Kastrering på tik

Sv: Kastrering på tik

Dock kan den ramla ner för trappan och slå ihjäl sig....

//E

Har ingen trappa.

Skämt åsido, är det öht någon som ifrågasätter att en hingstkastration inte ersätts av försäkringen? (allmän fråga)
 
Sv: Kastrering på tik

KL

Det är ett mycket större ingrepp att kastrera en hund än en katt. Kattkastreringar görs "på löpande band", snabbt, enkelt och katten får omedelbart följa med matte/husse hem igen. Minimalt med eftervård. Vid kastrering av katthona kan ingreppet så att säga ske utanför kattens kropp vilket väl förmodligen leder till mindre risk för infektioner. Tikar och katthonor har olika "konstruerad" livmoder. Kastrering av tik är en större operation. Dessutom kräver hundar (i de flesta fall) mer narkosmedel, vilket är dyrt.

5000 kr för att kastrera en tik tycker jag låter som ett vettigt pris. Det är absolut värt att göra om man inte tänker låta henne få valpar.

Jag vet att det är olika ingrepp men jag funderar som sagt på varför samma ingrepp i USA kostar 500-1500 kr och i Sverige kostar det 1500-8000 kr! Visst, vi betalar väl högre moms, men lägg till 25% moms på 500 och 1000 så hamnar vi på 625-1875 kr. I USA kostar det att kastrera hundar vad det i Sverige, ungefär, kostar att kastrera katt.

Det är rätt ordentliga prisskillnader. Varför?
 
Sv: Kastrering på tik

Har ingen trappa.

Skämt åsido, är det öht någon som ifrågasätter att en hingstkastration inte ersätts av försäkringen? (allmän fråga)

Å andra sidan så är det vanligare att kastrera hingstar än hundar och du anses inte vara en dålig hundägare (en hundägare som kastrerar en hund blir ofta beskylld för att göra det för att h*n inte orkar med hormonerna och då ska h*n kanske inte ha hund :smirk: ) för att du kastrerar en hingst.

Jag tycker det vore ett fint initiativ av försäkringsbolagen att ersätta kastrering fram tills det blivit allmänt accepterat, vanligt och priserna har gått ner till humana nivåer.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag svarade inte dig specifikt, om du tittar igen ser du att det står KL (=KnappLån).;)

Varför andra priser gäller i t.ex. USA vet jag faktiskt inte. Men det kan ju hända att de har billigare material och narkosmedel. Kanske andra löner? Någon kanske vet?

Vi betalade ca 3400 kr för kastrering av vår tik för ett år sedan på djursjukhus. Det var ett s.k "paketpris" de hade för att uppmuntra folk att kastrera sina tikar. I samma veva höjdes priset till ca 5000 kr. Med tanke på vad det kan kosta när tiken blir akut sjuk så tycker jag inte att detta heller är något "opris". Tyvärr har de ju en tendens att undvika att bli sjuka på kontorstid....:(
 
Sv: Kastrering på tik

Hörde ryktas om att något försäkringbolag skulle erbjuda sänkt premie om tiken kastrerades i förbyggande syfte, i alla fall om det var en av raserna i "riskgruppen". Vi frågade vårt bilag, Folksam, men det tillämpar inte detta. Är det någon som vet någonting om något annat bolag?
 
Sv: Kastrering på tik

Initiativ är taget genom att vissa försäkringsbolag ger en sänkt premie om din hund är kastrerad.

Jag tycker för övrigt inte att folks allmänna åsikter och fördomar ska styra vad som ersätts av försäkringen och inte. Ska kastration av hund vara berättigad till ersättning skall samma gälla för katt och häst. I synnerhet då katt eftersom det är ett långt större problem med lösdrivande katter än med lösdrivande hundar.

Vad gäller priskillnader har jag lika liten insyn i det som skillnader i matpriser/bilpriser/klädpriser etc mellan olika länder.
 
Sv: Kastrering på tik

Fast en kattkastration kostar här 300 spänn för hane, 900 för hona, dvs det går inte ens upp till självriskgränsen. Det gör ju en hundkastration, oavsett kön, med råge.

Hästkastration har jag inte heller någon insyn i vad det kostar, har alltid bara haft ston, men kan inte tänka mig att det kostar supermycket. Då kan man även lägga in värdet i djuret. Har du en bra häst kanske du kan få 50'000-100'000 för den som unghäst, då är det en piss i Nilen. En hunds värde är omkring 10'000, kastration kostar 5000...

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Initiativ är taget genom att vissa försäkringsbolag ger en sänkt premie om din hund är kastrerad.

Jättebra, då ska jag ha det i åtanke när jag skaffar hund nästa gång.

Jag tycker för övrigt inte att folks allmänna åsikter och fördomar ska styra vad som ersätts av försäkringen och inte.

Det tycker inte jag heller, däremot tycker jag absolut att det kan vara berättigat att gå in och ersätta (eller som vissa försäkrsingbolag tydligen gör, sänker premien för kastrerade hundar) för att få ner kostnaderna så att fler människor faktiskt kastrerar. Idag låter många bli pga. kostnaden.

Ska kastration av hund vara berättigad till ersättning skall samma gälla för katt och häst. I synnerhet då katt eftersom det är ett långt större problem med lösdrivande katter än med lösdrivande hundar.

Visserligen, å andra sidan är det ett bra mycket större problem med aggressiva hundar än med aggressiva katter och kastrering kan ju dämpa aggressivt betéende. Sedan är tyvärr katter inte försäkrade i samma omfattning som hundar så sänkt premie för kastrerade katter eller ersättning för kastrering skulle knappast göra någon skillnad. De kattägare som försäkrar sina katter kastrerar som regel dem också, såvida man inte är uppfödare.
 
Sv: Kastrering på tik

Vet vilket/vilka försäkringsbolag som har sänkt premien för de hundarna?

jag tycker nog att sänt premie är berättigat eftersom de då slipper ersätta bl.a. livmoderinfektioner som väl är en stor utgift för dem. Å andra sidan borde då sänkt premie gälla även katter. Eller är folk mer benägna att ta bort sina sjuka katter?
 
Sv: Kastrering på tik

Vet vilket/vilka försäkringsbolag som har sänkt premien för de hundarna?

jag tycker nog att sänt premie är berättigat eftersom de då slipper ersätta bl.a. livmoderinfektioner som väl är en stor utgift för dem. Å andra sidan borde då sänkt premie gälla även katter. Eller är folk mer benägna att ta bort sina sjuka katter?

Som jag skrev ovan, katter är inte försäkrade i samma omfattning som hundar och de katter som är försäkrade är som regel redan kastrerade (i bland kattmänniskor hänger det ofta ihop det där med försäkring, vaccinering och kastrering... är det ena gjort följer det andra). En sänkning av premien skulle alltså inte få riktigt samma effekt på kattsidan. Sedan är folk mycket, mycket, mycket mer benägna att ta bort sjuka katter än sjuka hundar. Katter är gratis, billiga att ersätta. :( Mitt försäkringsbolag har dock sänkt premie för oss som ID-märker katter och är medlem i någon av de klubbar/rasringar bolaget samarbetar med.
 
Sv: Kastrering på tik

Fast en kattkastration kostar här 300 spänn för hane, 900 för hona, dvs det går inte ens upp till självriskgränsen. Det gör ju en hundkastration, oavsett kön, med råge.

Hästkastration har jag inte heller någon insyn i vad det kostar, har alltid bara haft ston, men kan inte tänka mig att det kostar supermycket. Då kan man även lägga in värdet i djuret. Har du en bra häst kanske du kan få 50'000-100'000 för den som unghäst, då är det en piss i Nilen. En hunds värde är omkring 10'000, kastration kostar 5000...

//E

Jag tycker djurets värde är oväsentligt faktiskt. En gatukorsningsponny för 1500 pix kostar lika mycket att kastrera som en 3 miljoners tävlingshäst. En bra hund kan också betinga ett mycket högt värde (tjänstehundar t.ex). Ska vi lägga in djurets värde i alla behandlingskostnader? Som en bil, blir det för stor kostnad att laga (i förhållande till bilens värde) löser försäkringsbolaget in den och du får pengar att köpa en likvärdig.

Jag tycker att försäkringar skall vara till för sjuka djur och jag tycker redan att det inom hästsporten är tvivelaktigt då vissa ersätter förslitningsskador (gäller ej travare/galoppörer) men det är min personliga åsikt. Det kostar att ha djur och är man inte nöjde med försäkringsbolagens ersättning så får man försäkra hos sig själv (dvs sätta undan). Jag tycker inte att 5000 för en kastration är en spootstyver, jag skulle tänka länge innan jag slängde ut de pengarna men bara för det så anser jag inte att det är ett försäkringsärende.

Alla: jag kommer inte ihåg vilket bolag som börjat med premiesänkning för kastrerade, jag vet bara att det inte var mitt.
 
Sv: Kastrering på tik

Njae, det beror väl på hur man ser på saken. En livmoderinflammation och juvercancer kan ju absolut vara livshotande och kastrering minskar dramatiskt risken för att tiken ska drabbas av dessa sjukdomar.

Självklart! Då finns ju risk för tikens hälsa,det vet jag men försäkringen ska ju inte bekosta en kastrering i förebyggande syfte för livmoderinflammation när tiken aldrig visat tecken på att få det. Har man sen en tik så har man väl för sjutton ett ANSVAR att se till så hon inte blir tjuvparad och skulle det hända så får man vackert stå för följderna som straff för man varit slarvig. Det fick jag göra. Kostade mig 1400:- när hanen lyckades forcera en dåligt uppsatt grind och betäckte den 12-åriga tiken.
 
Sv: Kastrering på tik

Men olyckor händer tydligen hela tiden :smirk: , kolla bara på alla blandisar:angel:

//E

Ja, det är lustigt. Men det är väl tur att det finns nåt att skylla på när man inte vill erkänna sina handlingar:smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 335
Senast: Sel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 506
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp