Sv: Kastrering på tik
Hur skall jag kunna det när det råder fri prissättning?
PL
Hur skall jag kunna det när det råder fri prissättning?
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska självklart prata med min veterinär om detta, även försäkringsbolaget. Just nu lutar det mest åt att köra över till Danmark och låta dem göra det på veterinärutbildningen där, det ska kosta max 2000 danska kronor, alltså sparar jag iaf 5000 spänn på det...
//E
Jag har låtit kastrera min tik då hon inte ska avlas på och då är det samtidigt skönt att slippa löp.
Man kan koncentrera sig på träning (och i framtiden tävling) utan att ha löp och hormoner som stör.
Ser inget konstigt i att lady_vip vill kastrera.
Jag ser inga konstigheter i det heller men att vilja blanda in försäkring i detta avseende där tiken inte riskerar livet kallar jag för ekonomiskt bekvämlighet.
Jag ser inga konstigheter i det heller men att vilja blanda in försäkring i detta avseende där tiken inte riskerar livet kallar jag för ekonomiskt bekvämlighet.
Det är ju fruktansvärt att det ska kosta lika mycket att kastrera en tik som att köpa ny hund (nästan). I andra länder där det är betydligt vanligare att kastrera hundar är det ju inte lika dyrt som här så det kan ju inte bara handla om att det är högre materiellkostnader när man kastrerar hundar än katter.
Att det är så stor skillnad i pris om man åker över till Danmark och låter veterinärutbildningen göra det...Förstår att du funderar på det.
Du får ursäkta, lady_vip men klarar du verkligen inte av att ha 2 löptikar under uppsikt i 3 veckor?????????????? Men om dom flesta har ett intresse av att hon inte paras så får väl dom hjälpa dig lite på traven när dom nu tydligen inte litar på att du kan hålla borta tikarna från hanar.
Njae, det beror väl på hur man ser på saken. En livmoderinflammation och juvercancer kan ju absolut vara livshotande och kastrering minskar dramatiskt risken för att tiken ska drabbas av dessa sjukdomar.
Abortsprutor, dräktigheter och förlossning innebär också vissa hälsorisker om en tjuvparning skulle ske (det är något som kan hända vem som helst, ingen av oss vet vad framtiden har att bjuda, vi kan bara göra det bästa för att förhindra sådana saker).