aiquen

Trådstartare
Har ni det till era (inne)katter? Måste/bör man ha det? Vilken typ av gräs ska man använda sig av i så fall? Kan man plantera egna frön eller ska man köpa en sådan där plastlåda från typ Dogman med redan nergrävda kattgräs-frön (vad nu skillnaden är mellan dem och "vanligt" gräs)?

Herrn sitter här och småtuggar på mina växter (ajabaja), så något behov av att äta gräs tycks han ju ha..

Sv: Kattgräs

Jag har såna plastlådor av och till, och mina katter gillar dem i alla fall. Det är bara en av dem som jag verkligen sett skillnad på när jag inte haft gräset och när det funnits, hon spydde hårbollar utan det. Vanligt gräs ska funka lika bra som de köpta lådorna, har hört att en del har havre.

När det gäller lådorna har jag märkt skillnad på kvaliteten, har sett vita och svarta, och de svarta håller bättre. Om det sen beror på sammansättningen, eller på att man med dem rekommenderas att göra hål i bottnet och lägga locket under (som en blomkruka med fat) vet jag inte då jag inte prövat det med de vita.

Alltså, de där gräslådorna man köper på affären kostar ju multum! Dessutom när man märker att fröna bara är vanlig simpel havre. :mad: En av sorterna jag köpte för flera år sedan var det. Har inte köpt gräs sedan dess...

Jag har fått en 2liters-påse med hästhavre från stallet som jag odlar i vanlig blomjord. Jag sätter gräset i en sån där färdig-sopp-tallrik. En liten näve havre som jag blandar med jorden, vattnar ordentligt, så har vi gräs inom en vecka ungefär. Jag ser till att jorden aldrig torkar heller för då vissnar gräset fortare än vanligt. Detta är nödvändigt hos mig för annars äter mina katter Yucca-palm och det känns lite :eek:

Kan säga att havren räcker i en evighet.

För att om din katt som du säger äter på växterna bör du antagligen köpa ngt typ av gräs. Jag hade gräs nån gång i början när jag hade min katt. Men hon är 7år och jag har säkert inte haft det på ... 6år :P.. Hon äter iallafal aldrig på växter nu för tin.. :D

Javisst används havre ofta som kattgräs. Havre ÄR ju en grässort.

Ampelliljor fungerar utmärkt som reserv-kattgräs. De är också populära bland de svansade familjemedlemmarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar