Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Så gjorde jag med taxen också och gör det fortfarande om han skulle få för sig att sura. Då blir han lagom smörig efter ett tag!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tja om du lägger ned valpen med ligg för att den ska lugna sig så borde den väl ligga tills den är lugn? Jag vet inte hur lång tid det kan ta... Lång tid ibland tror jag...
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja precis som jag tänkte då. Jag har iof inte haft dom problemen med min hund och jag vet ine riktigt hur TS hund beter sig.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Lånar..

Jag har inte läst tråden så noga. Men jag krånglar aldrig till det med valpar. De får vara ganska så busiga, bita i händer, bita i byxben mm, men med måtta. Går det till överdrift avbryter jag med att ge dom något eller få dom intresserade av annat.
Jag kan t o m bara ta upp dom och pussa lite och tycka de är busfrön, sen får de gå ner igen.
Hade en kompis här när jag fått hem den nya valpen. Valpen bet lite i kompisens finger och direkt skulle det talas om att det var fel.
Faktiskt, jag förstår inte sånt, varför krångla och tillrättavisa saker som är naturliga för valpar. Mycket av alla saker de gör, försvinner med tiden.
Nu kanske TS har större bekymmer, men att lägga ner valpar eller komendera saker skulle aldrig falla mig in. Mina valpar får vara valpar. De får vara busiga och göra små hyss här hemma, jag ser det som en naturlig sak för deras utveckling.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Nu handlar det ju inte om vanlig valpbitning, utan att hon blir förbannad när man säger till henne.
Det har dock lugnat ned sig de senaste dagarna, så det var väl kanske bara en försmak på trotsåldern :smirk:

Och till alla: vi trycker absolut inte ned henne och håller henne nere, utan ber henne lägga sig ned, hjälper till lite, och så lugnar vi henne innan hon får resa sig igen. vi håller alltså inte ned henne med våld, det skulle vi aldrig göra.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Pratar lugnande med henne och pillar på henne. Då nafsar hon efter händerna´, men efter ett bra tag så lugnar hon ned sig. fungerar det inte ändå, så kör vi utfrysningsmetoden
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja, alltså, hunden vill gärna använda kampen till allt, som lösning på det mesta. Som förare bör man däremot stävja detta en del.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Hunden får alltså uppmärksamhet både länge och mycket gör att hon beter sig dumt. Klart som korvspad att hunden då kommer att fortsätta med detta och beteendet lär också förstärkas ju äldre hunden blir. Se till att det blir tråkigt att vara ostyrig istället. Inget gos, pillande eller något alls.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Som jag skrev innan, så provar vi först med lugnande klapp och kli, och svarar hon inte på det så ignorerar vi henne tills hon tröttnar.

(Jag tycker synd om våra stackars grannar ibland när hon riktigt är i gasen...)
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Kör det omvända. Varför ska det bara vara "kanske" i början? Det är mycket mer rogivande för en hund att få konkreta direktiv. Ja är ja och nej är nej och så var det med den saken. När hunden blir för mkt, vänd på klacken och ignorera. Blir hon lugn-ge henne den uppmärksamhet hon förtjänar. En lugn hund= en duktig hund.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Jag känner igen din hund beteende så väl och kan bara berätta hur jag har gjort och fortfarande gör med min hund när han svarar upp mot mig.
Igentligen gör jag som du fast tvärt om. Så fort han "kaxar" vänder jag ryggen åt honom och går därifrån. Tittar aldrig bakåt. När han sen kommer för att ta kontakt kommenderar jag sitt eller ligg och har därefter en gosestund.
Han får alltså goset som belöning när han kommer och tar kontakt.
Det har fungerat väldigt bra på min hund. "Den hårda vägen" fungerar inte alls då svarar han ännu mer.
Kan tillägga att jag har en riesenschnauzer på 7 månader.
Angående att kommendera sitt/ligg just när han kaxar kan jag bara kommentera med att det inte fungerar på min då kommandot inte är tillräckligt befäst för att gå igenom när han är så uppvarvad.
Så på just min just nu fungerar det inte.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Absolut rätt metod på en kampglad riesen! Grattis till rasvalet! Finns ingen roligare! om man har rätt sorts humor...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 193
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp