Katastrofsnittade mammor!

Welsh

Trådstartare
Jag som jobbar på uppvakningsavdelning under jourtid är lite nyfiken på hur ni akut/katastrofsnittade mammor hade det på uppvakningsavdelningen efter erat snitt.

Har er partner o bebis varit med er under hela tiden eller låg ni ensam tills ni fick åka upp till avdelningen?

Sv: Katastrofsnittade mammor!

jag låg ensam en stund och då menar jag verkligen ensam eftersom det inte var några andra patienter på uppvaket vilket vad jag förstår är anledningen till att bebisar inte ska vara på uppvaket. BM ringde dock till personalen på uppvaket och tyckte att son och pappa skulle få komma ner och då fick de det. Personligen tycker jag att vården ska göra allt den kan för att snittade mammor ska få ha sitt barn hos sig på uppvaket, jag hade det vid första barnet som föddes med planerat snitt och det betyder mycket att slippa släppa ifrån sig sitt barn på grund av snittet. Dessutom är det faktiskt ganska viktigt också att ha sin man hos sig så att man kan gå igenom vad som hände. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det bästa för mamman att lämnas ensam efter en all den uppståndelse som en påbörjad förlossning och sen ett akut snitt för med sig.

Jag lag ensam pa uppvaket efter snittet. Fick inte se Sophia forrens morgonen darpa, hon hamnade i kuvos pa neonatalavdelningen. Om det inte varit for det sa hade jag fatt sett henne efter jag lamnat uppvaket.

//Krusan

Nu börjar det bli ganska många år sedan, dryga 7 år, (hjälp vad tiden går fort) men jag blev akutsnittad med dottern efter långt värkarbete som inte gav något alls. Men tiden fram till själva snittet efter att de hade tagit beslutet var väldigt lugn, jag fick ligga och vänta ett par timmar, maken hann åka iväg och äta lite mat medans vi väntade på narkosläkaren som var på en annan operation.
Men efter snittet kändes det väldigt hetsigt, jag fick hålla dottern någon minut, sen blev jag iväg körd till uppvaket och maken och dottern fick gå till avdelningen. Han kände sig ganska så övergiven, visserligen var det mitt i natten men han kände att han fick ingen information, han fick bara order om att vänta i dagrummet tills jag kom. Men tanke på att kl då var 01 på natten, vi hade varit på förlossningen i nästan 3 dygn så hade det ju inte varit så dumt om personalen hade stoppat honom i en säng om han nu inte fick vara hos mig på uppvaket. Själv låg jag ensam och övergiven på uppvaket (kändes det som) det var massor med patienter där och någon blev även akut dålig igen så det var ett väldigt pådrag men ingen hade som sagt tid med mig.

Vid fyra tiden på morgonen blev jag nerkörd på avdelningen, maken blev hemkörd omgående, vi fick knappt tid att prata eftersom jag skulle dela rum med någon stackare som redan sov. Så där låg jag igen i en säng, visserligen med dottern i en plastbytta brevid mig, men jag kunde inte ta mig ur sängen, med order om att jag skulle sova... Strax före sju lyckades jag somna för att sedan bli väckt av personalen för då skulle jag minsan upp och röra på mig och duscha.

Så nej jag tyckte inte att det sköttes särskilt bra, det tog tid innan jag kom över det. När jag väntade sonen så hade jag inskrivet i mina papper att jag ville så långt det var möjligt vara nära barnet. Men han föddes vaginalt så honom släppte jag bara ur synfältet några minuter efter förlossningen när de gick iväg för att rensa hans luft vägar och då var maken med honom. Även om jag då oxå hamnade på avdelningen med delade rum så mådde jag betydligt bättre och jag kunde ju röra på mig från början så jag klarade mig själv på ett annat vis, dessutom visste jag ju hur jag skulle göra och kände mig ganska så trygg i mig själv.

Operationen avslutades 18.45, 02.30 fick jag komma upp till avd. Låg ensam på uppvaket hela tiden förutom en kort stund när sambon kom ner och hälsade på, han hade fått lämna dottern hos personalen på BB. Tycker att det var lite konstigt faktiskt att jag fick ligga så länge, jag blev inte sövd.

Kan det vara för att ryggbedövningen på ett sätt är "jobbigare" och man kan behöva mer hjälp?

Sövs du så är du ju rätt ok när du vaknar ( rent generellt ), men med ryggbedövningen ges väl inget motverkande medel som det ges om man haft full narkos.

Hört om många snittade ( med ryggbedövning ) som inte hade full känsel i benen på många timmar.

Är det katastrofsnittade mammor ( som sövs ) du undrar över eller "vanliga" akutsnitt ( oftast med ryggbedövning ) ?

jag låg ensam en stund och då menar jag verkligen ensam eftersom det inte var några andra patienter på uppvaket vilket vad jag förstår är anledningen till att bebisar inte ska vara på uppvaket. BM ringde dock till personalen på uppvaket och tyckte att son och pappa skulle få komma ner och då fick de det. Personligen tycker jag att vården ska göra allt den kan för att snittade mammor ska få ha sitt barn hos sig på uppvaket, jag hade det vid första barnet som föddes med planerat snitt och det betyder mycket att slippa släppa ifrån sig sitt barn på grund av snittet. Dessutom är det faktiskt ganska viktigt också att ha sin man hos sig så att man kan gå igenom vad som hände. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara det bästa för mamman att lämnas ensam efter en all den uppståndelse som en påbörjad förlossning och sen ett akut snitt för med sig.

Kan ingenting om sjukvård överhuvudtaget! Blev du sövd vid de planerade snittet eller hamnar man på uppvakten även om man inte sovit?

Får man bli sövt vid planerade snitt?

Iaf på det sjukhus jag blev snittad så får samtliga ligga på uppvak oavsett om du haft full narkos eller enbart ryggbedövning.

Får och får, det görs ju en prövning och det är ju så att föreligger det ingen bakomliggande orsak så söver dom helst inte.

För mig så finns inget alt, jag får inte stickas i ryggen och då återstår endast full narkos.

Jag hade gärna varit vaken när min dotter föddes, men det var inget alternativ.

Jag är i och för sig inte snittad, men vid mitt första barns födsel så fick jag såna bristningar som behövde lappas ihop på operation och därmed fick jag spinalbedövning och hamnade på uppvaket!

Efter förlossningen gick det nog 2-3 timmar innan jag kom till operation och under den tiden hade jag min dotter på bröstet såklart. Sen på uppvaket frågade de om jag ville att min man och dotter skulle komma, men jag sa att jag helst ville sova (hade inte sovit nästan på 2 dygn), fast de ringde på dem ändå efter ett tag och de fick båda komma och vara hos mig på uppvaket.

Efter en ryggbedövning ligger man 2-3 timmar på uppvaket, jag vet egentligen inte om avdelningen verkligen heter uppvaket, jag tror det heter nåt i stil med postoperativa avdelningen. Så det är helt enkelt för att se till att man återhämtar sig efter operation och att bedövningen går ur kroppen som den ska, även om man inte varit sövd.

Kan tillägga att det är sällsynt så vitt jag vet att folk blir sövda, det brukar nog enbart vara vid riktiga katastrofsnitt där det måste gå på sekunder eller när man av någon anledning inte kan få ryggbedövning som Calazirya skriver om.

Senast ändrad:

Är det katastrofsnittade mammor ( som sövs ) du undrar över eller "vanliga" akutsnitt ( oftast med ryggbedövning ) ?

Jag är nyfiken på bägge. Vi får in snittade mammor nattetid till C Uva då KK UVa är stängd under jourtid.
Det är inte ofta vi får in sövda mammor (tack o lov för dem) men många nätter har vi både 6-8 mammor.

Hos oss ligger de tills de antingen mår bra efter sövning el till ryggbedövningen har släppt ordentligt i benen och allt ser bra ut. Vi klämmer på magen varje timme (ibland oftare) och kollar förband o binda. Partner med bebis får komma ner till oss när vi anser att det är okej, vi vill gärna hinna gå igenom mamman innan BM kommer springandes med bebis som genast läggs till bröstet.

DS är ett Baby Friendly Hospital och har som mål att inte sära på mamma o barn mer än nödvändigt. Intressant att få höra hur det funkar i övriga Sverige.

Nu var mitt snitt planerat men med full narkos :)

Jag fick omedelbart efter att dom väckt mig ur narkosen träffa min dotter, hon lades upp på bröstet och jag och min sambo fick njuta en stund ( 30-40 min ).

Stunden innan jag vaknaden ( från det att hon togs ur min mage fram tills att jag träffade henne ) filmades och fotograferades så jag i efterhand skulle kunna se mitt barns första tid utanför magen.

Sedan rullades jag iväg på uppvak, där fick jag ha min mamma med mig ( jag vill inte att min sambo skulle lämna våran dotter för att sitt med mig ). Jag låg på uppvak i 2½ timme tror jag innan jag rullades till rummet på BB .

För mig var det en perfekt förlossning, otroligt fint bemötande av berörd personal :)

Senast ändrad:

hejsan! jag blev akut snittad och de gick med en jäkla vart, var planerat snitt några dagar efter det blev snitt. men men
va bara borta från mitt barn i ca 20 då karln fick gå med honom till förlossningsrummet och vänta på mig som blev ihop sydd, sen va ja på ett förlossningsrum nästan tills ja fick tillbaka känseln helt i benen :)

som sagt ja var utan min son i 20 min, medans de sydde ihop mig, fick bedövning i ryggen :)

Jag skulle få ett akutsnitt som slutade i ett katastrofsnitt pga av mitt otroliga skräck och en klantig narkosläkare som inte hade läst min journal...:mad:

Jag fick ingen ordentlig smärtlindring direkt efter operationen (jag var sövd) utan vaknade upp i hissen på väg till uppvaket och kunde inte göra mig förstådd, hade fruktansvärda smärtor men kunde inte röra mig och inte prata, det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv...

När jag kom till uppvaket så var det en sköterska där som fattade vad som hade hänt och jag fick smärtlindring och somnade om.
När jag sedan vaknade visste de inte en vilken kön mitt barn hade eller hur barnet mådde eller någonting, de 10 minuterna som det tog för dem att ta reda på det och skaffa fram en paloroidbild på dotterna var fruktansvärda.

Jaf snittades kl 21.15 och kom till avdelningen kl 02.20 och då fick jag se min dotter för första gången:love:.

Min förlossning resulterade i en anmälan, en ännu större skräck hos mig och bara 1 barn dvs inga syskon och det är mkt pga av förlossningen.

Vad olika det är! På mitt sjukhus hamnar man bara på uppvaket om man varit sövd eller om man behöver blodtransfusion/er.

Jag födde med ett planerat snitt och fick spinalbedövning. Eftersom jag var vaken fick jag L på bröstet direkt och sedan igen när han var avtorkad och inlindad i en handduk.

När operationen var färdig kördes jag med bebis och man upp på BB. Där var jag förlossningens ansvar i ca 3 timmar då kände de ofta på livmodern för att se att den dragit ihop sig. Sedan togs ansvaret över av BB personalen.

Själva spinalbedövningen släppte inte förrän vid 17-tiden, då jag äntligen kunde ta mig ur sängen. Snittades vid 9-tiden på morgonen.

