Kattsnack 10

Nu har vår fantastiska veterinär skrivit recept till oss på två andra preparat, ett restnoterat men som vi kanske kan få tag på där vi får ge 3/4 tablett, samt det där en dos är 1,5 tiondel. Det andra är inte restnoterat, men är sista val bara på grund av delningen.
Så nu blir det till att kolla runt/ringa runt hos apotek igen ikväll och imorgon (epilepsimedicin är klassat så veterinären kan inte se vilka apotek som har, och de olika kedjorna kan bara kolla hos butiker inom kedjan, så man måste kontakta alla individuellt :down:)

Nu har vår fantastiska veterinär skrivit recept till oss på två andra preparat, ett restnoterat men som vi kanske kan få tag på där vi får ge 3/4 tablett, samt det där en dos är 1,5 tiondel. Det andra är inte restnoterat, men är sista val bara på grund av delningen.
Så nu blir det till att kolla runt/ringa runt hos apotek igen ikväll och imorgon (epilepsimedicin är klassat så veterinären kan inte se vilka apotek som har, och de olika kedjorna kan bara kolla hos butiker inom kedjan, så man måste kontakta alla individuellt :down:)
Du kan inte se det på fass så slipper du ringa runt till alla?

Även på apotekens hemsidor kan du bara se om de erbjuder det till försäljning om du har recept och det är bara kronans och hjärtat som har så man kan kolla om de har på apotek via mina recept-sidan, därav allt ringande/chattande.

Nix, som sagt klassat (vet inte om det är narkotika klassat eller annan speciell klassning) innebär att det får inte visas lagerstatus öppet, varje apotekskedja kan kolla inom sina egna butiker, men inte hos andra apotekskedjor, och det finns inte på fass eller så veterinären kan kolla upp det.
Ok synd. Ibland är outsourcing till sin nackdel.

Jag sitter framför datorn med blekning i håret och Kim känner att han MÅSTE sitta på mitt ena knä, samtidigt som han med jämna mellanrum stirrar på mig med absolut förakt i stora, runda ögon och sniffar i luften. Jag antar att jag luktar ganska starkt och att det inte passar... 😅

Med lite tur får vi rätt tablett imorgon, ordern har inte makulerats än i alla fall. Tills dess finns det apotek inom köravstånd som har den svårdelade tabletten, så vi kan köpa och ge den tills vi får tag på annat, samt ha som back up om det fortfarande är svårt att få tag på nästa gång vi behöver ta ut nytt. Inte optimalt, men jag är bara glad vi får tag på något, inte bra om vi hade tvingats att plötsligt sluta ge epilepsimedicin.

Tvättat Oscar lite försiktigt runt ögonen, kammat ansiktet och kardat igenom svansen. Han bara spinner och tycker det är mysigt 😍
Funderar på att skicka bilden till min chef, tyvärr, jag kommer inte idag 😁
IMG_20231026_122139.webp

Megara är hård i magen, hon går på lådan och skrapar men det kommer inte ut mycket lite/ingenting. Hon får psyliumfrön eftersom hon är hård i magen allmänt. Men nu behövs det lite starkare grejer tror jag. Förslag? Tips? Jag funderar på laktulos i maten.

Megara är hård i magen, hon går på lådan och skrapar men det kommer inte ut mycket lite/ingenting. Hon får psyliumfrön eftersom hon är hård i magen allmänt. Men nu behövs det lite starkare grejer tror jag. Förslag? Tips? Jag funderar på laktulos i maten.
Laktulos brukar väl rekommenderas, har aldrig lyckats blanda i maten här dock och det är väldans kladdigt :D. Men nu pratar vi i iofs glufs Megara :heart

Kattmalt brukar sätta igång Sunes mage ibland.

I hemgångsråd för förstoppning (från albano).Står förutom laktulos och psylliumfrön.

Messmör 1/2 tesked.

I hemgångsråd för förstoppning (från albano).Står förutom laktulos och psylliumfrön.

Messmör 1/2 tesked.

Jag gav henne messmör en gång men då blev det senap

Edit: Laktulos är vidrigt klibbigt och har lätt för att läcka. Slängde ut flaskan jag hade pga det. Men kanske om jag köper en liten flaska och håller den väl insvept.

Jag gav henne messmör en gång men då blev det senap

Edit: Laktulos är vidrigt klibbigt och har lätt för att läcka. Slängde ut flaskan jag hade pga det. Men kanske om jag köper en liten flaska och håller den väl insvept.
Senap är inte kul.

Fick även med mig miralax, pulver man blandar med vatten. Fungerar på liknande sätt som laktulos om jag förstått rätt. Från albano. Men vet inte var man får tag på det förutom där. Möjligen andra veterinärkliniker.

Microlax eller Toilax löser en lindrig förstoppning 😊
Ja microlax har jag använt till Lucifer. :)
Men rekommenderas att försöka med det andra först, men han hade njursvikt och i slutet lymfom och var inlagd flera gånger för förstoppning.
De sa då att det kunde vara lite riskfyllt med microlax om han var uttorkad.

Sune är ibland lindrigt förstoppad. Har Lindrig och stabil njursvikt. Dricker normalt. Är det dumt att prova microlax på honom när det kommer ut kaninpluttar? Är laktulos ”snällare”?

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 697
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka