Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är illa när man blir igenkänd på Ulltuna. :(

Nu sitter vi och väntar på veterinären igen efter att jag fått jaga stackars Pip i hela huset för att fånga honom. Efter min första magundersökning av honom anade han orädd och tog det säkra för det osäkra men efter en vända på vinden stängde jag köksdörren, lyckades fånga honom och stänga in honom i badrummet medan jag ringde och nu sitter vi här igen. 🥺😢😭

Nu sitter vi och väntar på veterinären igen efter att jag fått jaga stackars Pip i hela huset för att fånga honom. Efter min första magundersökning av honom anade han orädd och tog det säkra för det osäkra men efter en vända på vinden stängde jag köksdörren, lyckades fånga honom och stänga in honom i badrummet medan jag ringde och nu sitter vi här igen. 🥺😢😭

Tummar hålles stenhårt.

Idag fick jag hem feliway.

Holger har känt av den och suttit bredvid den och funderat. Nu ligger han och sover i källaren. Det har inte hänt på ett bra tag att han kan lägga sig på dagen och koppla av. Han springer mest runt och skriker eller så springer han in och ut.

Det märks verkligen att Alice mår bättre psykologiskt sett när hunden inte är hemma :love: Men samtidigt får jag dåligt samvete för det och känner att jag behöver skaffa egen lägenhet mest för kattens skull :cautious:
Har dock inte råd! :arghh: Kan du vänta något år till, Alice? :heart

Sparky har nu fått tid på Årstakliniken för röntgen. Blir på fredag morgon.
Bara för det är hon piggare än någonsin och har inte hostat på två dagar :cautious: Så himla typiskt.

I går fixade jag kyckling och för en gångs skull kryddade jag den inte alls. Sparky fick smaka, överlycklig katt :D

Hur går det för er? :heart

Hur går det för er? :heart
Vi åkte hem tillsammans efter smärtstillande, aptitstimulerande, 2 dl uppvätskning och lite knark. Han var väldigt kärvänlig hela kvällen, mer än vanligt så jag skyller det på knarket för om någonsin han har haft anledning att vara sur på mig är det väl nu. 😒

Sov hos mig hela natten som vanligt, jag vaknade 50-11 gånger och pussade på honom och i morse slickade han i sig lite sås men gick därifrån när jag hällde på lactulos. Jag lyckades även lura honom genom att lägga mig i sängen och locka på honom, gosade lite och gav honom sedan Metacalm.

Försökte få honom att äta lite innan jag blev tvungen att åka till jobbet, ny portion blötmat med sås + lactulos som han inte ville ha + lite av det nya torrfodret. Klämde lite på hans mage och ska ge honom lite knark när jag kommer hem och testa med en Microlax senare.

Det är lite frustrerande att jag inte vet vem av dem som gått på lådan då bägge äter samma mat och använder samma lådor. Jag hoppas och tror att han ändå bajsade i morse även om det finns mer kvar som behöver komma ut.

På väg till jobbet köpte jag en sele så ska vi testa att gå ut i morgon och tugga lite gräs, hoppas jag. Jag vill inte släppa ut honom själv när jag ska jobba, han får vänta med det till nästa vecka när jag är hemma hela tiden.

Vi åkte hem tillsammans efter smärtstillande, aptitstimulerande, 2 dl uppvätskning och lite knark. Han var väldigt kärvänlig hela kvällen, mer än vanligt så jag skyller det på knarket för om någonsin han har haft anledning att vara sur på mig är det väl nu. 😒

Sov hos mig hela natten som vanligt, jag vaknade 50-11 gånger och pussade på honom och i morse slickade han i sig lite sås men gick därifrån när jag hällde på lactulos. Jag lyckades även lura honom genom att lägga mig i sängen och locka på honom, gosade lite och gav honom sedan Metacalm.

Försökte få honom att äta lite innan jag blev tvungen att åka till jobbet, ny portion blötmat med sås + lactulos som han inte ville ha + lite av det nya torrfodret. Klämde lite på hans mage och ska ge honom lite knark när jag kommer hem och testa med en Microlax senare.

Det är lite frustrerande att jag inte vet vem av dem som gått på lådan då bägge äter samma mat och använder samma lådor. Jag hoppas och tror att han ändå bajsade i morse även om det finns mer kvar som behöver komma ut.

På väg till jobbet köpte jag en sele så ska vi testa att gå ut i morgon och tugga lite gräs, hoppas jag. Jag vill inte släppa ut honom själv när jag ska jobba, han får vänta med det till nästa vecka när jag är hemma hela tiden.
Är han förstoppad? :heart Gissar att du provat ge messmör, eller? Det kanske är godare än lactulos.
Hoppas han blir bättre snart. :turd:

Jag undrar om det hänger ihop med hans hjärtesorg efter Tjalle, de hittar ju egentligen inga fel på honom? 😢 Jag hoppas att det ska bli bättre om han får komma ut och röra på sig, jaga lite möss och annat kanske sätter fart på magen istället för att han bara ligger nästan hela tiden. 😞
Förlåt jag har dålig koll på vad för symtom han har. Men inlägget ovan fick mig att tänka på Alice förra sommaren (var det väl?), det blev väldigt varmt och jag vet inte om det var det eller något annat. Men hon låg mycket under en säng en dag och ville inte äta sin mat, jag blev lite orolig och åkte till veterinären. De hittade inget fel men hon fick vätska och stannade där under natten.
Jag tror att hon stannade för länge på samma ställe och tappade aptiten när hon började må lite dåligt, och så blev det som en ond cirkel. Vi ringde först en veterinär via en app innan vi åkte och då tog ut henne för att sätta henne på ett bord och redan då verkade hon lite piggare.
Jag jämför inte våra situationer, Pip verkar ju må sämre, men jag tror att det ligger något i det du sa, att man kan må sämre av att ligga stilla mycket och då inte vilja göra något etc.. som en ond cirkel.

@Mia_R Jag hoppas också att nu när det är sommar och han kan röra sig mer så kommer magen igång lite mer. Min systers katt måste få springa ordentligt varje dag annars blir han förstoppad, samma sak med Megara. Jag skulle också göra ett försök med frön eftersom de inte smakar något så vitt jag vet. Det är ju något du kan ge varje dag på lång sikt också.

När Megara sövdes så fick hon ju ordentlig diarré när hon sov så det var nog mycket som satt där, fick de ut något ur Pip på Ultuna?

@Mia_R Jag hoppas också att nu när det är sommar och han kan röra sig mer så kommer magen igång lite mer. Min systers katt måste få springa ordentligt varje dag annars blir han förstoppad, samma sak med Megara. Jag skulle också göra ett försök med frön eftersom de inte smakar något så vitt jag vet. Det är ju något du kan ge varje dag på lång sikt också.

När Megara sövdes så fick hon ju ordentlig diarré när hon sov så det var nog mycket som satt där, fick de ut något ur Pip på Ultuna?
Nu sövdes han ju inte men har sövts och fått lavemang de andra gångerna vi varit inne och då har han fått ligga kvar 1 - 2 dygn.
Är han förstoppad? :heart Gissar att du provat ge messmör, eller? Det kanske är godare än lactulos.
Hoppas han blir bättre snart. :turd:
Messmör fungerar inte, han vill inte äta och när jag smetat in det har det mest hamnat överallt utom på Pip. Han ruskar av sig och slickar inte i sig.

Jag ska se när jag kommer hem, har han inte lyckats bajsa så provar jag med lite knark och Microlax igen, fungerar inte det så blir det nog en ny inläggning. :(

Hmm, Megara gick för att äta och kom tillbaka med ekorresvans men annars helt lugn :idea: Hon reagerar mer på ljud och är allmänt mer rastlös tycker jag. Undrar om min stress har smittat av sig?

Möttes av katterna när jag kom hem och släppt ut hundarna. Kattmaten jag gett dem innan jag åkte låg kvar så den hällde jag ner i hundskålarna, bara skålen med torrfodret var tomt.

Jag blev väldigt modfälld när jag gav Pip mat och så fort jag öppnade flaskan med laktulos hoppade han ner från bänken. Jag hällde upp Sheba med sås, hällde på lite och lyfte upp honom. Han slickade lite pliktskydligast och hoppade sen ner igen. Jag hällde upp lite av torrfodret och lyfte upp honom igen men han var inte speciellt intresserad.

Klämde honom på magen men kunde inte bedöma om han hade något i tarmarna eller inte, letade i lådan i köket och den var bara kissad i.

Släppte in hundarna igen som glatt gluffsade i sig allt de hann av den gamla kattmaten. Tittade in i köket där Pip tittade upp lite skyldigt från matskålen. Hm, han åt iaf, eller slickade åtminstonde i sig av såsen.

Går och kollar de andra två lådorna, den lilla var väldigt kraffsad men den stora var orörd. Inspekterade den lilla mer noggrant och där låg den, JÄTTEKORVEN! Lång, grov och såg stenhård ut! Helt gräsligt förfärligt, men så glad jag var att den kommit ut! Stackars Pip vad han måste kämpat och utan Metacam hade han nog inte orkat för det kan inte varit lätt att krysta ur sig den skitkorven. :nailbiting:😱💩

I morgon ska vi gå ut en liten stund, i sele för första gången i hans liv men nu ska vi lägga oss, Pip har redan hoppat upp i sängen. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
549
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: escodobe
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
860
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10