Mycket nöjd med mitt snitt med både personal och bemötande och att jag kunde vara vaken och träffa min son direkt:love:

Nyfiken fråga, hur kan ett akutsnitt bli ett katastrofsnittpga skräck?
På vårt sjukhus så får har man ca 30 min på sig att göra ett akutsnitt pga dålig progress medan ett katastrofsnitt ska barnet vara ute inom 5 min efter att BM har tryckt på larmknappen. Detta för att barnet mår dåligt. Då söver man med gas för det går fortast så.

Vid ett katastrofsnitt så hinner knappast narkospersonalen gå igenom någon journal mer än möjligen för att se om ev allergi.

Måste varit fruktansvärt att vakna upp med smärtor och inte kunna meddela sig.

Att uppvaks personal inte kände till könet på ditt barn är däremot förståligt. De hade säkert fullt upp med dig, deras patient, inte ett barn som inte de har med att göra. Vi får sällan rapport om könet på barnen om det inte råkar stå i journalen, många gånger är inte journalen skriven när det gäller katastrofsnitt. Förståeligt, på jourtid har de fullt upp med att rädda barnets liv under 5 min, journalen skrivs när barnet är räddat och mamman ihopsydd.

Fortsätt att berätta, jag vill höra mer om hur ni mammor upplevde er tid på UVA.:bow:

Min förlossning gick från en normal förlossning till akutsnitt till katastrofsnitt (när höll på att tvätta min rygg så gick hjärtljuden ner).

Tiden på uppvaket kändes konstig Här har jag fått en flicka (de berättade det på vägen till uppvak) men hon är inte hos mig. Vet inte precis hur lång tid jag låg där, men kände inte att jag behövde ligga och vänta.

Min sambo och min bebis kom inte till uppvaket utan jag blev dit rullad. Och fick krama min lilla lilla tjej.

Jag födde med planerat snitt, och hamnade således på det "vanliga" uppvaket. Iofs har jag uppfattat det som att mitt lilla sjukhus bara har en sådan avdelning allt som allt.

Sebastian plockades ut kl 14:06, och jag var ihopsydd och framme på uppvaket kl 15:00. Personalen var trevliga, och det låg en gammal farbror där också - men jag fick ha son och pappa hos mig hela tiden. Det enda som inte riktigt uppskattades var att jag fick alldeles för mycket morfin, vilket ledde till att jag blev medvetslös och lite sånt.
Morfin fungerar inte på mig (Vilket jag inte visste om på den tiden, tyvärr) så jag fick först 1 spruta. Eftersom den inte hjälpte fick jag påfyllning 5 ggr till, inom 1 timme. Dom gick om varandra, och skrev inte i journalen allt jag fick.
Utöver det, vilket inte stör mig alls egentligen, så var det bara rätt så tråkigt att ligga där! Jag blev även väldigt trött av allt morfin, trots att smärtan inte försvann. Kl 17 hade jag fått tillbaka ca 90% rörlighet/känsel, och då ringde dom efter min BM som hämtade mig. Efter alla hussfärder och rullande genom hela sjukhuset så anlände jag till vårt rum på BB kl 17:30, och hade då fått tillbaka full känsel och rörlighet. Smärtan var dock enorm, så jag fick ett nytt medel som hjälpte, och efter det fungerade allt klockrent. Kl 19:30 var jag utanför sjukhuset för att få röka min första cigg på många timmar! Jag gick helt obehindrat, och klarade mig själv på toaletten osv osv. Därefter gick allt som en dans, jag tog långa promenader dagen efter och var som vanligt :)

Snittades mitt i natten och fick då åka upp till uppvaket under ca 2? timmar, tills jag kunde känna mina ben igen och vicka tårna. Då tvingade de ner mig igen, eftersom gubben hade hotat att själv komma upp med jäntan och se att allt var ok. :o
F ö mycket trevligt bemötande trots en bunt med flummiga patienter mitt i natten, gott om dundermedicin och kontinuerliga kontroller. :bow: Jag hade nog gärna stannat där och sovit en stund, om jag inte varit så nyfiken på jäntan som väntade på avdelningen där nere.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 468
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA