Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Megara äter! Om än med motvilja. Jag lägger upp Bozita, hon går en runda, runt fatet och kollar in mig förebrående, sedan suckar hon och börjar äta, men numera äter hon bara en del och går sin väg. Sedan går hon tillbaka under dagen och äter lite mer.

Började överväga att ge henne Sheba men just innan så åt hon upp resten. Vet inte om hon tröttnat eller om hon äntligen inser att hon är alfa och ensam här hemma så hon behöver inte slänga i sig maten i konkurrens med andra dominanta katter.

Megara äter! Om än med motvilja. Jag lägger upp Bozita, hon går en runda, runt fatet och kollar in mig förebrående, sedan suckar hon och börjar äta, men numera äter hon bara en del och går sin väg. Sedan går hon tillbaka under dagen och äter lite mer.

Började överväga att ge henne Sheba men just innan så åt hon upp resten. Vet inte om hon tröttnat eller om hon äntligen inser att hon är alfa och ensam här hemma så hon behöver inte slänga i sig maten i konkurrens med andra dominanta katter.

Vad är problemet ? 😅 Det är ju grattis att kisse äter sporadiskt och är lugn ang maten - precis som man vill att det ska vara 💜

Det har nog inget att göra med Alfa teorier osv. Men oavsett - det är ju precis så man vill ha det. Det är ju ingen katt som är mager, svältfödd etc så att direkt reagera som du att ”om hon inte äter upp allt så måste jag erbjuda något smakligare” blir rätt tokigt. Se det positivt och enbart positivt att din katt äter avslappnat .

Senast ändrad:
Vad är problemet ? 😅 Det är ju grattis att kisse äter sporadiskt och är lugn ang maten - precis som man vill att det ska vara 💜

Det har nog inget att göra med Alfa teorier osv. Men oavsett - det är ju precis så man vill ha det. Det är ju ingen katt som är mager, svältfödd etc så att direkt reagera som du att ”om hon inte äter upp allt så måste jag erbjuda något smakligare” blir rätt tokigt. Se det positivt och enbart positivt att din katt äter avslappnat .

Det är att jag är van vid att hon äter allt så fort hon bara kan som hon oroade mig. Men ja, egentligen är det bra om hon är avslappnad nog att småäta. Sedan att hon hellre vill ha Sheba är en annan fråga.

Hmm, jag undrar varför katter alltid vill vara med när man badar/duschar?

Det är att jag är van vid att hon äter allt så fort hon bara kan som hon oroade mig. Men ja, egentligen är det bra om hon är avslappnad nog att småäta. Sedan att hon hellre vill ha Sheba är en annan fråga.

ja släpp det för det har ingen bäring öht utan snarare du som har fel tänk och reaktion . Katten beter sig på ett sundare sätt runt mat.

ja släpp det för det har ingen bäring öht utan snarare du som har fel tänk och reaktion . Katten beter sig på ett sundare sätt runt mat.

Men nja, i naturen så äter katter upp bytet så snabbt som möjligt. De enda som sparar sina byten är väl geparderna.

Men nja, i naturen så äter katter upp bytet så snabbt som möjligt. De enda som sparar sina byten är väl geparderna.

Du har ingen gepard. Och nej - ”katter ute i naturen” äter inte byten blixtsnabbt heller som argument i frågan..

Du har en tamkatt som vistas inomhus. ingen gepard, vildkatt, tiger, lejon etc . Du är fel ute ang argument.

Men det känns ju väldigt onödigt att ens blanda in Stora Katter i sammanhanget? Det kvarstår ju att din katt uppvisar ett sundare beteende runt mat när den kan lämna och ta det lite senare istället för att hetsäta .

Senast ändrad:
Gjorde förvaringen dem mer hängmörade? :idea:

Fråga Megara hur hon skiljer på Bozita eller Sheeba?

Skämt åsido - faktum kvarstår: Släpp tolkningen om att din tamkatt är inte OK och behöver erbjudas smakligare mat när den inte äter allt direkt . Teorier om alfa och hur Stora Katter beter sig i det vilda har ingen relation här. Var glad att hon inte hetsäter utan hanterar mat sundare än det du beskrivit tidigare i mängder av inlägg 🐱

Sparky har påbörjat sin avmaskningskur. Hon slukar glupskt i sig maten med krossade avmaskningspiller. Så tacksam!
Förra katten var mästare på att peta ut delar av maten som inte hade så mycket meducin och rata resten 🙄 Sparky är betydligt lättare.

Nu hoppas jag att det ska funka det här, man vill ju helst inte att det ska vara astma. Hon hostar som sagt mycket mer sällan nu och har bara en gång hostat på kvällen nu i två dagar. Lätta och korta hostattacker.

Gjorde förvaringen dem mer hängmörade? :idea:
Du har seriöst noll koll på kattdjur, den gepard som inte orkar äta upp sitt byte efter dödandet svälter då andra rov- och asätare kommer och stjäl det. En leopard kan gömma det i ett träd och få ha det ifred.

1587843056056.webp

Själv börjar jag bli sjukt oroad igen när det gäller Pip. Han kräks, både upp maten och tomspyr idag. Jag var lite oroad när råttan inte var tuggad och nu håller jag på tinar både revben och entrecôte och äter han inte i morgon blir det en ny trip till Ultuna. :( Han har gått på lådorna flera gånger men jag ser inte att han gör något, känns dock inte som om något är förstoppat som tidigare. Han vill mest ligga hos mig efter sista nattskiftet och bara vara men han är lite uttorkad. :(

Jag tror jag köpt ca 25 kg Mjau burkmat då han tidigare i veckan åt med god aptit, men nu har han som sagt börjat spy igen ... 😣 Blodprover och röntgen har tidigare inte visat något. Sist låg han på Ultuna i ca 2,5 dygn, tänderna är nyss kollade. Det kan vara jag som är nojig, men jag oroar mig. 😢

Ikväll har jag öppnat under diskbänken då jag hört en till råtta leva rövare så är det Myran som tagit över manteln som husets jägare så har hon fritt fram. Pip sover hos mig i sängen och var inte speciellt intresserad, vilket inte heller är likt honom. 🥺

Du har seriöst noll koll på kattdjur, den gepard som inte orkar äta upp sitt byte efter dödandet svälter då andra rov- och asätare kommer och stjäl det. En leopard kan gömma det i ett träd och få ha det ifred.

Visa bifogad fil 49610

Själv börjar jag bli sjukt oroad igen när det gäller Pip. Han kräks, både upp maten och tomspyr idag. Jag var lite oroad när råttan inte var tuggad och nu håller jag på tinar både revben och entrecôte och äter han inte i morgon blir det en ny trip till Ultuna. :( Han har gått på lådorna flera gånger men jag ser inte att han gör något, känns dock inte som om något är förstoppat som tidigare. Han vill mest ligga hos mig efter sista nattskiftet och bara vara men han är lite uttorkad. :(

Jag tror jag köpt ca 25 kg Mjau burkmat då han tidigare i veckan åt med god aptit, men nu har han som sagt börjat spy igen ... 😣 Blodprover och röntgen har tidigare inte visat något. Sist låg han på Ultuna i ca 2,5 dygn, tänderna är nyss kollade. Det kan vara jag som är nojig, men jag oroar mig. 😢

Ikväll har jag öppnat under diskbänken då jag hört en till råtta leva rövare så är det Myran som tagit över manteln som husets jägare så har hon fritt fram. Pip sover hos mig i sängen och var inte speciellt intresserad, vilket inte heller är likt honom. 🥺

Sorry du har helt rätt, leopard inte gepard.

Fina Pip vi håller tassar och tummar att det inte är något allvarligt. :love::heart

Imorgon ska jag och pappa åka till någon djuraffär för att köpa en kattleksak. Jag har märkt att ena katten är sjukt understimulerad sen den förra gick sönder för några månader sedan. Han springer runt hela kvällarna som en tok och hoppar upp och ner på mina möbler, vilket också innebär att han av misstag välter saker som jag har uppepå min byrå och skrivbord.

Detta började någon dag efter att den förra kattleksaken (typ en pinne med roliga grejer på) gick sönder och har inte avtagit. Så det känns rätt kopplat till att han är understimulerad. Hoppas nu bara att det hjälper med en ny leksak... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10