Kedja, hur komma ifrån det?

Sv: Kedja, hur komma ifrån det?

Tycker att du är på bra väg!

Försök lära dig se precis innan han viker av och vänd runt eller få han fokuserad på dig redan då- jag vet hur stark en häst blir när den väl vänt ifrån mig :crazy:

Jag har själv haft en "hård och orädd- obrydd" häst, hon var ett monster mellan 2-4års ålder :o och anföll även, men med mycket tålamod och mycket träning- fick som dig ibland använda kedja, men gick över till repgrimma, alt vanlig grimma och långrep, cet ionte exakt vad som ändrade henne, men jag gav aldrig upp, och idag (7år) och sen hon blev 5 är hon en ängel, det är ju de där 2kamphästarna" de orädda stenhårda som man får kämpa extra hårt med, men när man har dem på sin sida så går de genom eld och vatten!!!
så älskar du hästen- tror du på digsjälv- så fortsätt kämåa!
Min följer mig idag helt utan utrustning till och från hagen, vare sig jag sitter på eller går bredvid/framför.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199582 :love:

Underbara bilder:love:
Målet är att komma dit. Han är inget monster utan trevlig, lite nafsig när jag fick hem honom men det har han slutat med.

Om du går tillbaka till repgrimma och långrep så kan du försöka vara snabb och veva till med repet på motsatt sida- dvs den sida du inte är på- den sida hästen vä'nder åt!

Hur menar du ?

det funkad epå en häst som totalt tagit kommandot genom att vändfa om, då i ngt galopp-piruettaktigt och sen sparkande- detta var inte min häst men de hande gjort så ett bra tag och de hade inte ens ffått in den från hagen för han gjorde så och kom lös.. men jag lyckades få in två sådana fullträffar och efter det gjorde han aldrig om det..

Det du ska tänka på- liten varningsgrej- är att inte anv'nda repgrimma om det ä'r stor risk att tappa, egentligen inte kedja heller, pga skaderisken... :eek: det kan bli mycket tråkiga skador. vet bl.a. en ettåring osm kom lös och fick grimskaftet om benen och bröt det.. så kanske håll dig på gården iaf.. elle ri närheten av stallet till shästen lyssnar bättre.

Är medveten om det.

fortsätt med ledarskapsövningar, ta hjälp om det finns ngn bra tränare i trakterna.

eller försök få med en vän/annan ngt hästvan människa som går på andra sidan och "bestraffar" från andra hållet om hästen vänder ifrån dig.

Det händer ju väldigt sporadiskt och faktiskt mer o mer sällan så det känns inte så motiverat att han ngn att gå bredvid nu, skulle gjort det på en gång då.

//joiz, som gått sin egen väg, fött upp och hanterat många både unghästar och sk problemhästar och aldrig någonsin använt träns i hanteringssituationer, speciellt inte på unghästar.

Lycka Till!

Tack så mkt o tack för titten på dina fina bilder.

Att handgripligen veva och slå hästen med lina och få in "fullträffar" tycker inte jag är så mycket snällare än att den direkt känner av stigbettet om den börjar dra. Såklart sätter man den utanpå grimman och håller med ett vanligt grimskaft i grimman och håller bara ett extra grimskaft i stigbettet som man använder när den försöker dra iväg. Har hästen väl förstått att den är stark så gäller det att plocka av den det fort som bara den.Den kan ju lätt råka komma loss en "sista gång" och då är det försent. Lika bra att lära den snabbt och lätt att den ska gå ordentligt. Lättast för både häst och ägare.

jag har en mycket tuff unghäst som har gjort det mesta på sina villkor. har nu bytt stall och fått hjälp med henne.
att hon ska gå bakom mig och att hon ska gå undan/bakåt när jag vill och i den takt jag vill.
att backa henne har inte varit lätt, hon har till och med försökt slå efter mig. att i det läget svinga till med repet på bogen en gång och hårt för att hon ska tänka till har hjälpt, man måste förekomma.
en häst tar inte skada av en timad smäll, se hur hästar fostrar varandra!
vissa hästar är hårdare och då krävs aningen hårdare respons från oss människor.
jag menar inte att man ska slå hästar men ibland behövs helt enkelt en lite hårdare tillsägning.
lycka till med din häst

Jag är skeptisk till att använda mig av skarpa bett för att fostra unghästen. Då har jag hellre dubbla grimmor; en repgrimma och så kedjan att ta till om han inte lyssnar.
Men tack ändå för tips.

