Katastrofen är nära.. vad göra?

Lenis

Trådstartare
Har nya grannar vars chihuahua kutar runt fritt ibland.. Han har kommit in i vår trädgård ett antal gånger, det är väl inte så farligt men jobbigt när familjetiken löper då hon blir helprillig. Nu löper hon inte men han kommer ändå, hon är duktig på att vara lös i trädgården men det är ett lejon så man är lite rädd att hon ska hoppa efter över staketet nån dag, när han håller på å kutar fram & tillbaks under det. Har inte hänt än under hennes 2 år, men hon blir ju rejält "provocerad" att följa efter. Hundar utanför staketet är hon inte så intresserad av, kikar bara litegrann & återgår till sitt. Vore trist att inte kunna ha henne lös mer pga detta.

Vi bor vid en 50-väg där det är mycket trafik, och den lille hunden kutar fram & tillbaka över vägen (han bor på andra sidan) för att komma till oss. Igår sprang han fram & tillbaka ett antal gånger, och förutom att hunden själv kommer bli påkörd när som är jag lite rädd för trafikanternas bästa. Man ska givetvis inte väja för en hund men sånt är lätt hänt, och tänk om nån fotgängare som råkar gå förbi blir påkörd? Eller några krockar? Eller att den som nitar för hunden (flera igår) blir påkörd bakifrån?

Försökte fånga in honom igår men han är skygg & fortsatte sin utflykt åt annat håll, så jag gick över & knackade på (nu får det liksom vara nog, det är fjärde gången det händer & de är nyinflyttade). Men antingen ville de inte öppna eller så var de bara inte hemma :confused::mad: Illa i vilket fall.

Nu blev det långt, men vad gör man? Polis? Djurskyddsmyndighet? Kan man göra nåt alls? Det är ju både en trafikfara & fara för hunden själv.

Sv: Katastrofen är nära.. vad göra?

min pappa har en granne som han har liknande problem med (eller jag har problem med). oftast har jag fångat hunden och lämnat den hos sin ägare med ett "nu har det hänt igen". men sist fick jag nog och skällde ut henne efter noter, hotade med polis och djurskyddsmyndigheter, anklagade henne för vanvård (hunden är smällfet och får noll stimulans) osv. som vanligt sa hon inte ett ord utan gick in med hunden, men sedan dess har den faktiskt inte varit mer i trädgården vad jag har sett.

jag hade gått och tagit ett snack med grannarna och förklarat att det är inte bara en olägenhet för er och farligt för bilisterna, utan också olagligt att låta hunden springa fritt.

Sv: Katastrofen är nära.. vad göra?

försök fånga den och skicka den i ett kuvert till mej :angel: :love:
Så kan dom ju tro att den har sprungit bort eller nåt :devil:

Skämt å sido, vad förbannad man blir på folk som har hund och inte har nån koll på vart den springer. Min hanhund är könsmogen och nedanför våran gård är ett helt harem av lösspringande sheltietikar. Tråkigt för den ägaren om han bryter sej fri nångång när nån av dom löper...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 032
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka