Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Kravet skiljer dessa åt..

Att valpen under normala förutsättningat förstår kommandot är helt normalt, men att kräva att den ska sätta kommndot i verk när valpen är helt uppe varv är en helt annan femma
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Kravet skiljer dessa åt..

Att valpen under normala förutsättningat förstår kommandot är helt normalt, men att kräva att den ska sätta kommndot i verk när valpen är helt uppe varv är en helt annan femma

Precis :bow:

Smidig dressyr är mycket att "lura" valpen/hunden att göra rätt och sedan berömma. I detta fall anser jag att man "lurar" den att göra fel om man kommenderar den i lägen som man vet att den får väldigt svårt att lyda och det är dessutom mycket troligt att den kommer undan med att inte lägga sig för man fokuserar på det andra beteendet. Vilket gör att man underminerar sitt eget kommando.

Jag skulle rekommendera att fokusera på en sak åt gången.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

men att kräva att den ska sätta kommndot i verk när valpen är helt uppe varv är en helt annan femma

Som ju har skett, uppe vi varv= lek (för mig iaf). Jag drar givetvis inte upp en valp i stress och kräver där(/medvetet). Har ju själv haft en problemhund som i mkt tidig ålder vart riktigt uppkäftig och i likhet med TS valp kunde jag kommendera ligg då men utan att hjälpa till. Varför är det så himla fantastiskt egentligen? Rent tävlinsmässigt var det ju inte perfekt-långt ifrån. Men han gjorde då som jag bad.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

men hur gammal var du nu igen? om dina hundar närmar sig 10-årsåldern kan du inte ha varit gammal när de var valpar. eller har du bara ett helt suveränt minne?
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

*kl*

valpen är bara några få veckor gammal. att kräva att ett kommando ska vara helt befäst är överkurs. NEJ, den ska inte få bita, och ni ska kunna hantera den utan protester, men det är inte en lydnadsbit utan en ledarskapsbit.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja gamlingen är ju snart elva och det är ju inte honom det handlar om i detta fall utan taxen som jag "känner igen" i TS hund ang beteendet. Jag tror jag var runt 14 när douglas var runt 20 veckor gammal (ts valp är 16) och jag har tillsammans med min nio år äldre syster haft hand om grundträningen. Detta var dock inget som var menat att bli seriöst iom (som jag skrev) att jag inte anser att krav bör ställas på en valp. Vi/jag lekte in det och nej..jag förstår fortfarnade inte varför detär ås fantastiskt. Det har ju framgått att hunden i fråga inte har varit i ngn form av tävlingsträning.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Jag har inte skrivit helt fantastisk någotnstans ?

Uppe i varv betyder inte bara lek, det kan menas att valpen är så uppe i varv att den nästan stängt av ( iaf i detta sammanhang )

I eftersom trådskaparen behöver hjälp med sin valp, och TS inte ser det som vanlig lek så kan vi ju inte ge tips som om det vore det ?
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja jag spånade mest vidare på ties teori om att det inte gick och menade inte att svara på TS frågor (trådkapning blev det kanske:o )
. Ja mina hundar har ju aldrig blivit blockerade på det sättet så där kan jag ju inte ställa mig någonstans i frågan.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

En valp med mycket social kamplust, vliket man kan förmoda att din har, (pga raserna) är det helt förkastligt att trycka ner . Det har inget med ledarskap att göra! Kamplusten gör att den "svarar upp", men inte för att den vill ta över, utan för att den, med sin kamplust, tycker om att kämpa med kropp och käft. Det är alltså ingen aggressiv handling. Försök hitta andra sätt att korrigera din valp på. Annars är risken stor att man bara tränar den att utveckla sin kamplust ännu mer. Och att använda den mot människor...
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Ja jag spånade mest vidare på ties teori om att det inte gick

Jag har aldrig sagt att det inte går att få en 16v valp att ligga när man säger ligg, men du har i den åldern inte befäst kravet i kommandot. Detta medför att när det är störningsmoment så är det väldigt stor risk att hunden inte lyder. Det blir då bara förvirrande för hunden och samtidigt underminerar du ditt eget kommando.

Känns som om jag har upprepat mig hur många gånger som helst nu;)

Men som sagt så står jag fast vid att jag och du har olika syn på när hunden KAN ett kommando och när den FÖRSTÅR ett kommando.



