kedja när man leder häst..

Sv: kedja när man leder häst..

Om det e en häst som snurrar runt o taktar skulle ja ta kedja mest för att hålla reda på hästen. och dels om det inte e min häst då ja inte tar in den ofta.

Hej Kanelbulle. Har läst debatten i den andra tråden om hingsten också. Håller med dig. Jag vet inte om andra här inne har fått sina hästar att acceptera en som ledare på en dag... skönt i såna fall. Min NH-tränare lärde mig mycket men jag kan inte hålla med om allt och förkasta alla andra läror. Fick hjälp av en man som hållt på med hästar, nordsvenskar som min, hela sitt liv. Han gav mig tips som skulle hjälpa, har redan märkt skillnad. Även han använde liknande metoder som NH även om han inte kallade det så eller hade repgrimma mm. Man får inte bli trångsynt och säga att allt annat än NH är dåligt. Jag plockar det bästa ur olika läror.

hallå! även om du skrev till Kanelbulle, så skulle jag vilja svara oxå.. :)
jag har aldrig lagt mitt hästhanterande under en rubrik.. NH, engelskstil, western.. bla bla.. mitt sätt att hantera hästar är mitt sätt! :)
jag har tagit lite bitar från här och var, precis som du ;) , och annammat det jag tyckt fungera och funkat bra.
någon som jag verkligen ser upp till inom hästvärlden är Monty Roberts. (Betyder inte att jag gör exakt som honom jämnt eller håller med allt han gör till 100%.)
Jag hjälpte en tjej med hennes två halvblod för ett tag sen. (har även varit hennes dressyrtränare)
hon skulle longera dem båda, men det gick helt åt skogen. den ena bara sprang å lyssna inte alls..
den andra bara vände sig inåt hela tiden å fatta inte nå va han skulle göra.
då frågade jag henne ifall jag fick prova en grej med hennes hästar (min egen teknik blandat med M.R. teknik, väldigt mkt baserat på kroppsspråket). det fick jag! :) efter ca 10 min med båda hästarna gick de snällt på volten, lyssnade för framåtdrivande hjälper och när jag ville att de skulle sakta av.
(båda hästarna longerades i enbart vanlig grimma å longerlina)
och dessa hästar hade jag inte hållt på med nämnvärt innan (förutom tagit in och ut från stallet typ 2-3 gånger).
Men det är ju jag det.. har ju hållt på med hästar ett tag å handskats med ganska många olika hästar (allt från istadiga ston till hingstar). hästhantering handlar väl egentligen om att hitta ett säkert sätt, som funkar i längden för dig å hästen. jag tycker att jag har hittat mitt sätt och det har funkat bra. :)
jag kan bara önska att alla andra som håller på med hästar kan hitta ett lika lugnt å trevligt sätt att hålla på med hästar, som jag har gjort!
Nu hoppas jag att du inte tar något väldigt personligt som jag skrivit angie82. nappade bara på ditt inlägg för det verkar endå som vi har rätt lika syn på hästhållning.
hoppas iaf att det går bra för dig med din nordiskille och att ni hittar ett sätt som passar er! :)
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

nejdå jag tar det inte personligt. Men det ska inte klankas ner på folk som använder kedja och dyl.( inte till dig pers.) Jag själv gör det så att han ska lära sig att det tar stopp ibland. Tränar så att jag inte ska behöva använda kedja i framtiden. Sen är det många som missbrukar det också... Tydliga regler och att vara konsekvent tror jag man når längst med, och att inte ha för höga krav på hästen i början.
Och.. alla hästar är individer vissa lyssnar till minsta vink även om de inte känner en, har själv testat på lite olika. Medans andra inte alls lyssnar med en gång...tex. min pålle

ursprungligen skickat av kanelbulle:
men tänk om den tjej som ledde in henne uppfattde din häst som så
"vild" att hon kände att det kunde bli farligt för henne och hästen?
Det du som äger hästen uppfattar som lek eller överskottsenergi, och vet hur du ska hantera, kan ju för någon annan uppfattas som hotfullt!
I ett stall med många hästar finns ju alla nivåer på hästkunnande,
och förmåga att läsa hästar.

Hur hade du reagerat om hon struntat i kedjan för att det är elakt,
och din häst eller hon hade skadat sig?
hade det varit okej? (provocerar.... )
Kan inte påstå att jag gillar att man kedjan genom munnen, men under hakan (eller över nosen om det behövs) kan jag inte se som en big deal.

Tro mej, det enda hon gjorde var att ta större kliv, hon är stor och lång (ca. 1.68) . Och det var för att det fanns mat i boxen.
Nej, jag hade inte reagerat om hon satt den över nosen, det kan jag förstå, men att sätta den i munnen, där gick hon faktiskt lite över gränsen.
Och jag kunde ha tagit henne, om det inte varit för att jag var förbjuden till det pga ridskolechefen ansåg henne som "stor och farlig" , men jag förstår inte hur man kan tycka att hon är farlig som bara tar stora kliv när dom har med en ponny på lektionerna som har först sparkat upp en 1.75 hög häst i väggen,när ponnyn i fråga är omkr. 1.38-1.40. och som något år senare sparkar av benet på en elev...Och då har det hänt många sparkar emellan!
DÅ vet jag INTE vad man tänker med.

Jag har aldrig använt kedja på min häst coh skulle aldrig göra det heller, helt enkelt pga att det är helt onödigt.

Jag är ingen förespråkare av kedja och andra tillbehör för att kunna hantera sin häst, utan tror på bra kommunikation.
Däremot använder jag alltid kedja på en valack i vårt stall när jag tar in honom. När han springer runt en i cirklar och gör skolor över mark 0,5 meter ifrån en, då tänker inte jag riskera livet gnm att använda ett vanligt grimskaft=ingen reaktion alls.
Hade det varit min häst hade jag nog jobbat på detta, men nu står vi i ett kollektiv och det finns ingen möjlighet att uppfostra andras hästar.

Dock lägger jag alltid kedjan under hakan på hästen och inte över nosryggen, ifall den skulle komma lös har jag inte lust till att ansvara för några brutna nosben.

Det finns två hästar i stallet dessutom, som är världens snällaste och lunkar bredvid en som hundar när man leder dem, som alltid har kedjegrimskaft på sina grimmor. Jag använder aldrig dessa, men tydligen är det andra som gör det eftersom de nästan alltid sitter fastsatta så att de har legat under hakan på dem. Det kan jag inte förstå varför.

*kl*

Jag tycker som så att är det ens egen häst, så skall man ta tag i problemet och se till att något händer med problemet, innan problemet ser till att det händer något...

Det är väldigt ofta jag möter att folk har problem att ta ut en häst i deras stall för att den är direkt farlig.
Och det är inte de andras uppgift att ta hand om det utan hästägarens.

Det är inte meningen att andra skall råka ill aut för att hästägaren inte kan hantera sin häst och se till att problemet försvinner, för det kommer inte försvinna av sig själv.

har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..

förstår dej, det händer mej jämt, men här på NH förstår folk vad man menar, oftast.

de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..

Helt emot det, det kanske hindrar problemet för tillfället men problemet försvinner inte för alltid genom att sätta på en kedja, Fattar inte hur nån kunde vara så dum som uppfann en sån.

jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

PRECIS min åiskt.

vad tycker Du? vad har du för åsikt i denna fråga? ska man verkligen behöva en kedja för att ens häst är lynnig, bångstyrig eller bara busig..? borde man inte som hästägare sträva efter en så naturlig kontakt med sin häst som möjligt?

Jag strävar efter att behandla hästen så naturligt som möjligt genom kommunikation.

åsikter välkomnas! elaka kommentarer undanbedes...

Kedja eller repgrimma, spelar det ngn roll. Fel använt är båda ödesdigra.

jag är för kedja,då jag fick hem en vbl hingst på 12år som knappt var hanterad och var helt vild,när inte ens min pojkvän kan hålla han i ett vanligtgrimskaft och han är en stor fara ,så vad ska man göra? det är ju jag som ska vara ledare och bestämma över mina hästar eller?? och jag började med kedjan,sen efter ca 2månader så behövde jag inte ens leda han utan han följde mej vart jag än gick, och allt funkar bra nu,tack vare kedjan.......jag menar jag vill inte ha en häst som springer över mej och skadar både mej och folk inärheten av min häst. har träffat allför många folk som vägrar att hantera sina föl och unghästar bra från början och då får man oftas en väldigt farlig häst om man inte visar vem som är flock herre/dam, och det ska ju va jag. så jag är helt för kedja och jag har arb med många problemhästar i mina år och alltid använt kedja och alla dessa är nu inte några sk problem hästar längre. visst kedjan känns om du rycker i den men det gör oxå lika ont på hästen om du rycker igrimman eller om du tex slår den m en piska,använder sporrar. där emot är jag helt emot spö och sporrar,då man ska inte behöva slå med ett spö på en häst........mvh lina (som har över 8års erfarenhet av problemhästar,föl,hingstar och unghästar)....

Hm... Jämför kedjan med ett bett, det är inte bettet i sig som är skarpt utan handen som hanterar det. Har själv ett mindre inackorderingsstall och här har varit en och annan häst genom åren, det finns faktiskt hästar som är ouppfostrade och lite nonchalanta gentemot folk. Eftersom jag hanterar dessa hästar dagligen vill jag att de skall respektera mig och genom att använda kedja under hakan en kort period när de anländer är både jag och faktiskt ägaren också hjälpta av. De brukar lära sig ganska fort att inte dra, alternativt vänta utanför sin box på väg in på kvällen.Jag har av förklarliga skäl inte tid att lägga ner massa tid på nh träning på dessa hästar.

KL - jag håller med Eastwick, och om vi pratar "normal hästar" och "normal fall", dvs inte extremt odresserade vilda hingstar, så tycker jag många här gör en höna av en fjäder.

Det är tyvärr långt ifrån så enkelt som att om inte hästen uppför sig så är den dåligt hanterad eller ouppfostrad. Står man i ett stall med många hästar och många som hanterar, så uppför sig inte ens den mest väl uppfostrade häst alla gånger, med alla hanterare in och ut från hagen. Det kan vara levnads glädje, bus, sprall, testning - vad som helst. Hästar läser individer dvs även människor, inte bara sina egna, och agerar därefter olika ibland.

Mackan/vars häst är oerhört väluppfostrad och skulle kunna gå lös till och från hagen med mig, men som busar ibland (dock sällan) med några andra, mindre säkra personer. I dessa fall är det OK för mig att dessa personer har kedje grimskaft in och ut ur hagen, för att lätt kunna markera och ta ner honom på jorden. Mycket värre om de blir rädda, hästen rädd, sliter sig eller orsakar någon skada pga en glad bock eller brall av levnads glädje, iver eller test av personen i fråga.

det är inte alltid så enkelt som att bara generalisera och dra allt över en kam :D
Återigen: en kedje grimskaft är bara så starkt som handen som håller i den, och betyder inte våld eller smärta mer än ett bett eller sporrar gör på hästen, om den används rätt.

Som säkerhet använder jag kedja på mitt tvåråriga Shiresto. Om hästen uppför sig så känner den inte av kedjan. Jag har den för att kunna ha NÅT att säga till om när det händer nåt, eller om. En kedja som finns där är ju inget som på nåt vis skadar hästen. Så jag tycker det är en bra säkerhetsåtgärd.

Malin_84W skrev:
har skrivit lite i en tråd under hästhantering nyss.. blir bara frustrerad, för ingen verkar förstå min filosofi..
de flesta verkar resonera så som att om en häst är bångstyrig/lynnig så är det okej att sätta på en kedja, för att kunna "kontrollera" hästen bättre..
jag anser dock att man bara skjuter upp ett kommunikations problem mellan häst och människa. om man har en bra kontakt med sin häst så ska inte kedjor behövas.. oavsett om det är ett sto, en hingst eller en valack.

vad tycker Du? vad har du för åsikt i denna fråga? ska man verkligen behöva en kedja för att ens häst är lynnig, bångstyrig eller bara busig..? borde man inte som hästägare sträva efter en så naturlig kontakt med sin häst som möjligt?

åsikter välkomnas! elaka kommentarer undanbedes... :bump:

Jag håller med! Om det gäller ens egen häst eller en man hanterar mycket (om man är halvfodervärd t ex...) Men om det handlar om en häst man bara ska leda till hagen 2 ggr i veckan eller så som är svår/otäck att hantera, kan det vara svårt att göra något annat. Man lägger ju inte timmar av arbete på att få bra kontakt med en häst man inte hanterar mer än så, och som inte är ens egen.

Själv har jag e glad o go´ liten ponny som är hur snäll som helst hemma där hon känner sig lugn. Skulle aldrig behöva kedja hemma vid stallet (möjligtvis för att få loss huvudet från gräset *hihi*) ...skämt åsido... Men när vi är på en tävling eller på hästkliniken som för en vecka sedan, är hon hypernervös och springer runt en, drar i grimskaftet och knuffas. Undviker i det längsta att använda kedja eller bli arg på henne då jag vet att det är nervositet. Hur ska jag komma åt det här problemet? Åker inte hemifrån mer än ett par ggr per år, så det är ju inte konstigt... Någon som har tips om vad man kan göra hemma när hon är lugn, för att få en bättre kontakt som oxå hjälper när vi är på bortaplan? Lider med henne när hon blir så stressad...

håller helt med dig! ja menar, att en häst är "vild" (eller vad man ska kalla det) hjälps inte av att ha kedja!
du måste kunna hantera hästen med vanbligt grimmskaft, enligt mig ska du kunna hantera den helt lös också!
kedjan löser inget, bara bygger upp problemet!

Jag använder inte kedja om jag känner att jag har kontroll, eller om jag är nästan säåker på att jag kommer tappa hästen hur eller hur.
En lös häst i full fart som trampar på kedjegrimmskaftet och sliter av käken kan inte vara en allt för kul sak att ha på samvetet. :crazy:

Men det är tydligen ingen risk som folk verkar se till. :confused:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar