Sv: kedja när man leder häst..
Hej Kanelbulle. Har läst debatten i den andra tråden om hingsten också. Håller med dig. Jag vet inte om andra här inne har fått sina hästar att acceptera en som ledare på en dag... skönt i såna fall. Min NH-tränare lärde mig mycket men jag kan inte hålla med om allt och förkasta alla andra läror. Fick hjälp av en man som hållt på med hästar, nordsvenskar som min, hela sitt liv. Han gav mig tips som skulle hjälpa, har redan märkt skillnad. Även han använde liknande metoder som NH även om han inte kallade det så eller hade repgrimma mm. Man får inte bli trångsynt och säga att allt annat än NH är dåligt. Jag plockar det bästa ur olika läror.
hallå! även om du skrev till Kanelbulle, så skulle jag vilja svara oxå..
jag har aldrig lagt mitt hästhanterande under en rubrik.. NH, engelskstil, western.. bla bla.. mitt sätt att hantera hästar är mitt sätt!
jag har tagit lite bitar från här och var, precis som du
, och annammat det jag tyckt fungera och funkat bra.
någon som jag verkligen ser upp till inom hästvärlden är Monty Roberts. (Betyder inte att jag gör exakt som honom jämnt eller håller med allt han gör till 100%.)
Jag hjälpte en tjej med hennes två halvblod för ett tag sen. (har även varit hennes dressyrtränare)
hon skulle longera dem båda, men det gick helt åt skogen. den ena bara sprang å lyssna inte alls..
den andra bara vände sig inåt hela tiden å fatta inte nå va han skulle göra.
då frågade jag henne ifall jag fick prova en grej med hennes hästar (min egen teknik blandat med M.R. teknik, väldigt mkt baserat på kroppsspråket). det fick jag!
efter ca 10 min med båda hästarna gick de snällt på volten, lyssnade för framåtdrivande hjälper och när jag ville att de skulle sakta av.
(båda hästarna longerades i enbart vanlig grimma å longerlina)
och dessa hästar hade jag inte hållt på med nämnvärt innan (förutom tagit in och ut från stallet typ 2-3 gånger).
Men det är ju jag det.. har ju hållt på med hästar ett tag å handskats med ganska många olika hästar (allt från istadiga ston till hingstar). hästhantering handlar väl egentligen om att hitta ett säkert sätt, som funkar i längden för dig å hästen. jag tycker att jag har hittat mitt sätt och det har funkat bra.
jag kan bara önska att alla andra som håller på med hästar kan hitta ett lika lugnt å trevligt sätt att hålla på med hästar, som jag har gjort!
Nu hoppas jag att du inte tar något väldigt personligt som jag skrivit angie82. nappade bara på ditt inlägg för det verkar endå som vi har rätt lika syn på hästhållning.
hoppas iaf att det går bra för dig med din nordiskille och att ni hittar ett sätt som passar er!