Kattsnack 10

Wilma är listigare än matte. 😼
Jag hade två påsar chips och ostkrokar häromkvällen. Lilla fröken bad snällt om att få smaka av bägge och sen när matte vek ihop påsarna och la dem så de inte skulle skulle gå upp lämnades de sedan framme, Dagen efter hittade matte bara en påse, den med chips.

Inga spår av den andra påsen, varken tom eller några ostkrokar. Finns ju ett par hundar att skylla på, men mysteriet med den försvunna påsen var fortsatt olöst. Igår upptäckte matte att Wilma satt under soffbordet och knaprade på en ostkrok. Matte förvånad men tänkte hon hittat någo matte tappat på golvet. En stund senare knaprade Wilma på en ny ostkrok och matte ännu mer förvånad.

Mysteriet fick sin förklaring efter en liten stunds spionerande av matte. Någon hade snott påsen och gömt den under soffan, så Wilma tar sig lite snacks när hon känner för det och varken brorsan eller de dumma hundarna, eller matte för den delen, kan äta upp dem för henne! 😸
Smart kisse.

Jag klappade Älva på balkongen, och då bestämde hon att vi skulle in och gosa i soffan. Det är samma rutin varje gång - då går vi tillsammans genom lägenheten och så sätter jag mig i soffan och måste skynda mig att lägga filten över knät, för Älva blir otålig och vill gosa OMEDELBART.

Älva hoppade upp till mig och jag klappade henne och berättade för henne att "Ja, du är min finaste lilla tjej."

"Meeeeeow" låter det då från golvet. Då har Juno följt med från balkongen och hörde mig svika henne så. 😭 Jag fick snabbt förklara för henne att hon såklart OCKSÅ är min finaste lilla tjej. Ack, det är då inte lätt! 😂

Funderar. Megara har alltså frossat Dreamies rejält (tre påsar). Hon har även fått en bra portion frukost/lunch. Särskilt som hon slickade tallriken efter att jag tagit undan den eftersom hon inte var intresserad just då.

Nu är frågan, hur mycket/ingen middag ska hon få?

Funderar. Megara har alltså frossat Dreamies rejält (tre påsar). Hon har även fått en bra portion frukost/lunch. Särskilt som hon slickade tallriken efter att jag tagit undan den eftersom hon inte var intresserad just då.

Nu är frågan, hur mycket/ingen middag ska hon få?
Beror på om du vill ha någon sömn öht inatt :D

Själv hade jag nog försökt skjuta på maten till så sent som möjligt och ge hm halv middag max. Å andra sidan förstör det kanske matrutinen. Och sen lite mindre frukost imorgon och sen tillbaka till det vanliga.

Gav Megara en liten middag just innan jag gick och la mig vid midnatt, då hade hon varit ganska odräglig i några timmar. I morse visste jag iaf att hon inte fått tag på fler dreamies eftersom hon var på mig som en hök vid kvart över sju med sin vanliga rutin av kurr, bit, slick, äta kablar. Stapplade upp och gav henne en mindre portion frukost. Nu är vi tillbaka på banan igen, efter en mindre lunch också. Megara hälsar dock att vadå Dreamies, hon svääääälter 😾

Jag måste uppdatera om mina kattpromenader 😂

För snart ett år sedan köpte jag en liknande vagn som den på bilden.

Jag adopterade min katt från ett djurhem när han var 8 år (idag är han 13) och han har alltid levt som innekatt. Jag försökte först ge honom utevistelse genom att ta ut honom i sele men det blev mest plågsamt för oss båda. Han fick panik så fort vi bara närmade oss huvudentréns dörr och jag fick så många rivsår att jag såg ut ut att ha ett djupt självskadebeteende. Det gick bara inte.

Sen hittade jag en hund/kattvagn i en av stans djuraffärer som var tillräckligt rymlig och stabil så att han kan vända sig utan problem. Jag tänkte egentligen att det med stor sannolikhet skulle vara pengar rätt i sjön och att katten säkert skulle skrika lika mycket i den som han gör när vi måste åka iväg med bilen någonstans men jag tyckte ändå att det var värt att testa.