Fortsatt goda råd. Tack :)
Det här är som jag sagt den mest orädda häst jag någonsin mött. Och det kommer att bli kanon framöver. Men han ju heller inte speciellt känslig då. Så att vända om snabbt, hoppa och vifta funkar inte på honom, så gjorde jag på min förra häst o då backade hon undan och höll sig där hon skulle, han blir alltså inte "rädd" av det utan tittar på sin höjd och funderar vad jag håller på med. Har t ex försökt "jaga" iväg honom med plastgrepen när han välter skottkärran full med sk*t då jag mockar uteboxarna men det bekommer inte honom, han står kvar o tittar bara.:grin:

Men det där är jättefarligt om du inte lär honom att backa undan! Mkt mkt lätt utvecklar de det till att helt sonika bara gå/springa rakt över en! Reagerar han inte om du viftar/hotar så får du gå på honom och tvinga undan honom, han ju uppenbarligen totalt noll respekt om situationen inte passar honom. Låter du honom stå kvar så befäster du bara att han inte behöver bry sig om dig om det inte passar honom och det blir riktigt farligt den dagen han får mer liv i kroppen!

Fortsatt goda råd. Tack :)
Det här är som jag sagt den mest orädda häst jag någonsin mött. Och det kommer att bli kanon framöver. Men han ju heller inte speciellt känslig då. Så att vända om snabbt, hoppa och vifta funkar inte på honom, så gjorde jag på min förra häst o då backade hon undan och höll sig där hon skulle, han blir alltså inte "rädd" av det utan tittar på sin höjd och funderar vad jag håller på med. Har t ex försökt "jaga" iväg honom med plastgrepen när han välter skottkärran full med sk*t då jag mockar uteboxarna men det bekommer inte honom, han står kvar o tittar bara.:grin:
Men jag ska koncentrera mig mer på att ha honom bakom och jobba på med eftergiften. Om jag jobbar med honom inhägnat så följer han mig som en hund även löst. Utan det är när vi t ex går från hagen.
Jag har ett 4 m rep till repgrimman och det hände ju att han stack för mig med det, han
smet förbi o började springa så jag hann inte med. För som ngn skrev så när han blir rak så blir han jättestark.
Igår kom jag på knepet, vi gick till veterinären för att kolla munnen o ta vargtänderna och på hemvägen var han urgo´han traskade på bakom mig med slackt rep hela vägen, iofs fortfarande lite drogad....:angel: Skämt åsido.
O som ngn skrev så vill jag inte inte heller använda träns i hanteringssituationer.
Jag tackar för alla råd och kommer att jobba på med bättre fokus på att hålla honom lite bakom o flytta undan sig och eftergift i sidled. Han är en jättetrevlig o cool häst, verkar inte bli rädd för f*n själv o det blir häftigt tycker jag som haft ett sto som inte var trygg med t ex bilar. Den här bryr sig inte om lastbilar eller långtradare. Så han kommer att bli guld värd.:rofl:

Har en ny unghäst som är likadan när det gäller att inte bry sig om viftande och hot. Stirrar bara på en jaha och du vill. Detta när han skall undersöka allt som finns i stallet innan han går ut på morgonen. Så det är då man tyvärr får fullfölja hotet såsom hästar gör. Först stryker öron bak, sedan hoppa hotfullt mot och om inte det heller hjälper ja, då smäller det. Jag fick helt enkelt plocka ner dressyrspöt från väggen och ge honom en ordentlig snärt i rumpan. Efter det så reagerar han mycket bättre på mina kroppssignaler, fast jag har fått ta till pisken några ggr för att få full effekt.

Det var dock inte vifta jag tyckte du skulle göra, utan ta sats när hästen vänt förbi dig och kommit en bit, innan repet helt sträckts och rycka till det mesta du kunde, för att få hästen ur balans, så att det kändes för den.

Hälsning Maja

Okej, fast jag har ingen lust att "snärta till ordentligt i rumpan" med spö. Spö använder jag nästan aldrig och när jag gör det är det som en förstärkning av hjälperna. Har slutat att ha det till bestraffning. Och jag tycker inte heller det är tilltalande att rycka till i grimskaftet så hästen kommer ur balans. Vill inte med "våld" få honom mer känslig och lydig. Jag jobbar nog tålmodigt på och försöker vara mer skärpt själv och läsa honom snabbare. Och försöker bli tydligare i ledarskapet. :)
Han är för närvarande otroligt trevlig och go´att hålla på med och det känns som vi håller på att lära känna varandra bra nu. Han är som trevligast när jag jobbar med honom kontinuerligt, det gillar han.

Men det Stopek säger är ju att du ska använda spöet som en förstärkning av dina kroppssignaler. Sen är att "snärta till hårt" kanske lite överdrivet, men att helt enkelt peta till hästen med ett spö ser jag inget fel i. Om du har ett bra balanserat spö fungerar det som en förlängd arm.
Jag tycker att du verkar ha koll på vad du gör, men måste också poängtera att, som någon tidigare nämnt, att det är väldigt viktigt att lära hästen backa undan för dig. Jag har haft hand om en problemhäst tidigare som gjorde precis som du beskriver att din häst gör, och en dag sprang hon helt enkelt över en av tjejerna i stallet som försökte leda henne, men så fort hon lärt sig att backa undan var det aldrig ett problem mer, bara man var uppmärksam och förekom henne! :D

Lycka till med din häst!
//Linda.

Lite OT men hur är det med försäkringen om du leder hästen på allmän väg utan träns??? Jag tror nämligen att om det skulle hända hästen något så gäller inte försäkringen om du INTE har träns på honom längs vägarna. Och vad är det för fel att använda tränset i hanteringssituationer? måste vara betydligt trevligare för hästen att någon tar honom i bettet än att nån nyper honom i skinnet med en kedja. Du får bättre kontroll och hästen kanske snart ger med sig.
Och kolla med försäkringsbolaget innan du ger dig ut nästa gång i bara grimma. Med tanke på att du tappar honom så är risken hög att han skadar sig eller ställer till med något.

Jag menar iaf att NÄR hästen väl skiter i dig så får du säga till ordentligt, det är ALDRIG accpeterat att springa över någon, inte flytta sig eller dra iväg, oavsett hur fel du betett dig (om du varit sen att läsa honom o så menar jag nu, inte att man är elak mot sni häst). Men självklart så ska du jobba med att förekomma! Men när du inte lyckas så måste du inse att han utnyttjar situationen och han utnyttjar dig och låter du honom göra det så får du aldrig något företroende tillbaka. Förtroende bygger på ömsesidig repsket, att båda parter ska lyssna på varandra, först därefter kan man bygga upp en hållbart förtroende. Är du inkonsekvent i att lyssna på din häst får du aldrig någon hållbar grund att stå på likväl som hästen aldrig kommer börja lyssna på dig om du inte säger ifrån när han går över gränserna.

Med "våld" syftar man inte på att kuva eller tillfoga hästen smärta utan att få den att haja till när den är så helt inne i sitt oänskade beteende att den inte är kontaktbar, vilket din häst garanterat är när han vänder ifrån dig och drar eller låtsas som att du inte finns om du vill flytta honom. Syftet är alltså att få hästen uppmärksam på att du finns och det finns många sätt att göra det på beroende på häst men man måste lyckas för annars trubbarm an bara av hästen mer och mer - lär den att inte lyssna på ens fina signaler. Och det är ju motsatsen man vill åt.

Jag tror du gör helt rätt i att lugnt och tålmodigt försöka lära hästen att se dig som en ledare. MEN när hästen väl vänder och tänker sticka ifrån dig så måste du få honom på andra tankar och det fort. En snärt i baken med grimskaft/spö kan få hästen att stanna upp i sin förvåning, och du har chansen att få hästen med på dina noter. Smällen känns kanske hård i dina mått mätt, men för hästen är det en piss i havet.
I mina ögon går det inte att vara mjuk och tålmodig i den situationen. Jämför det med att du leder honom på en trafikerad bilväg, det kommer en mötande bil och vips går han åt fel håll, då MÅSTE du få honom på andra tankar.

Jämför det med att du leder honom på en trafikerad bilväg, det kommer en mötande bil och vips går han åt fel håll, då MÅSTE du få honom på andra tankar.

Bra jämförelse jag brukar själv tänka så och ha egna osynliga linjer jag bara måste hålla hästen innanför. Man kanske undviker trafikerade vägar innan man känner att man ha koll, vilket är bra, men man kan fortfarande råka ut för oförutsedda händelser där det krävs samma koll på hästen, ett staket bredvid vägen kan ha rasat, man kan få möte av häst/hund/människa/barnvagn osv, man kan råka ut för att det är is/lera/vatten på vägen, eller helt enkelt - man kan råka komma ivägen för hästen och bli nedsprungen.

Man kan ju jämföra det med att uppfostra sin hund. När jag tränar hemma på gräsmattan blir det lätt avmätta försök till exempelvis kommandot "stanna". Hunden går efter dig, du går tillbaka, placerar om hunden, säger kommandot igen, och det här kan repeteras många gånger innan hunden och du tillsammans fixar uppgiften. Men den dag hunden har rymt och ni är på varsin sida om trafikerad väg, och det plötsligt kommer en bil, så lär du ha ett helt annat tonläge, "stanna.." blir plötsligt "STANNA!!" och av egen erfarnhet så kan jag säga att hunden i sin förvåning ofta lägger sig ner och inväntar vidare kommando.

Jag menar inte att man ska skrika eller slå sina djur för att få de att lyda, men ibland måste man också förstå hur allvarliga vissa situationer kan bli. Så för mig är det helt otänkbart att, medan jag släpar efter min häst, fundera ut att hm, hur löser vi detta?

Hatten av för Dig!
Du satte ord på mina tankar! :bow:
Det är trots allt ca 400 kg muskler och egen vilja vi handskas med.
Det är inte alltid man hinner stanna upp och fundera!

Men det där är jättefarligt om du inte lär honom att backa undan! Mkt mkt lätt utvecklar de det till att helt sonika bara gå/springa rakt över en! Reagerar han inte om du viftar/hotar så får du gå på honom och tvinga undan honom, han ju uppenbarligen totalt noll respekt om situationen inte passar honom. Låter du honom stå kvar så befäster du bara att han inte behöver bry sig om dig om det inte passar honom och det blir riktigt farligt den dagen han får mer liv i kroppen!

:bow:
Håller med! Du måste lära honom att bli mer känslig för små signaler. Han behöver inte bli mer osäker för det. Att han inte bryr sig är tecken på lite respekt och dominans mot dig.

Han försöker att ta ledarskapet genom att inte flytta på sig och han vinner om du inte fullföljer det du ber honom om.

Man ska inte be honom om något han inte klarar av och sen straffa honom. Men en enkelt sak som att flytta sig för en som har högre rangordning än honom har redan han lärt sig i flocken.

Senast ändrad:

Jag vet inte hur försäkringen gäller ang. att leda hästen i grimma. Jag antar att det är OK då massor av folk leder hästarna i grimmor, men ngn kanske vet.

Och visst kan man använda spöet mer som en lätt markering och förstärkning av hjälp. Och som Runaway skrev så kan det vara bra om jag hinner med att få honom att reagera med t ex grimskaft/spö på rumpan för att få honom på andra tankar så att jag kan återta kommandot.

Jag går endast efter trafikerade vägar med kedjan på, så länge problemet kvarstår. Då lyssnar han. Och jag föredrar det framför träns som jag skrivit tidigare.

Han backar om jag ber om det. Oftast på kommando eller med lätt tryck på bogen. Han backar om han står lös och jag står bakom och säger "back".
Han verkar lyssna bättre om jag tränar t ex med kommando "back" än om jag fäktar och viftar så det jobbar jag vidare på. Han springer inte över mig, det har jag aldrig sagt. Jag är mkt noga att flytta undan honom om han blir för närgången. Problemet var att han kunde gå ifrån mig, ngt han tydligen lärt sig tidigt.

Monty Roberts "join-up" hade jag provat med, mest för att få en känsla över hur mycket han faktiskt lyssnar på dig.

Din häst verkar för övrigt fullständigt livsfarlig för ögonblicket, och uppfödare till sådana hästar borde syssla med något annat.

Hästen är en häst och inte någon jäkla mjukisdjur, 500 kilo muskler är inte att leka med!

Då tycker jag att det låter som att du är på rätt väg. Jag tror att det underlättar om du kan flytta honom med minimala tryck/hjälper. för som någon skrev så kan du tex. flytta hans bakdel när ha när på väg i från dig och på det viset vända hans huvud mot dig i stället.

Jag tycker du har fått en del bra råd här, som kan vara till nytta. Även om du tycker att du redan nu har ett långt grimskaft på honom kan det vara en fördel att ta ett som är även längre. Det viktiga är att han känner att han inte lyckas att komma i från dig. Det viktiga är fortfarande att försöka vara på förkant med situationen, men om man misslyckas med det är det en bra läxa för honom att han upptäcker att han inte lyckades med att dra i från dig. Tänk bara på att han blir starkare ju längre repet blir, så det gäller fortfarande att vara snabb, men oftast lägger dom ju den mesta kraften i början, sen tror dom att dom har lyckats komma ifrån, så ett par gånger kanske du kan lura honom på detta viset och det kan vara en bra tankeställare för honom.

Träna även på att stoppa honom genom en lätt skakning i grimskaft/ledrep.

Ja det känns som det går framåt. Nu var det ett tag sen han försökte gå ifrån mig.
Ska träna honom att bli känslig för små hjälper. Tack för bra tankar. :)

Monty Roberts "join-up" hade jag provat med, mest för att få en känsla över hur mycket han faktiskt lyssnar på dig.

Din häst verkar för övrigt fullständigt livsfarlig för ögonblicket, och uppfödare till sådana hästar borde syssla med något annat.

Hästen är en häst och inte någon jäkla mjukisdjur, 500 kilo muskler är inte att leka med!

Om du läst tråden så skriver jag att när jag tränar honom i t ex corallen så följer han mig som en hund, har gjort "join up"
Sen blir jag så trött på uttalanden som du gör - fullständigt livsfarlig, vad grundar du det på och vad tillför det? Du har inte ens träffat honom men ger ändå detta omdöme. Inte speciellt förtroendeingivande. Dig lyssnar jag inte på.

Jag bad om tips och råd, konstruktivitet alltså inte detta negativa - "hästen är inte något jäkla mjukisdjur". Det vet väl förhoppningsvis de som håller på med hästar och det är därför jag jobbar på med detta.

Tycker att jag fått mycket idee´r och tackar för det men nu släpper jag tråden för det känns som den kan barka åt.... när det börjar komma dessa otroligt negativa uttalandena som tyvärr är så vanligt här på forumet.

Tack alla som kommit med bra idee´r. :)

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 223
Senast: Halali
·
Hästhantering Någon som är bra på unghästhantering och orkar läsa allt? Jag har en liten 3-årig valack som stegrar sig så fort det är något...
Svar
10
· Visningar
13 042
Senast: Masse
·
C
Småbarn Jag måste bara kolla vad ni tycker är ok och inte. Jättejättelångt:( Jag och mannen har 2 små barn och jag vet inte hur mycket...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 029
Senast: Mirre
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama