Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som ska få hem små kattungar, har ni tagit någon ledighet i samband med att ni får hem dem? I så fall, hur länge?

Ni som ska få hem små kattungar, har ni tagit någon ledighet i samband med att ni får hem dem? I så fall, hur länge?
Helt lediga två dagar tillsammans, sedan ensam 4h tredje dagen och ca 5h fjärdedagen. Sen har jag inte planerat så mycket mer.
Min man har möjlighet att jobba en del hemifrån, tioåringen i huset går ganska korta dagar i skolan och har inget fritids efteråt. Sen är jag ledig igen tre dagar i sträck. Visar det sig att han är väldigt osäker så får vi omvärdera.

Jag har tagit ledigt två dagar i samband med helg så det blir fyra dagar totalt. Nu går ju en av dessa helt åt att åka och hämta den första och sedan hämtar jag den andra på eftermiddagen dagen efter. Kommer jobba hemma ungefär halvtid under ett tag till lite beroende på hur coronakrisen utvecklar sig.

Städat och tvättat hemma, bland annat tvättat sängkläder såhär mitt i veckan. Det första som händer när jag bäddar med rena lakan är att Brunetten kommer dundrandes och ska härja runt i sängen. En av hennes höjdpunkter i livet är bäddning, med möjligheten att gömma sig under täcket, anfalla mystiska rörelser i lakanet, tja, rent ändlösa roligheter. Denna gång kom hon dock nykissad direkt från lådan med en massa smulig söndergrävd majssand på alla tassarna. Så! Mina nytvättade lakan är nu ordentligt intrampade med dammiga tassmärken. Skönt att man känner sig trygg med förutsägbarheten iaf. :meh:

Ska jag tvätta om dem? Öh. Nä. Dammiga tassmärken it is! :)

Jag jobbar hemifrån pga coronan så det löste sig ju så sätt. Att vara hemma en period kändes nödvändigt iom att det är 2 katter som ska introduceras. Idag var hon ensam några timmar (än så länge får de då vara på varsin våning när jag inte har uppsikt). Verkar inte alls orolig men är väldigt glad och kelen när man kommer hem. Idag låg hon och sonen bredvid varandra på golvet och myste/vilade en lång stund så fort vi kom hem.

Nu har vi kommit hem efter en lååååång dag. Vad ska jag säga? Lilla Iris är sypermysig och gosig men vilken oreda det var hos uppfödaren. När jag kom dit fick jag veta att hon bara hade fått en av två vaccinationer p g a ögoninflammation. Den infon hade jag inte fått innan så det kom som en överraskning. Ögoninflammationen har behandlats med ögondroppar och veterinärprotokollet från igår är utan anmärkning. Jag tycker dock att ena ögat fortfarande är lite rinnigt så får väl kolla upp det i samband med nästa vaccinering. Men hon är söt och hon kommer få det bra här. <3

1598549739323.webp

Nu har vi kommit hem efter en lååååång dag. Vad ska jag säga? Lilla Iris är sypermysig och gosig men vilken oreda det var hos uppfödaren. När jag kom dit fick jag veta att hon bara hade fått en av två vaccinationer p g a ögoninflammation. Den infon hade jag inte fått innan så det kom som en överraskning. Ögoninflammationen har behandlats med ögondroppar och veterinärprotokollet från igår är utan anmärkning. Jag tycker dock att ena ögat fortfarande är lite rinnigt så får väl kolla upp det i samband med nästa vaccinering. Men hon är söt och hon kommer få det bra här. :heart

Visa bifogad fil 56356
Lycka till med den lille.
Låter tyvärr inte som någon vidare seriös uppfödare. Jag hade nog inte accepterat det hela, utan begärt ytterligare besiktning av veterinär och att uppfödaren betalar för eventuella kostnader i samband med ögoninflammation.
Självklart ska uppfödaren betala den andra vaccinationen.
Är uppfödaren godkänd än förbundet? (Heter det så?).
Om ja, anmäl.

Lycka till med den lille.
Låter tyvärr inte som någon vidare seriös uppfödare. Jag hade nog inte accepterat det hela, utan begärt ytterligare besiktning av veterinär och att uppfödaren betalar för eventuella kostnader i samband med ögoninflammation.
Självklart ska uppfödaren betala den andra vaccinationen.
Är uppfödaren godkänd än förbundet? (Heter det så?).
Om ja, anmäl.

Uppfödaren kommer ta eventuella kostnader och hon har skickat in registrering av stamnamn till Sverak. Jag ringde dom och kollade.

Uppfödaren kommer ta eventuella kostnader och hon har skickat in registrering av stamnamn till Sverak. Jag ringde dom och kollade.
Jättebra.
Självklart kan kattungar få ögoninflammation (inget konstigt med det) men jag anser att uppfödaren ska meddela köparen om detta och hålla köparen uppdaterad om vad veterinären säger, mediciner osv.
Jag tror inte (vet inte säkert) att man som uppfödare knuten till Sverak får sälja kattungar som inte fått båda vaccinationerna.
Den uppfödare jag köper min nya kattunge av sa även att det måste gå några dagar mellan sista vaccinationen och hämtning av kattungen.

Nu har vi kommit hem efter en lååååång dag. Vad ska jag säga? Lilla Iris är sypermysig och gosig men vilken oreda det var hos uppfödaren. När jag kom dit fick jag veta att hon bara hade fått en av två vaccinationer p g a ögoninflammation. Den infon hade jag inte fått innan så det kom som en överraskning. Ögoninflammationen har behandlats med ögondroppar och veterinärprotokollet från igår är utan anmärkning. Jag tycker dock att ena ögat fortfarande är lite rinnigt så får väl kolla upp det i samband med nästa vaccinering. Men hon är söt och hon kommer få det bra här. :heart

Visa bifogad fil 56356
Så väldans söt! Ser fram emot bildbomb! 😻
17 dagar kvar tills jag hämtar hem min katt. Har inte alls nedräkning och att tiden går så långsamt. 😜

Kissarna har varit rätt jävliga idag, all ilska riktad emot den stillsamma äldre rottweilern som kom förbi med sin människa på snabbfika här på kvällen. Båda kissar enades direkt om att de aldrig mött Hund innan. Detta är då samma Hund som bor i Getinghuset där S och B spenderat ett flertal sommarveckor och påskveckor flera år i rad.

Men nä. Hund är totalt okänd. I deras hem. Oh grymma värld!

Stackars hundfarbror blev ordentligt väst och morrad åt, trakasserad och biten i tassarna och svansen innan jag skydda honom, båda kissarna smög runt och hotade i tjugo minuters tid - tills jag helt enkelt satte stopp för mobbingen genom att hundfarbror fick vila sig ensam i sovrummet... där han varit tidigare. Hundfarbror somnar. Kissekatterna vaktar surt vid sovrumsdörren.

Nu har Inkräktar´n med människa lämnat oss, men jag omges av två griniga pälstanter som tycker att jag ska börja lämna in en officiell ansökan tre veckor i förväg innan jag bjuder hem folk. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
863
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka