Kattskötsel

Sv: Kattskötsel

Sant. Men det funkar så bra att ha ute katterna för mig så jag kommer nog ändå fortsätta. Och om det händer något så.. Ja det är ju synd, och jag kommer säkert inte släppa ut katter i det området nått mer. Men jag känner ändå att jag inte kan tänka "om" hela tiden.

Skulle kastrering vara ett grundläggande krav? Hur ska det då komma till nya kissar?!

Visa skrev:
Skulle kastrering vara ett grundläggande krav? Hur ska det då komma till nya kissar?!

Det ska vara ett grundläggande krav för alla lösgående katter kan jag tänka mig är det som menas.

Nya kissar är inte ett problem. Titta in på olika katthems sidor så ser du hur många oönskade hemlösa katter det finns redan idag (och kom ihåg, det är bara en liten andel av de hemlösa och oälskade varelserna du hittar på de sidorna).

Så länge det finns människor som råkar husera okastrerade katter som de låter gå vind för våg så kommer det att fortsätta finnas hemlösa att ta hand om och älska. Vi som älskar våra katter behöver inte hjälpa till att skaffa fler bondkatter till världen som vi sen får kämpa för att hitta värdiga ägare till.

Sol skrev:
Veterinärerna tar lite olika pris för vaccination, delvis beroende på vilket vaccin de använder. Jag betalar 320 kr/sprutan för Purevax. Använde Felocell tidigare och då fick jag betala 250 kr/sprutan. Purevax kan dock vara värt de där extra 70 kr då det är det nyaste vaccinet och därmed det mest "uppdaterade".

Oj vad dyrt här tar de 150 :- för en kattpest vaccination. :smirk:

Sol skrev:
Det ska vara ett grundläggande krav för alla lösgående katter kan jag tänka mig är det som menas.

Tack! Ja, givetvis var det så jag menade. Och precis som Ullo säger; så otroligt stort som "överskottet" av huskatter är skulle det knappast bli kattbrist om alla tänkande, medvetna huskattsägare kastrerade sina katter. I bästa fall skulle kanske "kattungar bortskänkes"-annonser och antalet halvvilda/vilda hemlösa katter minska något och katthemmen inte längre skulle vara överfulla. Men det är väl en utopi :(

Visa skrev:
Det beräknas att det finns 100.000 hemlösa katter i Sverige.
Kattungar. ungkatter,vuxna katter, alla färger,korthåriga, semilånghåriga, långhåriga,tama, skygga.
Nej jag tror inte att huskatten som släkte dör ut för att man som kattägare kastrerar sin katt.
En del kanske tycker att katter som har bott ute hela sitt liv inte kan tas in, men fd hemlösa katter som jag har anpassat sig till att leva inne och går inte ens ut på balkongen.
Tar man in en hemlös dräktig hona som får kattungar inne så blir kattungarna oftast lika sociala som när ens egen katt får ungar.
Även kattungar som föds ute kan man få tama och gosiga.

Drömde en jättekonstig dröm inatt om att det var några som hade gruspåsar som dom säljde för 35 kr styck. Å till varje påse man köpte fick man med en kattunge. Alltså det var en påse med sand och en kattunge, alltså instängd i påsen med sanden!

Tror det var pga den här tråden jag drömde det fatksitk, när ni säger att det är så mkt överskott med katter :smirk:

Jo jag tycker också att katter som ska vara ute, speciellt hanar, ska kastreras. Trodde mer ni menade för kattens "välmående" typ..

Vi har två katter som bor med oss i en 2 på 70 kvm. Dom får gå ut på dagarna då vi bor i ett litet samhälle och har en åker på två sidor om huset, en fotbollsplan på ena sidan och ett villakvarter på en sida. Dom får som sagt vara ute om dom vill på dagarna och på nätterna är dom inne. Dom har et hus på altanen med filtar i där dom kan ligga om inte vi har hunnit komma hem. Även en skål vatten på sommaren. Dom har fri till gång till torrfoder (Royal Canin Helthy & care) och sedan får dom Sheba´s blötmat en gång per dag. Dom är kastrerad och steriliserad och avmaskas regelbundet. Dom är även försäkrad och ID-märkt.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar