kastrering

devilsdaughter

Trådstartare
Min hingst är nu 9 månader och jag vill kunna kastrera honom så fort som möjligt. Jag känner tydligt att iaf en kula är trillat ner. Det jag funderar på är om man lätt kan missa att båda trillat ner. Alltså att båda är nere men att de känns som en. Tror iaf att det är en jag känner. Är det vanligt att en kula trillar ner och att det sen tar lång tid till nästa trillar ner?

Sv: kastrering

Vanligt och vanligt men det finns exempel på hingstar där den ena inte kommit ner förrän hingsten varit vuxen. Så det är inte ovanligt och ibland ligger den andra så att när hästen sederas inför kastrationen så kommer den ner. Men det kan också vara så att den inte kommer alls utan att det är en s k klapphingst.

Dessutom kan dom vandra upp och ner lite så försök att känna efter om det är samma du känner var gång.

Min hade vi köp (14 månader) en kula nere ibland. Det var lite hiss över det. Vid ett tillfälle ganska snart efter köp kände jag två nere. Tur var väl det för det räddade min mentala hälsa ;)

För han har kört jojo, och oftast haft ingen eller ej kula nere. Han är tre år i år (är 2,5 år om man ska vara exakt) och nu händer det titt som tätt att båda kulorna är nere. Men rätt var det är kör han bara med en nere, och ibland så hissar han upp båda två.

Jag funderade ett tag också på om två kunde kännas som en men efter att ha känt båda nere så nej, rätt stor skillnad hur det känns om man 'klämmer lite'.

Som redan sagts så kan den vara klapphingst, eller så drar den bara upp en. Man kan prova sedera och se om nummer två trillar ner, inte helt ovanligt om den ligger precis i kanalen. Vet kan ibland palpera kula nr två i kanalen med. Men har du otur ligger kula nr två uppe i buken.

Masses tips att försöka kolla om det är samma nere varje gång är bra tycker jag. För OM du någon gång känt båda kulorna nere, endera en i taget eller samtidigt, då vet du att han INTE är klapphingst. Dessutom finns det då goda chanser att normalkastrera, att kula nr två trillar ner av sederingen eller åtminstone är lätt att fiska rätt på i kanalen.

Är det någon speciell anledning du vill kunna kastrera så fort som möjligt? Du KAN ju kastrera honom nu även med en kula kvar uppe, men det blir en dyrare och mer komplicerad operation så med de små brukar man då avvakta och se om kula nr två trillar ner med stigande ålder.

Tack för era svar! Ska absolut kolla regelbundet nu för att se om det är samma nere hela tiden..
Vill kastrera honom så fort det går då vi har många ston hemma och man kan slappna av lite när det är gjort och han är "vanlig häst" hehe, skönt att ha det gjort helt enkelt och helst innan hingstbeteendet sätter fart på riktigt.. Som det är nu river han staket stup i ett och är inte rädd för någonting (el tex).. Dock kommer väl det fortsätta antar jag då det nog mer är ett unghästbeteende än ett hingstbeteende.. Men det vore skönt att få det ur världen iaf!
Tack för era svar! Blev lite klokare på det..

Riskabelt med en hingst som river staket ja. Men är det verkligen ström nog i det då? Få hästar saknar respekt för el i sig, däremot så många hästar saknar respekt för "klen el" i staketet.

Jag klämde på min igår med tanke på den här tråden, han hade en kula nere och en i minnet. Men det gick lätt att känna den uppdragna kulan med, så om han är snäll med att man är där och tafsar så "kläm runt" lite och känn uppåt och vid sidan om du kan känna en till kula.

Du kan be en vet ge honom lite lugnande och kolla att kulan kommer ner ,men om jag förstått det rätt så är det ett visst lugnande man ger att detta inte fungerar med allt lugnande ?

Tyckte själv det var skönt när vi kastrerade vår egen tidigt ,ska de inte gå som hingstar (och vilka ska det ) så är det skönt att ha det gjort .

Du kan be en vet ge honom lite lugnande och kolla att kulan kommer ner ,men om jag förstått det rätt så är det ett visst lugnande man ger att detta inte fungerar med allt lugnande ?

Tyckte själv det var skönt när vi kastrerade vår egen tidigt ,ska de inte gå som hingstar (och vilka ska det ) så är det skönt att ha det gjort .

Det ska fungera med allt lugnande som jag begripit, men det krävs en viss nivå av sedering. Kanske är den lättare få med vissa preparat än andra?

Sen, en del hästar är rätt "envisa" även med sedering. Minns när vi skulle få en av mina att släppa ur snoppen så man kunde kolla lite närmare på den. Fyra gånger försökte vi med sedering, och sista gången var han så lost så han stod och svajade. Men snoppen - den höll han nog nånstans uppe under korset ;)

Min veterinär kastrerade min dåvarande 14 månader hingst när han bara hade en kula nere.
H*n valde då att göra det liggandes.Med hjälp av en narkossköterska som h*n hade med sig.
Det gick jätte bra.H*n fick visserligen leta en stund (ca 1 tim) efter kula nr 2 men till slut va båda ute.
Samma veterinär kommer ta bollarna på lille man i slutet av mars i år.
Liten ska inte vara i avel och inte visas någonstan så han behöver inte vara hingst längre.

Det ska fungera med allt lugnande som jag begripit, men det krävs en viss nivå av sedering. Kanske är den lättare få med vissa preparat än andra?

Sen, en del hästar är rätt "envisa" även med sedering. Minns när vi skulle få en av mina att släppa ur snoppen så man kunde kolla lite närmare på den. Fyra gånger försökte vi med sedering, och sista gången var han så lost så han stod och svajade. Men snoppen - den höll han nog nånstans uppe under korset ;)

Sån är min också, jag trodde jag skulle få tillfälle när han var sederad för tandkollen, men icke.:D

Tack för alla svar! Elen är ok, men dock hade den kunnat vara högre med tanke på att man har en hingst nu.. Någon som vet om sådana fasoner brukar lägga sig efter kastrering eller om man borde införskaffa ett nytt aggregat?
Igårkväll hade han ingen kula nere.. Så eftersom han kan dra upp iaf den ena så kan man ju hoppas på att han gjort likadant med den andre:) Dock har jag fortfarande bara känt den ena nere.

ponniplutt: Så du kunde alltså göra det hemma? Jag trodde att om de skulle läggas ner (och sövas?) så gjorde de alltid det på klinik? Jag vill
gärna slippa åka iväg med honom då han inte är transporttränad ännu, och vill gärna inte stressa med det i halkan för detta.
Funderar på att boka tid för att veterinären kommer kommer hit och hoppas på det bästa..

Japp.
I en mycke ren och fin box med helt underbar vett och assistent.
Han fick inte ens infektion eller feber efter..
Han slutade även upp med att kuta genom alla staket.Tog nog en månad innan han va lugnare.
Höjden på staketen spelade honom ingen roll.Han sprang rakt igenom.
Som tur är så klarade han sig från skador alla gånger.Men man va ju livrädd..
Så nu är han 3 och mycket pigg och busig..fast kontrollerbar;)
Och ingen rymmare:)

Låter ju skönt att det staketproblemet löste sig när han blev kastrerad..
Nu lutar det mot att vi tar ut veterinär och kollar om bollarna kommer ner vid sedering.. Annars blir det väl till att börja transportträna honom nu och sen boka tid till klinik..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka