Kastrering

P

Panter

Varför kastrerar man inte hanhundar egentligen? Bode ju lösa många probem med översexuella hanhundar och hanhundar som blir galna av löptikar.. Man kasterar ju katter och hästar så varför inte hundar??:confused:

Sv: Kastrering

Frågar samma sak då diskussionen är aktuell här hemma? Hunden skulle må mycket bättre om jag fick kastrera honom, men husse lider av kastraktionsångest som heter duga och vägrar gå med på det...... När jag påpekar alla andra djur vi kastrerar utan att blinka kniper han bara igen och har inget mer att säga......:crazy:

"Hoss oss" gör vi det. Ingen i min bekantskapskrets har en okastrerad hane (om den inte ska användas till något där den behöver sina bollar)
Är verkligen att föredra.

Då finns det alltså folk som gör det, har aldrig hört någon som haft en kasterad hanhundförut! Men varför är det så ovanligt?

Det är ngn märklig svensk tradition som gör att folk drar sig för att kastrera hundar :confused: Själv ser jag inga nackdelar.

Jag fick på hundkursen i söndags höra att det i Sverige fanns en lag mot kastration av hundar fram tills för 12 år sen.

Korkad lag.

Varför kastrerar man inte hanhundar egentligen? Bode ju lösa många probem med översexuella hanhundar och hanhundar som blir galna av löptikar.. Man kasterar ju katter och hästar så varför inte hundar??:confused:

Bättre folk skaffa sig hundar som folk klarar av och har ett bra ledarskap över så slipper man dessa problem.

Lösa problem med översexuella hanhundar gör man genom att helt enkelt inte avla på sådana... Lös problemet, inte dämpa symtomen...

Samt att kastrering på intet sätt garanterar att hunden lugnar ner sig.

Jag klarar av min, och han är på intet sätt översexuell eller galen (fötuom mot andra hanar, men det undrar jag om det ger sig även vid kastrering), men han är helt klart mer orolig när tiken rätt över i trappuppgången löper, han äter inte lika bra, har svårt att komma till ro lika bra som vid ickelöp, är lite mer "hispig" utomhus, och jag kan inte lita helt på att han stannar hos mig om han är lös när det finns löptikar i närheten ( har jag aldrig i stan, men vid stugan där det ibland kan ha gått förbi en jakthund eller två).

Jag anser att jag är en bra ledare för min hund, men hans hormoner är lite svårkontrollerade under löpen. Därför vill jag kastrera, då han inte är till för avel.

EDIT: Med hispig menar jag inte okontrollerbar, utan helt enkelt mer lomhörd, vill sniffa mer och har svårare att komma till ro med toalettbestyren. han lyder, men inte på samma uppmärksamma sätt som vid ickelöp. Jag har också en hund som lyssnar mycket bra på tillsägelser, så han är inte den som går runt och rantar och gnyr, men det märks att han helst av allt går ut till tjejen.

Senast ändrad:

KL*

Svarar de tre sista i ett svep. Ni har helt rätt allihopa, men kastrering är ju ett utmärkt sätt att försäkra sig om att just det här exemplaret inte förökar sig i alla fall...

Kan man göra nåt åt det, mer än att kastrera? Han lyder ju som sagt, om än med lite mer seghet, och han är ju inte nån gnypelle, de få gånger han ljudar så blir han tyst när jag säger att det räcker.

men gärna, har du tips, jag tar gärna emot dem :)

Ja, den delen är ett problem jag tyvärr inte riktigt kommit åt, och jag tar jättegärna emot hjälp :)

Lösa problem med översexuella hanhundar gör man genom att helt enkelt inte avla på sådana... Lös problemet, inte dämpa symtomen...

Exakt, läste en teori i en hundsport om trenden med översexuella hanar framförallt hos labbar beror på trenden att premiera så extremt "maskulina" hanar som möjligt. Det leder till problem med översexualitet, det döljs genom att "svenssonägare" kastrear sina hundar för att klara av dem, medans de som avlat/tävlar får kämpa som tusan med sina hundar.

Sluta använda översexuella hundar i avel,genom att inte premiera extrema ideal.

Hundar ska normalt ha rätt låg könsdrift med en stark ledare.

Senast ändrad:

Jag o min familj har haft 4 hannar (har själv min första egna nu, dock liten ännu). Ingen av dem har varit kastrerade och de har inte brytt sig nämnvärt om tikar dvs deras könsdrift hade varit nästintill obefintlig.
Vi har tyckt att de har varit onödiga pengar att lägga ut på en kastrering när vi inte har haft några problem alls med våra killar iallafall:)

Ja, har man inga bekymmer av deras hormoner så behövs det ju inte kastreras. Min hane har stått vid dörren sedan 6 imorse, han gnyr en stund, tystnar när jag säger till, börjar om igen...... Hon måste vara väldigt tillgänglig just nu, för så här illa var längesen det var....Nyss låg han brevid oss i sängen och gnydde, då blev tom sambon irriterad över gnisslandet och nu har vi kommit överens om kastrering:banana: :banana:

Jag tycker synd om hunden, då tiken han suktar efter bor bara några meter från oss, och varenda gång vi går ut känner han hennes doft.....:(

Jaja, nu ska jag ringa på onsdag och kolla hur fort vi kan ta det, innan sambon drabbas av ånger!

Vad händer om du suger tag i hunden och upplyser honom om att nu djäklar ska han lägga sig och vara tyst?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar