Kattallergi???

verrdogan

Trådstartare
Ja har fått ett chock besked av min kille nu. Han allergi som han hade när han var liten börjar komma tillbaka. Så nu får jag välja om jag vill ha kvar honom eller katterna. Älskar mina katter, men de finns inte ord för hur mycket jag älskar honom.

Han fick sprutor mot allergin när han va liten. Kan man inte ta sånna igen? Lr tabletter å nässpray å massa saker. måste väl gå å fixa?
Snälla hjälp mej. Jag vet inte va ja ska ta mej till. Måste väl finnas nått att göra så vi kan leva ihop.
Vi skulle förlova oss på söndag å så säger han nå sånt här..:cry:
Hjälp!

Sv: Kattallergi???

Börjar komma tillbaks, vad innebär det? Blir han jättedålig eller blir han kliig i näsan och "blöt i ögonen"? Det finns ju allt från väldigt milda symptom till livshotande symptom.

Är han bara väldigt milt allergisk brukar det gå att kontrollera trots katter. Man får hålla katterna ute ur sovrummet, våttorka ofta, kanske skaffa luftrenare eller vädra ofta osv. Sedan ta antihistaminer tillfälligt under tex. förkylning.

ja tufft beslut just nu, men om tio-femton år, vad vill du ha valt då?

kan du låna ut katterna eller ge dom till granne/förälder/släkting/kompis eller så så att du vet att dom har det bra?

Som Sol sa, finns det sätt att leva med katter trots allergi och det finns många som klarar av det.
Jag håller tummarna för att ni klarar av att hitta en lösning så ni allihop kan leva tillsammans!

Han har ju levt ihop med mina katter i ett år nu. Men nu säger han att han börjar känna av dom för ögonen svullnar och näsan blir täppt. Men han har ju inte direkt försökt att göra nått åt de själv nu tycker jag. Kan ju gå till doktorn och rådfråga. Och såna sprutor som han fick när han va liten måste ju gå att ta igen.
Är jag egoistisk eller kan han åxå lägga ner sej mer?

skulle kunna ge bort katterna om man visste att de kommer hålla efter det. Om 5 år så har ja ju hellre kvar honom. Men å göra sej av med katterna och sen åxå förlora honom skulle jag inte palla.

Han fick sprutor mot allergin när han va liten. Kan man inte ta sånna igen? Lr tabletter å nässpray å massa saker. måste väl gå å fixa?
Jo, medicinera funkar ju. Men om han ska bo med katterna är det nog inte toppenbra att ständigt käka allergimedicin i de x antal år som katterna lever. :crazy: Beroende på hur allergisk han är kanske det inte hjälper tillräckligt heller.

Jag har däremot hört att det numera finns någon slags "vaccin" för allergiker. Vet ej om det är helt utprovat och finns på marknaden, men det kan vara värt att undersöka. Här finns lite info. Googla för mer.

Annars måste du nog välja... jag förstår ditt resonemang att det skulle kännas jättehemskt om du förlorade honom. Garantier finns ju aldrig.. men om ni pratat om förlovning så verkar det väl värt att satsa på? Även om det skulle ta slut om x år så fattar du ju ditt beslut nu för att du VILL att det ska hålla. Och då blir ju inte beslutet fel oavsett vad som skulle kunna hända i framtiden.

Han har ju levt ihop med mina katter i ett år nu. Men nu säger han att han börjar känna av dom för ögonen svullnar och näsan blir täppt. Men han har ju inte direkt försökt att göra nått åt de själv nu tycker jag. Kan ju gå till doktorn och rådfråga. Och såna sprutor som han fick när han va liten måste ju gå att ta igen.
Är jag egoistisk eller kan han åxå lägga ner sej mer?

Jag skulle tro att han som liten hyposensibiliserades mot kattallergi (eftersom du skriver att han fick gå och ta sprutor) och för att det ska bli aktuellt krävs det att det ligger en rätt så allvarlig allergi i botten, tyvärr.

Att genomgå hyposensibilisering är jobbigt, i synnerhet om man omger sig med det aktuella allergenet så jag tycker inte riktigt att du ska kräva att din pojkvän ska utsätta sig för det.

Däremot kan han prova att äta antihistaminer dagligen under 1-2 veckor och se om symptomen försvinner. Anthistamin kan man köpa receptfritt på Apoteket och de är inte vanebildande. Man kan givetvis drabbas av biverkningar men jag tror inte det är så vanligt. Mår han bra när han äter antihistaminer kan ha få ett recept utskrivet av en läkare så kan han köpa ut förpackningar på 100 tabletter.

Tack så jätte mycket för all hjälp å alla tips och ideer. Är så tacksam. För tillfället bor katterna ute på dagarna, tills ja vet va man kan hitta på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar