Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när jag är hemma så mycket igen så har Lilla herrn återgått till att vara rejält dramatisk även om jag är borta korta stunder. Jag var iväg 2h idag och hemma igen möttes jag av en katt som spelade upp hela registret av "jag trodde jag var ensam och fullständigt övergiven, buhää :cry:". Gulligt samtidigt som det vore lite skönt om han var lite lugnare när jag kom hem :p

Nikita dissar mig istället :meh: Passiv-aggressiv är bara förnamnet

Har ett sådant dilemma. Under ca 1,5 år bodde en av våra katter (vår huskatt Alice) hos en vän till oss då hon inte kom överens med en av våra fertila honor. Alice är en känslig tjej som lätt blir stressad och får stressbeteende i form av att slicka av päls på mage och framben. Detta hade hon hemma hos oss. Först blev det bättre när hon flyttade (när hennes kattkompis var kattunge), men det kom sedan tillbaka (när kattungen blev en 8 kg galen kluns).

Med tanke på att hon börjat slicka sig igen och hennes kattkompis inte lät henne vara (hon är 6 år gammal tant som inte vill ha hårda tag) så valde vi att prova att ta hem henne igen när vi flytttade till hus i höstas. Vår förhoppning var att ytan i huset skulle göra att katterna inte behövde gå på varann. Detta funkade mellan Alice och Lumi, som inte kom överens tidigare. Däremot Biggan som var liten när Alice flyttade klarar inte av att låta Alice vara. Vi har försökt introducera Alice enligt konstens alla regler men Biggan är väldigt på och Alice är fullkomligt ointresserad. Det gör Biggan ännu mer frustrerad. Efter att de tyvärr rök ihop rätt ordentligt härom dagen så inser jag att det inte är rättvist för Alice att bo kvar här.

Nu känns det inte heller helt rätt att låta henne flytta tillbaka till min vän pga att hon hade sina tvångsbeteenden och den stora katten inte låter henne vara. Det bästa hade varit om hon fock vara ensamkatt, men tyvärr känner jag ingen som skulle kunna ta emot henne som det. Däremot erbjöd sig min andra kompis som har två lugna kastrerade hanar (utekatter) att prova att ta hem henne. Tyckte att det var värt en chans, för där kanske hon skulle kunna få vara mer ifred (Alice själv är innekatt). Tyvärr tog det hus i helvete när min andra kompis fick reda på dessa planer, och hon förstod inte alls mitt resonemang om varför Alice inte kunde flytta tillbaka till dem.

Så här är jag nu, med en Alice som får bo på ovanvåningen så hon slipper våra katter. Jag har dåligt samvete både mot Alice och vännen hon bott hos. Samtligt känns det inte rätt i magen att låta henne flytta tillbaka dit, men det känns inte heller rätt att låta henne flytta till min andra vän när det blev så stor grej av det :(. Tänk att en sån liten (men otroligt underbar) katt kan ge en så mycket huvudbry. Har ni någon input så mottags den gärna!

Har ett sådant dilemma. Under ca 1,5 år bodde en av våra katter (vår huskatt Alice) hos en vän till oss då hon inte kom överens med en av våra fertila honor. Alice är en känslig tjej som lätt blir stressad och får stressbeteende i form av att slicka av päls på mage och framben. Detta hade hon hemma hos oss. Först blev det bättre när hon flyttade (när hennes kattkompis var kattunge), men det kom sedan tillbaka (när kattungen blev en 8 kg galen kluns).

Med tanke på att hon börjat slicka sig igen och hennes kattkompis inte lät henne vara (hon är 6 år gammal tant som inte vill ha hårda tag) så valde vi att prova att ta hem henne igen när vi flytttade till hus i höstas. Vår förhoppning var att ytan i huset skulle göra att katterna inte behövde gå på varann. Detta funkade mellan Alice och Lumi, som inte kom överens tidigare. Däremot Biggan som var liten när Alice flyttade klarar inte av att låta Alice vara. Vi har försökt introducera Alice enligt konstens alla regler men Biggan är väldigt på och Alice är fullkomligt ointresserad. Det gör Biggan ännu mer frustrerad. Efter att de tyvärr rök ihop rätt ordentligt härom dagen så inser jag att det inte är rättvist för Alice att bo kvar här.

Nu känns det inte heller helt rätt att låta henne flytta tillbaka till min vän pga att hon hade sina tvångsbeteenden och den stora katten inte låter henne vara. Det bästa hade varit om hon fock vara ensamkatt, men tyvärr känner jag ingen som skulle kunna ta emot henne som det. Däremot erbjöd sig min andra kompis som har två lugna kastrerade hanar (utekatter) att prova att ta hem henne. Tyckte att det var värt en chans, för där kanske hon skulle kunna få vara mer ifred (Alice själv är innekatt). Tyvärr tog det hus i helvete när min andra kompis fick reda på dessa planer, och hon förstod inte alls mitt resonemang om varför Alice inte kunde flytta tillbaka till dem.

Så här är jag nu, med en Alice som får bo på ovanvåningen så hon slipper våra katter. Jag har dåligt samvete både mot Alice och vännen hon bott hos. Samtligt känns det inte rätt i magen att låta henne flytta tillbaka dit, men det känns inte heller rätt att låta henne flytta till min andra vän när det blev så stor grej av det :(. Tänk att en sån liten (men otroligt underbar) katt kan ge en så mycket huvudbry. Har ni någon input så mottags den gärna!
Rent krasst svar:
Magkänslan och kattens välmående = du har svaret?!!
Kompisen som blir sur och inte tänker på kattens bästa tycker jag du kan sluta ha skuldkänslor till.
Egoistiska människor som tänker på sig själva istället för djurs välmående är väldigt långt ner på min lista över omtyckta personer och ligger ganska bra till på listan med mindre omtyckta personer.

Pälsfröken verkar tycka att betjänten lyckats göra något rätt idag :up:
Hon fick äggula utblandad med lite blötmat och berömmer min insats med att halvsitta på halva mitt lår och tvätta sig och ta extra stöd med en tass på min bakdel.
Jag har precis kommit på att jag ska ligga väldigt stilla :nailbiting:

Tack @athena_arabians och @hallonsaft för input. Skönt att få lite medhåll. Jag tror upprördheten från vän 1 beror mycket på att hon inte har så stor kunskap om katter. Hon tycker inte att det är konstigt om katterna fräser lite eller att hennes stora katt inte låter Alice vara. Hon förstår därför inte skillnaden mellan hennes hem och ett hem med två utekatter som oftast bara sover och äter när de är inne. Sen kanske det inte heller funkar, men jag tror det är större chans att det gör det, än hemma hos oss eller hos henne. Jag har försökt förklara men hon vägrar lyssna. Jag vet iaf att jag inte kommer låta henne flytta tillbaka till vän 1. Det känns inte rätt.

@Marty Jag kan bara hålla med @athena_arabians & @hallonsaft. Kattens välmående går alltid i första hand! Du känner uppenbarligen Alice bättre än vän nr. 1 som inte kan se att hon mår dåligt av hennes andra katt som är på henne hela tiden. Jag tycker du kan prova hos vän nr. 2, det skadar inte i alla fall och sen får vän nr. 1 tycka vad hon vill. Jag hoppas att lilla Alice kommer må bra hos vän nr. 2 <3 Jag har en liten ensamvarg här hemma med men hon går utmärkt ihop med min hund tack och lov :)

Brunetten och jag har varit i trappen, vi har kollat in cykelrummet, promenerat igenom tvättstugan, kollat på mangeln, och en av oss rullade sig nogsamt på alla dörrmattor i hela trapphuset.

Nu är lilla Madam nöjd, gick med på att gå hem, och blir nu nosad på av en uppskakad Skönhetsmisse som inte vågade följa med på äventyret.

Party on!

Jag sitter med världens tröttaste herr tjockis i knät som har varit sövd idag för att åtgärda några tänder. Förhoppningsvis sista gången, nu har han inte många kvar! Fyra drogs ut efter att alla röntgats, så allting ser bra ut nu iallafall. Han är mer påverkad av sövningen än han varit förut men han har ätit lite under uppsikt och varit på lådan så jag tror att allting är lugnt :crazy:

Jag sitter och funderar på vad lilla kisen ska få heta till vardags hemma hos mig. Någon som har något bra förslag? Jag vill ha ett namn som fungerar på både svenska och engelska. Och så ska det vara supergulligt! Jag gillar "människonamn" till katter.

De namnen jag främst funderar på är Eila och Daphne. Jag har också funderat på Flora och Mona, men jag tror att de är ute ur leken. Förslag, någon?

Jag sitter och funderar på vad lilla kisen ska få heta till vardags hemma hos mig. Någon som har något bra förslag? Jag vill ha ett namn som fungerar på både svenska och engelska. Och så ska det vara supergulligt! Jag gillar "människonamn" till katter.

De namnen jag främst funderar på är Eila och Daphne. Jag har också funderat på Flora och Mona, men jag tror att de är ute ur leken. Förslag, någon?
Sarah?

Philippa - Flippan till vardags ;)
Matilda
Harriet
Edith - Edna - Edwina
Vera
Ruth - Ruthie

Vad är hennes namn i stamtavlan? Jag gillar att försöka spinna vidare lite på det :)

Jag älskar Flora :love: Det var det jag ville döpa Freja till, men jag blev övertalad att Freja var bättre

Fick precis ett telefonsamtal av veterinären, provtagningen på Frasse visade på allergi mot husdamkvalster. Vi ska ta ett nytt prov i sommar och se om det visar på pollen då vi misstänker även det. Vi håller även på med fodereliminering, fy vad jobbigt det är!

Jag känner lite för många Sara i verkligheten för att det skulle kännas bekvämt. :p

Philippa - Flippan till vardags ;)
Matilda
Harriet
Edith - Edna - Edwina
Vera
Ruth - Ruthie
Edith och Edna är båda väldigt söta! Jag ska fundera vidare på dem. :)

Vad är hennes namn i stamtavlan? Jag gillar att försöka spinna vidare lite på det :)
Hon heter Älva i stamtavlan. :) Jag tycker också att det vore kul med något som relaterar till det!

Jag älskar Flora :love: Det var det jag ville döpa Freja till, men jag blev övertalad att Freja var bättre
Flora är supergulligt, men jag är inte helt säker på att det passar henne? Jag sitter och glor på bilderna som uppfödaren lade upp igår (:love:), men Flora klickar inte riktigt. Eller gör det det? Jag vet inte. Men gulligt är det!

Fick precis ett telefonsamtal av veterinären, provtagningen på Frasse visade på allergi mot husdamkvalster. Vi ska ta ett nytt prov i sommar och se om det visar på pollen då vi misstänker även det. Vi håller även på med fodereliminering, fy vad jobbigt det är!
Usch, vad tråkigt! :( :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 675
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka