Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som går eller har gått i KBT-terapi? Hur upplevde du det? Blev/blir du hjälpt av det? Varför går du?
Har precis börjat efter remiss från läkare och är lite nyfiken på andras erfarenheter av detta.
Någon som går eller har gått i KBT-terapi? Hur upplevde du det? Blev/blir du hjälpt av det? Varför går du?
Har precis börjat efter remiss från läkare och är lite nyfiken på andras erfarenheter av detta.
Ja. Gick för något år sedan. Inte min grej, eller i alla fall inte rätt psykolog... Passar säkert för vissa men inte för mig!
Jag gick hos en s.k. KBT-terapeut en kort period, vars kvalifikationer likt @Elina8 :s terapeuts var lite otydliga. Insikterna hen hade att komma med hade jag själv kunnat läsa mig till i en populärvetenskaplig handbok i princip. Jag är lite skeptisk till KBT överlag, terapin kan säkert vara användbar rätt tillämpad, men att den är så pass ny och har blivit så enormt upphaussad som universallösningen på allsköns psykiska problem har nog sina baksidor.
Sedan tänker jag att en förutsättning för att det här positiva tänkandet som terapin förespråkar ska funka krävs det att mycket i ens omgivning, som man inte har kontroll över, också måste klaffa...
Med det sagt, kortsiktigt är ju KBT bevisat effektiv för de som kan underkasta sig behandlingen, så ge det ett försök. Jag tror att mycket beror på terapeuten.
Hur menar du att underkasta sig behandlingen? Syftar du på "hemläxor" man får? Jag har inte de 2 gånger upplevt att jag måste göra vissa saker utan får läxor att skriva ned vissa saker. Första läxan jag fick tyckte jag var svår och inte riktigt relevant, vi diskuterade det och valde ett annat upplägg. Upplever att det inte är så låst utan jag får mest prata och så resonerar vi kring det som kommer upp. Men det verkar ju vara olika och spela stor roll att man får rätt psykolog....
@Maoam
Jag menar ungefär att jag hade svårt att acceptera terapins förklaringsmodeller och behandlingsmetoder, med mindfullness, hemläxor och allt vad det var. Men min terapeut var som sagt inget vidare heller och det spelade antagligen in.
Ni som svarat, kombinerar ni terapin med ngn medicinering?