Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Katten har inte varit ute och burit in musen? Det Àr inte helt ovanligt att katter som inköpts för att hÄlla möss ute, bÀr in dem istÀllet och sedan tappar intresset nÀr de piper ivÀg.
Nej, omöjligt.
Hon fÄr gÄ ut, men det Àr jag som slÀpper ut och in henne (har ingen kattlucka). Hon hade absolut ingen mus nÀr hon kom in igÄr.

Hon har varit innekatt hela livet, men fÄr gÄ ut nu nÀr vi flyttat till hus.

Hon Àr sÀllan ute lÀnge.

Ibland förstÄr man ingenting, hade en riktigt sur katt hÀr hemma. Han hade krypit ner under tÀcket Ä lÄg Ä slog med svansen.

Kikade in under Ä han blÀngde pÄ mig.

10 min senare kommer han gÄendes med svansen upp Ä med böj pÄ. hÀmtar en av favoritlillrÄttorna. GÄr nu runt Ä lÄter med den I munnen Ä Àr helt nöjd.

Senaste tiden har Paisley blivit mer och mer social med mig och jag Ă€r sĂ„ glad för det ❀
Hon var ju verkligen exets katt och det har tagit tid för henne att acceptera att han inte bor hÀr lÀngre.
Sen fastnade hon vĂ€ldigt mycket för en kille jag dejtade ett tag, dessvĂ€rre fastnade inte jag lika mycket för honom 😅
Men nu pratar hon mycket med mig, vill bli klappad, sover i sÀngen och varje gÄng jag lÀgger mig i soffan ligger hon pÄ ryggstödet
Oscar Àr en riktig knÀkatt som vill ligga nÀra, Paisley Àr mer social pÄ avstÄnd.
20250106_112842.webp

Snart dags att gÄ och lÀgga sig.
ÅterstĂ„r att se om jag vaknar av jĂ€garen inatt med

Jag försökte stÀnga sovrumsdörren efter musincidenten inatt (jag ville inte ha in en till mus i sovrummet), men jÀgaren har lÀrt sig hur man öppnar dörrar.

JĂ€garen Ă€r oerhört duktig pĂ„ att jaga möss. TyvĂ€rr vet hon inte vad man ska göra om man rĂ„kar fĂ„nga den

NĂ„vĂ€l, jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r nĂ„gon mus inne nu. JĂ€garen Ă€r fenomenal pĂ„ att hitta möss, jaga möss över hela huset - men tyvĂ€rr inte lika duktig pĂ„ att döda de

Hittade ett sĂ„r i Frejas nacke nyss efter att ha rĂ„kat klia bort skorpan. Vet inte vad det beror pĂ„. Hon kliar sig inte och nĂ€r hon och Iza leker/brĂ„kar gĂ„r det inte sĂ„ vilt till. Är lite nojig att det Ă€r mitt fel frĂ„n nĂ€r jag gett spruta men det kĂ€nns för stort för det. TvĂ€ttade rent och det sĂ„g egentligen inte konstigt ut. Ska hĂ„lla lite extra koll.

Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mer sÀker blir jag pÄ att musen kom in nÀr jag kvÀllsrastade hunden.

Jag hittade nÀmligen min laddkabel till datorn söndergnagd och jag Àr hyfsat sÀker pÄ att varken hunden eller katten Àr skyldig. Musen har troligtvis varit inne ett tag innan katten hittade den.

Jag hoppas innerligt att jag inte hittar fler söndergnagda saker

Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mer sÀker blir jag pÄ att musen kom in nÀr jag kvÀllsrastade hunden.

Jag hittade nÀmligen min laddkabel till datorn söndergnagd och jag Àr hyfsat sÀker pÄ att varken hunden eller katten Àr skyldig. Musen har troligtvis varit inne ett tag innan katten hittade den.

Jag hoppas innerligt att jag inte hittar fler söndergnagda saker

Möss behöver ju bara ett par mm för att ta sig in, dĂ„ om du inte bor i en helgjuten plastlĂ„da sĂ„ kan de troligen ta sig in nĂ„gonstans 😁

Möss behöver ju bara ett par mm för att ta sig in, dĂ„ om du inte bor i en helgjuten plastlĂ„da sĂ„ kan de troligen ta sig in nĂ„gonstans 😁
Jag vet, men denna var hyfsat stor.
Jag Àr relativt sÀker pÄ att huset Àr tÀtt.
Jag kollade noga idag. I och med att det blÄser och Àr svinkallt borde jag kÀnna om det drar nÄgonstans.

NÀr jag flyttade in kollade jag listerna mycket noga. Det finns helt enkelt inga hÄl nÄgonstans.

Jag vet, men denna var hyfsat stor.
Jag Àr relativt sÀker pÄ att huset Àr tÀtt.
Jag kollade noga idag. I och med att det blÄser och Àr svinkallt borde jag kÀnna om det drar nÄgonstans.

NÀr jag flyttade in kollade jag listerna mycket noga. Det finns helt enkelt inga hÄl nÄgonstans.

Möss kan verkligen ta sig in överallt, behöver inte vara via en list och det behöver absolut inte vara dragit.
NÄgon form av ventilation fÄr man ju hoppas finns tex.

Möss kan verkligen ta sig in överallt, behöver inte vara via en list och det behöver absolut inte vara dragit.
NÄgon form av ventilation fÄr man ju hoppas finns tex.
Det Àr nÀt vid alla ventilationer.
Kollade det noga nÀr jag flyttade in.

Men, du kan sÀkert ha rÀtt. Möss kan verkligen ta sig in överallt.

Nu ska ju huset sÀljas, men hade jag haft kvar det hade jag (igen) kollat över alla ventilationer och bytt nÀt överallt.

Åt lammfiol idag och nĂ€r jag tog bort nĂ€tet kom jag att tĂ€nka pĂ„ Skrutt och @Mia_R Hur mĂ„r den lilla skrutten och Wilma? Tar de hand om matte nĂ€r hon hoppar pĂ„ ett ben?

Åt lammfiol idag och nĂ€r jag tog bort nĂ€tet kom jag att tĂ€nka pĂ„ Skrutt och @Mia_R Hur mĂ„r den lilla skrutten och Wilma? Tar de hand om matte nĂ€r hon hoppar pĂ„ ett ben?
Nja, de ligger visserligen ofta under tĂ€cket nĂ€r jag Ă€r sĂ€ngliggandes, men de har en otroligt förmĂ„ga att vara överallt och i synnerhet nĂ€r jag har brĂ„ttom att ta mig upp för att gĂ„ pĂ„ toaletten. Är det inte katterna sĂ„ Ă€r det hundarna, helst i kombination. Sitter jag pĂ„ toaletten kommer katterna ofta och kissar bĂ€gge tvĂ„ samtidigt i samma lĂ„dan medan ena hunden leker badrumsmatta. Varulven brukar ligga kvar i bĂ€dden om han inte tror vi ska gĂ„ ut, katterna tror alltid de ska ha mat sĂ„ fort jag rör mig. đŸ˜ș

Nja, de ligger visserligen ofta under tĂ€cket nĂ€r jag Ă€r sĂ€ngliggandes, men de har en otroligt förmĂ„ga att vara överallt och i synnerhet nĂ€r jag har brĂ„ttom att ta mig upp för att gĂ„ pĂ„ toaletten. Är det inte katterna sĂ„ Ă€r det hundarna, helst i kombination. Sitter jag pĂ„ toaletten kommer katterna ofta och kissar bĂ€gge tvĂ„ samtidigt i samma lĂ„dan medan ena hunden leker badrumsmatta. Varulven brukar ligga kvar i bĂ€dden om han inte tror vi ska gĂ„ ut, katterna tror alltid de ska ha mat sĂ„ fort jag rör mig. đŸ˜ș
LĂ„ter som katter och hundar fungerar mest...

Lilla Juno, sĂ„ rar hon Ă€r. đŸ©· Jag har fĂ„tt en ny vattenkokare dĂ„ den förra börjat gĂ„ sönder. Vattenkokare Ă€r nĂ„got Juno Ă€r van vid, för det dricks mycket te i det hĂ€r hemmet. Men den nya vattenkokaren lĂ„ter annorlunda Ă€n vad den gamla gjorde, sĂ„ nu nĂ€r jag satte igĂ„ng den för första gĂ„ngen sĂ„ kom Juno genast skyndandes och stĂ€llde sig med tassarna upp pĂ„ en stol och kollade fascinerat pĂ„ den nya vattenkokaren en bra stund medan den mullrade. Man riktigt sĂ„g hur hon funderade. SĂ„ nyfiken, sĂ„ intresserad av allt som hĂ€nder. Min fina. đŸ©·

JĂ€klar, Folksam höjer premien med 400:- (!!!) pĂ„ Lillans försĂ€kring i Ă„r. DĂ„ har jag 60tkr i vet.vĂ„rd, ingen livförsĂ€kring, inget tillĂ€gg för TR, 1800:- fast och 25% rörlig sjĂ€lvrisk..sĂ„ jag har inte lagt till nĂ„got som drar upp premien extra, och kommer inte att göra det heller. De brukar höja med typ 100-150:-/Ă„r. đŸ€Ż
Men att byta Àr inget alternativ, vill inte ta den risken (Lillan fyller snart 10Är, och har lite nedsatt njurfunktion sedan nÄgot Är).

JĂ€klar, Folksam höjer premien med 400:- (!!!) pĂ„ Lillans försĂ€kring i Ă„r. DĂ„ har jag 60tkr i vet.vĂ„rd, ingen livförsĂ€kring, inget tillĂ€gg för TR, 1800:- fast och 25% rörlig sjĂ€lvrisk..sĂ„ jag har inte lagt till nĂ„got som drar upp premien extra, och kommer inte att göra det heller. De brukar höja med typ 100-150:-/Ă„r. đŸ€Ż
Men att byta Àr inget alternativ, vill inte ta den risken (Lillan fyller snart 10Är, och har lite nedsatt njurfunktion sedan nÄgot Är).
Har för mig Agria höjde Lucifers extra mycket det Äret han fyllde 10 Är. Men 400 var ju smÄtt galet.

Usch, Megaras gÄr ut i maj, fasar för hur mycket det kommer höjas. Hon Àr ju född 2017 sÄ börjar komma upp i Ären. Har dock inte varit inne förutom nÀr hon fick uvi förra hösten. SÄ förhoppsvis kommer det spela in. OcksÄ Folksam 1800 sjÀlvrisk, 75 ersÀttning, 60,000 vetvÄrd, TR/Forl och liv 5000. Just nu 2341 med mÀngd och fack rabatt.

Har för mig Agria höjde Lucifers extra mycket det Äret han fyllde 10 Är. Men 400 var ju smÄtt galet.

Det gjorde Folksam inte med Lillebror (som hade "samma" försÀkring).

Jag har aldrig (katter försÀkrade i Folksam sedan 2014) varit med om en sÄn höjning, trots att Lillebror var en hel del hos veterinÀren (nedsatt njurfunktion, TR, en del annat/tillfÀlligt, spondylos. TR gick inte pÄ försÀkringen dock.).

Lillan har TR men det gÄr inte pÄ försÀkringen (plus att de inte behövt ta bort nÄgra tÀnder de sista Ären). Förutom det sÄ har hon bara varit hos veterinÀren för kastration, öroninflammation (en gÄng, ett gÀng Är sen nu) och njurarna (det enda försÀkringen anvÀnts till hittills Àr att stÀlla diagnos - ultraljud och blodprov) - inga veterinÀrbesök som gick pÄ försÀkringen under det nuvarande försÀkringsÄret (försÀkringen förnyas i början av februari).

Oh well, det Àr vad det Àr. Det var bara betydligt mer Àn vad jag tÀnkt mig.

Senast Àndrad:

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 880
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 616
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?