Kastrering på tik

Sv: Kastrering på tik

När jag kastrerade min tik år 2000 så har jag för mig att det kostade 3200:-
Vet ändock att det kostade redan då upp emot 5000 på vissa andra ställen i landet.
 
Sv: Kastrering på tik

Men på ett ungefär? Eftersom det tydligen är stor skillnad i kostnaden på ingreppen så blir jag såklart nyfiken på vad det är som skiljer?

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Ska självklart prata med min veterinär om detta, även försäkringsbolaget. Just nu lutar det mest åt att köra över till Danmark och låta dem göra det på veterinärutbildningen där, det ska kosta max 2000 danska kronor, alltså sparar jag iaf 5000 spänn på det...

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Ska självklart prata med min veterinär om detta, även försäkringsbolaget. Just nu lutar det mest åt att köra över till Danmark och låta dem göra det på veterinärutbildningen där, det ska kosta max 2000 danska kronor, alltså sparar jag iaf 5000 spänn på det...

//E

Det låter som en strålande idé!
 
Sv: Kastrering på tik

"Iaf, när det gäller den ena tiken har de flesta ett intresse i att hon inte paras. Hon nedärver plågsamma sjukdomar (som försäkringsbolagen fått lägga mycket pengar på) och ska inte avlas på, olyckor är definitivt inte välkomna."

Du får ursäkta, lady_vip men klarar du verkligen inte av att ha 2 löptikar under uppsikt i 3 veckor?????????????? Men om dom flesta har ett intresse av att hon inte paras så får väl dom hjälpa dig lite på traven när dom nu tydligen inte litar på att du kan hålla borta tikarna från hanar.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag har låtit kastrera min tik då hon inte ska avlas på och då är det samtidigt skönt att slippa löp.
Man kan koncentrera sig på träning (och i framtiden tävling) utan att ha löp och hormoner som stör.
Ser inget konstigt i att lady_vip vill kastrera.
 
Sv: Kastrering på tik

Vet en, som med hjälp av veterinären, fick kastrera sin tik i förebyggande syfte. Tiken hade sedan första löpet fått livmoderinflammationer, som visserligen kunde botas med medicinering, men hur kul är det i längden?!
Veterinären kontaktade försäkringsbolaget och på så vis kunde hunden kastreras medan hon var frisk!

Så det skadar inte att höra efter.

Att det är så stor skillnad i pris om man åker över till Danmark och låter veterinärutbildningen göra det...Förstår att du funderar på det.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag har låtit kastrera min tik då hon inte ska avlas på och då är det samtidigt skönt att slippa löp.
Man kan koncentrera sig på träning (och i framtiden tävling) utan att ha löp och hormoner som stör.
Ser inget konstigt i att lady_vip vill kastrera.

Jag ser inga konstigheter i det heller men att vilja blanda in försäkring i detta avseende där tiken inte riskerar livet kallar jag för ekonomiskt bekvämlighet.

Sen enligt min åsikt så är det i normala fall 6 veckor av 52 som du inte kan tävla (så tävlingstokig behöver man väl inte vara. När ska man då hinna träna?) Träna går utmärkt för dom veckorna tiken löper kan man ju träna själv på avskilda platser. Jag har och haft 3 tikar som aldrig blivit störda av träning under löptiden eller därefter.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag är en sån människa som är för kastrering, oavsett om det gäller sjukdom eller ej.

Skulle gärna också betalat mindre än jag gjorde (och då fick jag ändå halva priset) - tycker inte det skadar att höra med försäkringsbolaget. Kan man spara pengar vill man väl det.
 
Sv: Kastrering på tik

min tik går inte att träna med när hon löper. hon blir uppsvälld och grinig och vill ingenting. men det är enda problemet och det är ett stort ingrepp så jag har avstått från att kastrera.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag ser inga konstigheter i det heller men att vilja blanda in försäkring i detta avseende där tiken inte riskerar livet kallar jag för ekonomiskt bekvämlighet.

Njae, det beror väl på hur man ser på saken. En livmoderinflammation och juvercancer kan ju absolut vara livshotande och kastrering minskar dramatiskt risken för att tiken ska drabbas av dessa sjukdomar.

Abortsprutor, dräktigheter och förlossning innebär också vissa hälsorisker om en tjuvparning skulle ske (det är något som kan hända vem som helst, ingen av oss vet vad framtiden har att bjuda, vi kan bara göra det bästa för att förhindra sådana saker).

Det är ju fruktansvärt att det ska kosta lika mycket att kastrera en tik som att köpa ny hund (nästan). I andra länder där det är betydligt vanligare att kastrera hundar är det ju inte lika dyrt som här så det kan ju inte bara handla om att det är högre materiellkostnader när man kastrerar hundar än katter.
 
Sv: Kastrering på tik

KL

Det är ett mycket större ingrepp att kastrera en hund än en katt. Kattkastreringar görs "på löpande band", snabbt, enkelt och katten får omedelbart följa med matte/husse hem igen. Minimalt med eftervård. Vid kastrering av katthona kan ingreppet så att säga ske utanför kattens kropp vilket väl förmodligen leder till mindre risk för infektioner. Tikar och katthonor har olika "konstruerad" livmoder. Kastrering av tik är en större operation. Dessutom kräver hundar (i de flesta fall) mer narkosmedel, vilket är dyrt.

5000 kr för att kastrera en tik tycker jag låter som ett vettigt pris. Det är absolut värt att göra om man inte tänker låta henne få valpar.
 
Sv: Kastrering på tik

Jag ser inga konstigheter i det heller men att vilja blanda in försäkring i detta avseende där tiken inte riskerar livet kallar jag för ekonomiskt bekvämlighet.

Fast ärligt talat, hur många slänger upp 5000 sådär utan bekymmer? Inte jag iaf. Självklart har jag nödfallspengar, men detta är inget nödfall. För sjukdomsbekymmer har jag en försäkring, som jag aldrig utnyttjar. Självklart vill jag då undersöka ifall försäkringsbolaget kan ta en sån sak.

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Det är ju fruktansvärt att det ska kosta lika mycket att kastrera en tik som att köpa ny hund (nästan). I andra länder där det är betydligt vanligare att kastrera hundar är det ju inte lika dyrt som här så det kan ju inte bara handla om att det är högre materiellkostnader när man kastrerar hundar än katter.

Det är precis samma tanke som jag har. Hur kan det ex. vara så mycket billigare i vårt grannland Danmark?

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Att det är så stor skillnad i pris om man åker över till Danmark och låter veterinärutbildningen göra det...Förstår att du funderar på det.

Samtidigt kostar ju resan lite, men med tåg har jag 1,5 h, så två timmar med bil ca... Kan sen efter åka över till släktingar i Lund och vila en dag där.

Har nämligen en bekant som gjorde samma sak, pga prissättningen här.

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Du får ursäkta, lady_vip men klarar du verkligen inte av att ha 2 löptikar under uppsikt i 3 veckor?????????????? Men om dom flesta har ett intresse av att hon inte paras så får väl dom hjälpa dig lite på traven när dom nu tydligen inte litar på att du kan hålla borta tikarna från hanar.

Med tanke på att jag bor mitt i ödemarken så är det absolut inga problem, vi har dessutom inga uppsiktsbekymmer. Men olyckor händer tydligen hela tiden :smirk: , kolla bara på alla blandisar:angel:

//E
 
Sv: Kastrering på tik

Njae, det beror väl på hur man ser på saken. En livmoderinflammation och juvercancer kan ju absolut vara livshotande och kastrering minskar dramatiskt risken för att tiken ska drabbas av dessa sjukdomar.

Abortsprutor, dräktigheter och förlossning innebär också vissa hälsorisker om en tjuvparning skulle ske (det är något som kan hända vem som helst, ingen av oss vet vad framtiden har att bjuda, vi kan bara göra det bästa för att förhindra sådana saker).

Att hålla sin hund inomhus minskar drastiskt risken för att den ska bli påkörd av en bil, så det borde väl ligga i försäkringsbolagets intresse att jag har möjlighet att alltid hålla min hund inomhus. Ersättning för blöjor/tidningspapper etc tack!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 335
Senast: Sel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 506
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp