En vän kom med en loppisfyndad islandströja igår. Cleo gillade den INTE. Hon gjorde stora ögon, reste ragg och fräste och kom inte fram förrän jag tagit av mig det där monstret.
Den ska såklart tvättas men jag kan inte låta bli att undra om det fanns (o)djur (
) i hemmet den kom ifrån eller om det var ullen som fick henne att dissa den så totalt.
Dessutom var hennes favoritgodis slut så den stackars katten tvingades äta frystorkat kycklinghjärta istället för partymix.
Det är inte ovanligt att katter reagerar på ylle som luktar ull. Mina är onödigt förtjusta i det, men andra kanske tycker det är otäckt i början?
Jaha första negativa.
Hon fick va i badrummet en stund sen har jag släppt ut henne i huset lite. Nu hade hon gått och kissat i sängen och sen lagt sig bredvid där hon kissat
jag fixar verkligen inte att ha djur som inte är rumsrena, jag menar självklart INTE att jag ska lämna tillbaka henne men jag måste få ordning på detta typ omgående. Kanske va det bara att hon inte vågade gå tillbaka till badrummet? hon har mest varit inne i sovrummet sen jag släppte ut henne.
Hur ska jag göra nu för att detta inte händer igen? Vet inte ens hur jag ska få rent madrassen nu
Vad har hon för bakgrund? Hur gammal är hon? Kastrerad? Är hon van vid att leva i hemmiljö?
Jag har alltid täckt känsliga möbler innan jag tar in en katt som inte är helt säker på hemmiljö (eller lite orolig i största allmänhet), för att göra introduktionen säkrare.
Med en osäker katt ska du absolut ha en kattlåda i det rummet den helst vistas, så att du inte hindrar katten att använda lådan för att den känner sig osäker där lådan står. Likaså med mat och vatten. Är det en skygg katt kan det vara vettigt att avgränsa ytan den kan vara på, ifall det finns ställen i hemmet som är mer troliga att vara skrämmande i början. Bättre att ha många lådor i början, tills man är helt säker på beteendet att välja låda är etablerat. Om jag var osäker skulle jag även ha flera typer av lådor (med huv, och öppen, och helst en som är mycket större än man tror behövs) och några olika sorters sand, om jag inte redan vet vilken sand katten föredrar.
Har du Feliway? Feliway-spray kan vara bra till tex säng och liggplatser, feliway i väggen för att få miljön att kännas tryggare.
Oftast är det inget problem alls när katten är ordentligt hemmastadd. I de 23 år jag haft katt (och uppfödning) har det bara varit fertila katter och när de är sjuka som de inte varit 100% rumsrena efter introduktion. Inte alls ovanligt med olyckor i början dock, så få inte panik för en gång!
Min senaste flyttade ju in som vuxen, fertil avelshane som inte bott i "vanligt hem" sen han började para. När han flyttade in kissade han givetvis ner hela badrummet där han blev placerad, helt logiskt ur hans synvinkel. Första månaderna efter kastreringen kissade han med jämna mellanrum, sen blev det glesare och glesare och nu i julas (ett halvår efter flytt och kastrering) kunde jag ta med dem till mina föräldrar utan minsta problem. Vi har haft ett duschdraperi som överkast, och madrasskydd över armstöden på soffan eftersom det var sådana ställen han kissade på.
Nu var det här ju en katt jag visste markerar innan han flyttade in, med en okänd katt skulle jag anta oro eller, om de verkar stressade runt själva kissandet, urinvägsbesvär. (Urinvägsproblem är ofta stressrelaterade hos katt, så det kan bryta ut i samband med flytt.)