kedja när man leder häst..

Sv: kedja när man leder häst..

Niclas skrev:
Så du har gått till NH och hoppas på mer medhåll här.
Om man går tillbaks till den tråden du syftade på så har du nu återigen misstolkats det som skrev, eller snarare tolkat det som inte skrevs till så som du vill eller tror att folk tycker och tänker. I den tråden stod det inget om att folk tyckte det var ok att använda hingstkedja på bångstyriga och lynniga hästar. Utan tråden handlade om säkerhetshantering med hingst, där många verkade tycka att man bör använda hingskedja när man leder en hingst. och´det tyckte inte du skulle vara nödvändigt, så då går du till forumet för NH för att få medhåll här istället. sen kan man många gånger vinkla frågan till hur man vill ha svaren.

Inte vara för hård nu........;) ;) ;)

sprang ju efter fort som :devil: för att fortsätt diskussionen, med samma händelse som utgångspunkt....

Niclas skrev:
........tråden handlade om säkerhetshantering med hingst, där många verkade tycka att man bör använda hingskedja när man leder en hingst. Bra poäng!så då går du till forumet för NH för att få medhåll här istället. sen kan man många gånger vinkla frågan till hur man vill ha svaren.väldigt sant! lätt att glömma det när man svarar på ett inlägg.

en liten :bow: till dig för dessa rader.

Så du har gått till NH och hoppas på mer medhåll här.
tyckte inte att den diskutionen som satts igång i den där tråden riktigt hörde hemma där..
nej, jag tycker kanske inte att det är nödvändigt i NORMALA situationer att använda en hingstkedja, bara för att hästen då uppför sig bättre. för då finns det ju ett underliggande problem, att hästen inte kan uppföra sig bervid folk utan att en kedja sätts på.
som jag tycker (observera där; som JAG tycker), så borde man vilja ha en så problemfri vardag som möjligt med sin häst. och att då lappa över ett problem med att sätta på en kedja och tro att det är bra sen, tycker jag är oansvarigt. tänk om det kommer någon som missat informationen om att hästen bör ledas med kedja. personen i fråga och/eller hästen skadar sig pga detta.. det är väl ganska dumt!? det är min synvinkel på det hela.

sen som jag även har skrivit förut, så kan olika situationer kräva olika utrustning. det är den som hanterar utrustningen det hänger på.
vet man inte vad man håller på med när man använder en viss sak, ska man heller inte använda den.

har inga problem med att svara för mig och jag står för det jag säger, var jag än säger det. om det är i denna tråd eller någon annan!
Jag försöker i så stor utsäckning som möjligt hålla mig till generella inlägg och låta bli att peka ut någon. ibland kan man själv känna sig kränkt och då "i stridens hetta" skriva saker som man kanske inte borde skriva.. märker jag att jag trampat någon på tårna, så ber jag faktiskt om ursäkt! (vilket jag även gjort i den aktuella tråden.)

vi tolka alla saker olika, för att vi är olika människor.. det ska man inte behöva få skit för!

förstår hur du menar!
är tyvärr lätt hänt i såna här diskutioner att det ska vara så tydliga sidor.. antingen för eller emot.. inget mittimellan.. jag ser inga problem med att ha en kedja på en häst, om man vet hur man hanterar kedjan och hur den inverkar på hästen.

har tyvärr inte haft möjlighet att jobba med denna grimma, men jag har bara hört bra om den. ska på M.R´s "clinic" i maj och då ska jag suga åt mig all info om denna grimma. kan i nu läget inte säga så mkt mer om grimman, men jag ser den som ett intressant allternativ till de traditionella allternativen som finns idag! :rofl:

jag är en sån person som gärna vill ändra på alla som jag tycker har fel... är väl en liten brist hos mig.. :D men som de flesta så har jag bara hästens bästa i tanken!

ja, det där med träns eller kedja.. det är nog som jag skrev tidigare.. i rätt händer är all utrustning okej.. oavsett om hästen har bara grimma, kedja eller träns så kan det i fel händer bli just fel..

mina tankegångar vandrar ibland iväg när jag sitter å skriver, å det är inte alltid allt jag tänker kommer med i texten.. därför kan det nog uppfattas som att jag drar förhastade slutsatser osv.
jag relaterar mkt till hur dagens ridskoleverksamhet ser ut. nu vet jag att många ridskolor förändrats å så.. men det finns fortfarande många som är kvar i "militär" ridskolan.. det är alldeles för lite teoretisk undervisning i dagens ridskolor. det enda barnen lär sig är att rida.. hästarna står klara när de kommer och man behöver inte göra så mkt mer än att leda sin häst ut och in från ridbanan och ta av sakerna. men att ta hand om hästar är ju så mkt mer än bara det..
men den diskutionen hör inte hemma här. :smirk:

hoppas du fick de svar av mig du ville ha iaf Kanelbulle! :)

Malin_84W skrev:
har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..
de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..
jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

vad tycker Du? vad har du för åsikt i denna fråga? ska man verkligen behöva en kedja för att ens häst är lynnig, bångstyrig eller bara busig..? borde man inte som hästägare sträva efter en så naturlig kontakt med sin häst som möjligt?

åsikter välkomnas! elaka kommentarer undanbedes... :bump:

Bra skirvet!:bow: Varför sopa ett problem under mattan? kommunikationen saknas ändå, även om man "klara" av sin häst med kedja!

Bra skirvet! Varför sopa ett problem under mattan? kommunikationen saknas ändå, även om man "klara" av sin häst med kedja!

Åh! någon som förstog var jag ville komma med diskutionen!
*jippiiii*
:rofl: :rofl:

Malin_84W
hoppas du fick de svar av mig du ville ha iaf Kanelbulle

jopp!:D

Det jag vänder mig emot (och därför tuggar igång rätt bra på)
är när folk bara ser utväg. sen kan det vara kedjor, ledarskap,
inspänningstyglar, whatever!

förstår hur du menar!
är tyvärr lätt hänt i såna här diskutioner att det ska vara så tydliga sidor.. antingen för eller emot.. inget mittimellan.. jag ser inga problem med att ha en kedja på en häst, om man vet hur man hanterar kedjan och hur den inverkar på hästen.

Jo, det är ett problem, eftersom man så övertydligt måste argumentera för en åsikt.
samtidigt så är det ju mycket det som gör det intressant!

Tycker vi har hittat ett fint mittimellanläge nu. :D

men!!! nu sabbade du ju allt!
trodde ju diskussionen var klar....

*vässar gaddarna*

jo, den är nog klar.. tycker inte så mkt mer behöver sägas! är dock alltid roligt när folk tycker lika som en själv.. :D

tycker att folk ska få utrycka sina tankar.. och man kanske inte alltid håller med.. och ibland så skenar diskutionerna iväg en aningens.. :D men som jag skrivit förut, finns nog inte många här inne på Buke som inte har hästens bästa i tanken! :)

tycker med att det var ett bra mellanläge nu! :D

nej,det ska inte behövas men ska jag åka iväg med hästen (vetrinär,tävling,träning) har jag kedjan som säkerhet utifall att ngt skulle hända...det är ju inte säkert alla andra som är på samma tävling/vetklinik har koll på sin

suisyola skrev:
nej,det ska inte behövas men ska jag åka iväg med hästen (vetrinär,tävling,träning) har jag kedjan som säkerhet utifall att ngt skulle hända...det är ju inte säkert alla andra som är på samma tävling/vetklinik har koll på sin

Tycker att du har ett vettigt tänk!!

Helt sant! man kan aldrig vara säker på om de som är runt i kring en har koll på sina hästar.. man kan bara hoppas att det är så. :crazy:

som jag även har skrivit några gånger nu, så kan det i vissa fall vara nödvändigt med olika sorters utrustning, men då är det viktigt att fel utrustning inte hamnar i fel händer.
folk resonerar fortfarande (inne på tråden galen hingst") som att jag förutsätter att alla slår och å rycker i sina hästar. det är helt FEL! det gör jag inte.
Men mina erfarenheter visar att i många fall så gör folk det i stressade situationer. detta kan bero på att man inte själv tänker igenom vad man ska göra med sin häst i en sådan situation. hästar är väldigt kloka djur som man kan träna att klara av mkt (även hingstar).
ett ex är ju polishästar. dom rynkar inte på näsan för mkt. :D
man kunde ju önska att man som pivatägare av häst tränade lite mer på "kaos" situationer.
om det ex blåser väldigt mkt ute, så behöver det inte betyda att din häst blir skrämd eller stressar upp sig.
ofta så är det den som leder som tror att den kommer göra det. och det är ju faktiskt så att hästar plockar upp signaler från de som är runt i kring dem och beter sig efter det.
det finns mkt man kan träna på till vardags med sin häst som gör den mer tålig för saker som händer runt omkring.
man kan gå på presseningar, dra rep med lite skrammel i efter hästen när man är ute och går slammra med lock till soptunnor osv osv.
min unghäst, som jag tyvärr sålde nyligen, gjorde jag alla dessa saker med. hon hade också sina busdagar men det gick bra ändå.
mot slutet jag hade henne så kikade hon ner i soptunnorna för å kolla vad som låg i dem.. hon sket fullständigt i att det slammrade och bonkade.
å då var hon inte ens 1 år..

var jag vill komma med detta resonemang är helt enkelt att träning ger färdighet!
tränar du och din häst på stressade situationer och du tänker igenom hur du ska agera i en sådan, så underlättar det väääldigt mkt.
det är precis som med ridningen. har du inte en plan när du börjar rida, så får du en osäker och velig häst
(och du själv blir också velig och osäker för den delen). nu pratar jag inte om när man rider i skogen, (för då vet man oftast var man ska) utan när man rider på banan.
Eftersom hästar är ett levande djur med flyktinstinkter så bör du ha en plan för alla lägen du kan komma på!
hur ska jag hantera min häst om den ex börjar stegra sig. eller om den vänder upp rumpan mot mig.
Detta är ett lika viktigt säkerhets tänkande som att ha hjälm, spö och/eller kedja på sin häst!

Man kan inte förändra alla hästar och hästägare över en natt. Men man kan börja med sig själv! :D
:banana:

Måste säga att det i den ena tråden verkar som om du förstår precis hur jag (?) menar, för att sen springa in i NH-forumet
för att söka sympatier?

folk resonerar fortfarande (inne på tråden galen hingst") som att jag förutsätter att alla slår och å rycker i sina hästar. det är helt FEL! det gör jag inte.

Nej, det är inte så det resoneras, men du- med flera är inte heller
särskilt förlåtande mot de som tycker annorlunda.

Då kan ju jag hävda: "Folk inne på NH tror att jag misshandlar mina hästar bara för att jag leder hingst med kedja:eek: :eek: . sen tycker de att det är larvigt att jag har hjälm på mig".......... vilket vore LIKA fel!!!!

Överhuvudtaget borde man vara lite mer förlåtande inom hästvärlden.......

söker inga sympatier.. skriver enbart som jag känner.. jag kan lika gärna fortsätta skriva inne i den andra tråden..
men eftersom jag tycker att det gled iväg så från ämnet i den tråden (handlade om en tjej som blivit trampad..),
så har jag flyttat min diskution hit.. vilket jag även skrev.. :D

som jag även har skrivit några gånger nu, så kan det i vissa fall vara nödvändigt med olika sorters utrustning,
men då är det viktigt att fel utrustning inte hamnar i fel händer.

har skrivit liknande påstående flertalet gånger!
skrev även igår att jag tyckte det är dumt att det blir sådana tydliga "sidor".. att det antingen är svart eller vitt..

"Folk inne på NH tror att jag misshandlar mina hästar bara för att jag leder hingst med kedja . sen tycker de att det är larvigt att jag har hjälm på mig".......... vilket vore LIKA fel!!!!
Ja, det vore lika fel att hävda det. men jag har aldrig sagt specifikt att det är någon som slår sin häst, eller är dum för att de bär hjälm.. snarare motsatsen.. det jag dock vill påvisa är att i fel händer kan viss utrustning göra mer skada än nytta.

självklart så bör man försöka vara förlåtande, i alla händelser i livet, inte bara när det gäller hästar!
det dumma med sånna här diskutioner är att folk har en tendens till att bli personliga.. ibland är det svårt att undvika, men det är något man bör sträva efter, att vara så objektiv som möjligt men med ett inslag av sina egna åsikter.
jag säger inte att de personer som leder sina hästar med kedja osv, är dumma på något vis eller att de gör helt fel.
jag vill påvisa att om du inte kan leda en häst utan kedja, så är det ett problem (som jag ser det iaf) man borde ta i tu med. (enligt mig då igen)
för förr eller senare så kommer hästen börja strunta i kedjan oxå.. vad har du att ta till då? vad är nästa steg ifrån det.. det är väl ungefär som en skänkeldöd häst.. man har dunkat hästen i sidan så många gånger å så mkt att den inte bryr sig..

men som sagt så är hingstar speciella och de kan skifta fort i humör..
men det kan ju även ston och valacker göra.. i grund å botten tror jag bara att det handlar om att man ska ha koll på sin häst och försöka ha en plan för olika lägen!
Man bör inte låta små/unga flickor å pojkar leda ut och in hingstar, det är farligt!
Använder man sunt förnuft och är försiktig och tänker efter före när man håller på med hästar, så är det väl inte så mkt som kan gå fel. men saker kan alltid hända..
nu måste jag gå å äta.. annars så skriver jag väl bara massa mer flum flum.. :D :D

Senast ändrad av en moderator:

Har suttit här och läst er diskussion. Gick själv en NH-kurs förra sommaren, vill verkligen ha en häst som följer mig överallt och ser mig som en ledare. En häst jag kan hantera i bara grimma. Men min pålle har varit väldigt vild, slitit sig när vi är ute. Han är nu två år. I hagen flyttar han undan för mig, backar på små kommandon och uppför sig väldigt väl. I stallet vi stod förut var det ganska långt till hagen då använde jag träns eller kedja. Har bättre kontroll på honom med dessa hjälpmedel. Vill som sagt att han ska lyssna utan kedjor och dyl. också men vi tränar och fram tills dess använder jag kedja/träns när jag måste leda honom. Tror att det där med kommunikationen tar lång tid att få in, på vissa individer, och man måste ju kunna leda sin häst på nåt sätt innan den har accepterat en som ledare.

angie82 skrev:
Har suttit här och läst er diskussion. Gick själv en NH-kurs förra sommaren, vill verkligen ha en häst som följer mig överallt och ser mig som en ledare. En häst jag kan hantera i bara grimma. Men min pålle har varit väldigt vild, slitit sig när vi är ute. Han är nu två år. I hagen flyttar han undan för mig, backar på små kommandon och uppför sig väldigt väl. I stallet vi stod förut var det ganska långt till hagen då använde jag träns eller kedja. Har bättre kontroll på honom med dessa hjälpmedel. Vill som sagt att han ska lyssna utan kedjor och dyl. också men vi tränar och fram tills dess använder jag kedja/träns när jag måste leda honom. Tror att det där med kommunikationen tar lång tid att få in, på vissa individer, och man måste ju kunna leda sin häst på nåt sätt innan den har accepterat en som ledare.

:bow: :bow:
låter allt igenom vettigt i mina öron...
Du har ju hittat ett sätt som funkar för tillfället, samtidigt som du jobbar på lång sikt med din häst och eran relation.

Malin_84W skrev:
har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..
de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..
jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

vad tycker Du? vad har du för åsikt i denna fråga? ska man verkligen behöva en kedja för att ens häst är lynnig, bångstyrig eller bara busig..? borde man inte som hästägare sträva efter en så naturlig kontakt med sin häst som möjligt?

åsikter välkomnas! elaka kommentarer undanbedes... :bump:
Jag håller fulständigt med dig, behöver man använda kedja för att leda hästen har man verkligenkomunikationsproblen och är inte ledaren

*blåser såpbubblor på dig*

kan, som synes i mina svar ovan, inte alls hålla med dig.

vad gör du med hästen tills du kan hantera den?

*blåser såpbubblor på dig*

kan, som synes i mina svar ovan, inte alls hålla med dig.

vad gör du med hästen tills du kan hantera den?

man kanske kan gå en NH kurs el liknande tillsammans med sin häst, för att lära sig.. :D :D

Hej Kanelbulle. Har läst debatten i den andra tråden om hingsten också. Håller med dig. Jag vet inte om andra här inne har fått sina hästar att acceptera en som ledare på en dag... skönt i såna fall. Min NH-tränare lärde mig mycket men jag kan inte hålla med om allt och förkasta alla andra läror. Fick hjälp av en man som hållt på med hästar, nordsvenskar som min, hela sitt liv. Han gav mig tips som skulle hjälpa, har redan märkt skillnad. Även han använde liknande metoder som NH även om han inte kallade det så eller hade repgrimma mm. Man får inte bli trångsynt och säga att allt annat än NH är dåligt. Jag plockar det bästa ur olika läror. ;)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar