fara vid hanteringen!!

Jag vill inte riskera att tappa en hingst (eller någon häst), dessutom har du ju som hingstägare ett utökat ansvar för vad din häst gör!
Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag på grund av slarv (vilket jag skulle anse att det är att leda hingst utan kedja) tappade en häst som kan utgöra en fara för mig, andra eller andra hästar.
Dessutom kan hästen bli skadad.

Fin kommunikation är det bästa som finns, men inte på bekostnad av säkerheten.!!! (tjatar!)

Hoppas alla förstår att jag inte på nåt vis uppmanar till att prygla hästar, men en liten nyanserad syn på detta med kedjor vore ju kul.

tycker dessutom att man ska ha hjälm och (håll i hatten)
om det behövs (observera; behövs) spö vid all hantering av särskilt främmande hästar.
Du känner inte hästen, och den känner inte dig.
Det är få människor som är så skickliga att de kan läsa av en främmande häst på några sekunder.
Förtroende skapas ju med tiden, en tid som man inte alltid har i ett
t ex. inackorderingsstall där man hjälps åt med den dagliga skötseln.

I den förra tråden står det dessutom att inte heller hingstägaren har
(med mina ord) full kontroll eller (lite NH-igt) befäst sitt ledarskap.
Om hästen inte respekterar sin ägare fullt ut- varför ta risken att
leda i vanlig grimma?:confused:

ett enligt mig fullgott alternativ till kedjan kan ju vara träns.
hur ser ni på det?
Är det godkänt sätt att använda sig av?

precis.

Det jag gillar med ditt inlägg är att du skriver "FÖREDRAR",
men ändå inser att på (i ditt fall) tävling så är det
ett val du gör med tanke på (antar jag) din, hästens och andras säkerhet.:bow: :bow: :bow:

en eloge.:bow:

JO precis verkligen.

Viktigaste äör ju att man känner sin häst väl och bygger på vad som behövs tränas på. Men så kommer det alltid vissa undatnag där hästen kan hålla på å trixa som har speciela omständigheter (som viserligen i mitt fall kan innehålla en del fjanterier). Speciela omständigheter är ju inte precis en vardagssak heller.

vill förtydliga vad jag menar:......."tycker dessutom att man ska ha hjälm och (håll i hatten)
om det behövs (observera; behövs) spö vid all hantering av särskilt främmande hästar."

menar inte: att man man ska slå hästen om den rör ett öra i fel riktning.

menar: att ett spö kan användas som en förlängning av min egen arm, på hästar som vet att spöt inte är något annat än just detta. givetvis inte på hästar med dålig erfarenhet av felaktig användning.
min pålla petar (som med väääärldens längsta pekfinger)jag glatt på frambenet när hon blir otålig och skrapar med hoven i marken.
hon vet att det är en liten tillsägelse/påpekande att hon ska sluta.
Rätt enligt mig.... (?)

Hej, Hej!

När man hanterar unghästar/ hingstar tycker jag att det är bra att använda kedjegrimskaft.

Jag har jobbat mkt Nh med min häst, särskilt när han var unghäst och hingst, men så fick han en olat att sticka ifrån mig när vi var ute och gick. Helt plötslig fick han för sig attvända och sticka hem. (ej pga rädsla). Kedjan var för mig en säkerhetsåtgärd. Nu använder jag aldrig kedja för att det behövs helt enkelt inte.

Sunt förnuft helt enkelt. :banana:

Välkommen i klubben!:D :D

.........och sen läser du alla mina inlägg och jag blir lynchad!!!!
*skrattar*

Närrå det är du inte, finns alltid någon här på buke som tycker som man själv.

Dock syns dom ju inte alla gånger.

i ett inackorderingsstall möter man alltid hästar som är olika snälla att ta ut och in. och självklart så ska man inte sätta sin hälsa i fara, för att ta hand om någon annans häst. men då bör detta adresseras till ägaren till hästen. ägaren till den dryga hästen bör ta i tu med sina problem eller byta stall.. i ett kollektivstall så har man ansvar som hästägare att se till att ens häst kan bete sig normalt, under normala förhållanden. sen kan ju såklart olyckor alltid hända!

har råkat på hingstägare som varit väldigt nonchalanta när det kommer till deras hingst. hade ett sto som lätt kom i brunst. denne hingst stog i en hage med rätt låg tråd och enbart plaststolp.. (:eek: ). detta gjorde att det skulle vara väldigt lätt för denne hingst att ta sig ur hagen och in till mitt sto.. ägarna resonerade så att hingsten aldrig gjort något sådant förut (hoppat ur hagen) så därför så kommer han aldrig att göra det. sånt tänkande som hingst ägare är skrämmande tycker jag. hingsten flyttade dock inom en kort period, så det blev aldrig några problem (förutom att jag hade ett sto som var brunstig till och från i flera månader).

en repgrimma skapar ett tryck ja, men den kan inte skära in genom huden med ett för hårt ryck på samma vis som en kedja...

kommer absolut till nästa häst jag köper, skaffa M.R. Dually Training grimma! den ser jag som ett bra mellanting till repgrimma och vanlig grimma med kedja!
dually_collection_large.jpg

jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att se till att personer som inte kan hantera din häst fullt ut, inte ska behöva göra det! om man vet med sig att man har en krånglig häst, ska man kanske inte leta stallplats på ex en ridskola eller ett större stall.

känns som det bara blir massa flum flum nu.. hoppas någon kan förstå mitt budskap i det jag skriver.. :D springer emellan till min son och datorn hela tiden... :smirk:

som svar på din fråga längst ner, så ja, jag tycker att ett träns kan vara ett bättre allternativ än grimma med kedja. men man bör dock tänka sig för när hästen har träns på sig, så att man inte drar i bettet för mkt.
Självklart ska man jobba på kommunikationen med sin häst. men det är det väl ingen som inte har påstått.
såg då inte många som påstog att det jobbade med att i framtiden ta bort kedjan...

jag säger inte att jag har varit guds ängel jämt och ständigt när jag hållt på med mina och andras hästar. i vissa situationer så tar ens egen rädsla över, för att vi är levande varelser som har känslor. men nu när jag själv inte har någon häst så känner jag att jag har fått distans till hästhållning och hur den ser ut idag. något jag ser är att vi människor förmänskligar hästar och i vissa fall så ser man hästar som masikner som ska göra "sitt jobb", när vi kräver det av dem.
det känns som att någonstans har vi glömt bort att ha roligt och njuta av sällskapet av våra hästar. vi tar dem för givet och glömmer bort att vara tacksamma att de finns där!
jag ser min häst som min kompis, inte som något jag måste bemästra med kedjor och andra redskap.. men dessa åsikter är mina som jag har. jag kräver inte att alla ska tycka lika som mig och hålla med mig till 100%. jag vill visa folk mitt sätt att se på saken. och ja, då kommer det faktiskt finnas folk som inte håller med mig under den resan.. men sånt är livet!
jag älskar hästar och tycker de är beundransvärda djur med stor intelligens. och jag betvivlar att det finns någon har på Buke som tycker annorlunda än mig, i det fallet!
nu blev det skrivet om en himla massa här.. men men..

vill bara säga en sak till i detta inlägg..

vi kräver ständigt att hästarna ska respektera oss. vi får inte glömma bort på vägen att vi faktiskt måste respektera hästarna tillbaks! :banana: :banana:

Så du har gått till NH och hoppas på mer medhåll här.
Om man går tillbaks till den tråden du syftade på så har du nu återigen misstolkats det som skrev, eller snarare tolkat det som inte skrevs till så som du vill eller tror att folk tycker och tänker. I den tråden stod det inget om att folk tyckte det var ok att använda hingstkedja på bångstyriga och lynniga hästar. Utan tråden handlade om säkerhetshantering med hingst, där många verkade tycka att man bör använda hingskedja när man leder en hingst. och´det tyckte inte du skulle vara nödvändigt, så då går du till forumet för NH för att få medhåll här istället. sen kan man många gånger vinkla frågan till hur man vill ha svaren.

Malin_84W skrev:
i ett inackorderingsstall möter man alltid hästar som är olika snälla att ta ut och in. och självklart så ska man inte sätta sin hälsa i fara, för att ta hand om någon annans häst. men då bör detta adresseras till ägaren till hästen. ägaren till den dryga hästen bör ta i tu med sina problem eller byta stall.. i ett kollektivstall så har man ansvar som hästägare att se till att ens häst kan bete sig normalt, under normala förhållanden. sen kan ju såklart olyckor alltid hända!självklart

har råkat på hingstägare som varit väldigt nonchalanta när det kommer till deras hingst. hade ett sto som lätt kom i brunst. denne hingst stog i en hage med rätt låg tråd och enbart plaststolp.. (:eek: ). detta gjorde att det skulle vara väldigt lätt för denne hingst att ta sig ur hagen och in till mitt sto.. ägarna resonerade så att hingsten aldrig gjort något sådant förut (hoppat ur hagen) så därför så kommer han aldrig att göra det. sånt tänkande som hingst ägare är skrämmande tycker jag. hingsten flyttade dock inom en kort period, så det blev aldrig några problem (förutom att jag hade ett sto som var brunstig till och från i flera månader).

en repgrimma skapar ett tryck ja, men den kan inte skära in genom huden med ett för hårt ryck på samma vis som en kedja

kommer absolut till nästa häst jag köper, skaffa M.R. Dually Training grimma! den ser jag som ett bra mellanting till repgrimma och vanlig grimma med kedja!skulle du vilja förklara för mig hur den funkar? *nyfiken* har aldrig provat!
dually_collection_large.jpg

jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att se till att personer som inte kan hantera din häst fullt ut, inte ska behöva göra det! om man vet med sig att man har en krånglig häst, ska man kanske inte leta stallplats på ex en ridskola eller ett större stall.
här håller jag givetvis med dig, men jag tror både du och jag vet att det sällan funkar så i praktiken, tyvärr. Ett stort problem i mina ögon är att många unga tjejer och killar som har häst/hjälper till i stall sällan har det kurage som faktiskt kan krävas för att tala om för en hästägare att man inte klarar av att hantera deras häst(eller sin egen, för den delen). Jag hoppas du kan förstå min syn på kedjan som ett hjälpmedel i hanteringen. Tyckte Schampiz (stavn?) exempel i den andra tråden belyste det hela på ett bra sätt.
känns som det bara blir massa flum flum nu.. hoppas någon kan förstå mitt budskap i det jag skriver.. :D springer emellan till min son och datorn hela tiden... :smirk:

som svar på din fråga längst ner, så ja, jag tycker att ett träns kan vara ett bättre allternativ än grimma med kedja. men man bör dock tänka sig för när hästen har träns på sig, så att man inte drar i bettet för mkt.Men.... tänker... jag propagerade ju för att ha kedjan under hakan, inte i munnen. Om jag rent hypotetiskt drar i kedjan, så skapas ju ett tryck under hakan. med träns så drar jag den i munnen. (?) då tycker jag nästan att kedjan känns bättre...!

såg då inte många som påstog att det jobbade med att i framtiden ta bort kedjan...Jag kanske tog det för givet, sen finns det ju hästar man kanske inte ska chansa på. Det jag kände var viktigast var att "bromsa", så det som hände trådskaparens kompis inte händer igen! Vem vet vem som leder hästen nästa gång?

jag säger inte att jag har varit guds ängel jämt och ständigt när jag hållt på med mina och andras hästar. i vissa situationer så tar ens egen rädsla över, för att vi är levande varelser som har känslor. men nu när jag själv inte har någon häst så känner jag att jag har fått distans till hästhållning och hur den ser ut idag. Håller med om att ett uppehåll ger otroliga perspektiv på ens egen syn på hästar. Med mina erfarenheter så känns just säkerheten som något som jag tidigare slarvade med allt för ofta, vilket kan straffa sig!något jag ser är att vi människor förmänskligar hästar och i vissa fall så ser man hästar som masikner som ska göra "sitt jobb", när vi kräver det av dem.
det känns som att någonstans har vi glömt bort att ha roligt och njuta av sällskapet av våra hästar. vi tar dem för givet och glömmer bort att vara tacksamma att de finns där!
jag ser min häst som min kompis, inte som något jag måste bemästra med kedjor och andra redskap.. ja, så ser jag på min häst också, min syn på "grannens galna pålle" är dock lite annorlunda, som för de flesta. är långt ifrån perfekt själv!;) men dessa åsikter är mina som jag har. jag kräver inte att alla ska tycka lika som mig och hålla med mig till 100%. jag vill visa folk mitt sätt att se på saken. och ja, då kommer det faktiskt finnas folk som inte håller med mig under den resan.. men sånt är livet!
jag älskar hästar och tycker de är beundransvärda djur med stor intelligens. och jag betvivlar att det finns någon har på Buke som tycker annorlunda än mig, i det fallet!
nu blev det skrivet om en himla massa här.. men men..

vill bara säga en sak till i detta inlägg..

vi kräver ständigt att hästarna ska respektera oss. vi får inte glömma bort på vägen att vi faktiskt måste respektera hästarna tillbaks! :banana: :banana:javisst, det är så det ska vara, men problemet uppstår ju när man träffar individer som inte faller inom de normala mallarna.(som i fallet vi diskuterade tidigare). Men jag tycker fortfarande att det är okej att tänka ett steg före, och ha kedjan (och hjälmen!) i förebyggande syfte. man vet ju aldrig vad som kan hända! det är lätt att tänka efter när olyckan redan varit framme.

hoppas att du förstår hur jag tänker!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar