Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pip är inte glad på mig men det kan jag leva, med bara han gör det.

Idag har jag torterat honom med microlax, två gånger. Nu ligger det en stor korv i lådan och jag hoppas verkligen att det är hans. Han morrade åt mig när jag vände upp och ner på honom för att se hur det ser under svansen och han gillade inte att jag klämde honom på magen. Jag kan känna att han har avföring kvar men det känns mjukt så det är bara att fortsätta med det svindyra torrfodret, lactulos på burkmaten och hålla koll på magen. När jag var in på Ultuna senast och pratade foder så fick jag veta att en del katter har livslånga problem, de blir aldrig helt bra. 😢

Jag hoppas dock att kombon ska fungera för honom så jag får behålla honom många år till och att unga fröken har kvar sin förtrogne nu när de funnit varandra. De som påstår att katter inte pratar med varandra vet inte vad de pratar om, de två pratar nog mer med varandra än vad de pratar med mig. :heart

Megara har kroniska problem med magen och hon får bara ut små hårda pluppar som hon tyvärr ibland släpper på golvet när de hänger kvar. Men inte ens om jag går på dom så fastnar något. Hon har fått laktulos men jag tyckte inte det hjälpte så mycket. Men nu får hon ljusa psylliumfrön varje dag och även om hon fortfarande är hård så kommer det en riktig korv ibland!

Fantastiskt hur jublande glad man kan bli av en bajskorv! :heart

Vad tycker ni är bäst för att ta bort katthår på möbler? Jag har filtar på de ställen som katterna gillar bäst. Så det är okej att det finns en del hår där men igår försökte jag städa dem med roller, dammsuga och diskhandske. (Hade sett det på nyhetsmorgon)

En fönster/vatten/våt-skrapa tycker jag är bra på möbler! Gärna en sån helt i plast med vit silikonkant, tror den oftast går under ”våtskrapa”.

Den traditionella fönsterskrapan jag har med svart gummilist i metallskena lämnar ibland mörka ränder efter sig, vet inte om det bara är just den men kan vara bra att vara uppmärksam på. Det har dock gått bort i tvätten (använder den på lakanet när katten haft en heldag på min sida sängen :D) men är ju skillnad på att tvätta lakan och fasta möbler!

Då är Pip sedan flera timmar inlagd på Ultuna igen. 😢
Nu ska det tas sköldkörtelprov så får vi se om det kan ha något med saken att göra. Det blir även byte av torrfoder, som tur är så får jag lämna tillbaka 4 kgs påsen som jag köpte i måndags och så ska vi testa ett helt nytt på marknaden som även innehåller magbakterier om jag förstod rätt?

Troligen kommer han behöva specialkost resten av livet men veterinären var positiv vid inskrivningen så jag hoppas allt går bra och att det ordnar sig nu så han snart är hemma hos mig och lilla fröken. Hon ligger för sig själv, jag misstänker att hon kanske tycker det är för kallt i sovrummet.

Det är alltid lika roligt att höra hur vacker han är och vilken lyster det är i pälsen trots att han har haft så jobbigt med magen. Mattes lille älskling. :heart

Nu ska det tas sköldkörtelprov så får vi se om det kan ha något med saken att göra. Det blir även byte av torrfoder, som tur är så får jag lämna tillbaka 4 kgs påsen som jag köpte i måndags och så ska vi testa ett helt nytt på marknaden som även innehåller magbakterier om jag förstod rätt?

Troligen kommer han behöva specialkost resten av livet men veterinären var positiv vid inskrivningen så jag hoppas allt går bra och att det ordnar sig nu så han snart är hemma hos mig och lilla fröken. Hon ligger för sig själv, jag misstänker att hon kanske tycker det är för kallt i sovrummet.

Det är alltid lika roligt att höra hur vacker han är och vilken lyster det är i pälsen trots att han har haft så jobbigt med magen. Mattes lille älskling. :heart

Vi håller tassar och tummar för fina, fina Pip :heart Megara skickar med en virtuell nospuss.

Åh :( Jag håller tummar och tår för Pip :heart

Sparky hostar fortfarande även efter byte av mat och avmaskning. Så i morgon blir det att ringa Årsta och be om att få en röntgentid.
Sist Sparky röntgades tog det 2 timmar. 4 pers fick hålla i henne. "Fördelen" med att vara smal och slank och ha riktigt glansig päls tycker Sparky.
En av veterinärerna, en gammal erfaren sådan, sa att det var som att försöka hålla fast en väl inoljad nudel som har åsikter om att inte vilja bli fasthållen.
Så matte ser inte jättemycket fram emot det 🙄

Sparky hostar fortfarande även efter byte av mat och avmaskning. Så i morgon blir det att ringa Årsta och be om att få en röntgentid.
Sist Sparky röntgades tog det 2 timmar. 4 pers fick hålla i henne. "Fördelen" med att vara smal och slank och ha riktigt glansig päls tycker Sparky.
En av veterinärerna, en gammal erfaren sådan, sa att det var som att försöka hålla fast en väl inoljad nudel som har åsikter om att inte vilja bli fasthållen.
Be dom ge lugnande (ja det finns lugnande man kan ge som det funkar att ta lungröntgen på, vi gör det hela tiden).

Jodå Ija brukar göra en bra imitation av en spaghetti hon
Inte helt enkelt att röntga
Men vet vill gärna slippa ge lugnande

Älskling är hemma men om blickar kunde döda så hade jag nog legat på golvet nu. 💀

Jag ställde in buren och kattmaten på hallgolvet medan jag stängde åt hönsen och tog in de frysta hallonen och yoghurten jag ska ha imorgon på jobbet. När jag kommer in igen tycker jag de luktar skumt men kom på att han nog kissat på sig i buren och mycket riktigt, jag förstår att han var förbannad som inte blev utsläppt genast när han var kissnödig. 😾

Myran högg in med god aptit på den nya maten medan Pip satt och tvättade sig ren efter burmissödet som enbart är mattes fel! Fina katter kissar inte på sig! 🙀

Be dom ge lugnande (ja det finns lugnande man kan ge som det funkar att ta lungröntgen på, vi gör det hela tiden).
Ska nog göra det, vis av tidigare erfarenhet :D
Inte lätt att gå från katt som är så sjukt lätthanterad att det räcker med att jag är i rummet och säger "ingen fara" när han blir orolig så får vet göra vad de vill. Till denna, mycket humör och vilja. :cautious: Men ändå snäll, hon har morrat lite lite men aldrig försökt hugga eller göra något dumt. Hon vill väl mest tala om att "bara så ni vet så är ni alla DUMMA :mad:"

Megara slingrar sig och morrar men ffa kommer det tassar och tänder och hon är blixtsnabb :crazy:

När djurskötaren skulle ge henne sprutan med lugnande så blev hon vansinnig så fort nålspetsen nuddade henne. Aldrig sett en katt reagera så starkt och snabbt innan hon ens fick injektionen. Hon ska snart vaccineras igen och jag ser inte fram emot det.

Megara slingrar sig och morrar men ffa kommer det tassar och tänder och hon är blixtsnabb :crazy:

När djurskötaren skulle ge henne sprutan med lugnande så blev hon vansinnig så fort nålspetsen nuddade henne. Aldrig sett en katt reagera så starkt och snabbt innan hon ens fick injektionen. Hon ska snart vaccineras igen och jag ser inte fram emot det.
Tjock jacka och du håller henne tryckt mot jackan/kroppen med huvudet mot armvecket, då kan hon bara bita i jackan men inte få upp någon tass om du förstår hur jag menar.

Jag letar efter en kattleksak som jag sett på film men inte hittar att köpa.
Det är en orm, denna var gul och svart. Ormen står på golvet och har någon fjädring eller liknande så katten kan boxa på den och den rör sig fram och tillbaka.
Rörigt beskrivet...men vet någon?

Jag letar efter en kattleksak som jag sett på film men inte hittar att köpa.
Det är en orm, denna var gul och svart. Ormen står på golvet och har någon fjädring eller liknande så katten kan boxa på den och den rör sig fram och tillbaka.
Rörigt beskrivet...men vet någon?
Haha.. bara för att jag kollade på nåhot annat så hittade jag ormen..
En sida som heter Tinybuddy... känner inte till...

Första flugan för året kom in i lägenheten igår. Den störde mig som tusan i någon timme när Älva låg och sov ute på balkongen. Men sedan vaknade Älva, och efter att hon hade fått syn på flugan tog det inte lång tid innan flugan inte längre tillhörde jordelivet.
Jag måste säga att jag var väldigt imponerad av lilla kisen. Två skutt upp i luften, sedan var jakten slut. :up:

Megara får ju ljusa psylliumfrön för sin mage, utblandat i rikligt med vatten så nu dricker hon mycket sällan, det lilla ökendjuret. Fast hon behöver inte jaga utan allt som behöver är att vända rumpan åt slaven :heart

Och käka på kablar för att understryka att det ska serveras mer mat NU :meh:

Fick så fina bilder idag på min lilla ryska kisse som nu är färdighbehandlad mot våt FIP. 84 dagars behandling tog slut för 2 veckor sedan, nu ska det gå ytterligare 84 dagar innan hon kan helt friskförklaras. Om allt går som det ska så flyttar hon hem till min dotter någon gång i sommar .Som vi längtar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
546
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10