Kastrering på tik

lady_vip

Trådstartare
Vilka anledningar är nog för att försäkringsbolaget ska gå in och täcka?

Jag har 2 tikar som jag vill kastrera (helst samtidigt) och det innebär en räkning på ca 10'000... Jag har goda skäl till kastration, de får inte under några som helst omständigheter paras då de har ärftliga defekter båda två. Skulle det kunna vara en anledning till att bolaget går in och täcker?

Tänkte prata med vet. när jag är där nästa gång, ville bara kolla om någon har insyn.

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Tror inte det täcks av försäkringen annat än vid livmoderinflammation eller annan skada/sjukdom på livmodern.
 
Sv: Kastrering på tik

Misstänker det.. Förstår inte vilken skillnad det är på kastration på katt (900 spänn) och kastration på hund (4900 spänn) egentligen...?

//E
 
Sv: Kastrering på tik

tror att det är suventionerat på katt, allt för att minska vildkatterna.

Jag kastrerade min tik. Fick betala allt själv.
Däremot borde försäkringspremien bli billigare ifall man har kastrerat sin tik, då livmodersinflamation är så pass vanligt på tikar.
De slipper råka ut för att betala dyra jouravgifter för dessa tikar.
 
Sv: Kastrering på tik

Om tiken är avelsförsäkrad kan det hända att du får ut liversättning för förlorat avelsdjur och då kan du ju använda de pengarna för att finansiera kastreringen.

På katt betalas iaf liversättningen ut om katten kastreras pga. en ärftlig defekt (även om katten inte haft kull).
 
Sv: Kastrering på tik

det är ett större ingrepp på hund som jag förstått det därav högre kostnad men jag kan ha fel.

Javan
 
Sv: Kastrering på tik

Den ena tiken har ju varit avelshund (fick en kull med 7 valpar, 1 med EP, 2 med allergi och en som dog huxflux utan anledning), så kanske hon har någon avelsförsäkring. Jag har tagit över henne, så jag ska kolla upp det.

Den andra är inte försäkrad som avelsdjur.

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Fast vad är egentligen skillnaden? Det är ju egentligen likadant på handjur, mycket dyrare på hund.

Tror lite som Macken22 skrev, att det är subventionerat på nåt sätt.

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Det är väldigt stor skillnad på hur komplicerat ingreppet är.
Nej en honkattskastration för ca 1000 är inmte sunventionerad.
PL
 
Sv: Kastrering på tik

Men mängdrabatt kan man få!:D
Var iväg i våras och kastrerade 5 småkissar, och fick 200:- rabatt/kisse. alltså....
kastrera 4, få den 5:e på köpet.
Tror de körde någon drive i stockholmsområdet...:D
 
Sv: Kastrering på tik

ok. Jag betalade ca 4-500kr för min katt. visst det var snart 8 år sedan. Men då ingick öronmärkning oxå. De sa att katt var sunventionerat pris på. Hanen betalade jag (katt) 300 kr för, med öronmärkning samtidigt.

Kanske olika i olika kommuner?
 
Sv: Kastrering på tik

Om du kastrerar förebyggande så får du inte ens ut något för ev. eftervård om det blir komplikationer...

Det som rekomenderas som är "fult" är ju att ge hundarna... Jag vad katten är det man ger för att förhindra löp? Det utlöser ofta PYO och då får man det på försäkringen. Men vem vill utsätta hundarna för det frivilligt egentligen..?
 
Sv: Kastrering på tik

Om du kastrerar förebyggande så får du inte ens ut något för ev. eftervård om det blir komplikationer...

Det som rekomenderas som är "fult" är ju att ge hundarna... Jag vad katten är det man ger för att förhindra löp? Det utlöser ofta PYO och då får man det på försäkringen. Men vem vill utsätta hundarna för det frivilligt egentligen..?

Katter får medroxiprogesteron för att förhindra löp (förhindrar löp hos tikar också) men man riskerar inte bara pyo när man ger p-piller utan även diabetes mellitus och juvertumörer så det är en jäkligt dum risk att ta.
 
Sv: Kastrering på tik

Du söver dem på olika sätt, det tar olika lång tid och olika komplicerat. Därav prisskillnaden.
 
Sv: Kastrering på tik

Säger som Gnist. Och tycker också "varför skulle försäkringen betala??????" En sådan ekonomisk bekvämlighet skulle i så fall troligen skapa ännu högre premier för andra som har försäkring för att kunna slippa avlivning pga pengabrist när hunden blir akut sjuk eller råkar ut för olycksfall.
 
Sv: Kastrering på tik

Säger som Gnist. Och tycker också "varför skulle försäkringen betala??????" En sådan ekonomisk bekvämlighet skulle i så fall troligen skapa ännu högre premier för andra som har försäkring för att kunna slippa avlivning pga pengabrist när hunden blir akut sjuk eller råkar ut för olycksfall.

Jag tycker det skulle vara ett bra initiativ av försäkringsbolagen tills det blivit vanligare att kastrera hundar och priserna förhoppningsvis gått ner. Om fler hundar kastreras är jag helt övertygad om att färre "min-hund-är-så-söt-kullar" skulle födas vilket antagligen skulle tjäna hundar och hundägare i stort.

När det gäller tikar skulle större antal kastrerade tikar sannolikt innebära färre fall livmoderinflammation och juvercancer.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag håller med Gnist mfl. Men visst vore det ett lyft för veterinärbranschen om alla försäkringstagare "solidariskt" betalade tikkastrationer oberoende av skäl.
PL
 
Sv: Kastrering på tik

Säger som Gnist. Och tycker också "varför skulle försäkringen betala??????" En sådan ekonomisk bekvämlighet skulle i så fall troligen skapa ännu högre premier för andra som har försäkring för att kunna slippa avlivning pga pengabrist när hunden blir akut sjuk eller råkar ut för olycksfall.

För att de är så otroligt duktiga på att ta betalt men samtidigt se till att de inte ska betala ut något. Det är knappast en tillfällighet att självriskgränserna ligger där de ligger...:smirk:

Iaf, när det gäller den ena tiken har de flesta ett intresse i att hon inte paras. Hon nedärver plågsamma sjukdomar (som försäkringsbolagen fått lägga mycket pengar på) och ska inte avlas på, olyckor är definitivt inte välkomna.

Sen är det så att en kastrerad tik löper mycket mindre risker för hormonrelaterade sjukdomar som Sol har skrivit.

Jag kan tycka, att även om nu inte försäkringen täcker, vilket jag kan förstå iom "ska du, ska alla"-attityden, så ska det verkligen behöva kosta 5000 spänn???? Det är ju så att jag kan köpa en ny hund för de pengarna... Det är ju inte så konstigt att allsköns blandningar föds hit och dit när folk inte har råd att kastrera:cool:

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Finansinpektionen håller koll på hur mkt som betalas ut repektive in!
Jag skulle då inte vilja betala mer i försäkring för att andra skall få sina kastrationer gratis.
PL
 
Sv: Kastrering på tik

Men kan du säga exakt vad som skiljer i kostnad på kastration på katthona respektive tik? Likaså hankatt hanhund?

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 335
Senast: Sel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 506
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp