Katt i 1:a? Inskolning..

Sv: Katt i 1:a? Inskolning..

Bor på 13e våningen, men sitta på fönsterbrädan går ju an!
Mmm var hos en vän för nån helg sen för att kolla på hans unge, han hade en sån klättergrej ända upp till taket, det verkade popis!

Haha okej nää, det är ju en brun hårboll jag vill ha! :D

Haha jo, pojkvännen sa "ja fast hon verkar ju vilja ha typ motsatsen" när han läste Birma och jag snackade Rex :p Men tyckte att jag ville framföra det hela, just för att jag själv är så glad att kunna ha katt trots min allergi.

Men Birmor är väldigt fina, älskar maskade katter. Min dröm är en brunmaskad rex ;)

Jag hade en kisse under gymnasiet i min 1:a på 32 kvm. Hade först en men han trivdes inte alls. Han ville bara ut hela tiden, så jag lät honom flytta hem till familjen och bli utekatt. Den andra jag skaffade fann sig dock väldigt bra i det. Hon hade ju rätt mycket överskottsenergi men det gick an. Jag försökte ha med henne så mycket som möjligt utanför lägenheten, så hon fick följa med ned till tvättstugan och liknande, och självklart var vi ute också. Nere vid tvättstugan var det som en lång korridor så där kunde hon springa fram och tillbaka ett par gånger tills hon blev nöjd. Hon fick dock vara "utekatt" lite under lov, och springa lös ute när vi var hemma hos familjen, och hon återanpassade sig till innelivet väldigt bra. Hon brydde sig inte så hårt, till skillnad från min första kisse som man inte kunde ens ta en promenad med utan att han gnällde i flera timmar efter att vi gått in.

Min kisse är väldigt social och hon älskar när det kommer folk (sprang alltid till dörren i lägenheten när det ringde på), så henne hade jag även med när jag hade fest och sådär. Hon gick runt och minglade med alla, och var självklart festens mittpunkt.

Jag lämnade min kisse någon natt, och det verkar inte direkt ha dödat henne. Katter är ju mer självständiga än hundar och de behöver ju inte gå ut för att kissa och bajsa. Ser man bara till att det finns gott om mat och vatten är det nog ingen fara. En gång skulle jag åka iväg två nätter, men då gjorde jag så att jag bad en kompis komma och umgås lite med min kisse och gav henne mat och vatten. Det kanske inte var så snällt sådär men jag hade tyvärr inget val. Familjen bodde 17 mil bort och jag hade ingen kompis som kunde ha henne hemma hos sig. Fast även det verkar hon ju ha överlevt. : )

Gud vad jag pratar på! Jag satt visst lite inne i min egen värld. Kan prata hur länge som helst om min favoritkisse.

Du har några viktiga poänger här. Vill förtydliga att jag inte skriver detta till dig H_Z, utan bara filosoferar rent generellt.
Många tycks tro att katter är helt självgående djur, som varken behöver sällskap eller skötsel. Visst, de dör inte så länge man ger dem mat och vatten, men en lycklig katt, framför allt en som är inne, vill ha stimulans. Hemma hos mig är pojkvännen sjukskriven, och mamma jobbar bara två gånger i veckan. Ändå tog vi en katt på foder (som det tyvärr inte fungerade med av diverse anledningar, så vi letar vidare) för att det kändes som att hon ville ha sällskap.

Haha men det är ju så med ens favoritdjur :d
Får du ha henne på allmänna platser i huset?
Hmm.. man får ju iof ta ut hunden, då går man ju genom korridoren..
Men får man ha en lös katt i typ tvättstugan?
Fan va najs det vore, hatar att tvätta själv!

Har två katter i min etta och dom trivs väldigt bra.Tanken är att dom ska få komma ut sen med.Brukar få komma ut i sele ibland men är lite svårflörtade med det tyvärr :(

Brun är den traditionella färgen på birma..
Finns väldigt många, blå, lila, röd, choklad etc. Och olika masker.

Att dom har olika masker visste jag men att den traditionella birman var brun visste jag inte... Dom jag har träffat på(sett en hel del på utställningar) har varit vita med mörk mask/ben/svans(och så blåa ögon så klart:love: ).

Men där ser man. Man lär sig nått nytt varje dag.

Att dom har olika masker visste jag men att den traditionella birman var brun visste jag inte... Dom jag har träffat på(sett en hel del på utställningar) har varit vita med mörk mask/ben/svans(och så blåa ögon så klart:love: ).

Men där ser man. Man lär sig nått nytt varje dag.

Alla masker är ju mörka ;)

ex:

brunmaskad

blåmaskad (detta är dock ingen birma utan en ragdoll)

chokladmaskad

TS: birma är ju inte en jättekrävande ras vare sig i aktivitet eller mental simulans, så det kan jag inte se några större problem med. Att två är bättre än en kvarstår dock. Enda situationen jag öht kan se en nackdel med att skaffa två är om den ena är vuxne och har ett av någon anledning komplicerat psyke. En normal ungkatt borde alltid ha en kompis :)

Såhär bor mina:

30383424.jpg

Jag har ju tre (varav en fertil hona) på 35 kvm, vilket många förfasar sig över. Men jag har tur och det är ett tight och okomplicerat kattgäng, trots att jag bryter mot många av "reglerna" iom att jag har en extremt krävande och revirhävdande ras på liten yta, och väldigt blandade åldrar och kön (en 17-årig kastrathane, en 5-årig kastrathona som är onaturligt ranghög, och en fertil 1,5-åring).

Alla masker är ju mörka ;)

Nehe?!:eek: :D

Det jag tänkte på var att hon sa "brun hårboll" och att "den traditionella birman är brun" och det är dom ju inte. Det är ju bara masken och vissa andra delar som är det. Men mesta dels är ju birman oftast vit? Har då aldrig sett en helbrun birma...

Nehe?!:eek: :D

Det jag tänkte på var att hon sa "brun hårboll" och att "den traditionella birman är brun" och det är dom ju inte. Det är ju bara masken och vissa andra delar som är det. Men mesta dels är ju birman oftast vit? Har då aldrig sett en helbrun birma...

Man säger brun birma, eftersom du förväntas veta att birman alltid är maskad (och det finns dessutom bara ett maskmönster på dem, ragdolls har ju flera). Brun=brunmaskad, blå= blåmaskad osv. Har den en annan färg är den helt enkelt inte en birma. Kroppen är alltid ljus, men växlar också beroende på färg. En brun birma har gräddfärgad kropp, en blå ska vara kallare och vitare.

I min ras som bara finns i en färg utelämnar man helt färg i alla koder. En katt i annan färg än blå är ingen korat, och därmed säger man aldrig att man har en "blå korat".

För mig har ragdoll bara "ett maskmönster" också. Siamesmaskat. Dock kan de ju även ha vitfläck.
Kommer sig väl av att vi i min ras har både siamesmanskat och burmamaskat, samt kombinationen av dessa (tonkanesmaskat).

Jag personligen är emot att stänga in djur och inte låta dem leva som naturen tänkt det.

Jag har ett par kompisar som har innekatter, för den ena funkar det utmärkt och för den andra inte. Den ena har två katter, en bondkatt och en perser, de funkar väldigt bra och de verkar må alldeles ypperligt. Dock är bondkatten ganska rymningsbenägen så man måste se till att ytterdörren stängs snabbt och de kan inte öppna fönster utan att först stänga in katterna i ett annat rum. Men de är helgoa katter som vill vara med och gärna gosar och leker.

För den andra kompisen fungerar det väl så där om man säger så. Hon har en brittisk korthår som äter upp växterna, förstör möbler och är allmänt jävlig. Tjock är han också. Han är så sjukt uttråkad och jag börjar nästa gråta varje gång jag ser honom för man ser verkligen ångesten i hans ögon av att bara vara ett prydnadsdjur. Det går knappt att leka med honom för han är väldigt ointresserad av människor, min hund leker han dock gärna med men han rivs och bits så mycket att det inte är speciellt uppskattat av min fegis som ändå väger 20 kg mer än kattjäkeln :grin:

Är du säker på att britten är tjock? De ska se rätt annorlunda än andra katter, är man van vid en vanlig katt så ser en britt i korrekt hull smällfet ut. Dessutom är det inte sagt att den skulle vilja gå ut heller, britter är avlade för att vara inomhuskatter, inte utekatter, så det är inte sagt att den skulle vilja vara ute heller.

Angående innekatter så skulle jag säga att det går alldeles utmärkt. Vi har två katter i vår lägenhet, och de går aldrig någonsin ut när de är där. Inga problem med att de försöker rymma eller så, vi kan lämna balkongdörren öppen utan att de försöker gå ut på balkongen ens. Däremot har det förståss krävts en del uppfostran från vår sida för att de ska lära sig att man inte får försöka smita ut, men nu går det utmärkt.

Katter verkar ha mycket lätt att acceptera att det är olika på olika ställen - på landet går bägge ut och blir superirriterade om de måste vara inne, men i stan tror de inte att man kan gå ut, och är nöjda med att vara inne. Katter är ju inte så logiska djur, så de sitter inte och tänker att "Hm, rent logiskt måste det finnas natur utanför här också, alltså borde det gå att komma dit via balkongen".

Det man ska tänka på är väl att en inomhuskatt behöver betydligt mer stimulans än en utekatt - när katterna är ute klarar de sig själva i princip, visst är det mysigt med lite klapp, men de är rätt nöjda med att bara ligga och sova också. När de är inne däremot behöver de uppmärksamhet minst ett par-tre timmar om dagen, både lek och kel.

Okej. Blev bara lite förvirrad när hon sa att hon ville ha en brun hårboll.

För mig har ragdoll bara "ett maskmönster" också. Siamesmaskat. Dock kan de ju även ha vitfläck.
Kommer sig väl av att vi i min ras har både siamesmanskat och burmamaskat, samt kombinationen av dessa (tonkanesmaskat).

Jag tycker inte det är så konstruktivt att ta upp maskningsgrader eller vitfläcksfördelning när man förklarar grundläggande färgskillnader. Antingen blir det en lång och omständig förklaring, som de flesta faktiskt inte är intresserade av, eller så blir det fullt av termer som man inte förstår om man inte redan är insatt=ingen förstår ändå vad man menar.

Kattvärlden är ju full av ord som har en helt entydig betydelse, som i den "riktiga världen" kan betyda massa saker. Normalt sett är ju tex typ och variant synonymer, inte i kattvärlden. Vi kallar en specifik form av mönster för mönster, andra "mönster" kan heta vitfläcksfördelning eller bara sköldpaddsfärg. Rörigt värre för den som inte är såå insnöad.

Men det du skrev blev ju likväl inte sant. "och det finns dessutom bara ett maskmönster på dem, ragdolls har ju flera". Ragdolls har bara ett (i denna tråd kallat) maskmönster. "Brun hårboll" är även för mig en brun katt, inte en vit katt med brun maskning.

[
TS: birma är ju inte en jättekrävande ras vare sig i aktivitet eller mental simulans, så det kan jag inte se några större problem med.

Då tror jag inte att du haft någon birma boende hemma hos dig en längre tid ;)
Min första katt var en brunmaskad hona, underbart vacker men helt spattig! Hon klättrade på väggarna (vävtapeter) sprang runt, runt i 190 och var helt oregerlig....Min andra var hennes ett år äldre helbror och det var en soffpotatis av stora mått - så länge han bodde i lägenhet (hos uppfödaren och sedan hos min syster)....då sov han 23,5 timmar om dagen, var bara uppe för att äta och gå på lådan. Snacka om apatisk, han flyttade ut på landet när han var ca 11 år levde upp som bara den, älskade att vara ute i trädgården. Gick inga längre turer men var vaken drygt dubbelt så länge om dagarna.
Min nuvarande huligan är en bruntabby som är den värsta förstörelsemaskin jag sett :o Han strimlar papper, äter sladdar (inte så många numer), välter ungefär allt som går, badar sina leksaker i vattenskålen, älskar att vara uppe i skogen och jaga (ödlor och skalbaggar) - han är allt utom stillsam.

Birman har lite oförtjänt fått ryktet att vara en soffkudde men det är inte deras sanna natur. De är lika mycket katt som andra, de blir inte stillsamma utan håglösa och deppiga.

I min värld finns inte den katt som nöjer sig med en liten lägenhet utan möjlighet att få komma ut, i alla fall inte innerst inne.
Du skulle inte ha en hund inne dygnet runt om den bara kunde gå på lådan, eller hur?

Jag blir ärligt talat lite trött på alla som vill ha en katt för sin egen skull. Där resonemanget är att något dygn hit eller dit kan den väl vara helt ensam?
Javisst det går säkert bra om man sover hela tiden....sen ska man ställa upp som gosedjur....konstigt att det finns så mycket omplaceringar....

Tänk efter före, en katt lever många år och är i första hand ett jagande rovdjur oavsett hur avlade de är.

[
TS: birma är ju inte en jättekrävande ras vare sig i aktivitet eller mental simulans, så det kan jag inte se några större problem med.

Då tror jag inte att du haft någon birma boende hemma hos dig en längre tid ;)

Jag känner många uppfödare av de flesta olika raser, och jo, ur mitt perspektiv är birman en relativt lugn ras. Katter som djur är aktiva, visst, men det finns skalor där också. Mina tillhör extremen på aktivitets/sällskapsskalan. Såpass att tex cornish-ägare tycker att mina katter är "hyper". I andra änden av skalan finns ju tex perser, britter och många av kat.2-raserna. Jag råder INTE någon att skaffa korat om de inte är beredd att ha katter överallt, är beredda att aktivt ägna sig åt dem med tex aktivitetsleksaker och trickträning, för de behöver mycket mental stimulans för att inte bli destruktiva.

Ungefär som att påstå att en BC och en mops är lika krävande hundar. Mopsen behöver visst aktiveras och motioneras, men det är ju inte alls samma sak som en hyperaktiv arbetshund.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 236
Senast: lizzie
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 958
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Wonna
·
Hundhälsa Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på...
Svar
15
· Visningar
3 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka