Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det vara feberpäls?
Tycker inte det stämmer, pälsen är jämt grå
IMG_20220728_171847.webp

Suck, jag har sladdar, moderkort, kablar, skruvar och annat utspritt överallt. Megara har tagit tillfället i akt att äta på alla kablar och sladdar inom synhåll, tugga på datorn, smaka på moderkort, grafikkort, kliva in i datorn och blev sur som ättika när jag raskt lyfte ur henne. Får bara blåsa extra mycket tryckluft för att få bort eventuella bruna strån och hoppas att hon inte trampat på något känsligt på moderkortet.

Hon fick nattmacka bara så hon skulle sluta bråka, ja jag är typisk småbarnsförälder :angel: och mutade även med Dreamies. Men hon äter Dreamies och inte nattmacka och fortsätter härja runt. Nu när jag slutat bygga för ikväll och slängt ner det mesta i en korg ligger hon på sin kattsäng nöjd och belåten.

20211231_233217.webp

Nu har jag ju badat Kyra ett par gånger
Men vad är bästa sättet att torka en långhårig katt?
Ija räckte ju med att torka med handduk men Kyra har ju lite mer hår.

Katterna vill meddela att de har det lyxigt nu när de får gå ute på egen tass! Ingen av de går ifrån gården, smidigt :)

Lillkatten höll däremot på att ge mig gråa hår igår, hon smög ut på balkongen, gick mellan spjälorna och tittade ner på oss som drack kaffe, precis vid kanten stod hon :nailbiting: till sist gick hon in efter jag sa till henne iaf.

Var tvungen att gå tillbaka för att se när jag skrev om kisseriet i sängen. Det var i april. Har haft dörren stängd in till sovrummet sedan dess. Tycker så mycket om att ha dem där inne att jag valde att testa igen och Iza älskar verkligen att ligga bredvid i sängen under natten. Jag hoppades lite naivt att hon skulle "glömma" bort att kissa på min sida men nej. Igår tog jag henne på bar gärning så nu är de utestängda igen.

Hon kissar normalt i lådan annars. Sätter sig ingen annanstans eller ovanligt mycket/lite. Känns inte som om det stämmer in på uvi. Är det någon som känner igen beteendet? Kan det vara protestkissande trots att hon går och lägger sig i godan ro en halvmeter från kisstället? Funderar på att boka en vettid men vet inte vad jag ska säga, hon verkar vara som vanligt i övrigt.

Jag öppnade dörren för att gå ut i trädgården och Kimchi smet ut, sedan under tvättan och runt sidan på huset. Just utanför grinden stid visst en bil med folk i, som jag inte märkte, så jag muttrade på om att
"Hes a naughty boy, now I'm going to have to get my shoes on... Always running away!" (jag pratade med hunden)
Så jag tog på skorna och dök under tvätten för att plocka upp kisse - och när jag tittade upp hade jag en hel semesterfamilj stirrande in i trädgården. Uttrycket på samtliga ansikten när jag hade en katt under armen var oslagbart! Tillsammans med:
"Oh, it's a CAT!"
Ja, alltså, vad trodde de att det var?! 😅
Sedan blev de stormförtjusta och ville veta vilken underbart vacker ras han var förstås! ;) :heart

De uttalade oro över den trafikerade vägen så jag talade om att:
"He's not allowed outside without his harness and lead on."
Varpå tanten i bilen tyckte:
"Says you!" :D

När Minnie tre nätter i rad, valt att finslipa sin apporteringsteknik, av petflaskkorkar, papperstussar och kartongflärpar mellan 02.30 och 05.45... har jag idag insett att det funkar upperligt att lägga sig i sängen och dra täcket över huvudet och sova mellan 13.30 och 16.00 utan att få hela sängen full med papperstussar, flaskkorkar och pappersflärpar. Minnie ligger på min arbetsstol 30 cm bort och sover lugnt den oskyldige kissens sömn.

God morgon 2.0 tortillawrap med kryddig korv och en stor balja kaffe.

Och ja, i övrigt snubblar man runt över alla femtioelva tygråttor, tygbollar och plastbollar som är totalt ointressanta att leka med i lägenheten.

Har någon här testat ge sin katt ananasjuice för att lösa upp hårbollar? Inget jag personligen planerar testa men blev nyfiken då jag såg Vetzoo rekommenderar att man kan testa det.

Lilla herrn har svårt få upp en hårboll så ska köpa kattmalt och kattgräs/ampellilja imorgon när jag är på stan. Han är som vanligt, äter och dricker så verkar mest va lite jobbigt för honom att hulka utan att det kommer upp.

Har någon här testat ge sin katt ananasjuice för att lösa upp hårbollar? Inget jag personligen planerar testa men blev nyfiken då jag såg Vetzoo rekommenderar att man kan testa det.

Lilla herrn har svårt få upp en hårboll så ska köpa kattmalt och kattgräs/ampellilja imorgon när jag är på stan. Han är som vanligt, äter och dricker så verkar mest va lite jobbigt för honom att hulka utan att det kommer upp.
Aldrig hört talas om... Minnie fäller (byter förmodligen kattungepälsen) konstant... tvättar sig duktigt, men varken sett hårbollar eller hört något som varit på väg upp än. Men där sa du något. Jag bör nog skaffa kattgräs eller annat....

Megara har börjat skrapa och krafsa runt matskålen. Misstänker att det är för att hon inte gillar sina frön eftersom det alltid händer när hon får dem blandat i maten. Eftersom hon även krafsar över min tomma skål när jag ätit makaroner och chilisås (och allt med tomater i fö) så tror jag det är missnöje med frön och inte något atavistiskt i hennes lilla ödlehjärna att hon måste gömma maten till senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka