Kattsnack 10

Nu är det i princip bestämt att den här lilla damen flyttar hem till mig, kollar försäkringar och vill ha forl med i försäkringen, IF låter rimligt, har ni bra erfarenheter av dom? Eller nåt annat bolag som ersätter forl som är bra
Fina, fina tjejen! 🥺❤️❤️❤️

Jag har IF till mina tjejer och hade det även till förra kisen. Det har alltid funkat mycket bra! Det enda negativa är att månadspriset bara ökar och ökar... men så är det väl för alla försäkringar, gissar jag. Men de har aldrig krånglat. ☺️

Burmahanar är generellt mer laid back (shhh säg inte det till @kma 😻 ) Men jag älskar mina bruna honor med 'tude. Även om just Megara är ett specialfall. Hon har läst vissa delar av rasbeskrivningen och lagt till x2, andra delar ignorerar hon.

Och låt inte Megara avskräcka dig från burmor! De är verkligen världens underbaraste katter och älskar sina människor. Och är för det mesta inte riktigt lika, hmm, integritetskrävande! som min lilla bruna dam. Hon kommer från samma linjer som Nikita men är totalt olik henne i humör och temperament.
Hihi, Sune är faktiskt rätt så laidback och har alltid varit.
Nicke Öhm ja han fyller 2 i mars, kanske lugnar ner sig vartefter eller inte :D Men blir gosigare för varje dag.

Megara är en såndär personlighet som jag ändå älskar när jag läser om henne. Skulle kunna vara så att det stundtals låter krävande, men man får ju samtidigt mycket tillbaka.

Lucifer hade integritet. Men samtidigt var han så smart, kärleksfull och busig. Han var allt i ett och helt underbar.
Kommer aldrig glömma skötaren på albano som tog hand om honom det mesta av tiden i två dygn när han blev inlagd. ”Jag älskar honom, får han flytta till mig, den mest underbara katt jag träffat”.
Då hade han fått gå lös i kattrummet, hängt efter henne och i princip legat i hennes famn och spann och buffade hela tiden. Sitta i bur var inte hans grej. Han pratade nog rätt rejält.

Så burmor är speciella :love:

Burmahanar är generellt mer laid back (shhh säg inte det till @kma 😻 ) Men jag älskar mina bruna honor med 'tude. Även om just Megara är ett specialfall. Hon har läst vissa delar av rasbeskrivningen och lagt till x2, andra delar ignorerar hon.

Och låt inte Megara avskräcka dig från burmor! De är verkligen världens underbaraste katter och älskar sina människor. Och är för det mesta inte riktigt lika, hmm, integritetskrävande! som min lilla bruna dam. Hon kommer från samma linjer som Nikita men är totalt olik henne i humör och temperament.
Jag önskar mig en korthårig katt som inte fäller, som älskar mig, alltid vill ligga i knäet, men som samtidigt inte river lägenheten som kattungar.

En social, men lugn katt utan päls helt enkelt.

Jag gillar inte extrema utseende åt något håll. Cornis Rex är på gränsen till för extrem.

Burmor ser trevliga ut på bild, men kanske en aning för vilda.

Jag älskar mina katter och skulle aldrig byta bort de. De är fyra år i år så förhoppningsvis dröjer det många år innan jag måste köpa ny katt.

Det enda negativa är pälsen och storleken (6 kg). Jag hade gärna haft en mindre katt (gärna runt 3 kg) och ABSOLUT INGEN PÄLS.

Jag önskar mig en korthårig katt som inte fäller, som älskar mig, alltid vill ligga i knäet, men som samtidigt inte river lägenheten som kattungar.

En social, men lugn katt utan päls helt enkelt.

Jag gillar inte extrema utseende åt något håll. Cornis Rex är på gränsen till för extrem.

Burmor ser trevliga ut på bild, men kanske en aning för vilda.

Jag älskar mina katter och skulle aldrig byta bort de. De är fyra år i år så förhoppningsvis dröjer det många år innan jag måste köpa ny katt.

Det enda negativa är pälsen och storleken (6 kg). Jag hade gärna haft en mindre katt (gärna runt 3 kg) och ABSOLUT INGEN PÄLS.

Då passar burman perfekt. Ingen underull så det man gör är att stryka över ryggen, eller ibland använda lite gummikarda (Nikita var tokig i den, Megara anser den helt onödig). De är 'lagomtypade' det står tom i rasbeskrivningen att de ska vara det. En tegelsten insvept i siden är ofta beskrivningen. De är relativt små och kompakta (honor väger ca 3.5) med hanar upp till 5, ibland 6kg.

Här är en bra beskrivning av burman av en burmafantast som tyvärr dog i cancer. Längre ner i kommentarerna skriver hen om resultatet för burmorna i en stor undersökning som gjordes i Norge.

https://burma.ifokus.se/discussion/1391042/ar-burma-ratt-kattras-for-mig

Även om burmor ofta vill ha en kompis så finns det utpräglade ensamkatter som både Nikita och Megara var/är.

Jag läste på en veterinärkliniks hemsida om kastrering. Man kunde boka online, det stod pris men om det var en raskatt skulle man ringa och boka. Varför?

Jag läste på en veterinärkliniks hemsida om kastrering. Man kunde boka online, det stod pris men om det var en raskatt skulle man ringa och boka. Varför?

Jag vet inte vad deras anledning är, men vad jag förstått finns det i vissa raser (birma tex) anlag som gör att de kan reagera annorlunda på narkos.

Sånt kan vara bra att prata om innan, det är ju inte heller alltid angiven ras innebär att det inte ligger andra raser de närmsta generationerna bakom.

Imorgon ska Chloe (och jag med faktiskt) till tandläkaren och eftersom hon då ska sövas (det ska inte jag dock) får hon inte äta efter 22 ikväll. Vilket betyder att inga av de 4-benta flickorna får äta frukost (det får den 2-benta göra tack och lov) innan vi åker imorgon. Seven är generellt rätt usel på att svälta (hennes ord) så jag funderar på om jag ska tillbringa morgonen i bilen för att slippa att öronen vissnar helt?

Imorgon ska Chloe (och jag med faktiskt) till tandläkaren och eftersom hon då ska sövas (det ska inte jag dock) får hon inte äta efter 22 ikväll. Vilket betyder att inga av de 4-benta flickorna får äta frukost (det får den 2-benta göra tack och lov) innan vi åker imorgon. Seven är generellt rätt usel på att svälta (hennes ord) så jag funderar på om jag ska tillbringa morgonen i bilen för att slippa att öronen vissnar helt?
De gånger Skrutt åkt till veterinären väntar jag tills han är i buren och vi ska åka och ger sedan Wilma mat innan vi går.

Wilma verkar fått korn på en leksak i köket nu innan jag åkte till jobbet, ska försöka se om jag hittar någon att slänga ut när jag kommer hem i morgon bitti. Känns inte så fräsch med döda leksaker på mattor och golv om de blir liggandes i några timmar. :yuck:
Kunde inte se någon leksak men undrar om det ändå inte ligger någon under sängen, kanske. :cautious:
Nu har jag dock haft en timmes onlinemöte och måste försöka sova lite till om jag ska orka jobba inatt, så jag få kolla i morgon. 🥱

Det är bara att erkänna, båda katterna börjar bli lite väl runda om magen (nej, absolut inte försäkrar fröknarna…).

Problemet är att jag måste ge åtminstone lite torrfoder.

De får nu två burkar blötmat morgon och kväll samt max 1 dl torrfoder morgon och kväll att dela på.

Generellt är det ju bättre att minska på torrfodret, men i och med specialmat måste de ha lite.

Funderar på att minska till 0,5 dl torrfoder morgon och kväll och ge samma mängd blötmat, eller är det bättre att minska på blötmaten?

Byta mat är inget allternativ. Min stora har aldrig mått så bra som på detta foder … vilket gör att jag är lite försiktig med att minska på torrfodret.

@ufot jag hade dragit ner på torrfodret.

Mina tre delar på 50 g torrfoder och en halv tetra blötmat per dag.
Det var min tanke också … om det inte vore för specialmat.

Jag är jättedålig på tabeller. Den stora ska väga 6 kg och den lilla 5,5 kg. Hur mycket mat behöver de egentligen?

Nu väger de ca 6,3 och 5,8 kg.

Det var min tanke också … om det inte vore för specialmat.

Jag är jättedålig på tabeller. Den stora ska väga 6 kg och den lilla 5,5 kg. Hur mycket mat behöver de egentligen?

Nu väger de ca 6,3 och 5,8 kg.
Det är mer eller mindre omöjligt att veta hur mycket de ska ha. Precis som för människor beror det på så många olika saker, metabolism och aktivitetsnivå till exempel.

Min erfarenhet är att det ofta behövs mindre än man tror (och vad katterna påstår). Det känns snålt att mata så lite, men det blir bättre i längden.

Det är mer eller mindre omöjligt att veta hur mycket de ska ha. Precis som för människor beror det på så många olika saker, metabolism och aktivitetsnivå till exempel.

Min erfarenhet är att det ofta behövs mindre än man tror (och vad katterna påstår). Det känns snålt att mata så lite, men det blir bättre i längden.
Det är verkligen jättesvårt, inte minst för att min stora har känslig mage. Hon är utredd från nos till svans och jag har testat olika sorters mat. Nu mår hon bättre än hon någonsin gjort, vilket gör att jag är ytterst försiktig med att ändra något. Samtidigt ska de ju inte gå upp i vikt heller.

De har alltid haft i princip fri tillgång på torrfoder. De äter väldigt ojämnt. De får aldrig mer än 1 dl morgon och kväll. Ibland är allt uppätet, ibland behöver jag inte fylla på. Vissa dagar fyller jag på 0,5 dl, andra dagar lite mer och ibland (ganska så sällan) 1 dl.

Det är bara att erkänna, båda katterna börjar bli lite väl runda om magen (nej, absolut inte försäkrar fröknarna…).

Problemet är att jag måste ge åtminstone lite torrfoder.

De får nu två burkar blötmat morgon och kväll samt max 1 dl torrfoder morgon och kväll att dela på.

Generellt är det ju bättre att minska på torrfodret, men i och med specialmat måste de ha lite.

Funderar på att minska till 0,5 dl torrfoder morgon och kväll och ge samma mängd blötmat, eller är det bättre att minska på blötmaten?

Byta mat är inget allternativ. Min stora har aldrig mått så bra som på detta foder … vilket gör att jag är lite försiktig med att minska på torrfodret.

Mina får 25 gram torrfoder (= 2 strukna matskedar av den maten vi ger nu, men torrfoder varierar ju enormt i densitet beroende på form) och 170 gram blötmat (två portionspåsar) per katt och dag. Lagom vikt på ca 4 kg för den medelaktiva vuxna och 3,5 kg för den högaktiva ungkatten. Med ett annat torrfoder blev de överviktiga på samma giva, så man får ta tabellerna med en stor portion skepsis. De enda jag haft som faktiskt behövt angiven dagsportion har varit katter i avel.

Som jämförelse så fick min förra hankatt med precis samma livsstil något mindre mat för att hålla sin idealvikt, som var ca 4,6 kg, medan min förra honkatt behövde äta lika mycket som honom till sina 3,2 kg. Han hade inte vunnit det genlotteriet...

(Jag är nyfiken på vad det är för specialmat som gör att de måste få torrfoder? Har aldrig stött på att det inte funkar att enbart ge blötmaten av ett specialfoder, snarare det motsatta.)

Mina får 25 gram torrfoder (= 2 strukna matskedar av den maten vi ger nu, men torrfoder varierar ju enormt i densitet beroende på form) och 170 gram blötmat (två portionspåsar) per katt och dag. Lagom vikt på ca 4 kg för den medelaktiva vuxna och 3,5 kg för den högaktiva ungkatten. Med ett annat torrfoder blev de överviktiga på samma giva, så man får ta tabellerna med en stor portion skepsis. De enda jag haft som faktiskt behövt angiven dagsportion har varit katter i avel.

Som jämförelse så fick min förra hankatt med precis samma livsstil något mindre mat för att hålla sin idealvikt, som var ca 4,6 kg, medan min förra honkatt behövde äta lika mycket som honom till sina 3,2 kg. Han hade inte vunnit det genlotteriet...

(Jag är nyfiken på vad det är för specialmat som gör att de måste få torrfoder? Har aldrig stött på att det inte funkar att enbart ge blötmaten av ett specialfoder, snarare det motsatta.)
De får Royal Canin Digestive och Royal Canin hairball. De finns visserligen som blötmat, men dels anser fröknarna att de är oätbara och dels är de på riktigt snordyra. Det är helt enkelt inte försvarbart att köpa blötmaten när torrfodret fungerar utmärkt. Båda fröknarna dricker bra, vilket gör att jag inte är det minsta orolig att ge torrfoder.

Den stora åt ett tag enbart torrfoder, men kan nu äta lite blötmat utan problem. Mer exakt får de 142 gram blötmat (Gourmet) morgon och kväll att dela på. Jag har testat andra sorter av blötmat, men denna fungerar bäst.

De får Royal Canin Digestive och Royal Canin hairball. De finns visserligen som blötmat, men dels anser fröknarna att de är oätbara och dels är de på riktigt snordyra. Det är helt enkelt inte försvarbart att köpa blötmaten när torrfodret fungerar utmärkt. Båda fröknarna dricker bra, vilket gör att jag inte är det minsta orolig att ge torrfoder.

Den stora åt ett tag enbart torrfoder, men kan nu äta lite blötmat utan problem. Mer exakt får de 142 gram blötmat (Gourmet) morgon och kväll att dela på. Jag har testat andra sorter av blötmat, men denna fungerar bäst.

Ja, då hade jag nog försökt minska hyfsat proportionellt, även om det förmodligen är mycket mer "energi i förhållande till mättnad" i torrfodret. Kanske testa att minska lite mer av den sorten som har högst energiinnehåll, och se om det funkar?

Mina har också Gourmet som en av sina favoriter. Man får ju gilla läget när det är något som funkar.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 134
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka