Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du inte vore så upptagen med att klistra på mig olika åsikter så skulle du sett att jag förvarar den aborträtt vi har i Sverige, av folkhälsoskäl och för att undvika det personliga lidande som alternativet med illegala aborter skulle innebära.Du verkar skita i aborträtten så för dig går det nog lätt att skratta hur det än blir.
Tills de religiösa fundamentalisterna börjar hävda sin samvetsfrihet över dina rättigheter. Då är det min tur att skratta, igen! Och säga "vad var det jag sa".
Om vi behöver den eller ej, det är egalt. Den existerar i skrivande stund och vi som stat har förbundit oss att följa den.Det där behöver vi inte en unken samvetsklausul för att uppnå.
Om en barnmorska upptäcker att hon inte vill utföra aborter så kan hon undervisa, forska, arbeta på ungdomsmottagning eller gå tillbaka och arbeta som grundutbildad sjuksköterska på valfri abortfri avdelning, som t.ex ortopeden.
Som sagt, ge mig domen där en svensk fått rätt i EU domstolen, tills dess gäller svensk lag.Om du inte vore så upptagen med att klistra på mig olika åsikter så skulle du sett att jag förvarar den aborträtt vi har i Sverige, av folkhälsoskäl och för att undvika det personliga lidande som alternativet med illegala aborter skulle innebära.
Och du har fortfarande inte svarat hur du tänkt dig att lagligt undvika det regelverk som staten Sverige har i form av grundlagar o EU-konventioner.
Självklart mot!!Landsbygdsbo, är du för eller emot fri abort?
Vet du inte vad uttrycket fri abort innebär måste du läsa på.Självklart mot!!
Jag tror de flesta av oss vill ha de begränsningar vi har i Sverige.
Jag stöder alltså den svenska abortlagstiftningen, vilket jag deklarerat ett flertal gånger.
Första svenska målet är väl på g nu i årSom sagt, ge mig domen där en svensk fått rätt i EU domstolen, tills dess gäller svensk lag.
Och även när EU gått och blivit sexistiska och dragit ned Sverige på botten så slutar inte kampen för rätten till abort, EU har mycket knäppt för sig som motarbetas på politisk nivå från olika håll.
Jaha du har inte domen än, som säger att den religiösa fundamentalismen ska styra svensk vård, tänkte väl det.Första svenska målet är väl på g nu i år
Sedan efter tingsrätten ska det väl gå hela vägen för prejudikat so om ett eller två år är den svenska processen klar.
Och sedan kan det ju eventuellt gå till eu.
Eu har inte gått och blivit sexistiskt. Samvetsklausulen gäller betydligt mer än bara abort
En kvinnlig muslimsk läkare kan neka att undersöka en man
Ett Jehovas vittne kan vägra att medverka vid en blodtransfusion
Överhuvudtaget många av de situationer där en människas samvete kan komma i konflikt med hennes arbete.
och paragrafen är väl ca 5 år gammal.
Jag förklarade var jag står. Det passar tydligen inte.Vet du inte vad uttrycket fri abort innebär måste du läsa på.
Fundamentalister?Jaha du har inte domen än, som säger att den religiösa fundamentalismen ska styra svensk vård, tänkte väl det.
Som sagt, läs på vad begreppet fri abort innebär i Sverige, vi har haft fri abort sedan 1975.Jag förklarade var jag står. Det passar tydligen inte.
Jag anser att det ska finnas tidsbegränsningar alltså ingen fri abort.
Vill inte du ha tidsbegränsningar?
Är en abort i 8;e månaden ok för dig?
Vad bra, då är vi överens om att just nu gäller svensk lag och i svenska lagen finns ingen samvetsklausul.Lika lite som du har en som säger motsatsen
så " tänkte väl det "
Nej vi har inte haft fri abort,det har varit abort med begränsningarVet du inte vad uttrycket fri abort innebär måste du läsa på.
Skillnaden mellan oss är att jag tror att en samvetsklausul ökar risken att vi kommer hamna i en situation med olagliga aborter. Det öppnar upp för att bmutbildningsplatser och bmjobb fylls upp med abortmotståndare. Idag motas olle i grind. Ingenstans i de larmrapporter jag läst om bmbrist så nämns abortmotstånd som orsaken till bristen, utan istället taskiga srbetsvillkor, brist på utbildningsplatser mot behovet, penspensionsavgångar och dålig lön.Om du inte vore så upptagen med att klistra på mig olika åsikter så skulle du sett att jag förvarar den aborträtt vi har i Sverige, av folkhälsoskäl och för att undvika det personliga lidande som alternativet med illegala aborter skulle innebära.
Och du har fortfarande inte svarat hur du tänkt dig att lagligt undvika det regelverk som staten Sverige har i form av grundlagar o EU-konventioner.
Om vi behöver den eller ej, det är egalt. Den existerar i skrivande stund och vi som stat har förbundit oss att följa den.
Självklart ska en individ söka att arbeta där hon/han trivs bäst och presterar bäst (vilket ofta hänger samman)
Största skillnaden är väl att jag inser att en samvetsklausul existerar enligt eu-rätt och att du anser att det inte gör det.Skillnaden mellan oss är att jag tror att en samvetsklausul ökar risken att vi kommer hamna i en situation med olagliga aborter. Det öppnar upp för att bmutbildningsplatser och bmjobb fylls upp med abortmotståndare. Idag motas olle i grind. Ingenstans i de larmrapporter jag läst om bmbrist så nämns abortmotstånd som orsaken till bristen, utan istället taskiga srbetsvillkor, brist på utbildningsplatser mot behovet, penspensionsavgångar och dålig lön.
KD försöker snarare plocka väljare än lösa BMbristen.
Men vad KD gör är ju att man lusläser lagar o paragrafer och finner att det finns grund för deras krav.För mig handlar inte KDs förslag om huruvida det påverkar tillgången på barnmorskor utan det är enligt mig fundamentalt fel att låta min personliga övertygelse påverka mitt professionella arbete.
KD undgår att förstå att abort inte är något allmänt ont som vi i vården ska kunna slippa.
De förstår inte att abortmotstånd är en ovanlig och förlegad etisk övertygelse som de flesta inte vill låta påverka vårt samhälle.
Tror inte KD har samma förståelse om jag som vegetarian vägrar servera patienten lunch om det är kött på tallriken, utan de stirrar sig blinda med konservativa ögon på ett hitte-på problem i ett försök att abnormalisera aborter.
De ogillar aborter och låter religion styra över förnuft och det gör mig förbannad.
Vi tvingas inte, vi väljer att foga oss i de demokratiska beslut som fattas i de församlingar vi och våra representanter deltar i.Om vi skulle tvingas följa EUs högerkonservativa vindar så tycker jag att de som arbetsvägrar pga samvetsfrihet får arbete på en annan enhet inom sitt landsting. Så görs ju redan med mindre kvalificerad personal..
Så gynekologen och barnmorskan som åberopar sin samvetsfrihet slipper aborterandet och alla andra yrkesspecifika uppgifter eftersom de inte kan ge sina patienter den vård de har laglig rätt till.
Svensk lag gäller och Europa-konventionen om de mänskliga rättigheterna är eftersom vi ratificerat dem svensk lag så . Och i den konventionen finns en samvetsklausul upptagen.Vad bra, då är vi överens om att just nu gäller svensk lag och i svenska lagen finns ingen samvetsklausul.