Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Asko så typiskt. 😁
Nu när jag är vaken så somnade hon jämte mig i sängen. ❤️

0CA3FE87-83FA-4275-ABCD-C34DCAD19FCC.webp

Megara tycker jag är fruktansvärt tråkig. Numera får hon ju springa i trapphuset när jag kommer hem, så hon är helt ointresserad av det. Idag öppnade jag dörren, satte mig och läste lite i trappan, hon gick ut och satte sig framför mig, rullade runt lite, gosade lite, jamade klagande när hon gick några trappsteg upp och jag inte kom efter henne och gick sedan in igen.

Hur går det med damerna?
Har dem blivit vänner ännu?
Svarar här i snacktråden i stället :)
det går inte så bra 🙁 har faktiskt frågat min bror lite mer seriöst om han vill ta inkan. Jag provar här hemma så länge jag har feliway kvar, 1-2 månader, men jag känner att jag måste börja se över alternativen.
(Disa brukar inte ha maten där och det har varken gjort till eller från för hur hon beter sig)
Jag såg att hon började tagga till så fort hon såg inkan komma gåendes men hon lyssnade på mig ett tag, men till slut blir hon så tjurig att hon skiter i mig och ska mucka. Dom gånger Inkan suttit kvar och bara backat lite så fortsätter Disa att forcera nätet och stäcker ut tassarna och vevar med klorna. Folk frågar om det inte bara är att släppa ihop dom och låta dom bråka ut det, men iom att inkan inte är det minsta intresserad av tjafs så känns det rent gräsligt att göra så och vadå, låta Disa dunka på Inkan ett tag? Sen då? Tog ju skitlång tid innan Inkan slutade vara rädd för Disa för hon lackade så hårt i början. Och ärligt talat litar jag inte på att Disa inte kommer göra illa Inkan ordentligt och säkerligen mig också när jag måste separera dom. Dom är liksom inte lite lagom griniga på varandra, utan Disa tycker att Inkan ska BORT, så det känns inte som nåt dom kan tjafsa ut och så blir det magiskt bra...

Jag har alltså pluggat in två feliway friends på 58 kvm och dom har bott ihop med nät sen typ maj, och med stängd glasdörr ett tag innan det. Det har varit fruset mer eller mindre på den här nivån 1-2 månader på en höft? Ibland går det bättre men oftast lite sämre. Börjar tycka synd om inkan som är en sån gosekatt, hon blir liksom 8 i vinter och förtjänar att sova på sin människa och inte ensam i ett klösträd... 😔

det går inte så bra 🙁 har faktiskt frågat min bror lite mer seriöst om han vill ta inkan. Jag provar här hemma så länge jag har feliway kvar, 1-2 månader, men jag känner att jag måste börja se över alternativen.
(Disa brukar inte ha maten där och det har varken gjort till eller från för hur hon beter sig)
Jag såg att hon började tagga till så fort hon såg inkan komma gåendes men hon lyssnade på mig ett tag, men till slut blir hon så tjurig att hon skiter i mig och ska mucka. Dom gånger Inkan suttit kvar och bara backat lite så fortsätter Disa att forcera nätet och stäcker ut tassarna och vevar med klorna. Folk frågar om det inte bara är att släppa ihop dom och låta dom bråka ut det, men iom att inkan inte är det minsta intresserad av tjafs så känns det rent gräsligt att göra så och vadå, låta Disa dunka på Inkan ett tag? Sen då? Tog ju skitlång tid innan Inkan slutade vara rädd för Disa för hon lackade så hårt i början. Och ärligt talat litar jag inte på att Disa inte kommer göra illa Inkan ordentligt och säkerligen mig också när jag måste separera dom. Dom är liksom inte lite lagom griniga på varandra, utan Disa tycker att Inkan ska BORT, så det känns inte som nåt dom kan tjafsa ut och så blir det magiskt bra...

Jag har alltså pluggat in två feliway friends på 58 kvm och dom har bott ihop med nät sen typ maj, och med stängd glasdörr ett tag innan det. Det har varit fruset mer eller mindre på den här nivån 1-2 månader på en höft? Ibland går det bättre men oftast lite sämre. Börjar tycka synd om inkan som är en sån gosekatt, hon blir liksom 8 i vinter och förtjänar att sova på sin människa och inte ensam i ett klösträd... 😔

Så trist. Men klokt att inte lyssna på släpp ihop dårarna. Jag kan nästan garantera att det skulle sluta med inte bara slagsmål utan blod med.

Tyvärr var det sådär Ija betedde sig, förutom att hon var lite "falsk" och kunde låtsas vara snäll ibland (och andra gånger leta upp sovande katt och flyga på och bita blod)

Jag hoppas på ett mirakel men tycker du resonerar klokt kring omplacera ena. För bådas skull.

Första natten med båda småglinen är över. Iris leker, äter och gosar emellanåt. Balder är som ett plåster på mig och gör inget på egen hand utom att fräsa och morra på Iris när hon kommer för nära. Försöker få honom att leka lite men det går sådär. Jaga tår under täcket kunde han tänka sig en stund vid 4.30 imorse.....inatt menar jag. 🤪

Vad tråkigt att höra.
Vet att det kan vara svårt att introducera två vuxna katter med varandra.
Brukar fungera bättre med en kattunge.
(Åtminstone hoppas jag det, då min 1 åring här hemma ska få en kompis om 1 vecka.)

Brittmadamerna här verkar ha hämtat sig efter veckans drama, och morgonen är lugn. Brunetten låg och gosade uppe vid kuddarna som hon brukar före frukost, och Skönhetsmissen gonade sig på fårfällen.

S har fått tillbaka sin favoritmat nu och snaskar uppe i sitt träd - fortfarande tunn järmfört med sin krigstanker till sambo, men hon är uppe normalvikt och äter en ordentlig portion både morgon och kväll.

Ni som har erfarenhet av att flytta ihop två småkissar, hur lång tid kan det ta innan dom blir bekväma med varandra?

Balder har lekt lite nu på morgonen men han är väldigt försiktig. Iris är nyfiken och vill gärna hälsa men då blir det fräs och morr på lite avstånd.
Dom har legat lugnt och fint på varsin sida om mig både i soffan och i sängen. 😊

Ni som har erfarenhet av att flytta ihop två småkissar, hur lång tid kan det ta innan dom blir bekväma med varandra?

Balder har lekt lite nu på morgonen men han är väldigt försiktig. Iris är nyfiken och vill gärna hälsa men då blir det fräs och morr på lite avstånd.
Dom har legat lugnt och fint på varsin sida om mig både i soffan och i sängen. 😊

Med kattungar brukar det handla om dagar till veckor. Det låter som det går jättebra för er.

Jag har ingen erfarenhet av det men har svårt att tänka mig att två såna små kattungar skulle inte vänja sig vid varandra. De är så flexibla ännu i sin mentalitet.
Men jag förstår dig som tänker på det, jag skulle bombis tänka på samma sak 😂 dessa katastrof-tankar..! :grin:

En av mina kattungar ur senaste kullen flyttade hem till en familj med både andra katter (gammal kastrat, dräktiga hona, ferti hane och kattunge nån månad äldre) och en hund. Hon flyttade dit i lördags och igår var första gången hon och kattungen lekte och att hon inte fräste åt den. Hon har valt att bonda med hunden först, sen med den fertile hankatten och nu med kattungen.

En praktisk fundering när Morris kommer hem till mig om två veckor. Bor i en trea och hennes toalåda står i gästrummet/tredjerummet. Ska jag börja med att släppa henne därinne med stängd dörr så hon vet var hon har sin toalett, eller ska hon få tillgång till hela lägenheten direkt?
Hur har ni gjort?

En praktisk fundering när Morris kommer hem till mig om två veckor. Bor i en trea och hennes toalåda står i gästrummet/tredjerummet. Ska jag börja med att släppa henne därinne med stängd dörr så hon vet var hon har sin toalett, eller ska hon få tillgång till hela lägenheten direkt?
Hur har ni gjort?
Jag sätter alltid katten på lådan det första jag gör på en ny plats och låter dem sedan sköta sig själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
863
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka