Katt som bara flyttade in...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare skorpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 871
S

skorpan

För två veckor sedan kallade mamma in familjens katter för natten. (dom har 4st) Men när mamma räknade igenom dom så var dom 5st :confused: . En lite grå honkatt hade följt med in. Mamma satte ut henne i trädgården igen så hon kunde gå hem, men det hade inte den lila damen en tanke på så hon flyttade in helt enkelt. Lika enkelt tyckte inte mamma att det var för hon är väll sköt och riktigt fin päls så hon har ju självklart ett hem. Dagen efter så satte dom ut henne igen och försökta motta bort henne men hon vägrade gå. Mamma skrev lappar och satte upp i affärerna och anmälde henne upphittad hos polisen. Men ingen har hört av sig varken till mamma eller polisen. Familjens katter är inte lika glad att hon är där som hon verkar vara över att vara där.
Nu undra mamma vad hon ska gjöra med katten om ingen hör av sig. Ska man lämna den till polisen då eller? När vi pratade med polisen var dom glada över att mamma kunde ha den och tacksama över att dom tagit hand om henne. Men mamma trodde att någon skulle sakna henne för hon är helt underbar i både hull och humör. Hon verkar vara en inne katt.
Har ni några tips eller vet hur man gjör så är vi tacksama för dom.

Sv: Katt som bara flyttade in...

Vad konstigt! fattar inte att man inte letar efter sin katt :confused: Även om de kanske inte har varit i samma affärer som din mamma borde de ju kollat med polisen...

Kan inte mamma ha kvar henne då? Om de ändå är utekatter borde det väl funka med en till? Men är de andra katterna dumma mot henne blir det ju jobbigt...

Ursch, hoppas ni inte behölver lämna henne till polisen vad hände med henne då? :cry:

Där är bara två affärer hemma i byn och den ena är dessutom bensinstation oxå. Så man tycker att dom borde ha varit i någon av dom. Mamma har inga problem att ha henne kvar det är pappa och dom andra katterna :crazy: Spesiellt den den som är tvåa i rangordningen är elak mot henne, dom andre bryr sig inte lika mycket. den som är sist är dessutom lite kär i henne. Sen är hon lite rädd för hunden. Men det är ju en vane sak. Hunden bryr sig inte om katterna. Hon står dessutom under rang för det är den älste katten som bestämmer även över henne.
Någon borde sakna henne för så fin som hon är. Helt underbar päls :love: fast hon är en bondkatt :bow: :bow:

Mamma vill helst inte lämna henne till polisen. För som sakt man vet inte vad som händer då.

Ok, eftersom jag jobbar på katthem så ska jag berätta hur vi hanterar sånt här.

Om man hittar en katt, som verkar hemlös. Sätt upp lappar i affärer, trappuppgångar en bra bit bort från ditt hem. Katter kan snabbt och lätt ta sig flera kvarter bort. Knacka dörr hos grannarna, kanske någon känner igen katten.
Om ingen hör av sig så ring till katthemmen i ditt län. Där finns efterlysningar som stått i tidningarna och folk som ringt och efterlyst sin katt. Kanske finns den som efterlyst där? Sätt ut en upphittat-annons i tidningen. Det kan vara en äldre person som äger katten som inte kan gå ut....... men som läser tidningen.

Är den inte efterlyst så kommer saken i ett annat ljus.
På vårt katthem har vi en väntelista där katten sätts upp. Beroende på hur akut det är. Där ser man på saker som: Hur ser katten ut? Fin i päls, hull, mager, skadad osv. Finns det möjligheter för er att mata katten, kan den få komma in osv.

Kanske kan katthemmet ta in katten. Polisen brukar hänvisa till katthemmen, i alla fall i vårt fall.

Så, det hela hänger egentligen på hurvida din mamma kan ha katten hos sig tills katthemmen tar emot.....

Tack för informationen. Mamma kollar tidning varje dag och hon tänkte setta in en annons om att hon har hittat en katt. Mamma jobbar på byn ålderdomshem så hon skulle kolla med sina goa gubbar och tanter som bor runt om i byn om någon om dom vet något. Det tanterna inte vet i vår by är inte värt att veta. :)
Mamma vill gärna behålla henne, om ingen hör av sig för hon är ju en så trevlig katt. Ca 1år gammal. Men hon är ju orolig hur länge deras ene katt ska vara dum mot henne.
Vet du hur länge hon ska vara ägarlös innan hon räknas som deras?

På katthemmet har vi en gräns på 14 dagar. Först kollar vi naturligtvis så katten inte är öronmärkt eller chipmärkt, så det kan vara idé att åka med katten till en veterinär först o kolla med chipavläsare. Det vore ju himla taskigt om katten är märkt och hon behåller den.
Har ingen hört av sig till oss inom 14 dagar så är katten ägarlös och till försäljning. Man tycker ju att om ens kära katt är borta i en vecka så sätter man ut en annons eller ringer polisen. Polisen här i länet hänvisar ju till oss, så alla samtal tas emot av oss.
En ev ägare kan aldrig bevisa ev ägarskap om katten inte är märkt........

Har alla vetrenärerstationer en chip läsare eller bara dom stora? För mamma går till en liten vetrenärstation i grannbyn. Hon kan ju ringa och kolla förvisso. :idea:
Enligt polisen så är det 3månader innan katten är ägare lös.
Och dom var tacksama om mamma kunde ta hand om katten under tiden så dom slapp belasta katthemmet för tyvärr har dom katter så det räcker.
Ska kolla om hon har chip för hon var inte tatuerad.

Jag är inte säker på om alla veterinärer har chipläsare, men de borde ju ha det, i alla fall om de chipmärker katter själva så har de en. Annars brukar polisen ha.
Ring runt och kolla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 706
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till... 2
Svar
37
· Visningar
3 159
Senast: manda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 823
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 010
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dammsugare
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur