Har hunnit med 2 besök och känner än så länge att jag trivs med psykologen. Trivs överlag med vårdcentralen jag går på nu. Har tidigare varit på en riktigt tråkig/dålig vårdcentral där jag inte haft förtroende för personalen. Jag har nu bytt och fick ett helt annat intryck av läkaren om jag träffade först. Jag har inte riktigt velat se mig som deprimerad utan tyckt att det varit ett fysiskt problem, denna läkare tog mig på allvar och uteslöt eventuella fysiska problem innan hon fick mig att fundera på och förstå att det var en depression det handlar om. Innerst inne har jag nog vetat men jag ville inte erkänna för mig själv. Läkaren fick mig att gå till psykologen de har på vårdcentralen och har själv haft kontakt med mig parallellt både angående medicinering och för att kolla av hur det kändes efter första besöket. Fick ett bra intryck av psykologen direkt och känner att jag har förtroende för han. Känns vettig och konkret i sitt sätt.
Som andra skrivit så handlar det nog mycket om personkemi och vem man går till. De människor jag känner som är psykologer är helflummiga och dessa skulle jag aldrig känna förtroende för. Men någon annan kanske känner stort förtroende för de männsikorna för att de helt enkelt har bättre personkemi.
Det låter superbra! Första steget är att erkänna för sig själv att man är deprimerad och sedan hur man ska ta itu med det.
Håller helt med om personkemi! Det spelar SÅ stor roll. Jag träffade någon gång en psykolog som enligt mig var den sämsta jag haft, men som ändå var den duktigaste de hade på den kliniken.