Har hunnit med 2 besök och känner än så länge att jag trivs med psykologen. Trivs överlag med vårdcentralen jag går på nu. Har tidigare varit på en riktigt tråkig/dålig vårdcentral där jag inte haft förtroende för personalen. Jag har nu bytt och fick ett helt annat intryck av läkaren om jag träffade först. Jag har inte riktigt velat se mig som deprimerad utan tyckt att det varit ett fysiskt problem, denna läkare tog mig på allvar och uteslöt eventuella fysiska problem innan hon fick mig att fundera på och förstå att det var en depression det handlar om. Innerst inne har jag nog vetat men jag ville inte erkänna för mig själv. Läkaren fick mig att gå till psykologen de har på vårdcentralen och har själv haft kontakt med mig parallellt både angående medicinering och för att kolla av hur det kändes efter första besöket. Fick ett bra intryck av psykologen direkt och känner att jag har förtroende för han. Känns vettig och konkret i sitt sätt.

Som andra skrivit så handlar det nog mycket om personkemi och vem man går till. De människor jag känner som är psykologer är helflummiga och dessa skulle jag aldrig känna förtroende för. Men någon annan kanske känner stort förtroende för de männsikorna för att de helt enkelt har bättre personkemi.

Det låter superbra! :) Första steget är att erkänna för sig själv att man är deprimerad och sedan hur man ska ta itu med det.

Håller helt med om personkemi! Det spelar SÅ stor roll. Jag träffade någon gång en psykolog som enligt mig var den sämsta jag haft, men som ändå var den duktigaste de hade på den kliniken. :p

Helt rätt och väldigt sant! De flesta terapeuter är dock smärtsamt medvetna om att terapi är långt ifrån en universallösning, men som alltid finns det flera personer som utgör undantag. I ditt fall tycker jag att det låter som att terapeuten inte hade en särskilt tydlig bild och förståelse inför den situation som du befann dig i, och därmed också behandlade dig utifrån fel premisser. Jag kan verkligen tänka mig att du kände dig respektlöst bemött...

Just nu bedrivs det forskning om vilka negativa konsekvenser terapi kan föra med sig. "Biverkningar". Intressant infallsvinkel tycker jag, som länge har ignorerats då det bara talats om de positiva utfallen av terapi - som att terapi aldrig kan göra någonting värre. Det ska bli spännande att läsa om det när studierna publiceras.

Låter intressant. Har du ngn aning om vilka biverkningar man tror att det kan ge?

@tolksele Ja, jag såg det där. Men även när jag sökte på den ansvariga forskaren kom inga studier om mardrömmar upp. Men det kan ibland ta lååång tid innan en studie publiceras, så det kanske kommer. Eller så fick inte studien det resultat som var önskat, och då blir de sällan publicerade. Tack för att du försökte hitta något i alla fall :)

Vet faktiskt, helt ärligt, inte om det var en "riktig" vetenskaplig studie heller :idea:
Kanske bara något någon ville utreda (typ landstinget)?

Helt ärligt brydde jag mig inte, var ganska desperat :D

Hmm, de metoder som beskrivs i denna artikel känns ju väldigt extrema och medeltida. Stod ju också att de inte används idag tack och lov. Frågan är om vanlig samtalsterapi kan ha biverkningar? Man kan ju i alla fall konstatera att man kan påverka människor extremt mkt och att vi fortfarande vet väldigt lite inom detta område. Man ska nog vara glad att man "bara" har en vanlig depression ;)

@Maoam Jo, just den drog ju paralleller till väldigt specifika och omtalade terapier men jag har fått procentsiffror presenterade för mig hur många som försämras av "vanlig" terapi också, tyvärr minns jag inte exakta siffror eller vilken forskning de var tagna från. Det var ju bara några få procent men det är ändå ett intressant ämne som inte förrän på senare år har diskuterats. Som artikeln ovan skriver så dröjde det lång tid innan det pratades om att man faktiskt kunde försämras av terapi, tidigare sågs det bara som att den antingen var verksam eller inte verksam (och då låg man kvar på "samma nivå").

Jag tycker det låter hoppfullt att du redan nu känner ett stort förtroende för din psykolog. Jag hoppas det ordnar sig åt det bästa för dig! Depression är ju så pass vanligt (tyvärr), så oftast har psykologerna på vårdcentralerna ganska stor erfarenhet av den problematiken.

@Maoam Jo, just den drog ju paralleller till väldigt specifika och omtalade terapier men jag har fått procentsiffror presenterade för mig hur många som försämras av "vanlig" terapi också, tyvärr minns jag inte exakta siffror eller vilken forskning de var tagna från. Det var ju bara några få procent men det är ändå ett intressant ämne som inte förrän på senare år har diskuterats. Som artikeln ovan skriver så dröjde det lång tid innan det pratades om att man faktiskt kunde försämras av terapi, tidigare sågs det bara som att den antingen var verksam eller inte verksam (och då låg man kvar på "samma nivå").

Jag tycker det låter hoppfullt att du redan nu känner ett stort förtroende för din psykolog. Jag hoppas det ordnar sig åt det bästa för dig! Depression är ju så pass vanligt (tyvärr), så oftast har psykologerna på vårdcentralerna ganska stor erfarenhet av den problematiken.

Jo visst är det intressant, jämför man med vilken kunskap vi har om fysiska sjukdomar och medicinering för dessa så är ju kunskapen om psykisk ohälsa och behandlingar för detta väldigt liten. Det kan ju kännas rätt "oskyldigt" och harmlöst att prata bara men det kan säkert ha ovälkomna biverkningar som vi inte känner till.

Jo det är skönt att jag hade turen att hamna rätt direkt. Jag misstänker att om jag hade hamnat hos fel person hade jag nog gett upp direkt. Det var ett stort och jobbigt steg att söka hjälp, tagit mig flera år, mkt pga av rädsla för bemötande och att inte få hjälp på ett bra sätt eller inte alls.

Jag har provat KBT i två olika omgångar, en för ungefär 10 år sedan vilket var katastrofalt dåligt och en förra året som hjälpte mig otroligt effektivt. Jag gick från att vara självmordsbenägen till att vara fri från depression på ett halvår. Det handlar så mycket om personkemi med terapeuten och sättet terapeuten jobbar, för det kan skilja sig även om grunden är densamma.

Nu funderar jag på att gå en kortare period hos samma terapeut. Jag är fortfarande fri från depression, men jag märker vilka tydliga spår depressionen satt i mig i form av självtvivel, dålig självkänsla och osäkerhet. De flesta dagar känner jag inte av det så mycket, men i kombination med till exempel pms blir det mer påfrestande än vad det borde behöva vara.

Jag har provat KBT i två olika omgångar, en för ungefär 10 år sedan vilket var katastrofalt dåligt och en förra året som hjälpte mig otroligt effektivt. Jag gick från att vara självmordsbenägen till att vara fri från depression på ett halvår. Det handlar så mycket om personkemi med terapeuten och sättet terapeuten jobbar, för det kan skilja sig även om grunden är densamma.

Nu funderar jag på att gå en kortare period hos samma terapeut. Jag är fortfarande fri från depression, men jag märker vilka tydliga spår depressionen satt i mig i form av självtvivel, dålig självkänsla och osäkerhet. De flesta dagar känner jag inte av det så mycket, men i kombination med till exempel pms blir det mer påfrestande än vad det borde behöva vara.

Vad skönt att andra gången funkade bättre. Att det kan vara så stor skillnad. Men kanske bra iofs vi patienter är ju också olika, den som jag tycker är jätteduktig kan nån annan tycka är jättedålig.

Intressant att höra allas erfarenheter. Var på mitt tredje samtal idag.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Wille
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat