Sv: kastrering
Min hade vi köp (14 månader) en kula nere ibland. Det var lite hiss över det. Vid ett tillfälle ganska snart efter köp kände jag två nere. Tur var väl det för det räddade min mentala hälsa
För han har kört jojo, och oftast haft ingen eller ej kula nere. Han är tre år i år (är 2,5 år om man ska vara exakt) och nu händer det titt som tätt att båda kulorna är nere. Men rätt var det är kör han bara med en nere, och ibland så hissar han upp båda två.
Jag funderade ett tag också på om två kunde kännas som en men efter att ha känt båda nere så nej, rätt stor skillnad hur det känns om man 'klämmer lite'.
Som redan sagts så kan den vara klapphingst, eller så drar den bara upp en. Man kan prova sedera och se om nummer två trillar ner, inte helt ovanligt om den ligger precis i kanalen. Vet kan ibland palpera kula nr två i kanalen med. Men har du otur ligger kula nr två uppe i buken.
Masses tips att försöka kolla om det är samma nere varje gång är bra tycker jag. För OM du någon gång känt båda kulorna nere, endera en i taget eller samtidigt, då vet du att han INTE är klapphingst. Dessutom finns det då goda chanser att normalkastrera, att kula nr två trillar ner av sederingen eller åtminstone är lätt att fiska rätt på i kanalen.
Är det någon speciell anledning du vill kunna kastrera så fort som möjligt? Du KAN ju kastrera honom nu även med en kula kvar uppe, men det blir en dyrare och mer komplicerad operation så med de små brukar man då avvakta och se om kula nr två trillar ner med stigande ålder.