Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Cezzan

Trådstartare
Valpen på snart 16 veckor har börjat visat oönskade tendenser.

Det är förehållandevis få gånger vi behöver tillrättavisa henne ordentligt, och ibland så tar hon dessa väldigt dåligt, och morskar upp sig och kaxar tillbaka.
Hon gör "krokodilhopp" och hugger i luften. Sitter man då på huk är det väldigt obehagligt, även om hon aldrig siktar in sig för att träffa är det ju inte direkt trevligt att ha ett par klapprande käftar framför ansiktet... :smirk:
Om man då blir arg och ryter till blir det oftast värre, och det slutar ofta med att man får trycka ned henne och tvinga henne lugn för att hon ska sluta.

I övrigt är hon jättefin och go, hon har inga som helst problem med vem som är boss, och är förvånansvärt lydig och lyhörd för att vara så ung, vilket vi alltid får komplimanger för.
Då hon redan väger närmare 15 kilo, så är det ju något vi vill ha ur henne så fort som möjligt.

Hur tycker ni att vi på bäst sätt ska tackla detta?
Som det är nu så drar vi tag i henne ordentligt, och visar klart och tydligt att det inte är okej.

Vi börjar valpkurs om en dryg vecka, och tänkte höra med instruktören där vad hon tycker om saken, men skulle gärna höra olika synsätt på saken
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Jag tycker att det känns svårt att säga vare sig bu eller bä. Mina valpar har bettet sig så som små och det har defenitivt inte blivit något fel på dem =) Men det finns säkert andra hundar som det blivit katastrof med om man inte gjort något åt det direkt. Vad är det för ras? Hur är föräldrarna? Är det dominanta hundar?
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

har haft samma problem med min tax, det slutade med en kluven underläpp och nio stygn i den på lasarettet. Turligt nog är ärret fint idag, men det är INGET man vill vara med om. Det är inte för än på sistone (var ung när vi fick honom) som jag klurat ut hur han fungerar och numera tar han sin tillrättanvisning och jag kan ta i honom utan att han tjafsar tillbaka.det behöver inte ske ngt som brangul sa i vuxen ålder, man ta INTE en sån hund för givet. Det är det dummaste man kan göra. Man behöver inte heller tillrättanvisa en hund fysiskt , men det är som n i gjort en bra ide att hålla fast hunden tills den lugnar sig. När den gör det släpper man den lugnt och sansat och gör ingen affär av det. Det är dock svårt att svara på en sån här sa över nätet. Jag tycker ni ska ta kontkakt med ngn som kan hund och som vet hur ni ska bryta beteendet. För hur snäll hunden än är ska det aldrig vara acceptabelt att bete sig så.
Hoppas det löser sig. Det har det gjort för mig:)
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Det är en amstaff/amstaff-apbt.
Vi har träffat mamman, och hon var hur go och lugn som helst. Väldigt tillgiven och lugn av sig. Pappan träffade vi dock inte, men enligt uppgifter ska han vara lugn och snäll även han.

Jag kanske är "bortskämd" med ovanligt mjuka valpar, men jag har aldrig stött på detta beteende förrut
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja vi tycker att det är helt oacceptabelt beteende, och iom att det är en skarp och väldigt smart hund som "hotar" att bli väldigt stor, vill vi inte ha sådanahär dispyter med henne när hon blir ännu större.

Som det är nu så tvingar vi ned henne liggandes och håller sedan henne nere tills hon slutar att nafsa och lugnar ned sig. Sen är det inga problem när man släpper upp henne igen, och hon är glad och vänlig igen.

Vi ska som sagt ta upp detta med hundinstruktören och se vad denna tycker.

Flera människor vi pratat med tyckar att vi ska "dänga" till henne ordentligt, men det är inte vårt sätt att behandla djur på.... :crazy:
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Mina hundar har bara varit busiga och fyllda av energi och därav vissa överslagsbeteenden som att hoppa efter en. Helst om man har en valp som inte vil annat än att sklicka en i ansiktet för att blidka ;)

Däremot att trycka ned en hund för att lugna ned den... Nja... Då ska du veta vad du ger dig in på innan du gör det och förvärrar saken. Det finns gamla trådar som sådant här på Buke. Man kan lugna ned en valp på annat sätt. Det kanske kan räcka med mycket kroppskontakt och klia lugnande. Ska man hålla ned en hund så ska den inte resa sig upp när man släpper. Den ska ligga kvar och när den väl reser sig så ska den visa sig undergiven. Då har man hållt tillräckligt länge... Inte lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tvinga ned henne är väl fel ord, men vi kommenderar ligg, och iom att hon är i gasen och inte lyder hjälper vi henne på traven med ett tryck över ryggen, och så for hon ligga tills hon lugnat sig.
När hon är på det humöret går det inte att lugna ned henne med kliningar
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tvinga ned henne är väl fel ord, men vi kommenderar ligg, och iom att hon är i gasen och inte lyder hjälper vi henne på traven med ett tryck över ryggen, och så for hon ligga tills hon lugnat sig.
När hon är på det humöret går det inte att lugna ned henne med kliningar
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

om hon hoppar och hugger (om än inte för att vara aggresiv) så tycker jag att det vore aldeless för snällt att "lugna ner henne med klapp och kliningar".

att ge henne komandot ligg eller plats och låta henne gå då hon ligger stilla tycker jag tycker som ett bra sätt!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Flera människor vi pratat med tyckar att vi ska "dänga" till henne ordentligt, men det är inte vårt sätt att behandla djur på.... :crazy:


Nja, jag ska vara ärlig och säga att jag varit hård mot min när han agerat hotfullt mot mig. Men då har han också menat allvar och skitigt fullständigt i att jag är tio gånger större i storlek. Men man kan korrigera en hund utan att "dänga" till den , helt klart. Gör hon likadant när ni är på promenad kan ni köpa ett helstryp och koppelkorrigera , det tycker jag är en rätt schysst metod om man vet hur man gör så att det blir så kort och precist som möjligt. Men somsagt, jag har ingen aning om hur hunden beter sig då jag inte har sett den så jag undviker att uttala mig för mycket. Prata med er instrukör somsagt.Hon är ju så ung ännu också. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja absolut helst om det är en valp på 4 månader som har överslag. De förstår säkert rätt så mycket då...

Att trycka fysiskt på en hund innebär oftast att de trycker emot. De är inte som hästar som flyttar undad. Oftast blir det att man får brotta ned hunden med den metoden. Men det är kanske bara mina 4 mån valpar som inte har ligg helt befäst?

Så som TS sitter på bilden kan vara ett ypperligt sätt att lugna ned en övertrött valp som man inte "når".
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Fast hästar är motrycks djur och trycker naturligt tillbaka om man själv trycker om dom inte är uppfostrade rätt.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tvinga ned henne är väl fel ord, men vi kommenderar ligg, och iom att hon är i gasen och inte lyder hjälper vi henne på traven med ett tryck över ryggen, och så for hon ligga tills hon lugnat sig.
När hon är på det humöret går det inte att lugna ned henne med kliningar

I och med att det är en valp på 16veckor så kan den inte ligg ännu vilket gör att det blir ett förvirrat moment för hunden om ni i dessa lägen ger den ett kommando. Jag skulle istället säga "nej" och sedan hålla henne stilla tills hon lugnat ner sig......

Men visar sig inte valpen undergiven när ni släpper den har den inte förstått korrigeringen.........det krävs tålamod!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

what? Mina hundar kunde sitt och ligg vid den åldern , varför skulle inte denna kunna det?
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Givetvis är träningen påbörjad vid denna ålder, men en hund KAN inte kommandot förrän den klarar av att utföra det trots störning. Först då KAN hunden kommandot. Måste man trycka ner hunden efter att man sagt ett ligg kommando är man fortfarande under inlärningsfas! Hunden har börjat förstå vad ordet betyder, men det är ju onödigt att använda det vid sådana tillfällen när man vet att hunden får svårt att lyda! Enligt mig så förstör man lite för sig själv då. Man skall göra det lätt för hunden att lyda och vid felbeteende skall man korrigera inte kommendera en så pass ung hund.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja det förstås om det är så hon menar. Mina kunde iaf kommandot och la sig utan hjälp. Så visst går det.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Flera människor vi pratat med tyckar att vi ska "dänga" till henne ordentligt, men det är inte vårt sätt att behandla djur på.... :crazy:

Självklart ska en valp inte uppfostras med "hugg och slag" men om den är så pass kaxig att den svarar på fullt allvar och dessutom hugger efter er... Hur tror du mamman skulle reagerat?
Jag skulle definitivt tagit ur valpen det nu när den är liten. En hund ska veta sin plats i "flocken" från det den är liten. Men man ska ju veta vad man håller på med, inte bara "dänga till" som du fått förslag om!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tror fortfarande inte att vi har samma uppfattning om när hunden KAN kommandot. De flesta hundar lär sig rätt snabbt att förstå vad ordet betyder, men med störning så tar det ett bra tag innan den förstått kravet att lägga sig på direkten när man säger ligg, stanna direkt när man säger stanna(trots att det springer nått intressant längre fram!) osv.

Jag tvivlar inte på att även TS hund förstår betydelsen av ordet, men det sitter inte i ryggraden att det är ett krav att ligga när kommandot ges. Och därför tycker jag att det är onödigt att använda ett kommando när det är bättre bara med en korrigering. Varför ge ett kommando som du nästan med säkerhet vet att valpen kommer att bryta i och med att den är så uppe i varv:confused:

Min personliga åsikt ;)
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Att ställa krav på att en valp på 16 veckor som är helt uppe i varv ska kunna lägga sig på kommando utan hjälp är lite orimligt...

Att hunden kan sitt och ligg vid 16 veckor ( när omständigheterna är normala) är inte detsamma som att tillämpa kommandot och tro att hunden KAN kommandots krav..

Att Förstå betydelsen är inte detsamma som att förstå Kravet..
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

svarar båda.
Jag anser fortfarande att mina låg på kommando när jag bad om det.
Låg de perfekt? La dig sig på två röda? Nej, men dom gjorde det.
Jag tycker egentligen inte att man ska ställa krav på en sån liten valp, men iom att jag gjorde det hela till en lek och enbart använde mig av dom kommandona och inte ngn direkt dressyr så anser jag a tt dom kunde dem. Jag menar , om jag helt plötsligt i en oväntad situation säger "sitt" el "ligg" och hunden gör det utan hjälp..
Hur menar ni då att dom inte kan kommandot?

Sen att det passar in i den här situationen eller ej är ju en annan femma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 193
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp