Kastrering?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 703
M

M_Q

Någon som har erfarenhet av att kastrera äldre hingstar?
Vilken ålder va dom i och hur påverkade det deras beteende och ridmässigt? Varför gjorde ni de så sent?

Sv: Kastrering?

Det råder delade meningar ang. kastration av äldre higstar.

En sida anser att de fungerar bra och blir bättre som ridhästar, att hantera osv. En annan sida tycker att det är snudd på "djurplågeri" att kastrera en äldre herre. Det kan bli så illa att de tappar gnistan och aldrig blir sitt forna jag, och då syftar man inte på att de inte längre är hingstiga. Personligen har jag sett både och.

Om hingsten fungerar bra och kan gå med sällskap eller trivs ensam känns det kanske lite onödigt att kastrera men den hingsten blir kanske inte heller så påverkad av att bli av med "juvelerna". Att kastrera en hingst som har betäckt och vet om att han är "kung" är lite av ett risktagande. Har man tur får man en trevlig val. med lite go i och har man otur får man en håglös häst eller en val. som fortfarande tror att han är hingst.

Min egen åsikt om hingstar är att man ska kastrera så fort det står klart att de inte är menade för avel. Det är bättre för hästen och enklare och säkrare för omgivningen. I mina ögon är det inte "häftigt" att ha en hingst bara för att den blir snyggare med mera massa eller när den visar upp sig bland andra hästar ... Om man inte rider dressyr eller hoppning på elitnivå eller har den till avel, vill säga.

Säger Elin, som behöll en dåvarande supersnygg monsterhäst, som alla avskydde att hantera, som hingst tills han var 6år ... :angel: man lever inte alltid som man lär ... ;) :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
603
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka