Kattsnack 10

Ja, jag tänker att man förmodligen kommer vilja behålla varenda katt man tar hem. Men jag vill göra nånting! Själva katthemmet ligger lite för långt bort för att jag ska kunna åka dit och hjälpa till.

Jag tror jag skulle klara det, rent mentalt alltså. Fast det finns en risk för crazy cat lady (förlåt, dedicated feline enthusiast :D )
Vissa katter fastnade jag faktiskt inte för alls, sen brydde jag mig ju jättemycket och ville att de skulle bli friska och trygga men att det var liksom det som var målet. Men en grej som jag tyckte var jättejobbigt var att det inte var mitt beslut hur mycket vetvård de skulle få eller om det var dags att avsluta det hela. Men absolut, givande och glad att jag gjort det!

Jag skulle inte bli förvånad om vädret har ett finger med i spelet. Bevisligen är det ju något som är igång i kroppen på honom med tanke på den tidigare svarthakan och sedan tät päls i den här luftfuktigheten... :(

Hoppas njurarna ser bra ut och att utslagen lugnar ner sig

Ja usch för denna luftfuktighet får gärna bli lite torrare väder.
Ser bättre ut idag iaf. Så ska tvätta igen sen, man vill ju dock inte vara på och tvätta för mycket heller.

Tack :) Njurvärdena har varit lindrigt förhöjda men stabila sen 2017 så jag hoppas det fortfarande är lugnt.

Jag har varit jourhem, men jag blev så engagerad och det blev tufft - alla katter mår ju inte så bra och det går inte vägen alla gånger. Men. Jag träffade katten med stort K på det sättet, hon är död idag, men är så glad att ha träffat henne och fick några fina år ihop med henne (köpte henne ganska direkt när jag blivit jourhem.)
Detta kunde nästan vart jag som skrev! Jag och mamma vart jourhem många gånger och min hjärtekisse, var våran första :heart Många som fått bra hem (t.ex Hollie ;) ), många som man vill behålla och en del som faktiskt fått stanna.
Värsta var en liten grå långhårig kattunge som dog i famnen hos min mamma, då var jag både ledsen och arg på världen 💔, tal om inte allt går vägen.
Även haft en som aldrig blev helt social eller helt klappbar, men hon fick stanna permament tills hon fick avlivas tyvärr pga dåliga njurar.

Tips från mig är verkligen testa all möjligt godis för locka fram, ibland kan oväntade ske :D Hollie lyckade inte locka fram med nått godis, men falukorv det va :love1:

Önskar kunde va jourhem igen, nu bor med sambon, men är lite saker som inte klaffar helt för det. Så får drömma tills vidare. 😻

Lyckats boka tid för Sune, första lediga var 26 sep (de har verkligen mycket att göra på albano) och hon jag pratade med lyckades inte få upp några listor på tider med ultraljud så vi kom fram till att vi tar en vanlig tid för seniorkoll och försöka lyckas ta med urinprov. Haha lycka till till mig :D får kanske öva på att skjuta under en skål redan nu. Behövs UL så kanske de kan göra det då ändå (som hon sa, finns ju alltid de som kör UL på plats) eller så får vi helt enkelt komma på ett till besök.

Svansen ser fortfarande bättre ut än när jag först såg det. :up:

Kräsna Sune blev handmatad med blötmaten och då var det väldigt gott. Ny batch såhar inte ens lyckats ens med strössel med torrisar senaste dagarna, för han har trots att jag blandat plockat ut torrisarna för att sedan väcka mig några gånger på natten och be om strössel:meh:. Nu har det förhoppningvis släppt och går att äta själv.

Freja har fått hyperkalcemi, veterinären ringde idag och sa att det är antagligen idiopatisk, men att nästa steg hade varit fullt bukultraljud för att se om det är en cancer. Annars så är det tydligen inget som riktigt går att behandla, hon så man kan testa med kost och kortison.
Men med detta, att hon redan har njursjukdom och äter specialfoder för det, högt blodtryck, att hon har återkommande urinvägsinfektioner som alltid kräver dubbel kur antibiotika och att hon blivit akut jättedålig med både njurinfektion och njursten de senaste åren så bestämde vi att nu är de tdahs att säga hejdå. Hon har börjat tycka det är jobbigt att ta medicin dagligen och vi säger mycket hellre hejdå nu, när hon fortfarande är pigg och mår hyfsat bra, än väntar tills sjukdomarna sliter ut henne eller hon blir akut sjuk igen. Nu kan vi ta lite tid till att bestämma när och vad vi gör efter, kan förklara för dottern och låta henne säga hejdå, och skämma bort henne lite extra, vilket känns mycket bättre än att behöva göra allt det snabbt för att hon är så dålig.