Till trådskaparen:
Sorry om vi kapat din tråd lite:o
Beteendet på din hund bör du helt klart åtgärda redan nu. Vilket sätt som är bäst för just din hund kan bara du avgöra, men tänk på att vara tydlig och vara uppmärksam på om din hund uppfattar dina korrigeringar på rätt sätt eller om den bara triggas. Bestäm på förhand alla steg hur du skall göra om olika situationer uppstår. Bli aldrig handfallen utan ha alltid en "reservplan" om inte den första fungerar. Ignorera är ett sätt som brukar fungera ibland. När hunden beteer sig fel får den automatiskt ingen uppmärksamhet från dig!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tillägg... Man kanske kan få valpen att ligga. Men målet med komando är ju att hunden ska utföra det tills man säger något annat. Och DET kan ju vara svårt om man är 16 månader även om man kan lägga sig ned ;)
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

När hunden beteer sig fel får den automatiskt ingen uppmärksamhet från dig!
Jag kan uppleva med de valpar som har mycket social kamp att de ser till att de får uppmärksamhet även om man inte vill. Försöker man ignorera så går de efter och hugger tills de får en reaktion och tycker att det är buskul ;)
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Och alla konflikter ska lösas med social kamp, vare sig matte vill eller inte. Retriever leker och får flatte-fnatt när matte blir ilsk, Amstaffar kampar.

Till TS:
Ni har tycärr tagit er vatten över huvudet om ni inte vet varför hunden gör på detta sätt och hur ni ska lösa det. Det är det här jag menar med att man som ägare till Amstaff och APBT behöver stor kunskap för att hantera hunden. Redan nu börjar kampen göra sig känd och det är nu ni ska in och styra upp den så att inte hunden i framtiden kommer att använda sin kamp vid sociala kopntakter, med människor, hundar eller andra varelser. Det här skulle ha kvävts i sin linda, men det är lite sent nu.

Jag kan inte ger er något recept på framgång då denna typ av hund övergår mitt kunnande, men det jag kan säga er är att sluta trycka på hunden. Putta inte ned, håll inte fast eller på annat vis ge er in i en segdragen kamp som hunden bara finner skoj. Snabba, icke-sociala korrigeringar är att föredra framför paragrafläsning och liknande, men en närmare beskrivning hur ni ska gå tillväga får ni leta efter hos Amstaff-folket eller ännu hellre, de seriösa APBT-ägarna. En vanlig SBK-instruktör behöver inte alls ha tillräckliga kunskaper om just det här.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Och alla konflikter ska lösas med social kamp, vare sig matte vill eller inte. Retriever leker och får flatte-fnatt när matte blir ilsk, Amstaffar kampar.

Snabba, icke-sociala korrigeringar är att föredra framför paragrafläsning och liknande,

Nu hänger jag inte med. Eller så motsäger du dig själv. Först ska de lösas socialt, sen skriver du icke-socialt.
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Jag kan uppleva med de valpar som har mycket social kamp att de ser till att de får uppmärksamhet även om man inte vill. Försöker man ignorera så går de efter och hugger tills de får en reaktion och tycker att det är buskul ;)

Visst kan det bli så! Jag gav bara ett tips på vad som kanske eventuellt kan fungera......men som jag skrev så är det upp till ägaren att avgöra vad som krävs för just dennes valp!
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Tillägg... Man kanske kan få valpen att ligga. Men målet med komando är ju att hunden ska utföra det tills man säger något annat. Och DET kan ju vara svårt om man är 16 månader även om man kan lägga sig ned ;)

Varför? Visst, han kunde inte ligga i fem minuter..Men runt en halv iaf tills jag sa till. Jag provade inte längre pga av att jag inte vill göra det för svårt. Jag tror fortfarande inte på ett ligg kommando som bestraffningsmetod..Men jag menar. Det där kan man ju dra ut hur länge somhelst. Hur många minuter ska det handla om för att det ska räknas som att hunden kan ligg? Jag har bara kommendeat ligg på mina hundar i högst fem minuter..om det inte är "gå å lägg dig" dvs. Dvs att hunden ska gå till sin korg. Det tycker iof inte jag är samma sak, utan jag menar mer ligg som en lydnadsgrej.
Jag tävlar inte mina hundar så dom ligger kanske inte perfekt och åmar sig ibland under läggande. Men dom ligger...kan dom kommandot då?
 
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Jag uppfattade det som att det är hundens eget sätt att lösa problemet som beskrivs i första inlägget,
det önskvärda från husse/matte i det andra inlägget.
Alltså, staffen kampar, husse/matte bör inte försöka korrigera hunden på det viset (ex fasthållning), eftersom det då snarare blir en belöning/lek och triggar hunden.

kan ha fel.:D
 
Senast ändrad:
Sv: Kaxar tillbaka vid tillrättavisning

Min hund var hemsk som valp.
Hon gick lätt upp i varv och stängde då av totalt - det gick knappt att ta i henne, då exploderade hon bara ännu mer. Hon bet och småmorrade.
Det bästa vi kunde göra (lärde vi oss efterhand som vi lärde känna varandra) var att ignorera henne. Började hon sådär och det inte gick att hålla kvar henne (för att få henne lugn) så var det att bli bortstängd från flocken som gällde (rum med kompostgaller). Då varvade hon ner och somnade....

Med tiden blev det bättre och bättre, när tänderna var bytta var hon en annan valp i fråga om att varva ner.
Nu är hon världens goaste inne!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 193
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp