Katrin Wallbergs bok

Sv: Katrin Wallbergs bok

Och du vet förstås att Katrin som allså ridit/rider för BB, inte har BB's TILLSTÅND att skriva häftet? Om BB inte önskade att Katrin skrev något om "hans" ridkonst då hade han nog copyrightanmält henne för länge sedan.

Och denna tråd handlar inte om Katrins häfte, så nu tycker jag att vi avslutar diskussionen om vem som har rätt eller inte.

Jag rider också någon hopknölad blandning av akademiskt, barock, NH-inspirerad buskdressyr. Men vilka personer ska jag be om lov, att använda det sätt jag använder mig av i mina skriverier på min privata internetsida och i övrigt?

Mvh

IngelaH
moderator

Och så ser man ju olika saker också. Även om jag kan tycka att vissa ryttare eller tränare inte rider speciellt bra, kan det ju faktiskt bero på att inte jag har samma bakgrund som de. Jag kanske inte ser att de fn ägnar flera veckor åt att bara få hästen att söka sig korrekt fram till bettet. Det är så lätt att döma. Tyvärr.

därför att man kan inte skriva utbildningsböcker om nån annans ridlära och häftet heter ju faktiskt "Akademisk ridkonst". Det är han som gett Ar namnet och det är hans utbildningssätt.
Även om den inte är komplett så kan man inte göra egna böcker omdet.

Hmm vilken konstig inställning?? Hur tror du Bent började rida och varför har han skrivit böcker för han har ju onekligen tagit efter någon av sina "mästare" man kan inte ha monopol på ett utbildingsätt det finns säkert flera hundra innan honom som ridit på samma vis bara det att dom inte kände behovet att skriva en bok om det.:crazy:

därför att man kan inte skriva utbildningsböcker om nån annans ridlära och häftet heter ju faktiskt "Akademisk ridkonst". Det är han som gett Ar namnet och det är hans utbildningssätt.
Även om den inte är komplett så kan man inte göra egna böcker omdet.

Nej, givetvis kan man inte skriva en lärobok om någon annans utbildningssätt, utan enbart sina egna erfarenheter i ämnet!
Jag vill f.ö. inte lära mig rida á la BB eller någon annan, utan ta lärdom av de många olika tränare som finns, och komma till en egen slutsats :idea:

Att författaren kan göra hjälper inte mig på hemmaplan, däremot kan en tydligt skriven bok göra det.

Precis!

Som generellt inom ridningen så kan man inte lära sig rida av att läsa i en bok, utan genom att utöva, och genom ett kontinuerligt samarbete med en tränare som övervakar att den man gör är korrekt och för utbildningen vidare.
MEN, en bra bok kan fylla på de teoretiska luckor man har för att FÖRSTÅ det man i praktiken försöker utföra!

Hmm vilken konstig inställning?? Hur tror du Bent började rida och varför har han skrivit böcker för han har ju onekligen tagit efter någon av sina "mästare" man kan inte ha monopol på ett utbildingsätt det finns säkert flera hundra innan honom som ridit på samma vis bara det att dom inte kände behovet att skriva en bok om det.:crazy:

Måste bara inflika att jag hört just detta argument av en av Bents andra elever, som är en välrenommerad tränare. Väldigt tråkigt att "hästfolk" har så lätt att låta käften glappa, och inte uppskatta andras arbete.

Ett omdöme från mig som är total gröngöling vad gäller AR och dressyr..
Jag var på min första kurs i AR förrförra helgen, köpte boken där och började läsa, titta på bilderna och fundera på vad folket gjorde på kursen och tog sedan till praktiken.

Jag gick alltså till stallet tog ut min outbildade gamtravare (och uotbildade mig förstås) och började leka lite med framåt-nedåt-sökning, å dra på trissor! :o det fungerade...:D
(sen ska vi visserligen på kurs igen , hästen och jag men de e en annan historia)

Så jag rekommenderar boken varmt, jag som nybörjare förstod vad hon hade skrivit, kunde omsätta det i praktik så att min häst förstår vad jag ber av honom så bara goda betyg härifrån..:)

Ett omdöme från mig som är total gröngöling vad gäller AR och dressyr..
Jag var på min första kurs i AR förrförra helgen, köpte boken där och började läsa, titta på bilderna och fundera på vad folket gjorde på kursen och tog sedan till praktiken.

Jag gick alltså till stallet tog ut min outbildade gamtravare (och uotbildade mig förstås) och började leka lite med framåt-nedåt-sökning, å dra på trissor! :o det fungerade...:D
(sen ska vi visserligen på kurs igen , hästen och jag men de e en annan historia)

Så jag rekommenderar boken varmt, jag som nybörjare förstod vad hon hade skrivit, kunde omsätta det i praktik så att min häst förstår vad jag ber av honom så bara goda betyg härifrån..:)

Kul att det funkade ramada:)

KL
Jag har boken (utlånad för tillfället) och tycker att den är väldigt bra skriven. Konkreta tips, tydliga beskrivningar och bilder och bra förklaringar till mycket. Jag gillar KW sätt att skriva och sätt att träna hästar på, och jag tycker att hon är väldigt pedagogisk. Boken rekomenderar jag varmt, eftersom man kan få många rba tips, även om man inte behöver hålla med om allt.

Själv rider jag en blanding av AR, NH-inspirerat, gångartsridning, dressyr och latjolajban... =)

//Julia

kl

Hoppas ingen hugger huvudet av mig nu....:o

Jag var inne på hennes hemsida och läste under utbildningstrappan under nr 1 där står det:
Citat:
Hästens bakben är konstruerade så att hästen kan böja lederna och sätta ned bakbenen inunder sig och bära upp vikt. Därigenom avlastas musklerna lederna på bakbenen. Den möjligheten finns inte hos frambenen, eftersom de alltid sätts ned med helt utsträckta leder. Det är en av anledningarna till att bakbenen är bättre lämpade för att bära vikt än frambenen.
Slutcitat.

Hur kan musklerna vara avslappnade när hästen bär mer vikt än normalt på bakbenen? och hur kan lederna bli avlastade när de inte är i neutralläge? Jag förstår inte? Hästen har ju ståapparaten som neutralläge.
Någon som kan förklara detta för mig? Och vaddå att frambenens leder alltid sätts ner i utstäckt läge? Armbågsleden kan inte vara utstäckt om hästen sätter ned benet framför sig - den kan ju vara flexad eller i neutralläge oxå?
Jag hade sagt att man vill att hästen bär sig mer på bakbenen just för att den har mer vikt på frambenen och därmed sliter mer på dessa - men jag kan ha missat något här!

Jag har mailat henne och frågat men ej fått svar än, är så nyfiken så jag håller på att spricka så jag måste fråga här!!

Hoppas nu ingen tar illa upp! TS?

Senast ändrad av en moderator:

Först måste jag fråga vart du läser att musklerna är avslappnade när hästen sätter ner bakbenen?

Jag gissar att du läst fel och svarar utgående från det.

Det KW menar är att

En häst utan ryttare stående still eller i rörelse belastar frambenen mer än bakbenen. När hästen sätter ner sitt framben i marken så är benet uträtat och belastningen kommer direkt på lederna.
När hästen får en ryttare på ryggen så ökar den belastningen på frambenen - en belastning som hästen inte är konstruerad för.

En vanlig effekt av detta är kotledsinflamationer.

Bakbenen till skillnad från frambenen kan sättas ner i mer eller mindre vinklat läge och bära mer av hästen och ryttarens tyngd och därmed avlasta frambenen.
Ju mer vinkling desto mer måste musklerna arbeta och desto mer vikt skiftas över.

Detta är sanningen oavsett vad man kallar sin ridning. Kort förklarat kan man säga som du.

man vill att hästen bär sig mer på bakbenen just för att den har mer vikt på frambenen och därmed sliter mer på dessa

Vad KW beskriver i sin bok är VARFÖR och HUR.

Inte konstigt att du inte förstår när du läst/citerat fel ;)
Därigenom avlastar musklerna lederna på bakbenen.
Är korrekt citerat, att en enda lite bokstav kan ställa till det så :D

Vad hon menar är ju alltså att musklerna bak avlastar lederna tack vare vinklarna. Inte att musklerna är avlastade, de jobbar ju ännu mera.

Jag har boken och har hunnit läsa en bit. Tycker att den är pedagogiskt uppbyggd och lätt att ta till sig. Gillar också att det finns bilder som visar då det blir galet och bilder som visar då det blir bra.

OA

Jag håller helt och hållet med SOFIA! Vad skönt att se att någon verkligen har tittat på bilderna där hon rider och inte fallit för att det är väldigt välskrivet... det krävs mer än teori för att rida..

Hej hopp!

Jag vill bara säga att hon hade hunnit ändra texten innan ni gick in på sidan - jag hade kopierat texten direkt av sidan - alltså inte skrivit av den.

Hon mailade mig och sa att det var ett textfel så nu är jag med på vad hon menade! :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
734
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur