Kaxiga små föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 044

mian

Trådstartare
Jag fick ett litet mysigt stoföl den 8 maj, men oj va kaxiga de kan vara.
Hon är redan en mycket bestämd liten dam, och vill gärna leka med mig oxå. När man är inne i boxen så vill hon gärna vara lite för närgången, och hon bara busar och vill små kicka mot mig.
Har ni oxå busiga föl som beter sig på detta sätt och hur brukar ni göra för att få dem att visa lite mer respekt?
Tycker ju mer jag säger ifrån ju roligare tycker hon det är att jäklas. :confused:

Sv: Kaxiga små föl!

Jag tycker att stofölen allmänt är lite mer kaxiga...
Det är bara att ta dem rejält direkt och ta kommandot. Bestämt.
Tänk på hur märren tillrättavisar dem.
Och märren lyder ju människan och fölet lyder märren.
Men kaxigheten brukar ju senare i livet bli ett enormt +.
Har hellre ett föl som är lite kaxigt, än ett som står bakom mamma!

Lycka till!

Jag fick ett litet mysigt stoföl den 8 maj, men oj va kaxiga de kan vara.
Hon är redan en mycket bestämd liten dam, och vill gärna leka med mig oxå. När man är inne i boxen så vill hon gärna vara lite för närgången, och hon bara busar och vill små kicka mot mig.
Har ni oxå busiga föl som beter sig på detta sätt och hur brukar ni göra för att få dem att visa lite mer respekt?
Tycker ju mer jag säger ifrån ju roligare tycker hon det är att jäklas. :confused:

Jag har aldrig haft problem med kaxiga och tuffa föl,
men mycket gosiga och tillgivna människan.
Tror det har med mitt kroppsspråk att göra för att jag har aldrig behövt "platsa" nåt av fölen...kanske jag har ite gratis jag vet inte....

Li

Därimot har jag ett en vecka gammalt hingstföl som är lite lustig.
Han älskar vatten och när det finns pölar i paddocken springer han raskt dit och stampar med alla fyra.Han lägger sig i med frambenen och kör huvudet i vattnet.

För några dagar sedan spran han fram och la sig i de ganska djupa pölarna...Ingen av mina föl har någonsin betett sig så här så tidig.. om någonsin.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 884
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 130
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V