Och vilken skillnad! Han älskar sin vagn och han älskar att få komma med ut på promenad. Han känner sig trygg i vagnen i och med att han kan dra sig lite undan om det kommer något läskigt och samtidigt sitter han en bit upp så att han ser ordentligt. Han tycker till och med att det är så roligt att han själv kliver in i vagnen om jag ställer en pall bredvid 😻

1664726053101.png

Vilka ljud reagerar era katter på? Jag kollar på en dokumentär om katter (förövrigt sjukt bra, The Story of Cats) och där morras det och låter högt av olika katt arter. Men Megara vickar inte ens på ett öra. Försökte med vargylande, men inte heller det bryr hon sig om. Eller björnljud. Min brors katter reagerade starkt på vargar tydligen.

Det enda hon reagerar på är kattungar och ibland arga katter.

Vilka ljud reagerar era katter på? Jag kollar på en dokumentär om katter (förövrigt sjukt bra, The Story of Cats) och där morras det och låter högt av olika katt arter. Men Megara vickar inte ens på ett öra. Försökte med vargylande, men inte heller det bryr hon sig om. Eller björnljud. Min brors katter reagerade starkt på vargar tydligen.

Vanliga katter reagerar de på. Ibland tjock svans när de ser en tavla med tiger. Ljud och tv program med tigrar lejon mm reagerar de inte på.

Jag såg en dokumentär om Pumor på eldslandet för något år sedan.

Två av mina katter TITTADE faktiskt på dokumentären en lång stund, där mycket handlade om hur mamma Puma, tog hand om sina ungar. Ljud från både mor och barn förekom.

Ingen av dem brukar bry sig. Inte ens när katter slåss på innergården 😆
Kantarellen kan sitta där ute mitt under en catfight utan att ens titta på dem, han tittar bara på sina Tornseglare ❤️
Han älskar även att titta på naturprogram med fåglar 😁

Harry är har ätit lite för mycket snusk i stallet och får canicura-pasta, får tvinga i honom den. Samtidigt sitter Kantarell och Paisley och väntar på att få smaka, bägge två tycker att det är jättegott 😆

Vaknade imorse med Megara som sov i knävecket. Jag förstår inte hur hon hamnade där utan att jag märkte det. Hon måste ha krupit in under täcket i natt och lagt sig till rätta. Märker att hon numera sover mycket mer ofta under täcket än under sommaren fast innertemperaturen faktiskt är densamma.

Är det någon annan som också upplever att katten vill sova närmare, under täcket och liknande trots att temperaturen egentligen är densamma.

Vaknade imorse med Megara som sov i knävecket. Jag förstår inte hur hon hamnade där utan att jag märkte det. Hon måste ha krupit in under täcket i natt och lagt sig till rätta. Märker att hon numera sover mycket mer ofta under täcket än under sommaren fast innertemperaturen faktiskt är densamma.

Är det någon annan som också upplever att katten vill sova närmare, under täcket och liknande trots att temperaturen egentligen är densamma.
Stora herrn sover i fotändan jämt, men nu sen nån vecka tillbaka ska han ligga i knävecket eller bredvid huvudet.

Inte under täcket men täcket ska gärna ligga omkring honom

Mina katter reagerar verkligen inte på mycket, i alla fall inte här hemma. Det smäller och har sig här ganska ofta, så de är liksom härdade. Dock vet jag att jag för några år sedan fick sluta kolla på en stream där någon spelade Super Mario Maker 2 för att Älva ogillade ljudet av när mynten plockades upp. :o

Det är fortfarande för varmt för Isis, hon ligger en kort stund på mig men sedan lägger hon sig i fönstret eller på den andra sängen.

Isis hoppade till häromdagen av en ringklocka när jag tittade på en serie på TV. Hon kan reagera på katter som jamar och jag använde ju det för att locka fram henne när hon hittat ett krypin på ett kasst ställe i fältkontoret. Jag sökte på "angry cats" på YT och kattrackan kom fram direkt :rofl:

Isis hoppade till häromdagen av en ringklocka när jag tittade på en serie på TV. Hon kan reagera på katter som jamar och jag använde ju det för att locka fram henne när hon hittat ett krypin på ett kasst ställe i fältkontoret. Jag sökte på "angry cats" på YT och kattrackan kom fram direkt :rofl:

Ja just ja ringklocka eller knackningar är fruktansvärt otäckt för en varulv kan komma. Dottern när hon spelar horn men det värsta är om grannen startar sin mustang.

Ja, just ja, när ni nämner det! Älva AVSKYR ljudet av porttelefonen och dörrens ringklocka... men det gör jag också. 🙈 Här skjuts fyrverkerier i tid och otid, och bara härom dagen använde polisen en distraktionsgranat alldeles i närheten - helt lugnt! Men när någon vill besöka oss... :nailbiting:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka