Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh min svägerska fick kattungar i natt. Tre små sötisar som jag ståndaktigt tackat nej till då jag vill ha en britt och det här är årets kull huskatter.
Jag älskar alla katter men jag vill verkligen ha en britt och vill inte chansa på att få ett oharmoniskt hem med två katter som inte trivs med varandra och jag vill inte behöva omplacera något djur ❤️

Försökte kamma igenom Inkan idag. Morr morr, knorr och fräs. Hon tycker borsten är okej, men den tar inte tillräckligt djupt, och kammen som gör det hatar hon. Och hennes päls påminner om Saurons 😬 Ska nog ta och stoppa henne i duschen helt enkelt. Och Disa med för den delen. Fällningen är omfattande och skoningslös. :p

Har en fundering kring katter och värme. Mina katter verkar älska värme. Min lägenhet är rätt varm redan från början. Katterna lägger sig ändå mitt i gassande solsken och de drar gärna dit en filt också. Det finns kallare områden i lägenheten och de dagar som varit riktigt varma har jag dragit för gardinerna så blir det inte så varmt i lägenheten samt vädrat ut. Men jag funderar ändå hur man ska förebygga värmeslag om det blir en varm sommar.
Jag har vatten framme på flera ställen och de får förutom torrfoder blötmat två gånger per dag. På den har jag börjat hälla på lite extra vatten då jag tänker att de ska få i sig tillräckligt.
Än så länge mår de dock jättebra. Är pigga och flämtar inte.
Men om någon månad eller två om det blir riktigt varmt?
Vad ska jag göra mer för att underlätta?

Har en fundering kring katter och värme. Mina katter verkar älska värme. Min lägenhet är rätt varm redan från början. Katterna lägger sig ändå mitt i gassande solsken och de drar gärna dit en filt också. Det finns kallare områden i lägenheten och de dagar som varit riktigt varma har jag dragit för gardinerna så blir det inte så varmt i lägenheten samt vädrat ut. Men jag funderar ändå hur man ska förebygga värmeslag om det blir en varm sommar.
Jag har vatten framme på flera ställen och de får förutom torrfoder blötmat två gånger per dag. På den har jag börjat hälla på lite extra vatten då jag tänker att de ska få i sig tillräckligt.
Än så länge mår de dock jättebra. Är pigga och flämtar inte.
Men om någon månad eller två om det blir riktigt varmt?
Vad ska jag göra mer för att underlätta?

Ingenting. Katter älskar värme och dina katter beter sig normalt.

Om det börjar bli en extremt varm sommar och det är 30 plus grader överallt inomhus och du ser att katterna tycker det är jobbigt finns t ex kyldynor. Jag har två, köpta den extremt varma sommaren 2018. Katterna använde de inte en enda gång...

Katterna går undan solgasset om de tycker det blir för varmt.

Katter generellt älskar värme och ligger i solgass, på heta element osv.

Vi har fått ett problem. Holger revirmarkerar inne.

Hänt två gånger hittills. En gång mot soffan och igår mot en kartong. Det händer när han är orolig. Jag har inte sett något samband alls utan det verkar mest som han glömmer bort att han är inne. Typ vid lek eller om han verkligen vill ut lite senare på kvällen och inte får.

Han gjorde så här en gång förut också, på våren. Jag kan nästan svära på att det är ljusets fel som gör det. Har köpt hem feliway eftersom han överlag är en oroligare katt. Och hoppas på att det försvinner när känslorna är i ordning.

Apropå katter och värme. Det är en vedpanna de ligger på. Det eldas inte i den. Men det cirkulerar 70-gradigt vatten i den och värmen sprids i järnet. Jag kunde inte lägga handen ovanpå ens några sekunder.

Katterna låg lyckligt som platta pannkakor timme ut och tumme in. Jag var förvånad de varken fick brännsår eller liggsår. Den ljusa katten stoppar numera in alla tassarna i elementet. Som är så hett att man inte kan ha handen på det.

Jag har även en långhårig katt och en tjockpälsad bondkatt. De föredrar de varmaste ställena de med. Vid elementet, på fönsterbrädan över elementet, I solgass osv. Jag har 23 - 24 grader som bastemperarur I lägenheten.

Det där arvet från att ursprungligen vara ett ökendjur verkar finnas kvar hos de flesta katter...

Screenshot_20200430_095506.webp

Vad tycker ni är bäst för att ta bort katthår på möbler? Jag har filtar på de ställen som katterna gillar bäst. Så det är okej att det finns en del hår där men igår försökte jag städa dem med roller, dammsuga och diskhandske. (Hade sett det på nyhetsmorgon)

Ingenting. Katter älskar värme och dina katter beter sig normalt.

Om det börjar bli en extremt varm sommar och det är 30 plus grader överallt inomhus och du ser att katterna tycker det är jobbigt finns t ex kyldynor. Jag har två, köpta den extremt varma sommaren 2018. Katterna använde de inte en enda gång...

Katterna går undan solgasset om de tycker det blir för varmt.

Katter generellt älskar värme och ligger i solgass, på heta element osv.
Haha... vad fint då behöver jag inte vara så orolig. Jag har ju tänkt i de banorna och sen har jag ju tänkt att katter verkar ju trivas i varma länder.

Igår hade Rosie tex dragit ut en varm yllefilt och lagt sig i solgasset. Sen låg hon där och var riktigt nöjd.

Jag kommer kanske utöka kattbeståndet med ännu en hona från samma uppfödare som jag redan har kontakt med i Ryssland. Jag hoppas att reserestriktionerna snart släpper så jag kan få hem gullisarna också. Då blir det 2 flickor från samma kull, en sorrel och en fawn. Plus den som min dotter ska ha, en sorrel

Vad tycker ni är bäst för att ta bort katthår på möbler? Jag har filtar på de ställen som katterna gillar bäst. Så det är okej att det finns en del hår där men igår försökte jag städa dem med roller, dammsuga och diskhandske. (Hade sett det på nyhetsmorgon)

Jag har någon slags borstgrej som är super. Men dammsugaren fungerar med så borsten kanske inte skulle funka för dig?

Edit: Har du torktumlare så tumla!

Megara har otroligt roligt. Jag rensar inför flytt och hon dundrar runt bland alla plastsäckar - jag är här hela tiden i samma rum eller rummet bredvid så ingen risk att om hon fastnar att hon gör sig illa. Det är mer, nej sluta, inte dra ut det där ur säcken!

Gick och la mig igår runt 23 tiden. Titta på lite spökvideos på Youtube när plötsligt ena garderobsdörren öppnas, av sig själv :nailbiting: livrädd som jag blev kastade jag mig djupare ner under täcket och tittade på min dotter i stället som sov gott bredvid mig. Lugnade ner mig en stund och glömde bort det. Sen knakade det till lite i dörren igen.

Då slog det mig att vi inte sett till Lillith på ett tag. Så jag tog mig mod att slå på ficklampan på telefon och gick långsamt för att titta.

Där låg en randig blinkande katt och bara men matte, släck lampan för sjutton. Den lättnaden :D

Pip är inte glad på mig men det kan jag leva, med bara han gör det.

Idag har jag torterat honom med microlax, två gånger. Nu ligger det en stor korv i lådan och jag hoppas verkligen att det är hans. Han morrade åt mig när jag vände upp och ner på honom för att se hur det ser under svansen och han gillade inte att jag klämde honom på magen. Jag kan känna att han har avföring kvar men det känns mjukt så det är bara att fortsätta med det svindyra torrfodret, lactulos på burkmaten och hålla koll på magen. När jag var in på Ultuna senast och pratade foder så fick jag veta att en del katter har livslånga problem, de blir aldrig helt bra. 😢

Jag hoppas dock att kombon ska fungera för honom så jag får behålla honom många år till och att unga fröken har kvar sin förtrogne nu när de funnit varandra. De som påstår att katter inte pratar med varandra vet inte vad de pratar om, de två pratar nog mer med varandra än vad de pratar med mig. :heart

Hur går det förresten mellan Disa och Inkan?
Har de blivit vänner?
CE77C797-8B34-4552-8A23-2FCCA94F9E22.webp

😅 det går bättre faktiskt, dom kan nu (oftast) nosa på varandra genom en dörrspringa utan att börja boxas eller tjura, meeen när Inkan petade på Disas svans idag fick hon veta att hon lever 🙈 dock är det framsteg även där, Disa lugnade sig fort och Inkan blev inte rädd som innan utan la sig en halvmeter ifrån och tittade på galningen. Det är verkligen babysteg men det är ingen brådska :)

Visa bifogad fil 49962
😅 det går bättre faktiskt, dom kan nu (oftast) nosa på varandra genom en dörrspringa utan att börja boxas eller tjura, meeen när Inkan petade på Disas svans idag fick hon veta att hon lever 🙈 dock är det framsteg även där, Disa lugnade sig fort och Inkan blev inte rädd som innan utan la sig en halvmeter ifrån och tittade på galningen. Det är verkligen babysteg men det är ingen brådska :)
Vilken blick.... :D
Samma som när grannens katt såg mina katter genom fönstret....
Tur att mina är inne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
548
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10