Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp, tillbaka till ritbordet. Det blev pannkaka med selen, Pip hoppade runt som en vilde i sina försök att springa iväg, Timmy hoppade omkring några meter bort och hoppades på att han skulle lyckas. :cautious:

Pip inne, mycket ointresserad av maten och nu har han gömt sig för den svekfulla ynkedomen som kallar sig för matte AKA Pipplågaren. 🤬

Jahapp, tillbaka till ritbordet. Det blev pannkaka med selen, Pip hoppade runt som en vilde i sina försök att springa iväg, Timmy hoppade omkring några meter bort och hoppades på att han skulle lyckas. :cautious:

Pip inne, mycket ointresserad av maten och nu har han gömt sig för den svekfulla ynkedomen som kallar sig för matte AKA Pipplågaren. 🤬

Stackars Pip att leva med en sån värdelös kattägd :( men kanske hoppandet gjorde lite till att magen kom igång? Det är ju rörelsen som räknas. Sedan får man väl räkna med att det inte kommer att komma ut särskilt mycket eftersom han ätit lite dåligt och dessutom tömts för inte så länge sedan.

Stackars Pip att leva med en sån värdelös kattägd :( men kanske hoppandet gjorde lite till att magen kom igång? Det är ju rörelsen som räknas. Sedan får man väl räkna med att det inte kommer att komma ut särskilt mycket eftersom han ätit lite dåligt och dessutom tömts för inte så länge sedan.
Det pantersprången är nog tyvärr inte tillräckligt men jag hoppas på hitta lite skit i lådorna när jag kommer hem. :up:

Fasiken, hittade en liten hård korv på en kattsäng i vardagsrummet och idag rumpade sig Megara på sin kattsäng på skrivbordet (absolut inget satt kvar, tvärtom var det extremt rent). Måste nog öka dosen frön och få i henne lite laktulos.

Möttes av katterna när jag kom hem och släppt ut hundarna. Kattmaten jag gett dem innan jag åkte låg kvar så den hällde jag ner i hundskålarna, bara skålen med torrfodret var tomt.

Jag blev väldigt modfälld när jag gav Pip mat och så fort jag öppnade flaskan med laktulos hoppade han ner från bänken. Jag hällde upp Sheba med sås, hällde på lite och lyfte upp honom. Han slickade lite pliktskydligast och hoppade sen ner igen. Jag hällde upp lite av torrfodret och lyfte upp honom igen men han var inte speciellt intresserad.

Klämde honom på magen men kunde inte bedöma om han hade något i tarmarna eller inte, letade i lådan i köket och den var bara kissad i.

Släppte in hundarna igen som glatt gluffsade i sig allt de hann av den gamla kattmaten. Tittade in i köket där Pip tittade upp lite skyldigt från matskålen. Hm, han åt iaf, eller slickade åtminstonde i sig av såsen.

Går och kollar de andra två lådorna, den lilla var väldigt kraffsad men den stora var orörd. Inspekterade den lilla mer noggrant och där låg den, JÄTTEKORVEN! Lång, grov och såg stenhård ut! Helt gräsligt förfärligt, men så glad jag var att den kommit ut! Stackars Pip vad han måste kämpat och utan Metacam hade han nog inte orkat för det kan inte varit lätt att krysta ur sig den skitkorven. :nailbiting:😱💩

I morgon ska vi gå ut en liten stund, i sele för första gången i hans liv men nu ska vi lägga oss, Pip har redan hoppat upp i sängen. :heart

Det finns väl inget i världen som djurmänniskor blir så glada över som bajs när man har ett djur som har krasslig mage. HURRA säger jag och hoppas att han har följt upp med ännu mer bajs

Åker tunnelbanan och sen tvärbana till årsta as we speak. Sparky är helt ok med åkandet men hon tycker att det är kallt när det blåser faktiskt!
Sitter och väntar på tvärbanan nu. Det finns sparvar och duvor att titta på. Helfestligt tycker Sparky

Hemma efter dagens veterinär besök. Veterinären vi träffade idag var inte övertygad om att det var juvertumörer men kan självklart inte utesluta det. Vi kom fram till att vi tar enbart bort de drabbade juverdelarna och skickar vävnaden på undersökning. När vi har fått svar på det får vi ta det därifrån.

Knutorna var så små så att veterinären rakade vid dem så att kirurgen kan hitta dem. Operation bokat till måndag.

Förolämpad katt som högljutt har förklarat sitt missnöje...
IMG_20200508_095548.webp

Okej äntligen hemma, har vimsat runt efter medicinen till Sparky. Ville gärna få tag i den så vi kan börja behandla redan i dag.

Sparky hade något svullna bronkiter, absolut inte mycket sa veterinären. Börjar kortisonbehandling i dag som sen ska trappas ner. I bland räcker det tydligen med det, så vi kan ju hoppas. Kommer det tillbaka får Sparky helt enkelt behandlas med inhalator.
Ska även testa byta ut maten mot ett speciellt allergifoder, och byta strö (dock är chansen att det ska vara ströet ganska liten eftersom hon har träpellets men varför inte testa.)
Annars tyckte veterinären att hon var i superfin form, jättefint hull, superfin päls, jättefina tänder med någon liten inflammation i tandköttet på ett ställe så jag köpte med mig en gel att stryka på.

Röntgen gick bra, tog bara en kvart eller så :up: Superduktiga och snabba veterinärer. Behövde inte ens lugnande. Sparky skötte sig fint men uttryckte så klart sina åsikter :rage: Fräs, morr, och försöka gräva sig in i mattes mage för att komma undan.

@MJLee Nu har jag ju bara varit där en gång, men jag gillade verkligen Årsta. Väntrummet var lugnt och trevligt. Alla vi träffade på var jättetrevliga och kompetenta. De gav Sparky tid att liksom kolla in stället i sin egen takt. På Bagis får jag i bland känslan av att de kan vara lite tidspressade men här väntade de verkligen in Sparky tills hon kände sig mer ok - vilket kändes jättebra.
Veterinären vi träffade var som sagt lugn, kompetent, duktig på att läsa av Sparky och förklarade dessutom allt bra och pedagogiskt. Allt var rent, snyggt och prydligt.
Så jag kan definitivt tänka mig att åka dit igen :up: Tror nästan jag gillade det bättre än Bagis (Sparky också)

@Hoarfrost - vad var det för gel du köpte? Lät smidigt, jag blev rekommenderar det där röda.. eh, munsköljet? och att pensla på det med tops när den ene var lite inflammerad men tyckte det var svårt att veta om det fäste.

(gav resultat så det gjorde det ju bevisligen iofs 😜)

Skitjobbigt att jobba natthelg när jag inget hellre vill än vara hemma med Pip. :(

Idag hade jag ju tänkt stålsätta mig och ge honom en dos knark efter mitt bad, vänta ett par timmar och sen försöka ge honom Microlax igen, MEN jag kan inte hitta att han är hård i magen! Det känns som han har ätit för magen är inte insjunken men allt känns mjukt och fint, som det ska göra. :love:

Efter vi legat och vilat några timmar i em alla tre, hundarna var ute, så har jag hunnit klämma på magen flera gånger utan protester. Senast innan jag skulle åka och allt känns bra! Jag vågar inte ropa hej ännu, men det är en skillnad på natt och dag på bara ett dygn. Jag hällde upp mer mat och mer lactulos, geggade runt det medan Pip himlar med ögonen åt mig. 🙄

Sista jag såg av honom innan jag åkte är att han sitter på bänken bredvid matskålarna. I natt ska jag beställa hem mer kattsand, men kattmaten får vi ta eftersom. Jag har ju fortfarande massor med Sheba, Whiskas och ca 25 kg Mjau hemma, förutom 5 kg torrfoder. 😵

Sådär, 27 kg kattsand beställt. Såg även att Pips foder inte var så mycket billigare på Zooplus än hos veterinären, 699 kr kontra 711 kr. Det är billigare än det han åt tidigare och verkar fungera 100% bättre på hans mage med även om det är förtidigt för att veta säkert ännu. :up::up::up:

Fodret som jag ger Pip nu är:

1588982984164.webp

Ok, jag vet att jag gör reklam nu och jag tar inget ansvar för vad som står i reklamen, men det verkar som om det här verkligen hjälper honom.

"Hill's PRESCRIPTION DIET Gastrointestinal Biome Kattfoder med ActivBiome+, en banbrytande ingrediensteknologi, är ett dietfoder - helfoder särskilt sammansatt av nutritionister och veterinärer för matsmältninghälsa och kliniskt bevisad att ge näring och aktivera tarmmikrobiom för att frisätta godartade antiinflammatoriska och antioxidanta beståndsdelar.

Den är unikt sammansatt för att hjälpa till att främja regelbunden hälsosam avföring, främja matsmältningshälsa och välmående."

"Rekommenderas vid:
  • Förstoppning<
  • Fiberresponsiva enteropatier
  • Antibiotikaresponsiv diarré
  • Steroidresponsiva enteropatier
  • Infektiös diarré
  • Megacolon (fiberresponsiv)"

Bara ett litet tips om det finns fler katter med problemmagar där ute. :)

Fodret som jag ger Pip nu är:

Visa bifogad fil 50421

Ok, jag vet att jag gör reklam nu och jag tar inget ansvar för vad som står i reklamen, men det verkar som om det här verkligen hjälper honom.

"Hill's PRESCRIPTION DIET Gastrointestinal Biome Kattfoder med ActivBiome+, en banbrytande ingrediensteknologi, är ett dietfoder - helfoder särskilt sammansatt av nutritionister och veterinärer för matsmältninghälsa och kliniskt bevisad att ge näring och aktivera tarmmikrobiom för att frisätta godartade antiinflammatoriska och antioxidanta beståndsdelar.

Den är unikt sammansatt för att hjälpa till att främja regelbunden hälsosam avföring, främja matsmältningshälsa och välmående."

"Rekommenderas vid:
  • Förstoppning<
  • Fiberresponsiva enteropatier
  • Antibiotikaresponsiv diarré
  • Steroidresponsiva enteropatier
  • Infektiös diarré
  • Megacolon (fiberresponsiv)"

Bara ett litet tips om det finns fler katter med problemmagar där ute. :)

Jag rekommenderar ofta detta foder! Det är väldigt nytt men jag har haft goda resultat på mina patienter, både hund och katt 😊 Skönt att det fungerar även för er! Stora nackdelen är att det ligger rätt högt i pris jämfört med andra mag-tarmfoder.

Sådär, 27 kg kattsand beställt. Såg även att Pips foder inte var så mycket billigare på Zooplus än hos veterinären, 699 kr kontra 711 kr. Det är billigare än det han åt tidigare och verkar fungera 100% bättre på hans mage med även om det är förtidigt för att veta säkert ännu. :up::up::up:

Jag tycker zooplus rabatter på veterinärfoder blivit mindre på senare tid - eller så har veterinärerna sänkt priserna?

Jag rekommenderar ofta detta foder! Det är väldigt nytt men jag har haft goda resultat på mina patienter, både hund och katt 😊 Skönt att det fungerar även för er! Stora nackdelen är att det ligger rätt högt i pris jämfört med andra mag-tarmfoder.
Det är betydligt billigare per kilo än Royal Canins som vi tidigare hade och jag måste säga att jag var skeptisk att det skulle göra någon skillnad, men det är helt fantastiskt! :love:

Pip mår bra, han är glad, magen fungerar och livet känns underbart just nu även om jag blev väckt av en mycket envis katt trots att jag behöver sova några timmar till. MATTE. GOSA. NU. :bump::bump::bump:

Jag tycker zooplus rabatter på veterinärfoder blivit mindre på senare tid - eller så har veterinärerna sänkt priserna?
Jag är glad jag inte hann beställa hem Royal Canin han fick tidigare men där var det skillnad på priset hos veterinär och Zooplus, det här skiljer det ju bara 12 kr på fem kilo. Jag fick ju lämna tillbaka den påsen när vi var där tidigare och var lite betänksam till att köpa den stora påsen av det här, men jag hade fått lämna tillbaka även den om det inte fungerade så jag köpte på vinst och förlust och är helt överväldigad över resultatet.

Cheezus, jag är nyfrälst! Den är boten på allt! 🤣🤣🤣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
549
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10