lilstar
Trådstartare
Fast alltså katter som är skygga och har beteendeproblem ska avlivas enligt mig. Ok att ge dem några veckor men det är ju ett enormt lidande att sitta i ett kattstall och få ångest varje gång en skötare kommer in. En katt som är född och uppvuxen utan mänsklig kontakt kommer aldrig att bli trygg och bekväm med människor. Hur ska de förresten säkerställa att katten är frisk och välmående om den är skygg? Ge lugnande för att hullbedöma?Fortsätter på kattspåret.
Jag har alltid trott att ”no-kill” står för att de behåller en frisk katt tills det hittar ett hem. Att de inte avlivar friska djur efter x antal dagar. Jag har aldrig kopplat ihop det med att de skulle betala för behandlingar i onödan.
I t ex USA och andra länder också finns ju ställen som avlivar djuren efter x antal dagar om de inte får ett hem. Och att det från början är därifrån man pratar om ”no-kill” på ställen som inte har den policyn.
Editerar och lägger in Stockholms katthems förklaring på deras No-kill policy (som jag tycker låter vettig):
”No-kill policy
Kattstallet arbetar enligt en No Kill-policy. Hos oss avlivas bara svårt sjuka katter på veterinärs rekommendation. Vi avlivar inte katter enbart för att de är gamla, skygga, har beteendeproblem eller för att de har varit hos oss länge.”
Jag kan faktiskt också tycka att det är rimligt att avliva katter som har suttit väldigt länge utan att lyckas omplacera. Man bör göra en utvärdering efter X antal månader om någon särskild insats behövs eller om det kanske var en felbedömning att sätta den på omplaceringslistan. Det kanske inte är rimligt att hitta ett nytt hem till den reserverade 20-åriga katten som står på livslång behandling. Den platsen kan istället släppas till en ny katt. Så himla kul är det knappast att sitta på kattstall år ut och år in. Hundstallet är åtminstone ärliga med att det inte är en bra miljö för deras hundar långsiktigt utan det är ett nödvändigt ont under en begränsad tid.