G
Goldi
Sv: Kedja, hur komma ifrån det?
Tack så mkt o tack för titten på dina fina bilder.
Tycker att du är på bra väg!
Försök lära dig se precis innan han viker av och vänd runt eller få han fokuserad på dig redan då- jag vet hur stark en häst blir när den väl vänt ifrån mig
Jag har själv haft en "hård och orädd- obrydd" häst, hon var ett monster mellan 2-4års ålder och anföll även, men med mycket tålamod och mycket träning- fick som dig ibland använda kedja, men gick över till repgrimma, alt vanlig grimma och långrep, cet ionte exakt vad som ändrade henne, men jag gav aldrig upp, och idag (7år) och sen hon blev 5 är hon en ängel, det är ju de där 2kamphästarna" de orädda stenhårda som man får kämpa extra hårt med, men när man har dem på sin sida så går de genom eld och vatten!!!
så älskar du hästen- tror du på digsjälv- så fortsätt kämåa!
Min följer mig idag helt utan utrustning till och från hagen, vare sig jag sitter på eller går bredvid/framför.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1199582
Underbara bilder
Målet är att komma dit. Han är inget monster utan trevlig, lite nafsig när jag fick hem honom men det har han slutat med.
Om du går tillbaka till repgrimma och långrep så kan du försöka vara snabb och veva till med repet på motsatt sida- dvs den sida du inte är på- den sida hästen vä'nder åt!
Hur menar du ?
det funkad epå en häst som totalt tagit kommandot genom att vändfa om, då i ngt galopp-piruettaktigt och sen sparkande- detta var inte min häst men de hande gjort så ett bra tag och de hade inte ens ffått in den från hagen för han gjorde så och kom lös.. men jag lyckades få in två sådana fullträffar och efter det gjorde han aldrig om det..
Det du ska tänka på- liten varningsgrej- är att inte anv'nda repgrimma om det ä'r stor risk att tappa, egentligen inte kedja heller, pga skaderisken... det kan bli mycket tråkiga skador. vet bl.a. en ettåring osm kom lös och fick grimskaftet om benen och bröt det.. så kanske håll dig på gården iaf.. elle ri närheten av stallet till shästen lyssnar bättre.
Är medveten om det.
fortsätt med ledarskapsövningar, ta hjälp om det finns ngn bra tränare i trakterna.
eller försök få med en vän/annan ngt hästvan människa som går på andra sidan och "bestraffar" från andra hållet om hästen vänder ifrån dig.
Det händer ju väldigt sporadiskt och faktiskt mer o mer sällan så det känns inte så motiverat att han ngn att gå bredvid nu, skulle gjort det på en gång då.
//joiz, som gått sin egen väg, fött upp och hanterat många både unghästar och sk problemhästar och aldrig någonsin använt träns i hanteringssituationer, speciellt inte på unghästar.
Lycka Till!
Tack så mkt o tack för titten på dina fina bilder.