Urax har vägrat Hills njurfoder (både torrfoder och blötmat) i 2 dygn. Hade Specific hemma (både torrfoder och blötmat) men det var tydligen ännu äckligare, för han hulkade när han luktade på det :meh: Hade RC Renal (torrfoder) hemma också men det var lika äckligt som Hills. Fortiflora smakar skunk. Inte gott att blanda sorterna heller. Strössla njurgodis uppepå är blä. Oralade är helt odrickbart. Så idag fick jag köpa RC Renal blötfoder (som han ratat innan) - och tack och lov - så har han ätit lite :up:

Det är kasst för hans mage att byta foder men magen blir inte heller bra av att han inte äter på flera dagar och måste till veterinären och bli stressad :( Denna katten ger mig nästan magsår

Freja har fått hyperkalcemi, veterinären ringde idag och sa att det är antagligen idiopatisk, men att nästa steg hade varit fullt bukultraljud för att se om det är en cancer. Annars så är det tydligen inget som riktigt går att behandla, hon så man kan testa med kost och kortison.
Men med detta, att hon redan har njursjukdom och äter specialfoder för det, högt blodtryck, att hon har återkommande urinvägsinfektioner som alltid kräver dubbel kur antibiotika och att hon blivit akut jättedålig med både njurinfektion och njursten de senaste åren så bestämde vi att nu är de tdahs att säga hejdå. Hon har börjat tycka det är jobbigt att ta medicin dagligen och vi säger mycket hellre hejdå nu, när hon fortfarande är pigg och mår hyfsat bra, än väntar tills sjukdomarna sliter ut henne eller hon blir akut sjuk igen. Nu kan vi ta lite tid till att bestämma när och vad vi gör efter, kan förklara för dottern och låta henne säga hejdå, och skämma bort henne lite extra, vilket känns mycket bättre än att behöva göra allt det snabbt för att hon är så dålig.
Jag beklagar att ni behöver ta beslutet, men så rätt och ansvarsfullt av er att sätta kattens bästa först. ❤️

Juno har ett sår i nacken. 😔 Katastroftankarna drar ju igång direkt och börjar befara foderallergi, men jag försöker ta några djupa andetag och se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna. Jag har inte sett henne klia sig eller så i alla fall.

IMG_20230818_084016.webp

Något av det bästa jag vet är när en liten katt ligger och sover och får lite dröm-ryckningar i morrhår och tassar. 😻❤️ Juno ligger ofta nära och drömmer, och det är svårt att låta bli att begrava näsan i hennes fluffiga päls när hon blir så oemotståndligt söt.

Wilma är listigare än matte. 😼
Jag hade två påsar chips och ostkrokar häromkvällen. Lilla fröken bad snällt om att få smaka av bägge och sen när matte vek ihop påsarna och la dem så de inte skulle skulle gå upp lämnades de sedan framme, Dagen efter hittade matte bara en påse, den med chips.

Inga spår av den andra påsen, varken tom eller några ostkrokar. Finns ju ett par hundar att skylla på, men mysteriet med den försvunna påsen var fortsatt olöst. Igår upptäckte matte att Wilma satt under soffbordet och knaprade på en ostkrok. Matte förvånad men tänkte hon hittat någo matte tappat på golvet. En stund senare knaprade Wilma på en ny ostkrok och matte ännu mer förvånad.

Mysteriet fick sin förklaring efter en liten stunds spionerande av matte. Någon hade snott påsen och gömt den under soffan, så Wilma tar sig lite snacks när hon känner för det och varken brorsan eller de dumma hundarna, eller matte för den delen, kan äta upp dem för henne! 😸

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka