i ett inackorderingsstall möter man alltid hästar som är olika snälla att ta ut och in. och självklart så ska man inte sätta sin hälsa i fara, för att ta hand om någon annans häst. men då bör detta adresseras till ägaren till hästen. ägaren till den dryga hästen bör ta i tu med sina problem eller byta stall.. i ett kollektivstall så har man ansvar som hästägare att se till att ens häst kan bete sig normalt, under normala förhållanden. sen kan ju såklart olyckor alltid hända!
självklart
har råkat på hingstägare som varit väldigt nonchalanta när det kommer till deras hingst. hade ett sto som lätt kom i brunst. denne hingst stog i en hage med rätt låg tråd och enbart plaststolp.. (
). detta gjorde att det skulle vara väldigt lätt för denne hingst att ta sig ur hagen och in till mitt sto.. ägarna resonerade så att hingsten aldrig gjort något sådant förut (hoppat ur hagen) så därför så kommer han aldrig att göra det. sånt tänkande som hingst ägare är skrämmande tycker jag. hingsten flyttade dock inom en kort period, så det blev aldrig några problem (förutom att jag hade ett sto som var brunstig till och från i flera månader).
en repgrimma skapar ett tryck ja, men den kan inte skära in genom huden med ett för hårt ryck på samma vis som en kedja
kommer absolut till nästa häst jag köper, skaffa M.R. Dually Training grimma! den ser jag som ett bra mellanting till repgrimma och vanlig grimma med kedja!
skulle du vilja förklara för mig hur den funkar? *nyfiken* har aldrig provat!
jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att se till att personer som inte kan hantera din häst fullt ut, inte ska behöva göra det! om man vet med sig att man har en krånglig häst, ska man kanske inte leta stallplats på ex en ridskola eller ett större stall.
här håller jag givetvis med dig, men jag tror både du och jag vet att det sällan funkar så i praktiken, tyvärr. Ett stort problem i mina ögon är att många unga tjejer och killar som har häst/hjälper till i stall sällan har det kurage som faktiskt kan krävas för att tala om för en hästägare att man inte klarar av att hantera deras häst(eller sin egen, för den delen). Jag hoppas du kan förstå min syn på kedjan som ett hjälpmedel i hanteringen. Tyckte Schampiz (stavn?) exempel i den andra tråden belyste det hela på ett bra sätt.
känns som det bara blir massa flum flum nu.. hoppas någon kan förstå mitt budskap i det jag skriver..
springer emellan till min son och datorn hela tiden... :smirk:
som svar på din fråga längst ner, så ja, jag tycker att ett träns kan vara ett bättre allternativ än grimma med kedja. men man bör dock tänka sig för när hästen har träns på sig, så att man inte drar i bettet för mkt.
Men.... tänker... jag propagerade ju för att ha kedjan under hakan, inte i munnen. Om jag rent hypotetiskt drar i kedjan, så skapas ju ett tryck under hakan. med träns så drar jag den i munnen. (?) då tycker jag nästan att kedjan känns bättre...!
såg då inte många som påstog att det jobbade med att i framtiden ta bort kedjan...
Jag kanske tog det för givet, sen finns det ju hästar man kanske inte ska chansa på. Det jag kände var viktigast var att "bromsa", så det som hände trådskaparens kompis inte händer igen! Vem vet vem som leder hästen nästa gång?
jag säger inte att jag har varit guds ängel jämt och ständigt när jag hållt på med mina och andras hästar. i vissa situationer så tar ens egen rädsla över, för att vi är levande varelser som har känslor. men nu när jag själv inte har någon häst så känner jag att jag har fått distans till hästhållning och hur den ser ut idag.
Håller med om att ett uppehåll ger otroliga perspektiv på ens egen syn på hästar. Med mina erfarenheter så känns just säkerheten som något som jag tidigare slarvade med allt för ofta, vilket kan straffa sig!något jag ser är att vi människor förmänskligar hästar och i vissa fall så ser man hästar som masikner som ska göra "sitt jobb", när vi kräver det av dem.
det känns som att någonstans har vi glömt bort att ha roligt och njuta av sällskapet av våra hästar. vi tar dem för givet och glömmer bort att vara tacksamma att de finns där!
jag ser min häst som min kompis, inte som något jag måste bemästra med kedjor och andra redskap.. ja, så ser jag på min häst också, min syn på "grannens galna pålle" är dock lite annorlunda, som för de flesta. är långt ifrån perfekt själv! men dessa åsikter är mina som
jag har. jag kräver inte att alla ska tycka lika som mig och hålla med mig till 100%. jag vill visa folk mitt sätt att se på saken. och ja, då kommer det faktiskt finnas folk som inte håller med mig under den resan.. men sånt är livet!
jag älskar hästar och tycker de är beundransvärda djur med stor intelligens. och jag betvivlar att det finns någon har på Buke som tycker annorlunda än mig, i det fallet!
nu blev det skrivet om en himla massa här.. men men..
vill bara säga en sak till i detta inlägg..
vi kräver ständigt att hästarna ska respektera oss. vi får inte glömma bort på vägen att vi faktiskt måste respektera hästarna tillbaks! javisst, det är så det ska vara, men problemet uppstår ju när man träffar individer som inte faller inom de normala mallarna.(som i fallet vi diskuterade tidigare). Men jag tycker fortfarande att det är okej att tänka ett steg före, och ha kedjan (och hjälmen!) i förebyggande syfte. man vet ju aldrig vad som kan hända! det är lätt att tänka efter när olyckan redan varit framme.