Kastrering

Sv: Kastrering

Gjorde det i morse kl 6 :devil: , och han lägger sig på sin plats då, blir tyst, och efter en halvtimma är vi där igen...... Som sagt, han ligger brevid oss i sängen och gnyr, då går tålamodet på semester här, så sambon förstod nog att nevin menar allvar med kastrering nu!

Oavsett om man har kontroll eller inte så är det väl shysstare mot hunden att slippa bli stressad av löptikar. Stressad blir den ju oavsett hur lydig den är, och ska den inte användas i avel - varför inte?

Vi kastrerade vår sexårige springerhane i vintras, p g a tillökning i familjen i form av liten cockerflicka och vi inte vill hålla på och krångla vid löp. Absolut inga negativa effekter än - precis samma glada vovve, enda skillnaden är att han inte skvätter längre utan kissar en "långkiss" i stället när han är ute.

Precis min mening, varför behålla en hund som ändå inte ska avlas på? Men nu är jag ju inte ensam ägare på hunden, så jag måste lyssna på sambon med, och han har ångest inför det här av någon anledning som jag inte förstår, det är ju inte honom jag lägger under veterinärkniven....

Min är ju 6 år med, och det enda jag är lite orolig inför är att kastrering inte hjälper, att hans beteenden är cementerade. Men, som sagt, han ska kastreras nu, sambon tröttnade också på pipet, så det återstår att se hur mycket effekt det får!

Det är nog inte helt ovanligt att män drabbas av "kastrationsångest" för sina hundars räkning.

(Det räcker med att jag ber maken om hjälp att rengöra valpis förhud för att han ska få något paniskt i blicken och bli väldigt lättretlig.)

Hehe, det verkar vara ett drag som män har, "rör inte min eller min hunds penis":D

Veterinären berättade om hussen som gick lika bredbent som sin nykastrerade hane när de gick från stationen, han var lite lik John Wayne tydligen :rofl: :rofl:

alltså, man kastrerar ju hundar. Alla kanske inte gör det, men många jag känner gör det. Min förra hund var dock inte kastrerad, men han inte så "kåt" av sig. Han var väluppfostrad. :D

Att lösa problemet med översexuella hanar ligger nog som sagt mer på avelsnivå, men jag håller med om att det är märkligt att det i Sverige finns en sådan aversion mot att kastrera hundar. Tikar förstår folk att man kastrerar för deras löp strular till med träning/tävling/jakt, skendräktigheter kan vara ett rent helvete och man minskar ju helt klart risken för livmoderinflammation.

När det gäller hundar så är det tydligen annorlunda. Seriöst... en stor del av Sveriges hundägarbefolkning tränar inte, tävlar inte och har inte superpli på sin hund så kastrering är om inte annat bra för att förhindra att hunden sätter valpar på närmsta löptik om han lyckas rymma. Sedan är det klart att kastrering i många fall skulle ge dessa "vanliga svenssons" en mer harmonisk och lätthanterlig hund vilket knappast kan vara till nackel för någon.

Skulle jag som kattägare sitta och hävda att folk får banne mig ta att hankatter pissar ner hemmet, är dominanta och skriker om nätterna samt allt annat sattyg fertila hankatter har för sig skulle jag ju bli dumförklarad. Samma sak med hingstar, ingen ifrågasätter att folk kastrerar hingstar för att de ska bli mer lätthanterliga.

Varför är det så annorlunda med hundar?

Ingen aning, våran hankatt var okasterad i flera år, tills vi flyttade så han kunde gå ut som han ville. Då kasterades han.
Inte pinkade han inne,var dominat eller skrek på nätterna när han var okastrerad

Ingen aning, våran hankatt var okasterad i flera år, tills vi flyttade så han kunde gå ut som han ville. Då kasterades han.
Inte pinkade han inne,var dominat eller skrek på nätterna när han var okastrerad

Och jag tror du är fullt medveten om att det hör till ovanligheterna att hankatter är så lättsamma. I synnerhet om de i likhet med de flesta hundar faktiskt får känna doften av fertila honor ibland.

Min kille, snart 1 år, blev som förbytt när han blev könsmogen!
Han stod, precis som Nevin beskriver att hennes gör, vid dörren och gnällde oavsett tid på dygnet, kunde inte sova, inte äta och var bara sååååå olycklig :cry: i samband med löptikar!
Efter snack med veterinär bestämde jag att låta kastrera honom.
Det är nu drygt 5 veckor sedan och redan märks resultatet i att lilleman blivit lugnare inombords. Personligheten har inte förändrats utan han är fortfarande världens goaste, gladaste och busigaste vovve! Han är mer lyhörd och har slutat revirmarkera. Kissar numera "färdigt" när han kissar!

Själva ingreppet var relativt enkelt även om matte var orolig som 17 innan. Hade nästan ångest :crazy: !
Första dagen var han i stort sett helt utslagen men sen var han som vanligt! Inga problem att kissa och tratten bekymrade honom inte nämnvärt!

Såååå - min erfarenhet är att det för vår del var helt rätt beslut att ta. Både för hundens och hans människors skull!

*KL*

Måste bara berätta att han de senaste dagarna har blivit helt som förbytt, från att ha nöjt sig med att stå vid dörren och gnälla, sluta äta och ändå vara hanterbar, försökte han igår sätta på hästägarens sambo:eek: :eek: :eek: , anledningen? Han hade en liten pudeltjej i knät när de fikade och när de kom ner till stallet igen luktade han förmodligen gott..... TROTS tillsägelser juckade han som en galning mot den stackaren, som försökte få bort honom! Det slutade med att hund låg på rygg på marken, helt galet flåsande, med matte ståendes ovanför, med värsta morret i halsen :devil: . jag fick låsa in hundskrället i sadelkammaren medans de var kvar, för han var så jäkla överkåt...... när han väl fick komma ut letade han efter honom (eller tiken egentligen), även i bilen satt han och flåsade och gnydde... Lugnade sig inte förren vi var hemma i lägenheten.....

GISSA hur nära kökssaxen jag var då :devil: :devil: :mad:

Glömde ju alldeles bort "juckandet" :rofl: :o !
Kan tala om att från att ha försökt sätta på de flesta i sin omgivning inkl. nallebjörnar så har det beteendet helt försvunnit - det är till 100% borta :bow: :bump: :banana: :banana: :bump: :bow: .

Z3:an

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar