Katter som kommer hit...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vad gör man? Vi bor ute på landet och jag har nu upptäckt att det kommer katter emellanåt till vår gård. Närmaste granne bor väl cirka 1½ km bort. Vad ska man göra åt detta? Såg senaste för en kvart sen en svart katt som sprang in på vårt ränne (Stallet).

Våran nuvarande katt är också hitkommen på det sättet men bestämde sig för att inte stanna i stallet utan tog sitt pick och pack och sa att jag vill minsann bo inne i värmen.

Börjar bli lite trött på dessa katter som kommer från ingenstans och ser magra ut. Jag har väldigt svårt att låta bli att inte ta hand om dom. Denne katt som dök upp idag verkar dock rädd av sig.

Antar jag inte är ensam om katter som kommer från ingenstans och ser väldigt ensamma ut. Vad gör ni andra?

Sv: Katter som kommer hit...

Tror du att det är katter som kommer från andra hem eller är de helt hemlösa? Om du misstänker att de har hem någon annanstans är nog det bästa du kan göra att låta bli att mata dem (då kommer de tillbaka oavsett var de bor!) och försöka spåra ägaren på något sätt...
Om de verkar hemlösa kan man väl kontakta nåt katthem, eller?
Har inte själv befunnit mig i din situation så jag kan inte ge några bättre råd... Såvida du inte plötsligt bestämmer dig för att starta bondkattsavel då! :angel:

Nä mata dom vill jag inte göra för då har jag nog snart en hel del katter här. Får väl se hur den som gick till stallet idag ser ut i skicket.

Det bästa du kan göra är att försöka komma i närheten av katten och kolla om den är hanterbar. Om den är det, kolla om den är öronmärkt/har halsband. Sätt upp lapp vid affär/mack/brevlådor.
Om du kan ta i katten och den inte har halsband, sätt på ett halsband med ett meddelande: är detta din katt? Ring (ditt telenr)

Är katten jätterädd? Kan den vara en vildkatt? Ta kontakt med närmaste katthem alternativt kommunen. Då får de komma ut med fälla och fånga katten. Nu börjar ju gårdarna snart drälla med dräktiga honor...... är katten väldigt mager är risken att både den och ungarna dör pga näringsbrist.
Vi väntar med förfäran på anhopningen av dräktiga honor nu, och har börjat förbereda förlösningsrum och dyl.

Denne såg livrädd ut igår när jag satt och tittade på den. Den såg inte mager ut och pälsen var fin. Antagligen någon av grannarnas katter för de verkar ha i överflöd. Det är väl lite utav en kattströvarperiod nu i Mars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 243
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 731
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt... 11 12 13
Svar
246
· Visningar
27 363
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 671
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka