Kattvaccin vartannat år eller ej?

bananabambi

Trådstartare
Nu är jag förvirrad.

Min kompis tog med mina två katter till vet. hösten -04, för vaccination då jag fick förhiner. Grundvaccinerade var de redan innan.

Väl hos veterinären säger de till henne att katterna nu bara behöver vaccineras vartannat år, så förra hösten -05 hoppade jag över vaccineringen.

Nu tittade jag i deras papper och där står det "Nästa vaccination om ett år ca", alltså skulle de ha vaccinerats i höstas.

Ringde till min vet. som säger att de skulle ha vaccinerats i höstas, vartannatårvaccinationer finns inte på katt. Min kompis ringer till en veterinärstation på annan ort dit hon numer går med sina sina katter, och där påstår de att det visst finns vartannatårvaccinationer.

Hur ligger det till egentligen?

Sv: Kattvaccin vartannat år eller ej?

Det jag hört är att det är nyligen konstaterat att INNE katter endast behöver vaccin vartannat år - men att detta inte nått ut till alla djurkliniker/veterinär stationer ännu och därför kan man få olika svar.

Jag kunde vänta med mina katter sa de när jag ringde, men de är innekatter.

Vad veterinärerna säger beror DELVIS på vilket vaccin de använder. Använder de Purevax vaccin finns det inget som helst skäl att vaccinera varje år (mot annat än kattsnuva och det endast om man ställer ut, föder upp eller har utekatt). Purevax kattpestvaccin håller i 3 år så det behövs vara vaccination vart tredje år med deras vaccin. Övriga kattpestvaccin säger tillverkarna att man ska vaccinera med varje år men SVAs senaste rapport säger att man kan förlänga vaccinationsintervallen mot kattpest eftersom klinisk erfarenhet har visat att det ger längre skydd än tillverkarna påstår.

SVERAK kräver vaccination mot pest och snuva varannat år om man vill ställa ut, oavsett vilket vaccin man använder.

Veterinärernas rekommendationer har alltså mest att göra med vilket vaccin de använder och hur uppdaterade de är på området. Läs SVAs vaccinationsrapport (finns på SVAs hemsida) och bilda dig din egen uppfattning.

Jag och min veterinär är överens om att lagom vaccination för mina katter (som ställs ut och avlas på) är kattpestvaccin vart tredje år och årlig vaccination mot snuva.

Pratade med försäkringsbolaget om detta då det står i villkoren att kattpest skall ges varje år, men sen sa de att de följer sveraks rekommendationer. Som då är varannat år för kattpest:confused: Sen var jag och grundvacc. mina småkillar med Purevax. De ska ha två i grund med tre månader emellan, sen efter ett år och efter det efter tre år. Mina äldre katter som har ett annat vaccin ska ha varannat år.

BIMM skrev:
Pratade med försäkringsbolaget om detta då det står i villkoren att kattpest skall ges varje år, men sen sa de att de följer sveraks rekommendationer. Som då är varannat år för kattpest:confused: Sen var jag och grundvacc. mina småkillar med Purevax. De ska ha två i grund med tre månader emellan, sen efter ett år och efter det efter tre år. Mina äldre katter som har ett annat vaccin ska ha varannat år.

Har man katten försäkrad hos Agria är det rekommendationerna i Fass som gäller och rekommendationerna för Purevax RCP är:

Efter rekonstituering av det frystorkade pulvret i vätskan ges en dos om 1 ml subkutant enligt följande schema:

Grundvaccinering:

- första injektionen: från 8 veckors ålder,

- andra injektionen: 3-4 veckor efter den första.

Vid förekomst av höga nivåer av specifika maternella antikroppar skall grundvaccineringen uppskjutas till 12 veckors ålder.

Revaccinering:

- för samtliga komponenter ett år efter grundvaccineringen,

- därefter årligen mot rinotrakeit, caliciviros samt var 3:e år mot panleukopeni.

Dvs. årligen mot kattsnuva och var tredje år mot kattpest.

Jag vaccinerar min dam varje år trots att hon är innekatt. Man vet aldrig vad stallkatterna haft för sig ju.

Ickapeltz skrev:
Jag vaccinerar min dam varje år trots att hon är innekatt. Man vet aldrig vad stallkatterna haft för sig ju.

Nej det är faktiskt jäkligt sant - och något jag skulle lagt till i mitt tidigare inlägg! :o

har man häst och stall katter och går in med stövlar, kläder osv så drar man med sig ev smitta lätt som en plätt. skulle som sagt haft med det i mitt inlägg men missade!

:bow:

Mackan/stalltjej från landet, med innekatter OCH stall/lera/skabbiga stallkatter....

Min tjej vaccades 04, och när jag ringde förra året för att beställa tid så blev jag tillsagd att vänta tills i år. :confused: Det står ett år som intervall på vacc-intyget som samma vet skrivit... men han sa att det inte spelar någon roll vad som står i det, utan att man går på rekomendationer och i det här fallet, med min innekatt var det två år som gällde nu. Så jag ska beställa en tid efter sommaren, det tyckte han räckte.

SVERAK har som ny regel att man bör vaccinera vart annat år. Så har man även i Norge och det började man med för länge sedan. Vi i Sverige övervaccinerar våra djur. Vaccinet håller längre än så.

Klart att tillverkarna vill att man ska göra det varje år eftersom de tjänar på det.

Jag gör det varannat år numera.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 206
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar