Kedja, hur komma ifrån det?

Sv: Kedja, hur komma ifrån det?

Jag vet inte hur försäkringen gäller ang. att leda hästen i grimma. Jag antar att det är OK då massor av folk leder hästarna i grimmor, men ngn kanske vet.

Jag vet, nästan...

Hästens försäkringsskydd består av två delar kan man säga. Dels din hemförsäkring där det finns en ansvarsförsäkring (finns i alla hemförsäkringar). Ansvarsförsäkringen är ett skydd mot skadeståndsskyldighet. Om du tappar hästen och han ställer till med någon skada för annan gäller alltså hemförsäkringen och försäkringsbolaget utreder om du är skadeståndsskyldig och betalar eventuellt skadestånd (sånär som på din självrisk då).

Sedan är ju själva hästen försäkrad också genom en hästförsäkring. Denna del kan jag lite dåligt dessvärre men jag har kikat lite snabbt i mina villkor.

Finns inget om att man inte skulle få leda hästen i grimma där. Det finns det inte heller i hemförsäkringens ansvarsmoment. Så grimma, repgrimma, träns, stigbett eller vad du önskar är upp till dig såvitt jag kan förstå i alla fall.

Något jag noterat med Tom (min häst, Goldi känner honom) är att om jag tränar lite ledarskap i paddocken innan jag går ut så fungerar allt mycket bättre. Så mitt förslag är att du tränar lite flytta undan för tryck, rygga, tänka på ditt space och följa efter matte lös i paddocken INNAN du går ut i skogen med honom.

Prova så får vi se om det funkar för dig också! Tom kan ju vara lite som din, bufflig, orädd och lite respektlös men har jag tränat lite a´la "kom ihåg att matte bestämmer var du ska vara och vad du ska göra" innan så har han det liksom med sig även på promenaden. Likadant vid ridning eller körning, fem minuter i paddocken där vi så att säger påminner om vem som ska bestämma vad gör skillnad. För det mesta :devil:

Sv: Kedja, hur komma ifrån det?

Ursäktar.

Eftersom du ändå inte verkar läsa detta skriver jag av mig.

Din häst är säkert hur underbar som helst, jag anklagar inte honom. Att han däremot beter sig som han gör blir jag förbannad på, men fortfarande inte på honom. På de personer som har hanterat honom. Sätta kedja på en så ung häst är ju bara galet? Att sopa problemen under mattan och låta dem växa.

Att sen gå ut med en sådan häst, och det händer något. Gud vet vilka skador det kan åstadkomma.

Sen undrar jag hur han följer dig. Jag läste att han följer dig som en hund hemma. Om du åker iväg och tränar?
Och join-up bygger ju på att få hästen att gå ifrån en. Etablera ett bra och stabilt ledarskap. Eftersom du kan stå och hoppa och skrika hur mycket som helst framför din häst utan att han rör sig ur fläcken(vilket för övrigt antyder till att han är gaaaanska dominant) undrar jag om du fått honom att gå ifrån dig någon gång över huvud taget. Driva iväg honom alltså.

Det var bara det. Jag tycker du är både duktig och modig som tar dig an honom.

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 223
Senast: Halali
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 042
Senast: Masse
·
C
Småbarn Jag måste bara kolla vad ni tycker är ok och inte. Jättejättelångt:( Jag och mannen har 2 små barn och jag vet inte hur mycket...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 029
Senast: Mirre
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?