kattproblem.

I

intereo

Ett problem kanske det inte är, men det är så att vi troligtvis ska flytta. Vi bor nu i ett ganska stort hus utanför en liten by men funderar på att flytta in där jag går på gymnasiet eftersom vi inte behöver så mycket plats. vi funderar på att hitta ett radhus, i ett lugnt område så det inte är någon fara för våra älskade små katter.
men hur anpassar sig katter till att flytta och har dom lätt att hitta tillbaka hem när dom börjar gå ut?

Sv: kattproblem.

Det brukar inte vara några problem, flyttar man med samma möbler et.c. som man hade innan så sitter ju dofterna kvar och dom känner sig hemma ganska snabbt. Låt dom vara inne en vecka innan ni släpper ut dom, så dom förstår att det verkligen är där dom bor. Katter hittar alltid hem, så var inte rädd för att släppa ut dom :)

okej, det låter bra, jag tycker bara det känns så obehagligt eftersom dom är det käraste jag har. vill verkligen inte att någonting ska hända dom skulle verkligen bli helt förstörd då :(

Börja med att ta ut dem i sele de första dagarna så att de kan undersöka omgivningarna i lugn och ro. Risken finns ju annars att de blir bortskrämda av en katt som eventuellt redan har sitt revir där och inte vågar komma tillbaka. Om de fått vara ute och se sig lite om först borde de känna sig säkrare. Och håll dem som sagt inne ett tag först. Hoppas att ni alla kommer trivas i det nya hemmet! :)

Jag håller inte med om att katter alltid hittar hem.
Titta bara på efterlysningssidorna på de olika katthemmen.
Det kan räcka att de blir bortjagade av en hund eller annan katt några hundra meter så kan de bli helt vilsna.
Är katterna kastrerade och ID-märkta?
ID-märkning är guld värd om katten kommer bort och är de kastrerade springer de inte iväg långt och letar nya partners samt att risken är mindre att de hamnar i slagsmål.

Det beror ju främst på att katterna inte känner sig hemma på katthemmen, inte att dom blir bortjagade. Mina föräldrars katter blir ofta jagade av hundar och då springer dom upp i något träd och sitter där tills kusten är klar. Många katter kommer ju heller inte hem för att dom helt enkelt inte trivs hemma.

Majvi.
Svara på rätt inlägg. Tryck inte bara "svara på detta" på sista inlägget i tråden utan välj det inlägg som du vill svara på.

Det är för det mesta privatpersoner som använder sig av katthemmens efterlysningssidor för att hitta sina bortsprungna katter.
Det är katter som aldrig någonsin har bott på ett katthem.
En del kanske inte trivs hemma men det är inte förklaringen till alla försvinnanden.

Självklart är det inte det, en del katter försvinner, tas om hand av andra, blir påkörda, uppätna mm. Men en katt kommer inte vilse om den jagas ett par hundra meter bort från sitt hem. Det finns katter som har lyckats åka med bilar och hamnat långt hemifrån och ändå tagit sig tillbaka efter flera månader, så hittar det gör dom :)

haha ja jag har också tänkt på att ta ut dom i sele, men det är typ ingen ide med mina katter eftersom dom bara lägger sig ner och inte går någonstans, så det kan bli ganska så svårt. :(

Tycker ändå att det kan vara idé att ta ut dem i sele först så att de kan få känna in omgivningarna lite, även om de bara ligger där.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 892
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka