Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klippte klorna på Sixten nu och upptäckte att han inte har "ömsat" en av klorna. Klohylsan sitter kvar typ. Den är alltså skittjock och skitlång, tack och lov trubbig så den har inte skadat trampdynan. Men den går emot. Han är inte öm. Vad gör jag nu? Klipper ju hyfsat regelbundet och dom andra klorna var inte i närheten av denna, och det var inget konstigt med den förra klippningen heller. Han blev helt förtvivlad när jag försökte klippa den... veterinär? :arghh:

Är han öm när du klämmer på den? Ring Vet och fråga.

Satt och tittade på kissarnas vatten- och matskålar och jämförde med Bäbismatskålarna från 4 år sedan. :p Lite skillnad!

Nu är de stora bastanta Fröknar som har hundskål i fullt acceptabel labradorstorlek till vattnet och en ordentlig terrierstorlek i keramik till maten.

Steget från de små pyttiga "kattmatskål"-arna från zooplus i plast, till assietter, till människoskålar, till redig hundvattenskål i rostfritt stål.

Utvecklingen från spinkiga småttisar som fick plats i en tekopp, till knubbiga 5,5 kilos-kissekatter. Symboliken värmer mattehjärtat såhär på förmiddagskvisten. :heart

Är han öm när du klämmer på den? Ring Vet och fråga.
Nej, inget alls. Klohylsan ser inte ens ut att vara på väg att lossa. Läste att det kan bli så om dom klöser dåligt, och att det i sin tur kan bero på smärta. Tycker dock att han klöser som vanligt så är inte jätteorolig. Har fått tips om en bra vet, ska ringa imorn.

Nej, inget alls. Klohylsan ser inte ens ut att vara på väg att lossa. Läste att det kan bli så om dom klöser dåligt, och att det i sin tur kan bero på smärta. Tycker dock att han klöser som vanligt så är inte jätteorolig. Har fått tips om en bra vet, ska ringa imorn.
Så kan det bli ibland, särskillt på äldre katter som inte är så aktiva. Om du klipper av den yttersta "spetsen" och gnager lite med klosaxen så brukar höljet spricka och gå att skala ganska enkelt.

Ska klippa klorna på min sötnos
Bara att lägga på rygg mellan mig och armen och klippa.
Hon är så snäll så.
Hon ska alltid sova i min armhåla så vrider jag och vänder mig för mycket blir hon sur och lägger sig på kudden bredvid och stirrar på mig.
Nu när jag har hostat har hon gått och lagt sig i sin bur som står i sovrummet.
Ska möblera om katträden så det står ett i sovrummet tänkte jag

Veterinären tyckte min katt var lite rund
Hon hade gått upp från ca 3 till 3,6 kilo.
Siameser är smala och slanka men hon hade gömt lite hull under magen hahha
Nåja
Det är tecken på att hon mår bra nu när all stress runt henne är borta

Min lokala djuraffär hade ett erbjudande på Bozita tetror. Så jag köpte hem några.
Blä, sa Simba. Selma kan tänka sig äta upp såsen...

"Ska int' vara nå problem att klippa den där!" sa veterinären, och klippte, och klippte, och klippte... så jag har idag betalat 580 spänn för att få en klo klippt :laugh:
(Men det var det ju lätt värt för att få veta att det inte var nåt galet! Och han trimmade faktiskt ett par andra som såg lite luriga ut också :up:)
Så nu ska dom få ett till klösträd här hemma, och jag ska klippa mindre men oftare. Nemas problemas :)

Hur har det gått? Jag gissar att du var in för klon?

Min Frasse har några klor som är mycket tjockare än dom andra... Och han avskyr när jag pillar på dom
Postade exakt när du postade detta :laugh: det gick bra! Det var bara att klippa. Men kan verkligen rekommendera att vara två, en som håller och en som klipper, eller åka till vet om han protesterar vilt. :)

• Gilla
Reactions: Lii
"Ska int' vara nå problem att klippa den där!" sa veterinären, och klippte, och klippte, och klippte... så jag har idag betalat 580 spänn för att få en klo klippt :laugh:
(Men det var det ju lätt värt för att få veta att det inte var nåt galet! Och han trimmade faktiskt ett par andra som såg lite luriga ut också :up:)
Så nu ska dom få ett till klösträd här hemma, och jag ska klippa mindre men oftare. Nemas problemas :)

Veterinären gjorde ju något iaf. Jag har varit till vet (orolig som f-n) med en fullt frisk katt :grin:

Veterinären gjorde ju något iaf. Jag har varit till vet (orolig som f-n) med en fullt frisk katt :grin:
:rofl: Men får man lite sinnesro av en "onödig" koll är det kanske inte helt i onödan ändå :) men man hade ju kunnat ha roligare för pengarna, helt klart :cautious:

(Jag har btw röntgat röntgat Sauron som kattunge, helt övertygad om att han hade svalt en metallkapsyl. Det hade han såklart inte... Minns inte om jag vågade posta om det ens :angel:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 675
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka