Någon som går eller har gått i KBT-terapi? Hur upplevde du det? Blev/blir du hjälpt av det? Varför går du?

Har precis börjat efter remiss från läkare och är lite nyfiken på andras erfarenheter av detta.

Värdelöst. Blev inte det minsta hjälpt och terapeuten var verkligen kass som inte kunde ge mig något "motstånd" att få mig att tänka om, tänka till eller på något sätt utvecklas.

Var där på remiss från vc läkare ang min maniska överträning och behövde få hjälp med att komma ner på lagom nivå till vanligt motionerande.

Jag är en ifrågasättande person och jag anser att när man har det yrket en terapeut har, så ska dessa inte jamsa med utan hålla sig på en professionell nivå. Jag slutade inte, jag fick sluta :grin:

Eftersom det inte kostade mer än 50 spänn per gång för mig att gå dit så hade jag nog tänkt fortsätta bara för att se vart det hela skulle ta vägen och hur hon tänkte ta sig an min besvärliga sida :devil:
Men efter tredje gången blev jag "avskedad" .

Jag har gått till X antal personer under 12 år och jag "kan allt" men jag förstår tamefan inget :laugh: Skulle kunna ha egna patienter men kan inte applicera saker på mig själv.

Har haft kortare perioder då mediciner hjälpt mig verkligen förstå det jag vet, men det är puts väck just nu iaf. Är helt utan mediciner. :nailbiting:

Kbt är att leka med elden för mig, triggas så lätt uppåt eller neråt.

Tyckte inte att det hjälpte mig alls. Det som hjälpte mig, då problemen var stressrelaterade, var mindfulness och avspänningsövningar. För min del tror jag det även berodde på att jag tappade förtroendet för psykologen som var märklig.

Jag har ju inte några traumatiska upplevelser utan är bara deprimerad utan någon egentlig anledning. Hoppas att terapin ska hjälpa mig att reda ut varför och hur jag ska hantera det. Går på sertralin samtidigt. Ville från början inte prata med någon, bara få antidepressiva och hoppades det skulle räcka. Blev övertalad av min läkare och det var nog bra även om det ger mig grymt mkt ångest när jag ska dit. Har bara varit på två samtal och tydligen var 6 standard så får se hur det utvecklar sig...

Ja men då blir nog KBT bra! Se bara till att du får någon som du verkligen trivs med! :)
Angående medicin så fick jag under tiden jag gick KBT sertralin och atarax. Nu har jag lite andra mediciner också.

Vill du berätta lite mer om vad det var som gjorde att det inte var rätt för dig?
Javisst:) Mormor, morfar, farmor och farfar hade alla blivit sjuka samtidigt. Jag var den som hämtade och skjutsade till och från sjukhus, vårdcentraler och vårdboenden vilket gav en väldig stress. Samtidigt var jag väldigt ledsen över att dom mådde dåligt och rädd att jag skulle förlora allihop på en gång. Terapeutens lösning på detta var att jag skulle lära mig att säga nej :banghead: " vad är det värsta som kan hända ?" Sa hon. Ja, alla är svårt sjuka och kan dö i ett svep. KBT var inte rätt för min ångest...

Tyckte inte att det hjälpte mig alls. Det som hjälpte mig, då problemen var stressrelaterade, var mindfulness och avspänningsövningar. För min del tror jag det även berodde på att jag tappade förtroendet för psykologen som var märklig.

Man brukar ofta arbeta mycket med mindfulness och avslappningsövningar inom KBT, men det gjorde kanske inte ni? Angreppssätten varierar ju såklart från terapeut och terapeut och från klient till klient.

För övrigt tror jag att ni som relaterar många av problemen med terapin till psykologen/psykoterapeuten och relationen till denne, är väldigt rätt ute. Generellt visar forskning att gemensamma faktorer (som t.ex. relationen mellan terapeut och klient) mellan olika terapeutiska inriktningar förklarar stora delar av terapiutfall. Relationen konceptualiseras oftast som en absolut nödvändighet för att terapin ska fungera.

Och för att tillägga: att lära sig säga nej, acceptera, mindfullness och så vidare är säkert bra ibland. Men det är ingen universallösning som löser alla problem som vissa terapeuter vill få det till.

Javisst:) Mormor, morfar, farmor och farfar hade alla blivit sjuka samtidigt. Jag var den som hämtade och skjutsade till och från sjukhus, vårdcentraler och vårdboenden vilket gav en väldig stress. Samtidigt var jag väldigt ledsen över att dom mådde dåligt och rädd att jag skulle förlora allihop på en gång. Terapeutens lösning på detta var att jag skulle lära mig att säga nej :banghead: " vad är det värsta som kan hända ?" Sa hon. Ja, alla är svårt sjuka och kan dö i ett svep. KBT var inte rätt för min ångest...

Jag tror inte nödvändigtvis att det var KBT som var fel för dig, snarare terapeuten. Vilket trist bemötande!

Ni som svarat, kombinerar ni terapin med ngn medicinering?

Jag svarar trots att jag inte har kombinerat KBT med medicinering.

Ville bara berätta det lilla jag känner till om ämnet. Vid vissa tillstånd (t.ex. vid måttliga till svåra depressioner) så kan en kombination av SSRI och terapi ge en bättre effekt än respektive behandlingsmetod enskilt. En nackdel som återkommande setts är dock att personer tenderar att tillskriva eventuella förbättringar till medicinen, snarare än terapin. Detta medför att personerna oftast inte är lika angelägna att lägga ner det (ofta utmanade och svåra) arbetet som krävs i terapin, utan är mest angelägna om att få ha kvar medicinen. Trots att forskningen generellt har visat på en trend där SSRI innebär en högre återfallsrisk än terapi.

Om man dock är medveten om ovanstående, och kör en kombination av läkemedel och terapi under rätt omständigheter, så kan det alltså vara gynnsamt. I andra fall kan det ha direkt motsatt effekt, till exempel om man arbetar med ångest och samtidigt går på bensodiazepiner. Så tips är att rådfråga både läkare och psykolog, där såklart läkaren är den som har den största medicinska kompetensen.

Och för att tillägga: att lära sig säga nej, acceptera, mindfullness och så vidare är säkert bra ibland. Men det är ingen universallösning som löser alla problem som vissa terapeuter vill få det till.

Helt rätt och väldigt sant! De flesta terapeuter är dock smärtsamt medvetna om att terapi är långt ifrån en universallösning, men som alltid finns det flera personer som utgör undantag. I ditt fall tycker jag att det låter som att terapeuten inte hade en särskilt tydlig bild och förståelse inför den situation som du befann dig i, och därmed också behandlade dig utifrån fel premisser. Jag kan verkligen tänka mig att du kände dig respektlöst bemött...

Just nu bedrivs det forskning om vilka negativa konsekvenser terapi kan föra med sig. "Biverkningar". Intressant infallsvinkel tycker jag, som länge har ignorerats då det bara talats om de positiva utfallen av terapi - som att terapi aldrig kan göra någonting värre. Det ska bli spännande att läsa om det när studierna publiceras.

Ville bara berätta det lilla jag känner till om ämnet. Vid vissa tillstånd (t.ex. vid måttliga till svåra depressioner) så kan en kombination av SSRI och terapi ge en bättre effekt än respektive behandlingsmetod enskilt. En nackdel som återkommande setts är dock att personer tenderar att tillskriva eventuella förbättringar till medicinen, snarare än terapin. Detta medför att personerna oftast inte är lika angelägna att lägga ner det (ofta utmanade och svåra) arbetet som krävs i terapin, utan är mest angelägna om att få ha kvar medicinen. Trots att forskningen generellt har visat på en trend där SSRI innebär en högre återfallsrisk än terapi.

Om man dock är medveten om ovanstående, och kör en kombination av läkemedel och terapi under rätt omständigheter, så kan det alltså vara gynnsamt. I andra fall kan det ha direkt motsatt effekt, till exempel om man arbetar med ångest och samtidigt går på bensodiazepiner. Så tips är att rådfråga både läkare och psykolog, där såklart läkaren är den som har den största medicinska kompetensen.

En annan aspekt av det hela. Vissa terapeuter vill inte att klienten ska vara medicinerad. De ser det som att man lägger "locket på" och inte träffar den sanna människan, det sanna problemet utan något annat.

Jag har gått en kbt via en kurator och det har verkligen förändrat mitt liv totalt. Jag åt inga mediciner eller så under tiden. Jag tror det lyckade resultatet dels beror på att vi klickade hon och jag och att jag stod vid ett vägskäl i mitt liv där jag antingen gav 110% på det hela eller gav upp totalt om livet. Det är något av det svåraste jag gjort men samtidigt det mest givande och det har verkligen förändrat mitt liv enormt.

Ja men då blir nog KBT bra! Se bara till att du får någon som du verkligen trivs med! :)
Angående medicin så fick jag under tiden jag gick KBT sertralin och atarax. Nu har jag lite andra mediciner också.

Har hunnit med 2 besök och känner än så länge att jag trivs med psykologen. Trivs överlag med vårdcentralen jag går på nu. Har tidigare varit på en riktigt tråkig/dålig vårdcentral där jag inte haft förtroende för personalen. Jag har nu bytt och fick ett helt annat intryck av läkaren om jag träffade först. Jag har inte riktigt velat se mig som deprimerad utan tyckt att det varit ett fysiskt problem, denna läkare tog mig på allvar och uteslöt eventuella fysiska problem innan hon fick mig att fundera på och förstå att det var en depression det handlar om. Innerst inne har jag nog vetat men jag ville inte erkänna för mig själv. Läkaren fick mig att gå till psykologen de har på vårdcentralen och har själv haft kontakt med mig parallellt både angående medicinering och för att kolla av hur det kändes efter första besöket. Fick ett bra intryck av psykologen direkt och känner att jag har förtroende för han. Känns vettig och konkret i sitt sätt.

Som andra skrivit så handlar det nog mycket om personkemi och vem man går till. De människor jag känner som är psykologer är helflummiga och dessa skulle jag aldrig känna förtroende för. Men någon annan kanske känner stort förtroende för de männsikorna för att de helt enkelt har bättre personkemi.

Vad spännande! Hur jobbade man med mardrömmarna?

Det gick ut på att lära sig kontrollera sina drömmar och att kunna "styra" utvecklingen i dem. Jag hade inga återkommande mardrömmar utan nya varje gång (ibland flera gånger per natt, ibland sov jag inte). Kanske hade det gått ännu lättare om man bara hade en återkommande mardröm för då vet man ju var man ska fokusera på att fixa s a s.
Idag drömmer jag bara mardrömmar sporadiskt men så har jag inte "skött" mig som jag borde, dvs fortsatt med mina övningar efter att behandlingen var slut :grin:

Det gick ut på att lära sig kontrollera sina drömmar och att kunna "styra" utvecklingen i dem. Jag hade inga återkommande mardrömmar utan nya varje gång (ibland flera gånger per natt, ibland sov jag inte). Kanske hade det gått ännu lättare om man bara hade en återkommande mardröm för då vet man ju var man ska fokusera på att fixa s a s.
Idag drömmer jag bara mardrömmar sporadiskt men så har jag inte "skött" mig som jag borde, dvs fortsatt med mina övningar efter att behandlingen var slut :grin:

Låter spännande! Vet du om studien publicerats eller så? Försökte hitta den igår i databaserna men hittar inget som stämmer in...

Låter spännande! Vet du om studien publicerats eller så? Försökte hitta den igår i databaserna men hittar inget som stämmer in...

Bra fråga... det borde den ha gjorts, är ändå något år sedan nu. Ska se om jag kan hitta vem som var ansvarig för den i något gammalt mail.

@tolksele Ja, jag såg det där. Men även när jag sökte på den ansvariga forskaren kom inga studier om mardrömmar upp. Men det kan ibland ta lååång tid innan en studie publiceras, så det kanske kommer. Eller så fick inte studien det resultat som var önskat, och då blir de sällan publicerade. Tack för att du försökte hitta något i alla fall :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Wille
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat